abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30209425
Bedoeling van dit topic:

Vertel wat jouw lievelingsmythe is (uit de Griekse mythologie of een andere, dat maakt niet uit). Vertel het verhaal in het kort en probeer aan te geven waarom dit jouw favoriete mythe is.

TS begint:

Ik vind het verhaal van Leda en de Zwaan erg mooi. Leda was koningin van Sparta. Zeus begeerde haar en veranderde zijn gedaante in die van een zwaan. Hij verleidde haar en had gemeenschap met haar. Hierna legde zij vier eieren. Uit één van die eieren kwam Helena; de mooiste vrouw ter wereld en tevens de inzet van de Trojaanse Oorlog.

De reden dat ik van dit verhaal houd is niet zozeer vanwege de inhoud, maar meer vanwege een schilderij op basis ervan waar ik ooit verliefd op werd:

Het schilderij is van Tillier.

Zelden heb ik zo'n mooie vrouwenkont gezien. En de combinatie van de schoonheid van die vrouw en de pracht van de zwaan is geweldig...
pi_30209499
Er bestaat toch ook zo'n mythe dat een vrouw wordt verkracht door een centaur? Ik weet zo niet meer hoe die personen heten.
pi_30209536
En dit steamy gedicht over Leda en de Zwaan van Yeats, dat mij vandaag werd aangereikt door user Johan_de_With, maakt het nog mooier allemaal:

A sudden blow: the great wings beating still
Above the staggering girl, her thighs caressed
By the dark webs, her nape caught in his bill,
He holds her helpless breast upon his breast.

How can those terrified vague fingers push
The feathered glory from her loosening thighs?
And how can body, laid in that white rush,
But feel the strange heart beating where it lies?

A shudder in the loins engenders there
The broken wall, the burning roof and tower
And Agamemnon dead.
Being so caught up,

So mastered by the brute blood of the air
Did she put on his knowledge with his power
Before the indifferent beak could let her drop?
pi_30209636
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 18:30 schreef FuifDuif het volgende:
Er bestaat toch ook zo'n mythe dat een vrouw wordt verkracht door een centaur? Ik weet zo niet meer hoe die personen heten.
De centaurs stonden bekend als wezens die slaven waren van hun lagere driften, dus da's heel goed mogelijk. Of bedoel je de ontvoering van Hippodamia? Volgens mij kwam daar alleen geen verkrachting bij kijken.
pi_30209728
Nee, ik heb het gevonden. Die mythe gaat over Hercules en zijn vrouw Deianira en de centaur Nessus. Hercules en Deianira willen een rivier oversteken en Nessus stelt voor om Deianira te helpen de rivier over te steken. Hercules gaat hen voor en steekt de rivier zwemmend over. Eenmaal aan de overkant hoort hij Deianira gillen omdat Nessus haar wil verkrachten en dan schiet Hercules Nessus dood met een pijl met gif van Hydra.
pi_30209750
Best wel pervers trouwens, die Griekse mythologie .
pi_30209784
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 18:39 schreef FuifDuif het volgende:
Nee, ik heb het gevonden. Die mythe gaat over Hercules en zijn vrouw Deianira en de centaur Nessus. Hercules en Deianira willen een rivier oversteken en Nessus stelt voor om Deianira te helpen de rivier over te steken. Hercules gaat hen voor en steekt de rivier zwemmend over. Eenmaal aan de overkant hoort hij Deianira gillen omdat Nessus haar wil verkrachten en dan schiet Hercules Nessus dood met een pijl met gif van Hydra.
Een mislukte verkrachting dus.

De moraal van het verhaal: vertrouw nooit een centaur.

Dit beeld heet 'Hercules en de Centaur'. Er wordt alleen niet geschoten.
  vrijdag 2 september 2005 @ 18:54:05 #8
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_30210119
Cassandra.

Cassandra was in de Griekse mythologie een zieneres en de dochter van de Trojaanse koning Priamos. De god Apollo, die op haar verliefd werd, gaf haar de gave om de toekomst te kunnen voorspellen. Maar omdat zij de liefde van Apollo afwees, vervloekte Apollo haar met als straf dat niemand waarde aan haar voorspellingen hechtte.

Zij voorspelt o.m. de ondergang van Troje en de moord op Agamemnon, die haar als oorlogsbuit verwierf. Maar uiteindelijk kon ze zich jegens de Grieken wreken. Omdat ze tijdens de val van Troje was verkracht bij het altaar van de tempel van Athena, doodde deze godin vele Grieken op hun thuisreis. Zelf werd Cassandra vermoord door de vrouw van Agamemnon Clytaemnestra.

Ik vroeg me altijd af of ze haar eigen toekomst niet kon zien op het moment dat ze ervoor koos om Apollo af te wijzen. Questions questions. Ook interessant omdat mensen nog steeds liever worden voorgelogen dan dat ze de waarheid horen.

[ Bericht 31% gewijzigd door Nickthedick op 02-09-2005 19:14:01 ]
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_30210145
Nickthedick, zou je voor de mythobeten onder de lezers haar verhaal ook een beetje willen vertellen?

Ik heb hier trouwens een modern fictieboek over haar liggen ergens. Nog niet gelezen.
  vrijdag 2 september 2005 @ 19:08:36 #10
106776 Nickthedick
pi_30210502
- foutje -
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_30210599
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 18:54 schreef Nickthedick het volgende:
Ook interessant omdat mensen nog steeds liever worden voorgelogen dan dat ze de waarheid horen.
Ja, mooi is dat, dat je altijd van die universeel-menselijke eigenschappen of gedragingen kunt vinden in bijna alle Grieks/Romeinse mythes.
  vrijdag 2 september 2005 @ 19:27:57 #12
106776 Nickthedick
pi_30211011
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 19:13 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ja, mooi is dat, dat je altijd van die universeel-menselijke eigenschappen of gedragingen kunt vinden in bijna alle Grieks/Romeinse mythes.
Ik vind het interessant vanuit het punt dat: in mythologie en religies de mens altijd perfect geschapen was totdat ze 1 klein foutje maakten tegenover een god;

Adam en Eva ---> schaamte
Cassandra ---> ongeloof
Pandora ---> ellende van natuurrampen (uiteindelijk ook hoop)

Mensen zijn masochisten.
pi_30211073
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 19:27 schreef Nickthedick het volgende:
Mensen zijn masochisten.
Of: goden zijn sadisten.
  vrijdag 2 september 2005 @ 19:55:21 #14
58816 sleepflower
Missing pieces of sleep.
pi_30211832
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 18:39 schreef FuifDuif het volgende:
Overigens had Herakles dat beter niet kunnen doen, aangezien het door Nessus komt dat Herakles zelf doodging.

Voordat Nessus stierf vertelde hij aan Deianira dat ze zijn bloed moest opvangen, en het over een mantel moest strijken als ze ooit bang zou zijn dat Herakles haar zou verlaten.

Jaren later werd Herakles verliefd op Iole, de dochter van een man uit een andere stad. Deianira hoorde hiervan en omdat ze dacht dat Nessus' bloed een liefdesdrank was, smeerde ze het bloed over een mantel. Deze werd naar Herakles gestuurd en toen hij die omdeed, brandde het bloed, dat het gif van de Hydra bevatte, in zijn huid. Herakles wist dat hij aan het sterven was en bouwde een brandstapel voor zichzelf, en zei tegen de mensen om hem heen dat ze de stapel moesten aansteken, zodat hij verbrand werd. Niemand durfde het behalve Poeas, de vader van Philoctetes (of Philoctetes zelf), en Herakles gaf hem zijn boog en pijlen, die later weer een belangrijke rol in de Trojaanse oorlog zouden spelen.

Een van mijn favorite mythes is trouwens het verhaal van Psyche en Eros.

Psyche was één van de drie dochters van een koning, en ze was het mooiste meisje dat er bestond. Mensen zeiden zelfs dat ze mooier was dan Afrodite zelf. Afrodite hoorde dit en beval Eros om Psyche met zijn pijlen te raken en er zo voor te zorgen dat ze verliefd werd op een vreselijke man. Eros vloog naar Psyche om dit te doen, maar in plaats van het meisje te raken, raakte hij zichzelf en hij werd verliefd op haar. Ondertussen werd Psyche's vader ook bang dat de Afrodite boos zou worden op Psyche, en hij vroeg een Orakel om raad. Het Orakel adviseerde hem om Psyche naar een berg te brengen om haar te trouwen met een monster.

Bovenop de berg werd Psyche alleen gelaten, en opeens was daar Zephyrus, de Westen Wind, die haar naar een prachtige vallei droeg met een groot paleis erin. In het paleis lag een groot banket voor haar klaar, waar ze van at. Daarna ging ze naar bed, en middenin de nacht voelde ze haar onbekende echtgenoot bij haar in bed kruipen. Voordat het licht werd en ze hem kon zien, was hij weer weg.

Zo ging het een tijdje door totdat Psyche ongelukkig werd, omdat ze zich gevangen in het paleis voelde. Ze vroeg haar echtgenoot of ze haar zussen mocht zien, en hij stond dat toe. De volgende dag bracht de Westen Wind de zussen naar de vallei, en ze waren geschokt door wat ze zagen. Ze hadden verwacht dat Psyche in een grot zou wonen met een verschrikkelijk monster, maar in plaats daarvan woonde ze in een paleis! De zussen werden jaloers en bedachten een plannetje: Ze herinnerden Psyche aan het Orakel, dat had verteld dat ze moest trouwen met een monster. Ze had haar echtgenoot nog nooit gezien: misschien sliep ze wel met een giftige slang! Ze vertelden haar dat ze een lamp naast het bed moest zetten en terwijl haar echtgenoot sliep, deze aandoen en met een mes hem doden.

Nou was Psyche nogal een naïef meisje en erg goedgelovig, en ze beloofde haar zussen dat ze dat zou doen. De volgende nacht, nadat haar echtgenoot in slaap was gevallen, deed ze de lamp aan maar in plaats van een giftige slang zag ze daar Eros, de god van de liefde, liggen. Uit schrik liet ze de lamp vallen en wat kaarsvet viel op Eros' been, waardoor hij wakker werd en er vandoor ging. Psyche zocht overal maar kon hem nergens vinden, en uiteindelijk wilde ze zelfs zelfmoord plegen.

Voordat dat kon gebeuren riep Afrodite haar bij zich, en die liet Psyche allemaal moeilijke taken uitvoeren alleen om haar te pesten. Ondertussen was Eros er ook niet om haar te helpen, want hij was ziek van liefdesverdriet. Maar hoe moeilijk elke taak ook was, telkens lukte het haar omdat ze geholpen werd door allerlei godheden. De laatste taak was om naar de Onderwereld te gaan en Persephone, de godin van de Onderwereld, te vragen om een deel van haar schoonheid. Tegen elke verwachting lukte Psyche dit, alleen werd haar nieuwsgierigheid haar ondergang, want ze opende het kistje waarin de schoonheid zou zitten. Alleen in het kistje zat geen schoonheid, maar een oneindige slaap. Psyche zou voor eeuwig hebben geslapen als Eros niet beter was geworden en haar heeft gewekt. Afrodite was nog steeds niet blij met het huwelijk en wilde het tegenhouden, maar Zeus stond het huwelijk toe en zo leefden ze nog lang en gelukkig.

pi_30211944
Dat is ook een práchtig schilderij, sleepflower! Ik heb hier een heel mooi boek over de diepere betekenis van de mythe van Eros/Amor en Psyche, van Erich Neumann.
  vrijdag 2 september 2005 @ 20:00:58 #16
58816 sleepflower
Missing pieces of sleep.
pi_30211993
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 19:59 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Dat is ook een práchtig schilderij, sleepflower! Ik heb hier een heel mooi boek over de diepere betekenis van de mythe van Eros/Amor en Psyche, van Erich Neumann.
Vind hem ook wel erg mooi. Een van de eerste hits als je 'psyche' googled bij Google Images.

Een diepere betekenis?
pi_30212050
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 20:00 schreef sleepflower het volgende:
Vind hem ook wel erg mooi. Een van de eerste hits als je 'psyche' googled bij Google Images.

Een diepere betekenis?
Het is een soort essay (voorafgegaan door de mythe), getiteld: The psychic development of the feminine.
pi_30218266
Een mooie mythe weet ik zo niet, maar een beroerde mythe vind ik die van Oedipus, wat lijkt me dat verschrikkelijk, ze zijn die trouwens nu aan het hergebruiken in Goede Tijde Slechte Tijden.
quote:
Oedipus

Oedipus was de zoon van Laius, de konig van Thebe en koningin Jocaste. Toen Laius van een orakel hoorde dat hij zou worden gedood door zijn eigen zoon, beval hij dat de baby Oedipus te vondeling moest worden gelegd op de berg Cithaeron. Daar werd Oedipus gevonden door een herder die het naar zijn meester, koning Polybus van Korinthe, bracht. Deze koning voedde het kind op alsof het van hem was. Toen Oedipus volwassen was, bracht hij een bezoek aan Delphi, waar het orakel hem vertelde dat hij zijn vader zou doden en zijn moeder zou huwen. Omdat hij dacht dat Polybus zijn vader was, ging hij niet terug naar Korinte, maar naar Thebe. Onderweg ontmoette hij zijn vader Laius, die hij niet kende, en doodde deze tijdens een twist. Bij Thebe gekomen loste hij het raadsel van de wrede, Thebe terroriserende Sfinx op, waarop deze zich van een rots stortte. Als bevrijder van de stad Thebe werd hij beloond; hij werd koning van Thebe en kreeg de weduwe Jocaste als vrouw. Toen Oedipus ontdekte dat hij met zijn moeder was getrouwd, stak hij zijn beide ogen uit. Jocaste verhing zichzelf
pi_30223923
Ja, Oidipous is het Noodlot in optima forma... Wel een heel boeiend verhaal. Ooit werd het stuk bij ons op school gespeeld.
pi_30224664
De Griekse mythologie staat vol van mooie verhalen. Dit is 1 van mijn favoriete.

Zeus (de oppergod)was getrouwd met Hera. Allemaal leuk en aardig maar Zeus was ook iemand die op zijn tijd wel hield van een lekker jong mokkeltje. Zo werd Zeus heftig verliefd op Kallisto. Hoewel Zeus uiterst voorzichtig was als hij haar bezocht, kwam Hera toch achter hun relatie.
Hera werd zo jaloers dat ze wraak wou nemen en Kastillo haar spraak ontnam en Kastillo werd ook nog veranderd in een berin

Zeus zocht tevergeefs naar zijn mooie jonge minnares. Pas na lange tijd vond hij haar terug, samen met haar jonge zoon Arkas, die eveneens als beer rondzwierf. Uit medelijden met alles wat ze omwille van hem hadden moeten doorstaan, gaf hij hun beiden een plaats aan de sterrenhemel, waar ze nog steeds te zien zijn als de 'Grote Beer' en de 'Kleine Beer'.

Dus als jullie nog een keer op een mooiezomernacht naar boven kijken en de 'Grote beer' en de 'Kleine Beer' zien, denk dan een verliefde oppergod en zijn jaloerse vrouw.
De wereld is als een boek, als je nooit reist lees je maar 1 bladzijde
  zaterdag 3 september 2005 @ 11:59:11 #21
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_30225939
quote:
Op zaterdag 3 september 2005 11:00 schreef chingching het volgende:
De Griekse mythologie staat vol van mooie verhalen. Dit is 1 van mijn favoriete.

Zeus (de oppergod)was getrouwd met Hera. Allemaal leuk en aardig maar Zeus was ook iemand die op zijn tijd wel hield van een lekker jong mokkeltje. Zo werd Zeus heftig verliefd op Kallisto. Hoewel Zeus uiterst voorzichtig was als hij haar bezocht, kwam Hera toch achter hun relatie.
Hera werd zo jaloers dat ze wraak wou nemen en Kastillo haar spraak ontnam en Kastillo werd ook nog veranderd in een berin

Zeus zocht tevergeefs naar zijn mooie jonge minnares. Pas na lange tijd vond hij haar terug, samen met haar jonge zoon Arkas, die eveneens als beer rondzwierf. Uit medelijden met alles wat ze omwille van hem hadden moeten doorstaan, gaf hij hun beiden een plaats aan de sterrenhemel, waar ze nog steeds te zien zijn als de 'Grote Beer' en de 'Kleine Beer'.

Dus als jullie nog een keer op een mooiezomernacht naar boven kijken en de 'Grote beer' en de 'Kleine Beer' zien, denk dan een verliefde oppergod en zijn jaloerse vrouw.
Zeus... die had het niet zo op met monogamie....

De Griekse scheppingsmythe van de aarde, met Cronos die zn kinderen opvreet, en dat Atlas voor straf de wereld moet dragen enzo...
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
  zaterdag 3 september 2005 @ 16:15:07 #22
3767 Herald
Come get some
pi_30232041
ik verbaas me weleens over hoe die Griekse Mythologie zo ontzettend is uitgediept. Onzettend veel namen, verdeelt over koningen, koninginnen, vaders, moeders, zonen, dochters, ooms, tantes, neven, nichten, goden en halfgoden en de meest fantasievolle creaturen.
*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
pi_30233164
Da's juist het leuke. Er was qua goden voor elk wat wils. Veel meer keus dan in christendom of islam dus.
pi_30322137
Ik vind de mythe van Cassandra ook erg mooi, maar die staat hierboven al beschreven. Vooral het feit dat ze altijd de waarheid sprak, maar nooit werd gelooft, vind ik een heel interessant aspect en lijkt me ook frustrerend!

Hier trouwens nog een heel erg mooi schilderij van Clytaemnestra, hie heb ik een keer gezien op "Fatale Vrouwen", een tentoonstelling in het Groninger museum.
Het schilderij is van John Collier:

(jammer dat je het bloed op de bijl niet zo goed kunt zien. Dit is haar dus na de moord op haar man)

Wat ik zelf ook een mooie mythe vind, is die van Medea:

Medea (Lat.) of Medeia (Gr.) is een figuur uit de Griekse mythologie. zij was een heks en tovenares die Iason hielp het Gulden Vlies te bemachtigen.
Als dank hiervoor neemt hij haar mee terug naar Griekenland. Wanneer haar vader hen achtervolgt om het Vlies niet kwijt te raken, offert Medea haar halfbroertje, die ze speciaal voor dit doel had meegenomen. Ze laat hem in stukken hakken, en laat die achter hen in het water vallen.
Haar vader loopt zoveel vertraging op met het opvissen van de delen, en is zozeer door verdriet overmand, dat hij de achtervolging staakt.

Medea en Iason belanden in Korinthe. Hier maakt Iason trouwplannen: het idee is dat hij trouwt met de dochter van de koning, prinses Kreousa.
Iason denkt dit te kunnen verantwoorden tegenover Medea, volgens hem is het voor een goede en zekere toekomst. Medea is echter woedend. Haar woede houdt ze verborgen, maar ondertussen heeft ze haar wraakplan al klaar.
Voor de aanstaande bruid maakt zij vergiftigde kleding en laat dit als cadeau bezorgen. Hierop sterft prinses Kreousa.

Iason, nu ook boos, gaat naar Medea, maar daar aangekomen ziet hij dat zij, wraakzuchtig van karakter, ook hun kinderen gedood heeft omdat Iason haar verstootte. Iason heeft geen afscheid van ze kunnen nemen en het missen van zijn kinderen is zijn straf. Voor Medea zelf is deze pijn draaglijker dan de pijn die Iason haar bezorgde. Iason en zijn Argonauten keren terug naar Griekenland. Medea vlucht ze met haar drakenwagen naar Athene.

(bron: Wikipedia.nl)

[ Bericht 0% gewijzigd door Locusta op 06-09-2005 16:34:56 ]
pi_30342726
Moeilijke vraag, want er zijn zoveel mythes die mijn favoriet zijn, maar ik denk dat weinig hebben gehoord over Baubo...

Baubo is een Godin uit de Griekse oudheid. (Misschien nog wel ouder) Het is een oude vrouw, maar ze heeft geen hoofd. In plaats daarvan zijn haar tieten haar ogen en is haar vagina haar mond. Omdat haar vagina haar mond is kan je voorstellen wat voor schunnige verhalen daar uit komen.

Nou ging het verhaal dat toen Demeter (de Godin van het graan en de vruchtbaarheid) op het punt stond haar zoektocht naar Persephone ( haar dochter die gerooft was door Hades de God van de onderwereld) op te geven, in een gote modderpoel viel. Ze was totaal depressief en wilde eigenlijk niet meer leven, toen Baubo langs liep en haar daar zag liggen. Baubo, keek haar aan met haar tietenogen en besloot Demeter op te vrolijken, en dus vertelde Baubo Demeter de ene schunnige grap na de andere schunnige verhaal.
Demeter, helemaal onder de modder, luisterde... En hoe langer ze luisterde, hoe meer haar mond in de vorm van een lach begon te staan. Tot ze huilend en gierend van het lachen over de grond rolde. Dit gaf haar weer moed om verder te gaan zoeken naar haar dochter.

Allemaal dankzij Baubo...

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')