abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30149664

Hockey Arena is a hockey game in which you manage a hockey team in competition with other managers from all over the world. You play the role of the manager and also serve partially as coach (but not owner!). You buy and sell players, improve your stadium, develop young prospectss, set your team's line-up for matches, among other duties.

Hockey Arena is een ijshockey-spel waarin je een team leidt in een strijd met andere managers van over de hele wereld. Je speelt de rol van manager en ook gedeeltelijk als coach (niet als eigenaar!). Je koopt en verkoopt spelers, verbetert je stadion, leidt jonge talenten op, maakt de wedstrijdopstelling en andere verplichtingen.

De rest van de speluitleg.
De FAQ.

Een nieuw team opstarten
Nadat je je hebt geregistreerd krijg je een team toegewezen bij de nachtelijke update (begint om 0:30 en eindigt paar uur daarna). Hierna zul je wanneer je voor het eerst inlogt een keuze moeten maken uit de 50 spelers die je zijn toegewezen. Begin met het kiezen van de goalies, bij voorkeur 3. Hun belangrijkste (en enige) skills zijn goalie en speed. Dan zul je een aantal verdedigers moeten kiezen om de puck bij je eigen goal weg te houden. Je speelt normaal gesproken met 4 verdedigende lijnen en deze bestaan uit 2 spelers. Daarnaast wil je enkele reserves voor het geval je starters geblesseerd raken. De belangrijkste skill is defense, gevolgd door strength en speed. Verder is shooting nuttig, want ook verdedigers schieten regelmatig op de goal en het telt ook gedeeltelijk als passing. Tenslotte heb je aanvallers nodig om te scoren, een aanvallende lijn heeft echter 3 spelers. In totaal heb je dus 12 aanvallers en een aantal reserves nodig. De belangrijkste skill is attack, gevolgd door shooting. Speed en strength zijn nog steeds belangrijk, maar minder dan bij verdedigers.

Nu heb je zo'n 30 spelers gekozen (mag gerust meer, maar aan te raden is niet al te veel minder) die de komende tijd je basisspelers vormen. Verder kun je het beste nog een aantal talenten meenemen, dus selecteer ook de beste 20-22 jarigen die je nog eerder nog niet gekozen hebt. Dit houdt dus in degenen met een hoge quality en potential! Bij twijfel spelers gewoon erbij houden, je kunt ze later altijd nog tegen een kleine vergoeding ontslaan.

Opstelling
Wanneer je geen opstelling maakt neemt het spel die taak op zich. Deze opstellingen zijn echter verre van ideaal, dus dat wil je zelf doen. Ga naar Players -> Lines. Als eerste kies je de goalies door op Goalie en dan Add te klikken. Dan kies je de goalies uit en als je weer terug bent in het Goalie menu geef de eerste goalie de hoogste Priority.

Daarna maak je de verdedigende lijnen aan. Via Defense en Add kom je weer bij de spelerslijst terecht. Kies de 2 beste verdedigers (spelers hebben geen voorkeur voor links of rechts). In het volgende menu geef je de lijn een naam, de Priority (beste lijn hoogste Priority) en de tijd op het ijs (Shift Length) in seconden. Wanneer je 4 lijnen hebt gemaakt kun je nog reserves (Substitutes) aanwijzen die je basisspelers vervangen wanneer deze geblesseerd zijn. Via Add ga je naar de spelerslijst en je kiest de beste overgebleven verdedigers uit en kiest SUB in het dropdown menu. Als je geen andere spelers (LD/RD) kiest worden deze automatisch toegevoegd aan de lijst met reserves.

De procedure is grotendeels hetzelfde bij de aanvallers met als enige verschil dat een lijn uit 3 spelers bestaat. De centrale aanvaller neemt de faceoffs en voor deze spelers is strength belangrijker dan speed. Voor de wingers is dit het tegenovergestelde, zij hebben meer belang bij speed. Wanneer je klaar bent met het samenstellen van de lijnen kijk je in het overzichtsscherm (Defense of Attack onder Lines) of je eerste lijn ook de hoogste Prio heeft en onder Line-up zie je de daadwerkelijke line-up zoals deze bij de volgende wedstrijd in actie komt, dus met eventuele vervangers van geblesseerde spelers.

Training:
Je hebt nu een aardig team op het ijs staan, maar om je spelers te verbeteren zul je een aantal trainingsschema's op moeten zetten. Zolang je namelijk geen schema's (schedules) hebt zullen je spelers geen traing krijgen. Ga naar Training -> Schedules om trainingsschema's te maken maar zet eerst de Intensity - match: op 50% en Intensity - free day: op 85%. Later kun je wat met deze getallen experimenteren om te zorgen dat je spelers toch met 100% energy (of zo dicht mogelijk erbij) aan de wedstrijd beginnen.

Met Add voeg je een nieuw schema toe. Geef het een naam en je komt weer terug in het vorige menu. Door op de naam te klikken kun je het schema aanpassen. Kies tussen de 1 en 3 skills die je wilt trainen en hoeveel % van de tijd je per skill wilt besteden. Zorg ervoor dat het samen 100% is, aan de hand van de match/free day intensity bepaal je hoeveel rust je spelers krijgen. De enige uitzondering is de (1e) goalie, daar zul je ongeveen 20% rest in moeten bouwen als je wilt dat hij fit blijft.

Als je de schema's hebt aangemaakt ga je naar Players -> Training om je spelers een schema toe te wijzen. Dit doe je door voor elke speler de gewenste training te kiezen uit het drop-down menu en wanneer je klaar bent op confirm te klikken. Let op dat je de eerste goalie zijn specifieke trainingsschema geeft! Na elke dagelijkse update kun je zien hoe snel de spelers getraind hebben aan de hand van het trainingspercentage (Tra%). Let er wel op dat je alleen spelers van gelijke leeftijd met elkaar vergelijkt en dat je basisspelers ook niet kunt vergelijken met reserves.

Team menu:
Het is van groot belang de toegangsprijs voor je wedstrijden goed in te stellen, want dit is naast de wekelijkse sponsorbijdrage (wordt tijdens de woensdagupdate, die donderdag 0:30 plaatsvindt, op je rekening bijgeschreven) de belangrijkste inkomstenbron. Kijk wat de scoutingafdeling adviseert (Team -> Scout, alleen als je thuisspeelt) en stel deze in via Team -> Calendar. Daar klik je op het kladblok bij je eerstvolgende wedstrijd en als je thuisspeelt kun je de Ticket price veranderen.

Daarnaast stel je hier de Match importance in, deze geeft aan hoeveel moeite je spelers zullen doen om de wedstrijd te winnen. Een hoge Match importance zorgt er wel voor dat de Team spirit na de wedstrijd daalt. De Team spirit zelf geeft de sfeer in de ploeg aan en een hoge team spirit zorgt voor een betere motivatie tijdens de wedstrijd. De eenvoudigste manier om deze omhoog te krijgen is door een wedstrijd op low importance te spelen.

Een van de andere dingen die je snel wilt verbeteren zijn je trainingsfaciliteiten. Dit doe je door naar Team -> Stadium te gaan en daar je Training area uit te breiden. Let er wel op dat een betere Training area ook om een betere Regeneration area vraagt als je je spelers fit wilt houden. Met het uitbreiden van je stadioncapaciteit kun je het beste wachten tot je flink wat geld hebt omdat het in een keer uitbreiden van 3000 naar 5000 goedkoper is dan het steeds in stappen van 500 te doen.

Onder Tactics kun je een bonus geven aan de aanval en/of verdediging. Dit doe je door hieraan punten te geven met een maximum van 30. Verder kun je een 'Win bonus' aan je spelers geven wanneer je een belangrijke wedstrijd speelt (denk aan de playoffs aan het einde van het seizoen of de beker) en de Goalie vervangen wanneer hij vaak gepasseerd wordt. Onder Economy vind je de huidige financiele status van je team en waar je geld aan uitgeeft/ontvangt. Tenslotte kun je elke 2 weken (steeds op maandag) jeugdspeler(s) draften onder YS.

Overig:
Ga pas de transfermarkt op wanneer je het spel begrijpt en je weet wat je nodig hebt. Je hebt 3 soorten spelers op de markt. Free houdt in deze spelers geen team meer hebben en het team dat het hoogste bod heeft krijgt de speler. Het salaris van deze spelers wordt bepaald aan de hand van zijn skills en eventuele sterstatus. Dan heb je de 'normale' transfermarkt. Deze spelers zijn eigendom van een club en deze bepaalt een vraagprijs. Wanneer je het hoogste bod hebt neem je het huidige contract over.

Als laatste heb je Unprotected spelers, dit zijn spelers van 26 jaar of ouder waarvan het contract binnenkort afloopt. Buitenstaanders krijgen 1 dag de tijd om een bod te doen op de speler (maximaal 1 bod per club, en je ziet de andere boden niet). Bij deze spelers bied je geen tekengeld (zoals bij spelers van maximaaal 25 jaar), maar salaris. Misschien lijkt 200.000 salaris niet zoveel, maar je tekent zo'n speler voor 3 seizoenen (210 dagen) en dan betaal je aan salaris al 42 miljoen over zijn hele contract. Zodra de deadline verstreken is krijgt zijn huidige team 3 dagen om zelf een contract aan te bieden, de bedragen hiervan liggen tussen de 70% en 130% van het winnende bod, afhankelijk van de tevredenheid van de speler. Een unprotected speler moet 10 weken in je team zijn voor je hem kunt verkopen dus denk hieraan bij aanschaf!

De dagelijkse update vindt 's nachts om 0:30 plaats. Dan worden de wedstrijden gespeeld, trainen de spelers, raken ze geblesseerd en worden de transfers afgerond. De wedstijd van maandag wordt zodoende dinsdag om 0:30 gespeeld.

Een seizoen bestaat uit 30 wedstrijden (uit en thuis), daarna beginnen de playoffs. In de 2e divisie zullen de halve finalisten van de playoffs promoveren, in de lagere divisies alleen de finalisten. Uit elke divisie (behalve de laagste) zullen de onderste 4 teams degraderen. Alle teams met uitzondering van degenen die in de World League spelen doen mee aan de beker, die nu (seizoen 8) op de 2e woensdag van het seizoen begint. De rest van het seizoen en op zaterdag en zondag kun je oefenwedstrijden spelen. Deze leveren wat extra geld en ervaring op voor je spelers.

Het forum is te vinden onder Discussion. Discussion - Netherlands is het forum van de Nederlandse competitie, International discussion het internationale, gebruik daar dan ook Engels. Op het Nederlandse forum kun je terecht voor al je vragen. In het Manager -> Settings menu kun je enkele persoonlijke instellingen veranderen, zoals de taal. Je kunt hier ook je Team- en stadionnaam veranderen, maar dit kan slechts 1 keer per seizoen.

In deze openingspost is natuurlijk niet alles behandeld, maar het blijft een managergame waar je zelf ook nog enigszins iets moet verzinnen. Voor vragen kun je natuurlijk altijd terecht in het ingame forum, maar kijk eerst bij de bovenstaande links, daar wordt al heel wat uitgelegd.

De URL: http://www.hockeyarena.net
pi_30149752
Voor de openingspost heb ik overigens stukken tekst gepakt uit de beginnersgids van Zonar en hier en daar aangepast. Credits geven is misschien wel handig.
pi_30167369
het lijkt me een heel leuk spel maar ik heb op dit moment geen tijd voor nog een spel, anders had ik het zeker geprobeerd!
pi_30174988
Zo veel moeite in een openingspost en dan zo weinig respons

Zonde, ik heb er meerdere verhalen over gehoord schijnt goed lopend spel te zijn. Er is een behoorlijk actieve thread over hockey arena op GoT forum toch?
pi_30214950
het meeste gaat gewoon via IRC of het ingame forum. maar er is idd ook een topic op tweakers over, maar die is de afgelopen tijd niet heel actief meer omdat ze toch allemaal of op irc zitten of ingame posten.

het spel opzich is leuker dan bijvoorbeeld hattrick (in mijn ogen dan he), maar dat komt omdat je wat hoger speelt omdat de competities nog niet zo heel uitgebreid zijn. ook trainen spelers veel sneller en speel je 4x per week (ma/di/do/vr) voor de competitie en schiet alles dus wat meer op. nog steeds niet zoveel dat je er uren per week aan kwijt hoeft te zijn overigens.
pi_30464102
Ik speel het spel nu zo'n drie maanden en het begint steeds leuker te worden. Binnenkort krijgen spelers uit mijn eigen jeugdschool een basisplaats, en het feit dat ik na mijn eerste echte seizoen al promoveerde was ook leuk.
In OSM bekend onder de naam William
In Omerta bekend onder de naam Seagull (dont worry I wont be back)
In Hockeyarena bekend onder de naam Lynx
pi_30526008
Klopt het trouwens dat er een nieuwe server is geplaatst en dat de site nu een stuk sneller is?
pi_30684559
nee, er zijn optimalisaties uitgevoerd. de 2e server moet binnenkort nog komen als ik de post van de maker van vanavond moet geloven.
pi_30867526
Ze schieten nog niet op met die nieuwe server. Maar gelukkig is de snelheid van de site nu oke. Ik leg aardig op koers in mijn divisie. Ik denk dat ik maar weer ga proberen te promoveren en dan volgend seizoen mijn selectie verjongd.
pi_30971637
ik ga ook maar eens een poging wagen.
eens zien wat het word
Meedoen is belangrijker dan winnen!
pi_30985155
de eredivisie is redelijk pittig, de rest moet je zonder al te veel kleerscheuren door kunnen komen na verloop van tijd. het begin is lastig, laat je daar niet door wegjagen.
pi_31003180
wat is met die streep in de stand tussen de nummer 8 en 9?
heb vannacht een punt gepakt 0-0

-edit-

30 keer op goal geschoten, 30 keer door hun keeper gepakt
Meedoen is belangrijker dan winnen!
pi_31010729
de keeper is een heel belangrijk onderdeel van je team.

de lijn tussen plaats 8 en 9:
1t/m8 spelen playoffs (1 tegen 8, 2 tegen 7, 3 tegen 6, 4 tegen 5)
9t/m12 zijn klaar aan het eind van de reguliere competitie
13t/m16 degraderen
pi_31131251
Er gaat drastisch wat wijzigen in de structuur van de competitie indelingen. We krijgen een echte kersboom nu. Dat betekent dat er ook veel meer plaats vrij komt in de Nederlandse competitie. Als je twijfelt of je moet beginnen dan is het nu een goed moment. Je kan dan op het gemak het seizoen uitspelen. We moeten nog 6 wedstrijden, en daarna de playoffperiode. Voor ploegen die niet geplaatst zijn een goed moment om te experimenteren in oefenwedstrijden.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 11:53:26 #15
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31200065
Ik zal me nu eens ff inschrijven denk ik zo
quote:
Thanks for your registration. After you get a team, you will receive email notification on this address weather_maniac@hotmail.com.
Duurt dat lang?

edit - laat maar
quote:
You are waiting for a team in Netherlands, you are number 2. on the waiting list. Please be patient.

[ Bericht 41% gewijzigd door maniack28 op 05-10-2005 11:59:17 ]
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 10:46:57 #16
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31224436
En ik heb een team

Zelfs een speler met dezelfde achternaam: Arjan Quist Vet man
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 11:18:35 #17
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31225133
Trouwens, vraagje... er zijn dus nog 4 wedstrijden te spelen, maar ik sta 6e, met 15 punten voor op de nummer 9, dan kan ik toch sowiezo niet meer bijgehaald worden en is het dan niet beter om low importance te spelen zodat mn teamspirit omhoog gaat voor bij de playoffs?

En wat is een goeie ticketprice (ik speel uit en mn scouts geven dus geen advies, hij staat nu op 410 (standaard)).
pi_31227392
als je de playoffs toch al hebt bereikt zou ik idd alles gewoon lowen. hoe de teamspirit hier werkt: iedere keer dat je lowt gaat er een level omhoog. iedere keer dat je de 2e keer normaal speelt zakt het een level of iedere 1e keer high. (speel je een keer normal zonder te zakken en daarna speel je high zakt hij dus wel 2 levels.)

ticketprice komt er de dag voor de wedstrijd te staan. ik denk dat je even met 700 moet beginnen oid, en kijken of het uitverkocht raakt. zo ja verhogen, zo nee verlagen.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 16:41:23 #19
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31233433
Ok dank

Enter time of match broadcast between 03:00 - 23:00 in format hh:mm

Wat kan ik hier invullen en wat betekend het?
pi_31233928
alles tussen 03:00 en 23:00 zoals vermeld.

wat het betekent: je kunt je wedstrijden dan soort van live volgen. hij is dan allang gespeeld en iedereen in het spel weet de uitslag al, maar je kijkt het integraal zonder dat jij de uitslag van die wedstrijd kan zien. momenteel nutteloos dus.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 17:15:55 #21
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31234134
ok
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 09:34:53 #22
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31247135
Nieuwe vragen

- Waar haal je de meeste winst uit, trainen van youngsters of toegangsprijzen?
- Hoe snel train je spelers? Ik zie spelers op de market voor 50.000, met quality 70-80 en potential 60-80, maar die hebben als basis bijv 9 bij attack of defense. Zijn dat spelers die je goed kan trainen (jonger dan 21)? Of zijn die te slecht?
- Wat is beter, een aanvaller met attackrating 20 en verder geen bijstats of eentje met 15 en dan 10 speed en 10 shooting ofzo?

[ Bericht 15% gewijzigd door maniack28 op 07-10-2005 10:12:56 ]
pi_31331796
alle antwoorden op bovenstaande vragen al via irc gegeven.
  maandag 10 oktober 2005 @ 14:26:27 #24
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31333706
Echt waar?
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 09:09:22 #25
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31430428
Woehoe!!! Ik heb de 1e ronde van de playoff gewonnen, met low importance Vet man!!!! Ik speel vandaag normaal en dan zit ik dus al in de halve finale Vet gaaf
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')