abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30135845
quote:
AMSTERDAM - In het Oosterpark komt een kunstwerk voor de vermoorde cineast en schrijver Theo van Gogh. Het kunstwerk krijgt de vorm van een cactus.

Het stadsdeel Oost-Watergraafs-meer wil met dit monument 'een statement maken'. ''Een moord om een woord kan niet,'' zegt stadsdeelwethouder Antoinette Tanja.

In overleg met de familie en vrienden is besloten een prijsvraag uit te schrijven onder professionele kunstenaars.

Dat het monument een cactus moet worden, heeft het stadsdeel besloten in samenspraak met de familie, waarmee aanvankelijk enige wrijving was.

In Het Parool van 16 juli kwamen de lezers na een oproep met allerlei ideeën voor een monument. Er waren talloze inzendingen, variërend van een fiets, een kladdervarken, een sigaret en een cactus. Die inzendingen waren voor de familie, vrienden en het stadsdeel aanleiding de prijsvraag uit te schrijven voor een definitief kunstwerk.

Stadsdeelvoorzitter Martin Verbeet: ''We hebben begin augustus eerst de lucht geklaard met de familie. Een week later zijn de ouders op het stadsdeelkantoor gekomen. Ze bleken net als wij de cactus een goed idee te vinden.''

Tanja: ''Het prikkelt, is grillig en heeft aparte vormen.''

Verbeet: ''En het is niet altijd lekker. Aan het einde van Een prettig gesprek, de interveiwserie van Van Gogh, liet Van Gogh zijn gast altijd een cactus kussen. De mensen deden iets waaraan ze een hekel hadden. Dat vond ik mooie symboliek. Ze deden het voor hem, konden hun persoonlijkheid kwijt, want je moet op dat moment erg jezelf blijven.''

Met de ouders van Van Gogh zijn diverse locaties besproken, waaronder het park Frankendael, de Linnaeusstraat (de plek van de moord) en het Oosterpark.

Ook de ouders vinden het Oosterpark volgens Verbeet een geschikte plek.
Bron: Parool.
Ik vind het prima hoor, maar het zal mij benieuwen hoe lang dat ding intact blijft.
Ik geef het een maandje.
pi_30135896
Oei oei oei, ik vind het wel provocerend voor die arme moslims in die buurt, en ze hebben het al zo moeilijk in dit land.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  woensdag 31 augustus 2005 @ 16:39:17 #3
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_30136914
Ik had een teringhekel aan van Gogh en ik ben geen moslim, ik snap dus niet waarom dat zo nodig moet. Maar goed, ik schat in dat dat beeld snel naar de kloten wordt geholpen, zonde van het geld dus.
Alle televisie's de wereld uit, radio's aan de macht.
pi_30137787
Kon dat ding niet op Frankendael komen? Hij liep er vaak met z'n hond.
En op iedere hoek van het Oosterpark een monument vind ik wel wat veel aan het worden.
Binnenkort kunnen ze het Oosterpark beter het Vrijheidspark gaan noemen.
  woensdag 31 augustus 2005 @ 17:32:41 #6
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_30137813
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 16:36 schreef Strolie75 het volgende:
Oei oei oei, ik vind het wel provocerend voor die arme moslims in die buurt, en ze hebben het al zo moeilijk in dit land.
Ik kan me er wel in vinden, doch vind ik dat je het wel erg aandikt, een beetje nuance zou je post op een speciaal voetstuk brengen.

˛
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_30138002
Een cactus kan tenminste niet onthoofd worden.
  woensdag 31 augustus 2005 @ 17:50:07 #8
73259 Monus
ĄViva Espaņa, coņo!
pi_30138207
quote:
Verbeet: ''En het is niet altijd lekker. Aan het einde van Een prettig gesprek, de interveiwserie van Van Gogh, liet Van Gogh zijn gast altijd een cactus kussen.
parooltje toch...
pi_30138632
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 17:50 schreef Monus het volgende:
parooltje toch...
Je wilt niet weten hoeveel typo's er in de papieren uitgave staan. Enorm.
Ze hebben vast de corrector wegbezuinigd..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')