abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30110622
Dat is mijn stelling.
Mijn vriend heeft alles in huis om echt goed bovenmodaal te verdienen.
Dat is ook erkend, door hem en zelfs door zijn werkgever, maar die laatste vindt het -uiteraard- wel prima dat hij nooit om salarisverhoging vraagt.

Zodoende zit hij nu al zo'n 8 jaar op hetzelfde salaris (hij is nu 29). Hij wordt onderbetaald gezien zijn opleiding en ervaring en kan zo een paar duizend meer verdienen in de maand.
Laatst kreeg hij nog een erg interessant aanbod van een ander bedrijf.

Hij vindt geld echter niet belangrijk. Voor hem mag het allemaal wel hetzelfde blijven, als hij maar de hypotheek en zijn eten kan betalen. Spullen koopt hij niet of nauwelijks voor zichzelf.

Naast het feit dat ik niet kan begrijpen dat iemand die alles in huis heeft om te slagen, maar daar bewust niets mee wil doen, vind ik deze instelling eigenlijk egoistisch.

Waarom?
Ik vind het prima als je er zo over denkt als je alleen maar voor jezelf hoeft te zorgen.
Maar deze houding heeft wel consequenties zodra er een partner in het spel komt.
Stel we willen samenwonen. Dan kunnen we ws. niet het huis kopen dat we graag willen vanwege zijn salaris.
Stel we willen kids. Dan moeten we de koter dumpen in een creche de hele dag omdat we het ons niet kunnen permitteren om 1 ouder een paar jaar thuis te laten zitten.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ben benieuwd hoe jullie erover denken? Ben ik nou zo'n 'geldwolf'?

****Toevoeging: nee ik push hem niet ; verwacht niet dat hij verandert en WIL dat ook niet****

[ Bericht 3% gewijzigd door lamaris op 30-08-2005 22:23:07 ]
pi_30110743
O en nog even dit: ik werk ook fulltime en mag niet zeuren over mijn salaris (het is wel minder dan dat van mijn vriend), maar ik doe er alles aan om te groeien en uiteindelijk te groeien tot een salaris waar ik echt tevreden over ben. Dat allemaal voor 'later'!
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 21:53:07 #3
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_30110910
Maar eigenlijk ben je zelf gewoon te lui om zelf te werken en wil je dat je vriend werkt zodat jij met je luie reet thuis kan zitten een beetje zwanger zijn enzo? Dat kan je dus ook met minder woorden zeggen.
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
pi_30111000
Nou ik weet natuurlijk niet hoeveel hij verdient, maar als hij gewoon zijn deel kan betalen van de kosten die jullie samen hebben dan vind ik hem niet echt egoïstisch. Ambitieus zijn in je werk is toch ook wel iets waar je zelf achter moet staan, denk ik. Het lijkt mij dat hij toch wel een normaal salaris heeft waar wel gewoon van te leven valt. En het zijn ook weer niet heel veel stellen die zich kunnen het permitteren om een ouder echt fulltime thuis te laten blijven en toch nog genoeg geld hebben om echt goed van te kunnen leven.
In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
pi_30111134
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 21:53 schreef beelz het volgende:
Maar eigenlijk ben je zelf gewoon te lui om zelf te werken en wil je dat je vriend werkt zodat jij met je luie reet thuis kan zitten een beetje zwanger zijn enzo? Dat kan je dus ook met minder woorden zeggen.
Zeker niet. Waar lees jij dat?
Ik streef er zelf ook naar om zoveel mogelijk te verdienen als ik maar kan.
Maar als hij dat niet doet, dan is ons gezamelijke inkomen dus lager dan het zou kunnen zijn.
En dat staat bepaalde mogelijkheden in de weg.
pi_30111142
Ik vind jóu juist egoïstisch...
Hij is toch zoals hij is, en als hij geld niet belangrijk vindt prima toch?
Als je een groot huis wil moet je zelf maar meer gaan verdienen.
Of je zoekt een andere vent.

En ja ik heb makkelijk praten want ik heb zelf ook zo'n vriend.
Hij heeft een WO-opleiding, 3 maanden in pak een beleidsfunctie vervuld, maar dat was gewoon niet wat hij wil. Nu werkt hij alweer jaren 3 avonden per week bij de TPG, zijn oude studiebaantje. Zo heeft hij overdag de tijd en de vrijheid om te doen en laten wat hij wil. Bv. rommelmarkten en kringloopwinkels afstruinen naar antiek en curiosa, zijn grote passie. En als we gaan samenwonen en ik krijg een kind, dan zullen we het niet heel breed hebben, ik werk zelf ook maar 3 dagen (ook 'onder mijn niveau'). Maar ik weet zeker dat we kunnen rondkomen. En het allerbelangijkste is dat we allebei erg gelukkig zijn.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 21:58:56 #7
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_30111157
Zou lekker een ander zoeken als ik jou was.
Bij jou draait alles om geld en je vriend heeft (gelukkig) andere prioriteiten
Ja ik vind je een geldwolf, 2 salarissen en nog niet goed genoeg voor je.
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
pi_30111184
Als er met zijn salarisverhoging ook meer verantwoording en stress meekomen kan ik zijn besluit wel repecteren.
pi_30111220
Ik begrijp dat jullie niet samenwonen nu? Tja, dan maakt het op dit moment niet zoveel uit toch. Maar wat is de definitie van slagen in het leven? Da's voor iedereen anders denk ik. Veel geld en een belangrijke baan hoeft daar voor hem natuurlijk niet onder te vallen. Ikzelf heb een leuke baan en verdien goed, maar probeer mijn geluk vooral buiten werktijd te vinden. Maar ik zou in ieder geval wel om die salarisverhoging zou vragen. Maar hoe lang hebben jullie al een relatie en hoe denkt hij zelf over de toekomst? Misschien kijk jij veel verder vooruit in de relatie dan hij?
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 22:02:43 #10
44649 beelz
pi_30111333
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 21:58 schreef lamaris het volgende:

[..]

Zeker niet. Waar lees jij dat?
Ik streef er zelf ook naar om zoveel mogelijk te verdienen als ik maar kan.
Maar als hij dat niet doet, dan is ons gezamelijke inkomen dus lager dan het zou kunnen zijn.
En dat staat bepaalde mogelijkheden in de weg.
Je wil dat je vriend meer gaat verdienen zodat jij het beter hebt... Zoals moonah al zei: jij bent zelf egoïstisch. Het draait bij jou alleen om geld en je denkt dat je gelukkiger wordt als je vriend meer geld verdient. Jouw vriend is echter zo wel gelukkig dus waarom zou hij meer willen verdienen? Als dat kind er ooit komt (en echt ik hoop het niet want je zou hem helemaal verkeerd opvoeden) dan zal je vriend vast wel om loonsverhoging gaan vragen omdat je zo aandringt. En jij stopt dan uiteraard met werken waardoor jullie gezamelijke inkomen dus lager is dan het zou kunenn zijn. Of was je van plan een uitkering aan te vragen?
Besef Regulier!
pi_30111338
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 21:58 schreef Moonah het volgende:
Ik vind jóu juist egoïstisch...
Hij is toch zoals hij is, en als hij geld niet belangrijk vindt prima toch?
Als je een groot huis wil moet je zelf maar meer gaan verdienen.
Of je zoekt een andere vent.

En ja ik heb makkelijk praten want ik heb zelf ook zo'n vriend.
Hij heeft een WO-opleiding, 3 maanden in pak een beleidsfunctie vervuld, maar dat was gewoon niet wat hij wil. Nu werkt hij alweer jaren 3 avonden per week bij de TPG, zijn oude studiebaantje. Zo heeft hij overdag de tijd en de vrijheid om te doen en laten wat hij wil. Bv. rommelmarkten en kringloopwinkels afstruinen naar antiek en curiosa, zijn grote passie. En als we gaan samenwonen en ik krijg een kind, dan zullen we het niet heel breed hebben, ik werk zelf ook maar 3 dagen (ook 'onder mijn niveau'). Maar ik weet zeker dat we kunnen rondkomen. En het allerbelangijkste is dat we allebei erg gelukkig zijn.
Natuurlijk ben ik zelf ook een egoist, want ik heb er ook belang bij als hij ambitieus is...

Ik vind geluk echter ook het belangrijkst!
Ik vind uiteraard niet dat hij zijn ziel moet verkopen aan de duivel opdat ie maar zakken met geld binnenbrengt...
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 22:03:57 #12
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_30111385
TEVREDEN zou ik het noemen.

mensen met meer ambitie kunnen zelfs een grotere "pain in the ass" zijn.

aanvulling: "inflatie compensatie" zou ik er wel bij doen anders kom je wel in de problemen op den duur

[ Bericht 35% gewijzigd door kless op 30-08-2005 22:07:07 (aanvulling) ]
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_30111413
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 22:02 schreef beelz het volgende:

[..]

Je wil dat je vriend meer gaat verdienen zodat jij het beter hebt... Zoals moonah al zei: jij bent zelf egoïstisch. Het draait bij jou alleen om geld en je denkt dat je gelukkiger wordt als je vriend meer geld verdient. Jouw vriend is echter zo wel gelukkig dus waarom zou hij meer willen verdienen? Als dat kind er ooit komt (en echt ik hoop het niet want je zou hem helemaal verkeerd opvoeden) dan zal je vriend vast wel om loonsverhoging gaan vragen omdat je zo aandringt. En jij stopt dan uiteraard met werken waardoor jullie gezamelijke inkomen dus lager is dan het zou kunenn zijn. Of was je van plan een uitkering aan te vragen?
Er is helemaal geen sprake van dat ik ooit zou stoppen met werken.
Ik wil absoluut niet ondehouden worden, niet door een partner noch door de staat.
pi_30111492
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 21:58 schreef Nightwulf het volgende:
Zou lekker een ander zoeken als ik jou was.
Bij jou draait alles om geld en je vriend heeft (gelukkig) andere prioriteiten
Ja ik vind je een geldwolf, 2 salarissen en nog niet goed genoeg voor je.
Wat knap dat je dat allemaal uit mijn post kan halen
pi_30111497
Als je nooit zou willen stoppen met werken, wat doet het er dan toe dat je je het je niet zult kunnen veroorloven om thuisblijfmoeder te worden?
In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 22:06:55 #16
44649 beelz
pi_30111522
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 22:04 schreef lamaris het volgende:

[..]

Er is helemaal geen sprake van dat ik ooit zou stoppen met werken.
Ik wil absoluut niet ondehouden worden, niet door een partner noch door de staat.
quote:
uit de OP:
Stel we willen kids. Dan moeten we de koter dumpen in een creche de hele dag omdat we het ons niet kunnen permitteren om 1 ouder een paar jaar thuis te laten zitten.
Je wil dus wel een paar jaar thuiszitten....
Besef Regulier!
pi_30111532
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 22:02 schreef lamaris het volgende:

[..]

Natuurlijk ben ik zelf ook een egoist, want ik heb er ook belang bij als hij ambitieus is...
Jij wil hem ambitieus máken en dát vind ik egoïstisch.
Je zóu hem bv ook kunnen respecteren en waarderen voor wie hij is en waar hij voor staat....
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_30111597
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 22:06 schreef beelz het volgende:

[..]

[..]

Je wil dus wel een paar jaar thuiszitten....
Wie zegt dat IK dat per se moet zijn? Het ouderwetse rolmodel zit jou nog een beetje in de weg.
Ik vind het beter als 1 van de 2 partners thuis is tijdens de eerste jaren van de koter.
Dat kan best ook de vader zijn. Maar dat moet financieel wel mogelijk zijn...
pi_30111630
Als jij wel van plan bent om bovenmodaal te gaan verdienen en hij zou thuisblijven zou het toch niet uitmaken wat hij nu verdient? Dan is het zijn lage salaris dat wegvalt. Dus dat doet er ook niet echt toe.
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 22:10:00 #20
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_30111653
Net of het met de huidige prijzen van kinderopvang wél mogelijk is je kind dáár te dumpen...
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 22:10:38 #21
44649 beelz
pi_30111684
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 22:08 schreef lamaris het volgende:

[..]

Wie zegt dat IK dat per se moet zijn? Het ouderwetse rolmodel zit jou nog een beetje in de weg.
Ik vind het beter als 1 van de 2 partners thuis is tijdens de eerste jaren van de koter.
Dat kan best ook de vader zijn. Maar dat moet financieel wel mogelijk zijn...
Als je vriend van jou ook wel een paar jaar thuis mag zitten zou ik maar zorgen dat ik zelf beter ging verdienen als ik jou was en niet je vriend pushen om meer te verdienen...
Besef Regulier!
pi_30111716
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 22:07 schreef Moonah het volgende:

[..]

Jij wil hem ambitieus máken en dát vind ik egoïstisch.
Je zóu hem bv ook kunnen respecteren en waarderen voor wie hij is en waar hij voor staat....
Nee ik wil hem niet ambitieus maken!!! Vooral niet!
Ik zal hem nooit iets opdringen, hij is zoals ie is en ik respecteer het ook wel.
Ik zou hem NOOIT dumpen om deze reden.

Maar dat neemt niet weg dat ik er dan toch een bepaalde mening over heb!
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 22:11:55 #23
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_30111744
als jij het hebt over een "paar duizend meer per maand", dan ben ik benieuwd met welke jodenfooi hij elke dag naar huis wordt gestuurd.

en bovendien staat ambitie niet direct in lijn met geld verdienen. neem mij, volledig amibitieloos, maar wel met veel geld.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_30111757
Tevredenheid is veel meer waard, dan al het .... etc.
Iemand Fien soms gezien?
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 22:14:32 #25
77320 Nuek
Jouw mening telt niet!
pi_30111849
Een beetje ambitie is nooit weg maar als iemand gelikkig is met zijn of haar situatie zal dit nooit veranderen.
Proud Powerpauper
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')