abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30101491
Ik heb een matras van 160x200x9 weten te bemachtigen en wil hier nu zelf een soort van bed in elkaar zetten; ik had het volgende in gedachten.

2 witte meubelpanelen van 2.05x0.40 voor de lengte en 2 van 1.65x0.40 voor de breedte. Aan de binnenkant wil ik op 10 cm van de bovenkant geschaafde vuren latten van ong 50x50 bevestigen (lijmen+schroeven) om hierop vervolgens een plaat (MDF, Triplex) van 1.63x 2.05 te bevestigen als bodem. Vervolgens boor ik met een boordoos wat gaten in deze bodem (voor de lucht circulatie) verstevig ik de hoeken zonodig met wat versterkingshoekjes, en bedenk zo nodig nog iets ter ondersteuning van de bodem.

Zien jullie onoverkomelijkheden?
Denken jullie dat het een stuk goedkoper kan dan een bed aanschaffen?
Zouden jullie voor triplex of MDF gaan?
Hoe zouden jullie in de hoeken de meubelpanelen aan elkaar bevestigen (liever geen lijm).

ter illustratie:

Ik weet dat ik niet met paint om kan gaan :')
pi_30101575
matras van 9 cm dik?

das nie veul.....

ik denk dat je net zo goed naar de leenbakker kan gaan.....

als je MDF als bodem wil gebruiken..... het gaat op den duur toch doorzakken.....
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 17:43:20 #3
102698 rotterdamse
De enige echte..
pi_30102131
Klinkt een beetje als het bed wat ik een jaar of 20 terug gebouwd heb. Bij mij was het echter uit noodzaak i.v.m de ruimte. Ik heb voor de bodem toendertijd gewoon houten latten gebruikt. MDF zakt na verloop van tijd waarschijnlijk inderdaad door, en triplex kan wel maar dan moet je in het midden wel verstevigen. (en de gaten niet vergeten anders gaat je matras schimmelen.)
Wat mijn voorganger al zegt, een matras van 9 cm. is wel heel erg dun, al op geslapen? Hou er ook rekening mee dat niet elke matras op elke bodem kan. Goedkoper ben je met zelf bouwen denk ik niet (weet het haast wel zeker) Ikea, kwantum, leenbakker enz. hebben vaak voor 3x niks bedden.
pi_30102281
Ga ff naar quantum, daar heb je voor minder dan de kosten van het materiaal een bedbodem voor dit matras; de bevestiging kun je eventueel halen bij een bouwmarkt, vraag gewoon naar scharnieren voor een bed, kun je zo in elkaar schuiven!

Denk eraan dat meubelplaat (hoewel het er mooi uitziet) zeer zwak is; het is gewoon geperst spaanplaat met een laagje plastic. Ik heb zelf een bed gebouwd van dubbel mdf met daartussen balkjes vuren voor de dikte (de bovenrand van het bed is nu zo'n 10 cm breed)

Zoals ik al zei kijk even bij een leenbakker of quantum (of een bouwmarkt of ikea), daar heb je zeker voor een paar tientjes meer dan je zou betalen voor los materiaal een nette bedombouw die er niet alleen goed uitziet (want witte meubelplaat is LELIJK!) maar tevens op zijn taak gebouwd - dus goed stevig - is.

Mocht je toch zelf willen bouwen mag je altijd even contact met me opnemen
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
pi_30102511
MDF is per plaat best prijzig, en triplex kost nog veel meer..

Denk aan prijzen als 20-30 euro voor een plaat mdf. En 30-50 euro voor triplex.

Ik zou de constructie echt niet van dit materiaal maken, MDF wordt bij vocht (warm bed, koude lucht?) week en zal gaan buigen. Triplex moet je eveneens goed afwerken..

Kan je niet gewoon een lattenbodem timmeren? een pakje voordeelvuren balkjes kost slechts 10-15 euro, en daar kan je de omkasting al van timmeren, dan nog een pakje dunnere latjes en schroeven maar!

Duidelijk steviger (als je het goed maakt) duurzamer en bovendien goed geschikt voor een bed (enorm luchtend)..
pi_30102550
Als je toch al zo'n dun matras hebt, wil je volgens mij echt wel een degelijke lattenbodem, zodat er nog enige vering is. Tenminste, als je dit als tweepersoonsmatras gaat gebruiken en niet celibatair leeft...
Anders ook trouwens...
Mijn Nederlands is prima, ik kan gewoon niet typen!
pi_30103230
Na even nadenken moet ik er nog aan toevoegen:

Bouw de bodem van je bed NOOIT van een niet-verend materiaal; dat gaat je je rug kosten! Het beste is gewoon een lattenbodem uit de winkel (en dan een goede) want een spiraal is ook niet alles. Kijk anders eens naar een paar tweedehands lattenbodems. Je denkt nu goedkoop uit te zijn (nou ja) met wat los materiaal maar vergeet niet dat je iedere nacht door moet brengen in dat bed, en dat als je iedere nacht met je rug op een (dun) matras op een houten bodem moet liggen je vroeg of laat flink last van je rug en nek gaat krijgen!

Ik heb zelf ook alleen de ombouw gemaakt van MDF (wat bij schilderen - of zoals in mijn geval, afsmeren met stucwerk en daarna schilderen om één geheel met de muur te krijgen - heel goed werkt, als er maar geen vocht bij kan) en daarbinnen in staan twee losse 90cm matrassen met electrisch verstelbare lattenbodem uit de winkel..
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
pi_30103602
Hmmz, oke. Ik slaap al 13 jaar op een triplex plaat en dat bevalt prima Ligt alleen wel matras van 23 cm op .

Ik zal er nog eens over nadenken.
pi_30112855
Hoi Tobbes, ik heb je verhaal gelezen, en ik raad je af om het bed zo te maken, want er zijn wat dingen die denk ik niet goed gaan komen

- de stevigheid van je ombouw, als jij namelijk met twee personen in een bed gaat liggen, is een plaat van 18 mm spaanplaat die op zijn kant staat, niet sterk genoeg om je bed stevig te laten staan
- de doorbuiging van een plaat triplex of mdf, als jij op een plaat multilplex van 160 cm breed gaat liggen, buigt ie gegarandeerd door, of breekt ie zelfs (en dan hebben we het nog niet eens over de afmeting van de plaat, die ze al niet eens bij de bouwmarkt hebben)

oftewel, de constructie is veel te slap om als bedombouw / bedbodem te dienen.
je zou beter kunnen kijken naar een framewerk van houten balkjes, waar je dan als aftimmering meubelpanelen (of mdf) tegenaanzet. Dat framewerk zet je ook door onder je matras, zodat daar de doorbuiging ook wordt tegengegaan. over dat framewerk, en onder je matras kan je dan multiplex of mfd schroeven, die je wel goed moet doorboren voor de ventilatie. Maar als je een matras van 9 cm dik hebt, is een starre bodem niet echt aan te raden.

succes iig met verder zoeken en puzzelen, en ik zou als ik jou was ook eens bij een kringloopwinkel gaan kijken voor wat opknappers (of gewoon bij de ikea om zelf iets na te maken)
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 22:38:08 #10
102698 rotterdamse
De enige echte..
pi_30112878
quote:
[b]Op dinsdag 30 augustus 2005 17:48 schreef SadKingBilly het volgende:[/b

Denk eraan dat meubelplaat (hoewel het er mooi uitziet) zeer zwak is; het is gewoon geperst spaanplaat met een laagje plastic. Ik heb zelf een bed gebouwd van dubbel mdf met daartussen balkjes vuren voor de dikte (de bovenrand van het bed is nu zo'n 10 cm breed)
Sorry, maar dat meubelplaat zwak is is niet waar. Ik heb 15 jaar in dat zelfgebouwde bed geslapen, er hebben kinderen op geravot, en toen ik het bed af ging breken, was er nog geen beschadiging te zien. De planken liggen trouwens nog steeds compleet en helemaal goed in de kelder, geschikt voor eventueel hergebruik.
De lattenbodem was bij mij idd gewoon van vurenhout, niet verend dus, en altijd prima op geslapen. Ik denk wel dat een goede matras het allerbelangrijkst is.
pi_30112978
als je kamer hoog genoeg is zou ik een mooie tweepersoons hoogslaper bouwen.
heb ik ook. je houdt enorm veel ruimte over en het ziet er sjiek uit als je het goed aanpakt.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
pi_30113339
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 22:40 schreef mighty_myte het volgende:
als je kamer hoog genoeg is zou ik een mooie tweepersoons hoogslaper bouwen.
heb ik ook. je houdt enorm veel ruimte over en het ziet er sjiek uit als je het goed aanpakt.
Is dat wel fuckproof dan? Niet dat je opeens naar beneden stort. En post eens wat foto's.
pi_30117967
meubelpanelen zijn vooral heel zwak als je er veel druk op zet (loodrecht), als zijkanten zou het moeten kunnen, al snap ik niet waarom je het wilt doen, is niet bijzonder stevig, verwerkbaar, mooi of goedkoop.
pi_30122814
Mebelpanelen zijn niet sterk genoeg (niet 'fuck-proof'); zeer grote kans dat de schroeven uitbreken en je gelijmde balkjes afscheuren.
Als bodem kun je beter een raamwerk van latten maken (heb zelf 18x69 gebruikt) om de 10 cm en dan een geperforeerde hardboardplaat erop.
het is natuurlijk ook wel erg gaaf om hoge houten plaken voor de zijden te gebruiken, geeft je bed veel meer uitstraling en is veel makkelijker en steviger te monteren.
Bij de doe-het-zelver hebben ze specialen bedhaken, die zijn bedoeld om de omranding te monteren, werken erg goed en klemmen zichzelf vast, zodat je geen lelijke naden krijgt of bevestigingsmiddelen in het zicht. (moet je misschien even naar vragen).
Het is wel wat meer werk, maar het resultaat is er wel naar!

succes!
je weet nooit wat er voor je staat, als de liftdeur opengaat
pi_30122909
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 00:46 schreef WouterB het volgende:
meubelpanelen zijn vooral heel zwak als je er veel druk op zet (loodrecht), als zijkanten zou het moeten kunnen, al snap ik niet waarom je het wilt doen, is niet bijzonder stevig, verwerkbaar, mooi of goedkoop.
Ik heb geen zin om mdf te gebruiken omdat ik niet wil gronden/lakken als het niet echt nodig is
pi_30123891
je wilt dus doe-het-zelven maar er niet te veel moeite voor hoeven doen?
pi_30123910
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 10:11 schreef WouterB het volgende:
je wilt dus doe-het-zelven maar er niet te veel moeite voor hoeven doen?
Jawel; maar niet meer dan nodig is.
pi_30125163
ja, je moet natuurlijk wel een beetje moeite doen he...
heb je eindelijk een leuke meid op je kamer, ziet ze zo'n gammel lelijk wit gebeuren. Meeste vrouwen willen dan toch in iets beters liggen

zie het als 'pimp my bed'
je weet nooit wat er voor je staat, als de liftdeur opengaat
pi_30125195
hmmm, hemelbed, vitrage, spijlen, ingebouwd massage-element?
pi_30125251
Built-in-Candles
pi_30127015
Ik heb een jaar of 5 terug ook zelf een bed gemaakt van grenen/vuren en is zo stevig dat ik zeker ben dat je er een gemiddelde auto op kunt parkeren.
Goedkoper als een goedkoop bed van de kwantum e.d. is het alleen niet, wel in mijn geval ik wilde een erg groot bed 220x180 en dat formaat hebben ze alleen bij de duurdere bedden winkels vandaar dat bij mij zelf maken goedkoper was.
Ik zou je wel aanraden om een (zelfmaak) latten boden er in te leggen, dat is goedkoper een ademt uiteraard ook beter.
Ik heb zelfs hier nog een goede tekening van het ontwerp liggen maar weet niet hoe ik een plaatje toevoeg, kan het je eventueel wel mailen
  woensdag 31 augustus 2005 @ 12:11:26 #22
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_30127153
Ik zou ook niet je zijkanten 5 cm langer doen dan je matras. Dan gaat het matras schuiven binnen die bak en hou je dus enorme kieren over...
pi_30198532
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 17:22 schreef Tobbes het volgende:

Heel verhaal......
Denken jullie dat het een stuk goedkoper kan dan een bed aanschaffen?
Je hebt een "twijfelaars" matrasmaat 160x200. Is volgens mij volop te verkrijgen. Zeker bij de leenbakker/kwantum. Waarom al die moeite doen? Tegenwoordig is het niet meer zo duur. Het duurste heb je immers al. (ut matras) Goed de reklame blaadjes in de gaten houden.

Kreeg gisteren nog het grote ikea boek binnen. Stond ook leuke betaalbare bedden in.
Ook voor de minderbedeelde onder ons stond er een "pallet bed" in. Voor EUR 29,--
Vond er persoonlijk nix aan maar goed het is een oplossing

Dus gewoon die reclame blaadjes in de gaten houden. Geloof me is echt goedkoper.

Succes!
"Out for my own, out to be free
One with my mind, they just can't see
No need to hear things that they say
Life's for my own to live my own way"
pi_30198616
29 euro?
pi_30198843
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 12:48 schreef Tobbes het volgende:
29 euro?
Het is een soort vergroot pallet. Onbewerkt hout. Ik schat zoon cm of 10-12 hoog
heb al zitten surfen maar kom het op hun site niet echt zo snel tegen
"Out for my own, out to be free
One with my mind, they just can't see
No need to hear things that they say
Life's for my own to live my own way"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')