Ik ben een jongen van 16 jaar en ik ben absoluut fan van ABBA ( net als van Eminem,PInk Floyd, Coldplay..) ,maar ABBA is toch echt mijn real number one.
Maar voor mij is ABBA een liveband. Ik vind bijna alle ABBA nummers goed, maar de live performances! De studio albums zullen ongetwijfeld ook meesterwerken zijn,maar dat is dus totaal niet mijn smaak. Het is té melodieus en voor mij ook nog is te oud. Maar als je op Youtube "ABBA Live" intikt en je bekijkt alleen al de eerste 3 dan tref je me daar toch een paar facking ijzersterke perfomances! En met "ijzersterk" bedoel ik dat het een unieke combinatie is van Pop/Rock muziek, terwijl de album songs allemaal uitgesproken popliedjes zijn. Bovendien klinkt het instrumentaal geweldig: Niet te melodieus, en vooral niet te oud. Het is echt tijdloos, zo'n concert zouden ze morgen ook nog kunnen geven en dan weet ik zeker dat ze na bijna 30 jaar nog steeds het hele publiek met zich meekrijgen( maar dat zit er waarschijnlijk niet in)
Helaas is er maar één live album en één concert dvd van hun uitgebracht. Beide zijn een absolute must voor ABBA fans(dvd kan je ook gwn op Youtube bekijken hoor). Op de dvd zijn ze ook echt live in actie te zien, en vooral Agnetha doet/deed het uitstekend! Die vrouw was toen zo ongeloofelijk sexy aantrekkelijk. ik zou willen dat ik haar kon ontmoeten toen ze mijn leeftijd had:P
Samen met Pink Floyd is ABBA voor mij de beste liveband. Tussen die 2 kan ik niet kiezen,maar Gimme!Gimme! Gimme! live in Wembley(1979) is absoluut mijn favoriete nummer ooit! Alleen worden er van Pink Floyd wél tientallen live Albums geproduceerd en alle concerten op dvd uitgebracht..Helaas van ABBA slechts één geflopt album uit 1986 en op dvd 'n half concert uit 1979 en een paar performances uit hun tournee door Australie verwerkt in een film:S That's it helaas..
En tuurlijk is ABBA "oud" maar who cares? Live klinkt het niet oud en Pink Floyd btw ook niet. En ABBA hoefde zichzelf niet te kruisigen op een podium om het publiek uit hun dak te laten gaan. "Gewoon" zingen en Agnetha de show laten stelen( hoewel ze nu wel wat ouder is dan toen) en het publiek blij maken. En ja,de teksten zijn simpel( Does your mother know) en ook live is het nog enigszins melodieus hoor(Take a chance on me),maar met véél betere instrumenten dan in de studio en ze maken een unieke combinatie van Pop/Rock muziek waardoor ze live nog unieker zijn.