abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 10:03:19 #1
56864 Marty26
#Dislectisch Baggeren _O_
pi_30088733

Wifi wat is het?

Wireless networking, ook wel aangeduid met de term WLAN (Wireless Local Area Network)
Bluetooth, hotspots, infrarood en WiFi zijn allemaal zaken die je kunt gebruiken voor het Wlan netwerk. Wifi gaat over een frequentie van zo'n 2.4 gigaherz (GHz )
Gelukkig is er een internationale standaard voor draadloze communicatie. ( IEEE 802.11b. ) Aangezien niet computer freaks dit niet kunnen onthouden wordt de standaard ook WiFi genoemd. Een mooie afkorting voor ( Wireless Fidelity.)

• IEEE 802.11b specificatie gebruikt een maximale doorvoersnelheid van 11 Mbps. Dat is dus aanzienlijk minder dan de 100 Mbps van een bekabeld netwerk.

• 802.11g specificatie. Deze heeft een maximale doorvoersnelheid van 54 Mbps. want apparaten die de 802.11g specificatie gebruiken kunnen dus wel de 802.11b. zien en gebruiken.

• Voor de echte snelheidsduivels is er trouwens alweer een snellere variant. Super G
    SuperG belooft 2x zo snel te gaan worden als 802.11g maar tot nu toe is dat nog niet echt een standaard. Het word dan ook voorlopig nog niet veel gebruikt.

• En voor wie het graag precies wil weten.
    Er zijn nog ander manieren voor draadloze dataverbindingen tussen apparaten, genaamd Bluetooth. De Bluetooth technologie is vooral bedoeld voor verbindingen tussen apparaten, zoals PDA's, mobiele telefoons, printers, scanners, digitale camera's en telefoons.

• Wat heb ik nu nodig?

1x Wifi Accespoint
    Wifi netwerk kaartjes ( Afhankelijk van het aantal pc's )
    Wifi Pc card ( mits je een laptop hebt en die wil gebruiken )

Dit is allemaal te koop in de plaatselijke pc zaak of internet shop

• Linkjes:

Hoe te installen onder Xp

Dit topic wat wel? Wat niet?

Na het zien van het groot aantal vragen rond wifi hier dus het topic waar we het centraal gaan zetten.

Hoe kan ik het netwerk goed instellen?
    Wat moet ik kopen?
    Welk merk?
    Waarom doet me verbinding het niet?

Eigenlijk alles wat je wilt weten, Van dummie tot Expert nivo!
    Dus geen enkele vraag is dom! iedereen moet gewoon netje geholpen worden met zijn probleempjes.

Dus hou het netjes en doe liev.

Wat we hier niet gaan bespreken is Wardriving,Hacking en dat soort meuk! Dat doe je maar lekker op de fora's die daar geschikt voor zijn

Game on!
  • Paxlie says: nu ben ik zo vervuld van geluk omdat jij via de digitale snelweg weer bij me bent O+
    pi_30088817
    Als je verbinding regelmatig weg valt moet je eens een ander channel proberen
    Dit kan schelen, zeker als er veel andere AP´s in de buurt zijn
    pi_30089347
    quote:
    Op dinsdag 30 augustus 2005 10:06 schreef Godlike02 het volgende:
    Als je verbinding regelmatig weg valt moet je eens een ander channel proberen
    Dit kan schelen, zeker als er veel andere AP´s in de buurt zijn
    Of de driver herinstalleren, of wireless zero configuration herstarten/stoppen/ starten.
    pi_30322738
    Ik ben op zoek naar een nieuwe router en zie hier
    http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/59/top
    al de nodige Wireless 108 Mbps routers.

Heeft iemand ervaring met deze apparaten? Presteren ze wat snelheid betreft ook echt fors sneller, of moeten ze het hebben van laffe compressietechnieken die toch nooit werken bij muziek (mp3) en films? (dvd/divx)
      zaterdag 17 september 2005 @ 16:13:17 #5
    6643 Sheridana
    Nog 3 nachtjes....
    pi_30666894
    Goedemiddag!!

Ik heb een vraagje...mijn zusje zit in een studentenhuis waar een hotspot in de buurt blijkt te zijn...Ze heeft een Dell Desktop pc, met Windows 98 (maar ik ga haar binnenkort upgraden naar XP) met 550 mhz, Pentium 3, 256 mb ram en 13 gb harde schijfruimte.... Kan ik nou gewoon zo'n wifi kaartje kopen en in haar pc stoppen? Of moet er nog meer gebeuren? Alvast bedankt voor het advies....
    Nooit meer die signature.... ;(
    pi_30667140
    Ik had al eerder wat vragen, daar is ook een topic over, DVD-speler in netwerk Maar ik kan best hier even verder gaan, centraler enzo, misschien heeft iemand anders er ook nog eens iets aan.

Ik heb dus besloten om een router te gaan kopen en een pcmcia kaartje voor in de dvd-speler. Ik heb echter totaal geen idee wat momenteel goed spul is. Momenteel heb ik een Sitecom router, wat altijd nog prima bevalt, maar is dat wifi spul van ze ook goed?

Linksys is een gerenommeerd merk als het gaat om netwerkapparatuur (immers, cisco). Daar zal ik dus niet snel een miskoop doen, maar is het wel het extra geld waard? De routers zijn van Linksys immers niet goedkoop, en erg veel toffe functies heb ik volgens mij niet nodig.

De pcmcia kaartjes, zit daar veel kwaliteitsverschil in? In het eerder genoemde topic staat een lijstje met modellen die moeten werken in de speler. Zijn daarvan kaarten af te raden? Of juist aan te raden?

Ik wil het allemaal niet te duur maken, de speler zelf kost ook al 160 a 200 euro. Het zou wel handig zijn als het een beetje makkelijk verkrijgbaar is, dan kan ik het gewoon in een winkel kopen. In verband met garantie vind ik dat vaak toch wel prettig.

Iemand tips?
    Vows are spoken to be broken
    Feelings are intense, words are trivial
    Pleasures remain, so does the pain
    Words are meaningless and forgettable
    pi_30693361
    zit er nog verschil in bereikbaarheid/verbindingkwaliteit als je een ander channel gebruikt? bij ons in huis zit veel beton en staal, dus we hebben niet overal bereik...
    pi_30695446
    bij mij op de uni hebben we een netwerk van IEEE 802.11a, wat niet voorkomt in de OP. Hoe zit het met die dan?
    pi_30698531
    Wij hebben op de UT één van de, zo niet hét snelste netwerk van Nederland.
    iig dat zei mn pa
    Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
    Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
    pi_30698643
    quote:
    Op zondag 18 september 2005 14:32 schreef Woutey het volgende:
    bij mij op de uni hebben we een netwerk van IEEE 802.11a, wat niet voorkomt in de OP. Hoe zit het met die dan?
    -A is 5ghz band geloof ik? en ook 54mbps?
    pi_30700892
    jah 54mbps staat er als ik aanmeld daaro. maar wat is het voordeel tov de andere dingen dan? Ik geloof trouwens dat A alleen in de horst zit, en de rest 11mbit heeft of zo.
    pi_30700965
    Ah kijk, een beetje googlen doet wonderen:

WLAN-oplossing

Voor het draadloze netwerk maakt de Universiteit Twente gebruik van 650 Cisco Aironet 1200-Series Dual Radio Wireless Access Points.

IEEE Standaard: 802.11b

De UT heeft gekozen voor de IEEE 802.11b-standaard, waarmee een maximale snelheid van 11 mbps (tweehonderd keer sneller dan via een gewone analoge telefoonlijn) gehaald kan worden. Het belangrijkste voordeel is dat deze standaard goedkoper is dan de 802.11g- en 802.11a-standaard. 802.11b werkt op 11Mbps en maakt gebruik van de drukker bezette 2,4Ghz-band. Het bereik is ongeveer 30 tot 45 meter.

De 802.11g-standaard is de opvolger van 802.11b met een bandbreedte van 54Mbps. Een stuk goedkoper om te implementeren dan de 802.11a-standaard, maar duurder dan 802.11b. Ook deze standaard maakt gebruik van de druk bezette 2,4Ghz-band en heeft een bereik van ongeveer 30 tot 45 meter. De standaard is compatibel met 802.11b, maar als er met een 802.11b-apparaat wordt gecommuniceerd, dan zal het 802.11g-apparaat niet sneller werken dan 11Mbps.

De 802.11a-standaard werkt op 54Mbps. Deze standaard wordt niet veel toegepast. Da apparatuur hiervoor is duurder dan die voor de standaarden 802.11b en 802.11g. 802.11a gebruikt de 5Ghz-frequenctieband, die nog relatief vrij is van opstoppingen, en heeft een bereik van ongeveeer 7 tot 25 meter, afhankelijk van obstructies. 802.11a werkt het best in open ruimten. De 802.11a standaard is niet met andere standaarden compatibel.

In de gebouwen Noordhorst en Oosthorst wordt een combinatie van 802.11a en 802.11g toegepast. In de Horsttoren is een 802.11a netwerk van CTW aangelegd met Intel-apparatuur. Het Intel-netwerk zal in de zomer van 2005 worden ontmanteld. In de Horsttoren komen dan nieuwe Cisco a/b/g accesspoints.
      zondag 30 oktober 2005 @ 15:21:28 #13
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_31810333
    Ik heb twee laptops met WiFi
    Eentje onder XP SP1 en de tweede (net nieuw) onder XP SP 2 met alle laatste updates van MS.
    Nu is internet op de eerste veel sneller als op de tweede.
    Op de tweede is het wifi echt tergend langzaam met Internet. Hoe kan dat? Kan dat aan de MS firewall liggen?
    In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
    pi_31823677
    tvp voor over 3 jaar als ik netwerkje installeer
    Als we maar gelukkig zijn...
      maandag 31 oktober 2005 @ 09:07:10 #15
    133855 H1TM4N_NL
    Shit happens.... get over it !
    pi_31830495
    TIP: download netstumbler en kijk of je signaal goed is, als dit niet zo is stoort het waarschijnlijk met die van je buren (als ze Wifi hebben) en moet je ff proberen channel te veranderen werkt erg goed
      maandag 31 oktober 2005 @ 09:20:38 #16
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_31830700
    quote:
    Op maandag 31 oktober 2005 09:07 schreef H1TM4N_NL het volgende:
    TIP: download netstumbler en kijk of je signaal goed is, als dit niet zo is stoort het waarschijnlijk met die van je buren (als ze Wifi hebben) en moet je ff proberen channel te veranderen werkt erg goed
    Het probleem is, het werkt prima met 2 andere laptops, beide met SP1, maar de derde met SP2 is tergend langzaam, zowel tegelijkertijd en los van elkaar.
    Misschien moet ik de langzame ook eens in een ander wifi netwerk proberen om te kijken of het daar ook zo is.
    In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
      maandag 31 oktober 2005 @ 16:14:00 #17
    133855 H1TM4N_NL
    Shit happens.... get over it !
    pi_31840425
    waarom installeer je SP 2 niet gewoon op alle pc's ??? toch veeeeeeel beter dan SP 1. ?
    pi_31840600
    quote:
    Op dinsdag 6 september 2005 15:45 schreef michiel- het volgende:
    Ik ben op zoek naar een nieuwe router en zie hier
    http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/59/top
    al de nodige Wireless 108 Mbps routers.

Heeft iemand ervaring met deze apparaten? Presteren ze wat snelheid betreft ook echt fors sneller, of moeten ze het hebben van laffe compressietechnieken die toch nooit werken bij muziek (mp3) en films? (dvd/divx)
    Als je voor snelheid gaat zou ik nog wachten totdat de WIFI 108 Mbps een standaard word, daardoor krijg je een beter overzicht welke ook echt sneller zijn.
    Don't take life too serious or you'll never get out of life.
    pi_31840644
    quote:
    Op zaterdag 17 september 2005 16:13 schreef Sheridana het volgende:
    Goedemiddag!!

Ik heb een vraagje...mijn zusje zit in een studentenhuis waar een hotspot in de buurt blijkt te zijn...Ze heeft een Dell Desktop pc, met Windows 98 (maar ik ga haar binnenkort upgraden naar XP) met 550 mhz, Pentium 3, 256 mb ram en 13 gb harde schijfruimte.... Kan ik nou gewoon zo'n wifi kaartje kopen en in haar pc stoppen? Of moet er nog meer gebeuren? Alvast bedankt voor het advies....
    In principe ja. Tenzij de hotspot in de buurt beveiligd is en dat jij geen toegang erop kan krijgen.
    Don't take life too serious or you'll never get out of life.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')