abonnement Unibet Coolblue
pi_30061644


Historie

De geschiedenis van Vitesse gaat terug tot het jaar 1892. In dat jaar wordt in Arnhem de cricketclub Vitesse opgericht. Kort na de oprichting wordt de cricketclub uitgebreid met een voetbal- en een atletiekafdeling.

Tot halverwege de jaren tachtig voetballen amateurs en professionals in één vereniging. In 1984 dreigt een faillissement en wordt een nieuw bestuur gevormd dat vanaf 1985 een scheiding aanbrengt tussen de amateurs en de profs. De profs gaan verder in de Stichting Betaald Voetbal Vitesse en het amateurvoetbal in de separate vereniging A.V.C. Vitesse 1892.

Vitesse is vanaf 1954, het jaar waarin betaald voetbal in Nederland wordt ingevoerd, voortdurend vertegenwoordigd geweest in de hoogste klassen. In het seizoen 1970-1971 promoveert Vitesse voor het eerst naar de eredivisie, waarin het één seizoen speelt. In het seizoen 1976-1977 promoveert Vitesse weer naar de eredivisie, dit maal voor een periode van drie seizoenen.

Sinds de invoering van de nieuwe structuur in 1985, de benoeming van het nieuwe bestuur en het doorgevoerde turn-around-management (de reddingsoperatie van Vitesse naar aanleiding van het dreigende faillissement), is de opwaartse lijn van de club duidelijk waarneembaar. Deze continuïteit heeft zich ook op het veld vertaald; na promotie in 1989 eindigt Vitesse steeds bij de eerste vijf in de eredivisie. Alleen in het seizoen 1994-1995 moet Vitesse genoegen nemen met een zesde plaats. Ook afgelopen seizoen wist Vitesse zich met een vierde plaats in de eindrangschikking opnieuw te plaatsen voor Europees voetbal. Plaatsing voor de Champions League werd voor de tweede achtereenvolgende keer echter op een haar na, en opnieuw op de laatste speeldag, gemist.

In het midden van de jaren ’80 ontstaat het besef dat stadion Nieuw-Monnikenhuize als ontoereikend wordt gezien om aan de doelstellingen van Vitesse te voldoen. Eén van die doelstellingen is sportief succes, maar er is meer. Vitesse moet een club worden waaraan mensen zich in toenemende mate weten te binden. ‘Vitesse is van ons allemaal’, is dan ook de slogan. Vitesse is in toenemende mate een belangrijke factor in het sociale leven van mensen. Daar hoort een passende accommodatie bij. In 1989 worden de eerste concrete plannen gepresenteerd voor een multifunctioneel stadion dat modern, multifunctioneel, veilig, schoon en vooral gastvrij moet zijn. Gelredome, als fysiek resultaat van Vitesse’s voetbalvisie, opent op 25 maart 1998 eindelijk haar deuren in de openingswedstrijd tegen NAC (4-1). Op 21 oktober 2001 heeft Gelredome haar tweemiljoenste bezoeker mogen verwelkomen.

Gelredome




Vitessesupporters op Fok!

Tha_Mars


Quasar_de_Duif


Positive_Thinking


brighton


Elvislives


Webforce


NRH


blupblup69


Ketjing


Ook dit jaar moet er weer voor Europees voetbal worden gestreden!


[ Bericht 1% gewijzigd door Quasar_de_Duif op 30-08-2005 01:25:42 ]
pi_30061875
TT kan nog aangepast worden als een van jullie een betere weet.

Laatste post vorige topic:
quote:
Op zondag 28 augustus 2005 22:32 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
En het leuke is dat we na deze wedstrijden tegen respectievelijk de nummer 5, de kampioen en de nummer 3 van vorig jaar, ook nog eens 2 achtereenvolgende uitwedstrijden krijgen tegen de directe concurrenten. Daar moet toch minimaal 4 punten tegen gepakt worden.
pi_30066219
Punten moeten nu zeker gepakt worden... Minimaal 3 in de volgende twee wedstrijden!
pi_30066412
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 06:54 schreef Positive_Thinking het volgende:
Punten moeten nu zeker gepakt worden... Minimaal 3 in de volgende twee wedstrijden!
Vorig jaar nog beide uitwedstrijden gewonnen. In principe moet dit nog een keer te doen zijn, maar de kans daarop ik klein. Ik schat dat Twente en Utrecht ook geen hoogvliegers zullen zijn dit seizoen.
  maandag 29 augustus 2005 @ 11:07:05 #5
73649 NRH
Giggadee Giggadee! All right!
pi_30068832
Ik heb er voorlopig een hard hoofd in. Het scorend vermogen blijft een gigantisch probleem. Daarnaast is de verdediging bij vlagen ook een gatenkaas. Er zijn genoeg excuses te vinden voor de resultaten van Vitesse, maar het spel baart me zorgen.
pi_30073397
De stootkracht voorin is inderdaad zorgelijk. De mensen die bij Vitesse moeten scoren hebben veel kansen nodig.
That's all folks!
pi_30076817
Gelukkig weten ze bij Jong Vitesse wel te scoren..

Jong Vitesse - jong ajax 7-1
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 13:54:24 #8
31048 Tha_Mars
oh, een naambordje!
pi_30095024
Tjah en dat ook nog is tegen ajax... Hopelijk biedt Jong Vitesse inspiratie voor het 1e. Het team is niet meer zo hecht lijkt het als vorig seizoenseinde, natuurlijk speelde je nu tegen clubs waarvan je "mag" verliezen, maar zo verliezen als tegen AZ is natuurlijk schandelijk.
Maximaal 4 regels
pi_30099908
Benson scoorde vier keer voor Jong Vitesse, Esajas ook. Snap niet waarom Sturing beide niet in de basis zet...
pi_30102527
quote:
Op zondag 28 augustus 2005 23:17 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
Alleen in het seizoen 1994-1995 moet Vitesse genoegen nemen met een zesde plaats. Ook afgelopen seizoen wist Vitesse zich met een vierde plaats in de eindrangschikking opnieuw te plaatsen voor Europees voetbal. Plaatsing voor de Champions League werd voor de tweede achtereenvolgende keer echter op een haar na, en opnieuw op de laatste speeldag, gemist.
Dit stukje lijkt me niet helemaal meer te kloppen,
Vorig jaar werd vitesse volgens mij 7e, en het seizoen daarvoor inderdaad 4e, maar dan de onderste 4
pi_30102754
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 17:57 schreef Krattenkoning het volgende:

[..]

Dit stukje lijkt me niet helemaal meer te kloppen,
Vorig jaar werd vitesse volgens mij 7e, en het seizoen daarvoor inderdaad 4e, maar dan de onderste 4
Bedankt voor je verheldering. Ik zal het binnenkort aanpassen.
pi_30105621
Tom De Mul nummer 6, ook geinig natuurlijk.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_30110722
Best wel kenmerkend voor hem inderdaad.
That's all folks!
pi_30127146
quote:
Monoloog Schaars: 'Bij AZ is veel meer spelvreugde dan bij Vitesse'
Bepaalde spelers hebben gebrek aan spelvreugde
Spelers wilden maar 1x per dag trainen, Sturing accepteerde het


Hij was altijd het talent van Vitesse, maar is nu uit het niets basisspeler van AZ. Stijn Schaars (21), jong in prestaties, volwassen in woorden. Een pleidooi voor plezier en wilskracht van een zelfbewust voetbaldier.
"De overgang naar AZ kwam precies op het juiste moment. Door mijn reserverol bij Vitesse raakte ik in een sleur en onbedoeld verlies je dan snel het plezier in de sport. En dat is nou net de basis geweest van mijn weg naar de top. Mijn ouders zullen je moeten vertellen hoe oud ik precies was toen ik voor het eerst met de bal liep, maar ik weet wel dat het al heel snel was. Ik deed niets anders, probeerde de hele dag buiten te zijn. Dat zie je nu helaas veel minder. Laatst liep ik 's middags met mijn moeder op een stralende dag door een woonwijk. Geen kind te zien! Het zal wel met de opkomst van de tv en spelcomputers te maken hebben. Ik heb ook een PlayStation 2, maar speel er eigenlijk nooit op. Met vrienden voetballen is toch veel leuker dan duf achter een beeldscherm zitten. Je zal mij ook nooit horen klagen dat ik veel dingen heb moeten laten. Uitgaan is leuk, maar voetbal is leuker. Laat naar bed gaan kan lekker zijn, maar de dag erna voel je gelijk de gevolgen.

Bij Vitesse heb ik me de afgelopen twee seizoenen regelmatig verbaasd over het gebrek aan spelvreugde van sommige jongens. Voor mij is trainen een feest. 's Ochtends sta ik nooit met een vervelend gevoel op omdat ik weer naar de club toe moet. Twee keer trainen zwaar? Nee, dat vind ik juist heerlijk. Ik kan er geen genoeg van krijgen. Maar als sommige jongens tegen Edward Sturing zeggen dat ze die dag maar één keer willen trainen, dan wórdt er maar één keer getraind. En dan heb ik het dus niet over gasten als Peter van den Berg en Ruud Knol die fysiek wat problemen hebben, maar over gezonde jongens van midden twintig! Halverwege het seizoen stonden we 's middags alleen nog maar met de allerjongste spelers op het veld. Daar was geen lol meer aan. Als ik dat vergelijk met de situatie hier, is het een wereld van verschil. Barry van Galen en Henk Timmer zijn bijna veertig, maar trainen altijd met het grootst mogelijke plezier. Het is geen must maar een voorrecht. En ja, ook ná wedstrijden zetten zij hier de toon. In het spelershome in Arnhem zag je naast spelers vooral veel mannetjes, waar ik vaak maar het mijne van dacht. Hier is het één groot feest en doet Timmer's nachts de deur op slot. Maar de volgende dag is hij wel weer messcherp op de training.

Met de overstap naar Alkmaar ben ik aan een heel nieuwe fase in mijn leven begonnen Behalve een nieuwe club en nieuwe teamgenoten woon ik nu voor het eerst op mezelf Dan merk je pas echt wat er allemaal bij zelfstandigheid komt kijken. Verzekeringen afsluiten, zaken regelen met de bank en zelf je kleren wassen; heel normale dingen waar ik tot voor kort helemaal niet bij stilstond. Als je bij je ouders woont, wordt bijna alles voor je gedaan. Nederlandse jongeren hebben een zeer beschermde en verwende opvoeding. Om over spelers op een voetbalopleiding nog maar te zwijgen. Ze worden opgehaald en thuisgebracht, hun eten wordt klaargemaakt en ze krijgen altijd schone kleren aangereikt. Eigenlijk hoeven ze alleen maar hun schoenen aan te trekken en het veld in te lopen. Van zo'n behandeling wórd je automatisch gemakkelijk. Het is een leven als God in Frankrijk, maar sommigen realiseren zich dat helemaal niet. Ze hebben op hun achttiende een dik contract te pakken en doen alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Die jongens zouden eens twee weken mee moeten lopen in een fabriek met mensen die iedere dag om zeven uur met de broodtrommel op de fiets naar hun werk moeten. Dan piepen ze daarna wel anders.

Meestal vallen zulke gasten als eersten af. Hoewel ze in het veld geniaal kunnen zijn, missen ze toch iets. Veel mensen zeggen dat ze wel talent maar geen mentaliteit hebben. Ik vind mentaliteit ook een talent. En je moet zowel mentaal als tactisch en technisch sterk zijn om de top te halen. Het is zó ongepast om naast je schoenen te lopen, alleen omdat je goed kan voetballen en op jonge leeftijd al een spelersmakelaar hebt. Dan ben je toch niet beter dan de rest? Jong Oranje stond lang bekend als een lamlendig team met jongens die ongeïnteresseerd in het veld stonden. Vroeger klopte dat beeld misschien, maar als mensen nu nog beweren dat wij (Schaars is aanvoerder van jong Oranje, red.) een tussengeneratie zijn, dan snappen ze het niet helemaal. Misschien zijn we niet de beste voetballers van Nederland, maar we hebben één eigenschap gemeen: iedereen gaat er voor honderd procent tegenaan. Er zijn minder sterren, maar het is meer één groep.

Foppe de Haan heeft deze selectie heel nauwkeurig geselecteerd. En hij weet ons te prikkelen. "De belangrijkste kracht van Jong Tsjechië is dat die spelers ten koste van alles naar het EK willen", hield hij ons voor na de wedstrijd die we met 2-0 van die jongens verloren. En daar schort het bij Nederlandse voetballers helaas nog weleens aan. Een jeugdspeler heeft in een interview eens gezegd dat hij net zo lief een week naar Salou gaat als dat hij een WK speelt. Onbegrijpelijk! Al heb je een zwaar seizoen achter de rug, al zit je er helemaal doorheen, je bent voetballer geworden om grote wedstrijden te spelen. Anders moet je bij de amateurs gaan voetballen; dan kan je de héle zomer in een hangmat liggen. Met Jong Oranje zijn we goed op weg in de kwalificatie en daar heeft De Haan ook een heel belangrijke rol in gespeeld. Of de generatiekloof niet te groot is? Nee, absoluut niet. Ik ben misschien veertig jaar jonger dan hij, maar tijdens trainingskampen merk je daar helemaal niets van. Hij spreekt onze taal. Door wat hij in Heerenveen allemaal heeft bereikt is De Haan een icoon voor het Nederlandse voetbal geworden. Misschien weet hij door zijn leeftijd nog niet hoe je een sms'je verstuurt, maar daar heb je op het veld gelukkig geen last van.

De discussie in Nederland over salarissen in de voetballerij blijft actueel. Als je zegt dat de minister-president meer zou moeten verdienen dan de linkshalf van AZ, kan ik je daar wel in volgen. Maar wat zou jij doen als je een dik contract krijgt aangeboden? Ik zou nooit nee zeggen, maar besef wel dat we buitensporige salarissen krijgen. De sportwereld is wat dat betreft een absolute buitencategorie. Als je ziet wat spelers in het Amerikaanse basketbal en baseball verdienen en wat er in het Europese voetbal omgaat, dan staat dat in geen enkel perspectief tot de vergoedingen voor andere beroepen in de maatschappij. De voetballerij is op hol geslagen, ook qua transfergelden. Chelsea betaalt 43 miljoen euro voor Essien; 43 miljoen euro! Wat moet die jongen dan wel niet allemaal kunnen?

Toch is de manier waarop er ons land tegen topprestaties en hoge salarissen wordt aangekeken typisch Nederlands. Als je hier ook maar even iets beter kan dan een ander, kijken mensen je al snel met de nek aan. Rafael van der Vaart beschreef het verschil tussen Nederland en Duitsland laatst heel goed. Hij kwam met z'n glimmende BMW M5 op de training van Hamburger SV aanrijden en de mensen waardeerden het dat hij in zo'n mooie auto reed. Hier zouden ze meteen over de patser in z'n asobak praten. Die instelling irriteert me weleens. We verdienen veel omdat het voetbal zo populair is, maar mogen het niet uitgeven. Wat moeten we dan? Het geld het graf mee innemen? En dat sommigen je na een slechte wedstrijd gelijk een zakkenvuller noemen slaat ook nergens op. Ik kan tegen kritiek, maar alleen van bepaalde mensen. Vrienden en trainers bedoelen het goed, wildvreemde mensen laat ik lekker zeuren. Daar trek ik me echt niets van aan. Een van de jongens van wie ik wél goed kritiek kan hebben is Michael Jansen. Sinds de C-jeugd heb ik met hem samengespeeld bij Vitesse en in de loop der jaren is hij mijn beste vriend geworden. Het nieuws over zijn hartklachten voelde ook voor mij als een enorme klap in m'n gezicht. Afgelopen zomer zou ik met hem op vakantie naar Kos gaan, maar in plaats daarvan heb ik een paar weken lang bijna iedere dag aan zijn bed in het ziekenhuis gezeten. Balen, maar ik had ook niet op vakantie gewild terwijl hij daar lag. Hij zag er vreselijk slecht uit. Ook niet zo gek trouwens als je zo'n bericht te verwerken krijgt. Michael zat bij de voorselectie van Oranje, topclubs volgden hem en dan gebeurt zoiets. Toch probeert hij het leven nu weer op een fantastische manier op te pakken. Hij beseft dat het voetballen in elk geval voorlopig niet kan en staat veel op de golfbaan om de tijd wat te doden.

Zo'n drama leert je relativeren, die blessure heeft me ontzettend aan het denken gezet. Het is geweldig om in de schijnwerpers te mogen staan en veel geld te verdienen met je hobby, maar uiteindelijk is en blijft je gezondheid het belangrijkst. Daar sta je zelden bij stil. Pas als zoiets in je naaste omgeving gebeurt, ga je erover nadenken. En het leert ook dat het leven zo over kan zijn. Dat klinkt hard, maar het is helaas de waarheid. Of het bij Michael zo erg is weet ik niet, maar Marc-Vivien Foé en Miklos Fehér konden het niet meer navertellen. Daarom is het ook zo belangrijk om nu van het leven te genieten en niet alles uit te stellen tot later. Laat dat ook een les zijn voor jonge talenten. Realiseer je dat je bevoorrecht bent. Wij mogen echt niet klagen.'

Bron: VI


Mooi stuk van Stijn Schaars, maar wat betreft die dikgedrukte stukken: dan zit het bij Vitesse niet goed tussen trainer en spelersgroep lijkt me...
pi_30127824
Over dat trainen, ik snap niet dat zoiets aan ons voorbij kan gaan. Waarom wordt zoiets niet duidelijk gecommuniceerd naar de supporters toe? Gewoon helder "wij trainen maar 1x per dag"
Waarschijnlijk schamen ze zich daarvoor.
  woensdag 31 augustus 2005 @ 21:50:56 #16
31048 Tha_Mars
oh, een naambordje!
pi_30146159
ik vind het sowieso vreemd dat Vitesse meestal maar 1 x per dag traint, wat overigens al vreemd is voor een club die voor Europees wil gaan:

Deze week:
quote:
Maandag 29 augustus: vrij
Dinsdag 30 augustus: vrij
Woensdag 31 augustus: vrij
Donderdag 1 september: 14.30 uur, training Papendal
Vrijdag 2 september: 14.30 uur, training Papendal
Zaterdag 3 september: 10.00 uur, training Papendal
Zondag 4 september: vrij
Nouja... het zegt genoeg, ook al zijn er interlands...
Maximaal 4 regels
pi_30147865
LUCIEN DORS NAAR FC DEN BOSCH
Luciën Dors is per direct overgenomen door FC Den Bosch, de club uit de Gouden Gids Divisie.


De middenvelder had nog een 1-jarig contract bij Vitesse. Dors speelde afgelopen seizoen voornamelijk in Jong Vitesse en maakte daar dit seizoen wederom deel van uit. De 21-jarige Dors komt bij FC Den Bosch zijn oude trainer van het Beloftenteam, Theo Bos, en verdediger Jaap Davids weer tegen.

(Bron: Vitesse.nl)
  woensdag 31 augustus 2005 @ 22:33:23 #18
31048 Tha_Mars
oh, een naambordje!
pi_30147941
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 22:31 schreef Positive_Thinking het volgende:
LUCIEN DORS NAAR FC DEN BOSCH
Luciën Dors is per direct overgenomen door FC Den Bosch, de club uit de Gouden Gids Divisie.


De middenvelder had nog een 1-jarig contract bij Vitesse. Dors speelde afgelopen seizoen voornamelijk in Jong Vitesse en maakte daar dit seizoen wederom deel van uit. De 21-jarige Dors komt bij FC Den Bosch zijn oude trainer van het Beloftenteam, Theo Bos, en verdediger Jaap Davids weer tegen.

(Bron: Vitesse.nl)
Je was me net voor, maar nu kan Huysegems wel komen (speler weg > speler erbij)
Maximaal 4 regels
  woensdag 31 augustus 2005 @ 22:37:24 #19
94922 Tyler..Durden
Bacchus is my homeboy
pi_30148108
Lijkt mij niet, Tha_Mars.

Nu Dors weg is, is het niet gelijk zo dat ze bergen geld hebben. Dors had ook maar een jeugdcontract.
Wat loop je naar mijn sig te kijken!?
  woensdag 31 augustus 2005 @ 22:40:22 #20
31048 Tha_Mars
oh, een naambordje!
pi_30148238
Ik weet, het was sarcasme...
Als we Gluscevic nou ook aan DB kwijt raken... die nemen toch heel 'jong' Vitesse over.
Overigens, als Igor verkocht wordt kunnen we hem toch nog niet halen, voor 2 ton heb je hem echt niet, denk wel rond de miljoen dat zijn kostprijs ligt, en huren is denk ik ook geen optie, heb je dezelfde problemen volgend jaar weer.
Maximaal 4 regels
pi_30148262
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 21:50 schreef Tha_Mars het volgende:
Maandag 29 augustus: vrij
Dinsdag 30 augustus: vrij
Woensdag 31 augustus: vrij
Donderdag 1 september: 14.30 uur, training Papendal
Vrijdag 2 september: 14.30 uur, training Papendal
Zaterdag 3 september: 10.00 uur, training Papendal
Zondag 4 september: vrij
Sorry hoor, maar dat is wel héééél erg weinig voor een profclub...
Hoi.
  woensdag 31 augustus 2005 @ 22:49:41 #22
31048 Tha_Mars
oh, een naambordje!
pi_30148655
Ik zoek het even op:

Ajax:
quote:
Zaterdag 27 augustus Ajax 14.00 uur training
Zondag 28 augustus Ajax 12.30 uur Ajax - Feyenoord
Maandag 29 augustus Ajax Geen training
Dinsdag 30 augustus Ajax 10.30 uur: training
Woensdag 31 augustus Ajax geen training
Donderdag 1 september Ajax 10.30 uur en 14.30 uur: training
Vrijdag 2 september Ajax 10.30 en 14.30 uur: training
Zaterdag 3 september Ajax geen training
Zondag 4 september Ajax geen training
feyenoord:
quote:
Maandag 29 aug. - 14.00u
Dinsdag 30 aug. - 14.00u
Woensdag 31 aug. - -
Donderdag 1 sep. 10.30u -
Vrijdag 2 sep. 10.30u -
Zaterdag 3 sep. - -
Zondag 4 sep. - -
Op zich valt het wel mee, maar het blijft er weinig

[ Bericht 5% gewijzigd door Tha_Mars op 31-08-2005 22:50:11 (quote vergeten) ]
Maximaal 4 regels
pi_30149318
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 22:49 schreef Tha_Mars het volgende:
Ik zoek het even op:

Ajax:
[..]

feyenoord:
[..]

Op zich valt het wel mee, maar het blijft er weinig
Het is gvd veel te weinig als je op zaterdag met 0-5 verliest en de halve week daarna niet hoeft te trainen. Een goed begin is het halve werk, maar ons begin is verre van goed en daarom zouden ze extra mogen trainen. Maar er is schijnbaar niemand bij Vitesse die daar aan denkt...
  woensdag 31 augustus 2005 @ 23:12:27 #24
31048 Tha_Mars
oh, een naambordje!
pi_30149545
Natuurlijk heb je gelijk, ze zouden is moeten weten hoe wij ons voelen na zo'n wedstrijd. Het is net een beetje weg. Natuurlijk zullen hun ook wel balen maar daar merken we weinig van. 3 trainingen in 1 week is natuurlijk belachelijk. Het zouden er minimaal 6 moeten zijn, pas bij 8 neem ik ze serieus...
Maximaal 4 regels
pi_30155550
Zo mooi ook, het gezag van je trainer ondermijnen en eisen dat je minder wilt trainen, vervolgens slecht spelen en dan na afloop zeggen dat je de reactie van het publiek niet begrijpt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')