discus-man | dinsdag 30 oktober 2001 @ 00:44 |
Nogmaals: een verzoek om jullie mening te geven op een van mijn stellingen. ![]() Achtergrond voor dit verzoek: Een aantal weken dit forum een beetje volgend, valt me enorm op dat wij soms ongegeneerd langs elkaar heen lullen zodra we het over GOD hebben. We vergelijken klakkeloos de ene definitie met de andere en strandden dan (dus) vaak in een oeverloos meningsverschil. Op mij komt dit over als een discussie tussen de beroemde appels en peren. In een dappere poging om een eind aan deze spraakverwarring te maken, wil ik graag het voorstel doen om een bruikbare definitie van GOD te maken. Deze 3 goddelijke dimensies zijn : In dit 1e deel wil ik ingaan op de definitie van GOD als universele intelligentie achter het Universum. Naarmate de wetenschap, ooit beschouwd als resoluut tegenhanger van religieuze overtuigingen, vorderingen maakt op het ontrafelen van de 'werking' van het universum ( inclusief mens, dier en eco-systemen) blijkt steeds meer dat ons universum met alles erop en eraan eigenlijk veel en veel te ingenieus in elkaar steekt om de toevalligheidstheorieën te doen standhouden.
Groetjes: Wil | |
Redman | dinsdag 30 oktober 2001 @ 00:57 |
God is ondefinieerbaar. God is niets en god is alles. God is man, god is vrouw. God is Moslim, God is Christen. God is God.
| |
discus-man | dinsdag 30 oktober 2001 @ 01:01 |
Dat bedoel ik dus met "wazige en onduidelijke definities" waarover niet te discussieëren valt. No hard feelings: Wil | |
Redman | dinsdag 30 oktober 2001 @ 01:05 |
Jij wil God in een hokje duwen en dat moet je niet proberen.
| |
discus-man | dinsdag 30 oktober 2001 @ 01:10 |
Het laatste wat ik wil beweren is dat de wetenschap GOD kan verklaren. (althans deze dimensie van GOD) Ik bedoel juist dat de wetenschap geen valide argumenten meer heeft om GOD te ontkennen als een soort macht (of intelligentie als je wil) die het vermogen van de wetenschap (vooralsnog) te boven gaat. | |
Redman | dinsdag 30 oktober 2001 @ 01:14 |
Het is niet aan de wetenschap om god wel/niet te erkennen. God zit in de hoofden van de mensen (niet die van mij). Nu moet ik van de zuster naar bedje toe anders is ze bang dat ik morgen creatieve therapie mis. Maar kom gerust een keertje langs op zondag om een uurtje of 10, dan gaan we lekker verder discuseren over het God. | |
Vampier | dinsdag 30 oktober 2001 @ 08:27 |
Wie Schiep god? En wat was dat wat goed schiep? Waarom heeft god ons vervolgens geschapen? (ahum ik klink als de EO) Vampier | |
Snof | dinsdag 30 oktober 2001 @ 10:48 |
quote:Allereerst je drie definities: Heb je wel eens van Hindoeïsme gehoord? Brahma, Shiva en Vishnu zijn de drie goden die zo'n beetje vervullen wat jij beschrijft, ook in die verdeling. Daarmee leg jij al op dat de reacties zullen moeten vervallen in de standaardargumenten en wazigheden die je niet wilt horen, want hier zullen voor en tegenstanders van deze gedachtengang natuurlijk geen onbevooroordeelde mening over hebben. Vervolgens: Feit blijft dat er vragen zijn waar de wetenschap (nog?) geen antwoord op heeft. Wetenschap (ooit resoluut zoeker naar de schone waarheid achter de creatie van God, en geen tegenhanger van religieuze overtuigingen Moet je met je versien 3.1 van God toch even rekening mee houden (tip: bouw van de grond af aan opnieuw op, en gebruik geen overbodige dingen uit oudere versies | |
Hagelslag | dinsdag 30 oktober 2001 @ 11:14 |
Ik verwerp al deze definities. Ze gaan er vanuit dat God bestaat. Anders kun je God niet definieren niet waar? Vervolgens worden een aantal definities geponeerd die volledig subjectief zijn, en meer het oordeel van de topicopener weergeven, dan dat het aanvechtbare stellingen zijn. Tenslotte is er maar 1 definitie de juiste, en dat is JOUW definitie. Er bestaat geen universele goddelijke definitie. Als we dat willen formuleren, zullen we eerst moeten weten of hij bestaat en zullen we God moeten kennen om zo tot een algemeen aanvaarde definitie te kunnen komen. Buiten de vraag dat we eerst het probleem van het bestaan van God moeten oplossen (en hoe zouden we dat moeten doen?), moeten we ervan uitgaan dat ALS er een god bestaat, we er geen klap wat van afweten, laat staan dat we kunnen definieren wat god is. Dan hadden we dat allang gedaan en zover ik weet is de mensheid voorlopig nog alleen maar bezig armzalige pogingen te verrichten om tot een definitie te komen. En elke keer ontdekken we: God is dat wat jij al dan niet als god ervaart. Vreselijk subjectief dus. Zo ook deze stellingen.. | |
Hagelslag | dinsdag 30 oktober 2001 @ 11:25 |
quote:Ook dit is een totaal onjuiste veronderstelling, namelijk dat het niet aan de wetenschap is om God wel of niet te erkennen. De wetenschap houdt zich bezig met dat wat zij kan waarnemen. God is nog niet waargenomen, maar dat wil niet zeggen dat God geen bestaand fenomeen zou kunnen zijn. Er zijn zoveel zaken die nog niet zijn waargenomen maar die wel degelijk bestaan. Had 500 jaar terug een wetenschapper het over de relativiteitstheorie gehad dan was de hele wetenschappelijke wereld van die tijd krom van de lach over hem heengevallen. Domweg om dat het instrumentarium ontbrak om zo'n theorie te bewijzen. Dat het ons aan instrumenten ontbreekt om God te kunnen meten wil niet zeggen dat God wel, of niet bestaat. Uitsluiten kun je het niet, dan ben je namelijk net zo dom. Dat god uitsluitend in de hoofden van mensen zit, is dus ook een vooronderstelling die je nergens op baseert. Wat weet jij meer over het bestaan van god dan welk willekeurig mens dan ook? En waarop baseer je dat? | |
RaisinGirl | dinsdag 30 oktober 2001 @ 17:33 |
quote:Ik denk dat wanneer je een 'theologische' discussie gaat of wilt voeren over het wezen van God, het er op zo'n moment helemaal niet toe doet of Hij ook werkelijk bestaat. Dat is namelijk een heel ander soort discussie. Wanneer je gaat definiëren, dan probeer je alleen maar een fenomeen te doorgronden zoals dat fenomeen zich voordoet. En God doet zich voor, niet in de fysieke wereld, maar wel als fenomeen en als cultuurhistorische en religieuze realiteit. Wanneer je gaat definiëren zul je naar mijn idee die discussie moeten loslaten en er geen waardeoordeel bij betrekken. En dat doet de topicopener wel in zijn standpunt dat het bestaan en het begin van onze wereld geen toeval kan zijn. Tegelijkertijd is dat nu juist het moeilijkste omdat bijna iedereen geneigd zal zijn een dergelijk waardeoordeel wel in de discussie te betrekken. Ik zie het als volgt: "De verklaring 'ik geloof in God'betekent in objectieve zin als zodanig niets, maar betekent net als zoveel verklaringen alleen maar iets in een bepaalde context, betekent alleen maar iets wanneer het door een bepaalde samenleving wordt verkondigd en/of erkend. Het gevolg hiervan is dat het woord 'God' niet een onveranderlijk idee dekt, maar dat het een breed spectrum van betekenissen heeft, waarvan sommige elkaar tegenspreken of zelfs uitsluiten. Als het godsbeeld deze flexibiliteit niet had, zou het nooit hebben standgehouden en een van de belangrijkste menselijke denkbeelden zijn geworden. Wanneer een bepaalde godsvoorstelling op een zeker moment geen functie en betekenis meer had of niet meer relevant was,werd ze rustig terzijde geschoven en vervangen door een nieuwe theologie. Een fundamentalist zal een dergelijke stelling niet erkennen, aangezien fundamentalisme anti-historisch is: het gelooft dat Abraham, Mozes en de latere profeten op precies dezelfde manier God ervoeren als mensen nu. Maar als we de drie monotheïstische godsdiensten bekijken, wordt het duidelijk dat iedere generatie het godsbeeld schept wat voor hen werkt. " God is dus eigenlijk zeer pragmatisch; Hij past zich aan aan de omstandigheden en de tijdsgeest. Wanneer je dus gaat definiëren, zul je eerst moeten weten welke God je precies wilt definiëren aangezien de godsbeelden van verschillendegeloofssystemenvan elkaar verschillen, voorts zul je je bewust moeten zijn van de historische ontwikkelingen rond het godsbeeld. | |
discus-man | dinsdag 30 oktober 2001 @ 20:15 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Verzoek aan allen: Misschien had ik mijn vraag beter kunnen formuleren als :
Hagelslag: RaisinGirl: PS Misschien was het toch niet zo handig van me om dit onderwerp over meerdere topics uit te smeren. Groetjes: Wil | |
Snof | woensdag 31 oktober 2001 @ 09:31 |
Je wilt een definitie van God, al dan niet correct... Als je zulke vragen bij een studie filosofie krijgt, zie ik dat ik de verkeerde studie heb gedaan
Naarmate de wetenschap vordert in haar zoektocht naar het ware, worden zaken die voorheen aan goddelijke voorzienigheid werden toegeschreven met wat elementaire formulesverklaard. Het geloof in God taant, en zo we nog in God geloven, is deze steeds verder teruggedrongen achter natuurkundige wetten en steeds kleiner ingepakt in atomen, protonen en elektronen, quarks, fotonen en muonen. Daarnaast is God steeds groter geworden, omdat hij tegenwoordig niet meer alleen verantwoordelijk is voor de Aarde, maar voor een compleet heelal, met misschien wel vele planeten met al dan niet intelligent leven. God verschuilt zich achter gekromde ruimtes in wormholes en zwarte gaten. Ik denk dat de meest moderne opvatting van God zou zijn, dat hij de opsteller is van de grondwqet van het heelal, waar niemand zich aan kan ontrekken. Door een gesloten systeem te creëren met vaste regels, zou hij met vooruitziende blik de Aarde en de mensheid hebben kunnen bedacht, zonder zich naderhand nog in te mengen in het heelal, nadat hij met zijn vinger de singulariteit uit balans heeft gebracht en de oerknal heeft veroorzaakt. We hebben te maken met een observator, we zijn een wetenschappelijk experiment, proefdieren die voor hun eigen eten moeten zorgen. Over wat dat zegt over de menselijke ziel en een eventueel leven na de dood moet ik nog eens heel hard nadenken. | |
Kogando | woensdag 31 oktober 2001 @ 10:11 |
quote:Dit is echt de domste uitspraak die ik in tijden heb gehoord.. ![]() | |
Snof | woensdag 31 oktober 2001 @ 12:08 |
quote:Ik hoor al dat jij hier niet zo vaak komt ![]() | |
Hagelslag | woensdag 31 oktober 2001 @ 22:07 |
quote:Maar dat is een andere discussie dan wat de topicopener bedoelde. Hij wil god gaan definieren. Dat is iets anders dan een poging te doen om te zien of je overeenkomsten kunt vinden op cultuurhistorisch en religieus vlak. quote:Ik ben het hier volledig mee eens. quote:Dat waren ook mijn gedachtes die ik had. Ik vrees dat het eigenlijk een onoverkomelijk probleem is, tenzij je in gemeenplaatsen gaat spreken als: God is overal, God bestuurt, God oordeelt, etc. Dan kun je wel degelijk overeenkomsten vinden. Maar een boedhist zal hier weer grote bezwaren hebben en de hindoeist zal vragen: welke god? | |
Redman | woensdag 31 oktober 2001 @ 23:59 |
quote:wiseass ![]() |