abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30178200
quote:
Op donderdag 1 september 2005 20:01 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ik heb het geprobeerd te injecten, en dat lukt echt niet zolang je je data in je query maar tussen ' zet.
En gewoon is_numeric volstaat natuurlijk ook

want laten we het nu eens proberen te injecten
we maken '""DROP TABLE tabel" van de id= in de url.
wat krijgen we dan?

$query="SELECT * FROM table WHERE id=''"DROP TABLE table";

geeft een prachtige sql fout. Maar goed, is_numeric of addslashes

en ow... natuurlijk nooit backticks gebruiken in je query
SQL injection gaat niet alleen om het droppen van tables, het gaat ook om het vergaren van data die niet rechtmatig is. met een '\' OR 1 OR \'' kun je al veel doen. Bovendien, het is gewoon fout om zomaar user data in een query te stoppen, de 'maar het werkt toch'-beredenering is natuurlijk een van de meest foute een query behoort altijd te werken, ook als de user iets vreemds opgeeft (intval levert in het geval van ongeldige user input gewoon 0 op). Als er tekst van de user moet worden geinserted in een query, behoor je altijd mysqli_real_escape_string te gebruiken. Gebruik je tekst van de user in een query met LIKE, zorg er dan ook voor dat de procenten (%) en de underscores (_) ge-escaped worden want die hebben een speciale betekenis in queries. Dit soort basics zorgen ervoor dat je vanaf het begin een script maakt dat veilig is; zolang je er maar over nadenkt

Natúúrlijk nooit backticks gebruiken, want de verdomd goede reden om dat niet te doen is...?
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 1 september 2005 @ 21:10:36 #27
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_30179249
quote:
Op donderdag 1 september 2005 20:46 schreef JeRa het volgende:

[..]

SQL injection gaat niet alleen om het droppen van tables, het gaat ook om het vergaren van data die niet rechtmatig is. met een '\' OR 1 OR \'' kun je al veel doen. Bovendien, het is gewoon fout om zomaar user data in een query te stoppen, de 'maar het werkt toch'-beredenering is natuurlijk een van de meest foute
En dan ook niet mijn redenering. Ik heb voldoende gelezen over injection om te weten dat mijn methode veilig is.
quote:
een query behoort altijd te werken, ook als de user iets vreemds opgeeft (intval levert in het geval van ongeldige user input gewoon 0 op).
Je hoort mij niet zeggen dat dat niet zo is. Als een user wat vreemds in de url propt krijgt hij gewoon netjes een melding dat hij dat niet moet doen.
quote:
Als er tekst van de user moet worden geinserted in een query, behoor je altijd mysqli_real_escape_string te gebruiken. Gebruik je tekst van de user in een query met LIKE, zorg er dan ook voor dat de procenten (%) en de underscores (_) ge-escaped worden want die hebben een speciale betekenis in queries.
Joh....
quote:
Dit soort basics zorgen ervoor dat je vanaf het begin een script maakt dat veilig is; zolang je er maar over nadenkt
En dat doe ik ook. Ik denk dat niemand met 100% zekerheid kan stellen dat zijn script veilig is, maar zolang ik numerieke gets check of ze ook daadwerkelijk numeriek zijn (lijkt me een stuk veiliger dan intval, welke een string gewoon interpreteert als integer en derhalve wel eens meer informatie uit je tabel kan trekken dan voor de user bedoeld was) en ASCII gets gewoon escape is er niets aan de hand. PLUS het feit dat ik mijn data altijd tussen quotes zet in een query, maakt injection redelijk lastig.

In dit geval gaf ik een antwoord op een vraag. Ik hoef toch geen veiligheid tutorial te schrijven bij dit soort vragen?
quote:
Natúúrlijk nooit backticks gebruiken, want de verdomd goede reden om dat niet te doen is...?
backticks zijn een workaround voor beroerde database modellen, waarbij je reserved names als veldnamen gebruikt. Dat moet je gewoon niet doen, en derhalve zijn backticks volledig overbodig. Wanneer je je aanleert geen backticks te gebruiken, zal je dus ook geen reserved words als veldnamen nemen, waardoor je beter hebt nagedacht over je databasde model
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 1 september 2005 @ 21:13:07 #28
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_30179383
Overigens wel leuk in het licht van deze veiligheids dicussie, een mooi artikel op phpfreakz. Must read
  donderdag 1 september 2005 @ 21:15:58 #29
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_30179522
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
<?php
function stream($kamer,$user)
{
ob_implicit_flush();
$result=runquery("SELECT * FROM $kamer ORDER BY ID DESC LIMIT 0,1");
$row=mysql_fetch_array($result);
$last_ID=$row[ID];

$res=runquery("SELECT * FROM chat_times WHERE chatroom='$kamer' AND username='$user'");
$ro=mysql_fetch_array($res);
$their_time=$ro[said_time];
$now=time();
$diff=$now-$their_time;

$iotime=600; #idle out time

while($diff &lt; $iotime && !connection_aborted()){
$result=runquery("SELECT * FROM $kamer ORDER BY ID DESC LIMIT 0,1");
$row=mysql_fetch_array($result);
$new_ID=$row[ID];
while(
$new_ID&gt;$last_ID){

$i=$last_ID+1;

$result2=runquery("SELECT * FROM $kamer WHERE ID='$i'");

$row2=mysql_fetch_array($result2);

$sentence=parse_sentence($row2[sentence],$row2[systemmess]);

$result3=runquery("SELECT * FROM chat_leden WHERE username='$row2[username]'");

$row3=mysql_fetch_array($result3);

$line=lineformat($row2[ID], $row[datum], $row3[access_level], $row2[chatname], $row2[kleur], $sentence, $row2[adminmess], $row2[username]);
  print (
$line);

$line="";

$last_ID++;
}
if(
$diff%25&lt;=1){

$idleline='<!---->';
  print (
$idleline);
}
sleep(1);
$rest=runquery("SELECT * FROM chat_times WHERE chatroom='$kamer' AND username='$user'");
$ro=mysql_fetch_array($rest);
$their_time=$ro[said_time];
$now=time();
$diff=$now-$their_time;
}
$line='<b style="color:#ffffff">Je hebt te lang niets gezegd. Klik <a href="display.php?kamer='.$kam.'">HIER</a> om de kamer te herladen</b><script>scroll();</script>';
print (
$line);
}
?>

Da's de functie. dingen als "parse sentence" en "lineformat" zorgen er gewoon voor dat de zin leesbaar wordt uitgespuugd.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_30179619
quote:
Op donderdag 1 september 2005 21:10 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

En dan ook niet mijn redenering. Ik heb voldoende gelezen over injection om te weten dat mijn methode veilig is.
Als je checks op je variabele doet, zie ik dat toch echt niet terug als je in een query direct een $_GET element gooit. Mijn opvatting is dat je mensen niet moet aanleren om $_POST of $_GET te vertrouwen, maar dus eerst de user input te valideren
quote:
[..]

backticks zijn een workaround voor beroerde database modellen, waarbij je reserved names als veldnamen gebruikt. Dat moet je gewoon niet doen, en derhalve zijn backticks volledig overbodig. Wanneer je je aanleert geen backticks te gebruiken, zal je dus ook geen reserved words als veldnamen nemen, waardoor je beter hebt nagedacht over je databasde model
Het database model heeft hier dus helemaal niéts mee te maken, hoogstens de naamgeving. En er zijn voorbeelden van database servers die namen als 'e-mail' toestaan maar dit in een query zien als een berekening (vanwege het minteken) en daarop stoppen. In dat geval zijn backticks benodigd (hoewel de meeste DB servers het nu goed doen).
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 1 september 2005 @ 21:26:41 #31
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_30180019
quote:
Op donderdag 1 september 2005 21:17 schreef JeRa het volgende:

[..]

Als je checks op je variabele doet, zie ik dat toch echt niet terug als je in een query direct een $_GET element gooit. Mijn opvatting is dat je mensen niet moet aanleren om $_POST of $_GET te vertrouwen, maar dus eerst de user input te valideren
quote:
Op donderdag 1 september 2005 21:10 schreef Swetsenegger het volgende:
In dit geval gaf ik een antwoord op een vraag. Ik hoef toch geen veiligheid tutorial te schrijven bij dit soort vragen?
pi_30180454
quote:
Op donderdag 1 september 2005 21:26 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

[..]
Dat is net zoiets als een probleem in Windows oplossen door te zeggen dat je Windows opnieuw moet installeren. Mijn opvatting is dat als het op een andere, betere manier kan, je als scripter die er wat meer verstand van heeft de morele verplichting hebt die zo goed mogelijk te melden anders heb je over twee weken een nieuw topic, 'mijn site is gehacked!11!1'
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 1 september 2005 @ 21:49:02 #33
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_30180902
quote:
Op donderdag 1 september 2005 21:36 schreef JeRa het volgende:

[..]

Dat is net zoiets als een probleem in Windows oplossen door te zeggen dat je Windows opnieuw moet installeren.
Bullshit. Porbeer de query welke ik hierboven gaf maar te injecten. Maak maar een voorbeeld scriptje, pleur 'm online en wij gaan met z'n allen proberen 'm te injecten. Safe genoeg voor huis tuin en keuken gebruik.
quote:
Mijn opvatting is dat als het op een andere, betere manier kan, je als scripter die er wat meer verstand van heeft de morele verplichting hebt die zo goed mogelijk te melden anders heb je over twee weken een nieuw topic, 'mijn site is gehacked!11!1'
Ja met die intval is dat risico zeer zeker aanwezig inderdaad. Tenslotte verkomt dat op geen enkele manier dat er data uit de database getrokken kan worden welke niet voor de persoon bedoelt is
pi_30181332
quote:
Op donderdag 1 september 2005 21:49 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Bullshit. Porbeer de query welke ik hierboven gaf maar te injecten. Maak maar een voorbeeld scriptje, pleur 'm online en wij gaan met z'n allen proberen 'm te injecten. Safe genoeg voor huis tuin en keuken gebruik.
Je mist het punt. SQL injection hoeft niet altijd schadelijk te zijn, maar als jij nou een voorbeeld geeft waarbij injection mogelijk is en een gebruiker gaat dezelfde methode ook voor andere (mogeiljk gevaarlijkere) queries gebruiken, dan zijn de poppen aan het dansen. Beter gebruik je één uniforme methode om dit soort dingen af te handelen, dan de ene keer het wel te doen en de andere keer niet onder het mom van 'het werkt toch';
quote:
Ja met die intval is dat risico zeer zeker aanwezig inderdaad. Tenslotte verkomt dat op geen enkele manier dat er data uit de database getrokken kan worden welke niet voor de persoon bedoelt is
In dit geval was de intval() bedoeld om er zeker van te zijn dat het een numeriek type is wat in de query gezet wordt, op het moment dat je geen intval gebruikt en je staat toe dat er tekst in een gevaarlijke query komt gaat het wellicht nog erger fout. Ik ben het helemaal met je eens dat de user input gevalideerd moet worden, maar validatie is véél makkelijker als je weet met wat voor type variabele je te maken hebt - bovendien is bij een slechte validatie de kans op injection dan verkleind aangezien je zeker weet dat de user input in het type staat dat in de query mág staan.
pi_30181555
Ter info, de gewraakte query:

1
2
3
<?php
$query
= 'SELECT * FROM `database` WHERE `id` = ' . $id;
?>
quote:
Op donderdag 1 september 2005 20:01 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik heb het geprobeerd te injecten, en dat lukt echt niet zolang je je data in je query maar tussen ' zet.
En gewoon is_numeric volstaat natuurlijk ook

want laten we het nu eens proberen te injecten
we maken '""DROP TABLE tabel" van de id= in de url.
wat krijgen we dan?
Dan krijg je inderdaad onzin.
Maar, als we in de id= waarde nou een ' verstoppen kun je daarachter leuke sql opnemen.
Een voorbeeldje, stel dat er nog een tabel `auth` is met plaintext usernames en passwords (of md5 hashes, daar kan een hacker ook wel wat mee). De volgende injectie moet dan toch best wat leuks kunnen laten zien (mits mysql versie 4 of hoger gebruikt)

1
2
3
4
5
6
7
<?php
# stel $_GET[...] = "0 UNION SELECT * FROM `auth`"
$id = $_GET[...];
$query = 'SELECT * FROM `database` WHERE `id` = ' . $id;

# $query is nu: "SELECT * FROM `database` WHERE `id` = 0 UNION SELECT * FROM `auth`"
?>

Wauw! Geldige query die mysql zonder problemen uitvoert. Fijn, we krijgen nu als resultaat naast het bedoelde antwoord ook 1 of meerdere regels uit de auth tabel.
Eventueel in plaats van een * kolomnamen hernoemen zodat ze meegenomen worden naar de juiste uitvoer van de pagina, maar daar is wel wat op te vinden.

edit: kleine toevoeging: de oplossing om de $_GET variabele door intval heen te halen zal deze methode van sql injection zeker tegenhouden, er staat namelijk alles behalve alleen een integer in.
Ieder verhaal eindigt gelukkig, als je er maar vroeg genoeg mee stopt. - Annie M.G. Schmidt -
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 1 september 2005 @ 22:10:58 #36
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_30181645
quote:
Op donderdag 1 september 2005 22:01 schreef JeRa het volgende:
In dit geval was de intval() bedoeld om er zeker van te zijn dat het een numeriek type is wat in de query gezet wordt, op het moment dat je geen intval gebruikt en je staat toe dat er tekst in een gevaarlijke query komt gaat het wellicht nog erger fout. Ik ben het helemaal met je eens dat de user input gevalideerd moet worden, maar validatie is véél makkelijker als je weet met wat voor type variabele je te maken hebt - bovendien is bij een slechte validatie de kans op injection dan verkleind aangezien je zeker weet dat de user input in het type staat dat in de query mág staan.
practise what you preach
quote:
Mijn opvatting is dat als het op een andere, betere manier kan, je als scripter die er wat meer verstand van heeft de morele verplichting hebt die zo goed mogelijk te melden
Kortom, je antwoord was net zo onveilig en onvolledig dan dat van mij. Sterker nog, jij bracht het nog als 'veilig'. En in MIJN opinie is geen veiligheid nog altijd beter dan schijn veiligheid.

Bottomline, voor elke scripter, lees die link welke ik een paar posts hierboven hebt geplaatst.
pi_30181825
quote:
Op donderdag 1 september 2005 22:10 schreef Swetsenegger het volgende:

Kortom, je antwoord was net zo onveilig en onvolledig dan dat van mij. Sterker nog, jij bracht het nog als 'veilig'. En in MIJN opinie is geen veiligheid nog altijd beter dan schijn veiligheid.
Waar bracht ik het als veilig? ik zei alleen dat het SQL injection voorkwam, en dat is veiliger, maar niet veilig. In de praktijk blijkt niets veilig, daar gaat geen artikel iets aan veranderen
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 1 september 2005 @ 22:18:26 #38
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_30181893
quote:
Op donderdag 1 september 2005 22:08 schreef Vloris het volgende:
Ter info, de gewraakte query:
[ code verwijderd ]
Nee daar ga je de fout al in
DIT was de gewraakte query

1
2
3
<?php
$query
="SELECT * FROM table WHERE id='".$_GET['id']."'";
?>
quote:
Dan krijg je inderdaad onzin.
Maar, als we in de id= waarde nou een ' verstoppen kun je daarachter leuke sql opnemen.
Een voorbeeldje, stel dat er nog een tabel `auth` is met plaintext usernames en passwords (of md5 hashes, daar kan een hacker ook wel wat mee). De volgende injectie moet dan toch best wat leuks kunnen laten zien (mits mysql versie 4 of hoger gebruikt)
Nee hoor, dan krijgen we dit

1
2
3
<?php
$query
="SELECT * FROM table WHERE id='"0 UNION SELECT * FROM `auth`"'";
?>

Dat doet niets behalve een query fout genereren.
quote:
Wauw! Geldige query die mysql zonder problemen uitvoert. Fijn, we krijgen nu als resultaat naast het bedoelde antwoord ook 1 of meerdere regels uit de auth tabel.
Eventueel in plaats van een * kolomnamen hernoemen zodat ze meegenomen worden naar de juiste uitvoer van de pagina, maar daar is wel wat op te vinden.
En dan ga je er al vanuit dat de hacker allerlei kennis heeft over je database model.

Ja de intval zal inderdaad in dit geval een fout geven, maar als de gebruiker idtje 5 in 6 veranderd trekt hij gewoon de info uit de tabel.

Het antwoord van Jera was dus niets vollediger dan dat van mij, terwijl hij dat wel suggereerde.
pi_30182096
quote:
Op donderdag 1 september 2005 22:18 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Het antwoord van JeRa was dus niets vollediger dan dat van mij, terwijl hij dat wel suggereerde.
Je bericht is een kwartier naderhand gewijzigd, dat zag ik ook niet. Maar 'id' is vast een numeriek type, en die ga je vergelijken met een string? bovendien voorkomt intval de invoeging van tekst in een query, want jouw methode voorkomt ook niet dat iemand andere info uit de database haalt. Ik zei alleen dat dat met SQL injection wellicht mogelijk was, maar in de oorspronkelijke query moet daar natuurlijk validatie aan vooraf gaan
pi_30182580
Goed, even snel.
Swetsenegger: dan pak ik die query met quotes en zorg ik ervoor dat $_GET['id'] begint met 0' UNION ... etc.
Misschien moet er nog een \ voor de ', dat zou kunnen, maar die is er prima in te futselen. En het probleem dat er ineens nog een ' achteraan komt is eenvoudig op te lossen door mijn injectie te laten eindigen op een nutteloze WHERE 'foo' = 'foo
(misschien ook weer \' dat weet ik zo niet precies)
Ieder verhaal eindigt gelukkig, als je er maar vroeg genoeg mee stopt. - Annie M.G. Schmidt -
pi_30182940
quote:
Op donderdag 1 september 2005 22:18 schreef Swetsenegger het volgende:

Nee hoor, dan krijgen we dit
[ code verwijderd ]
Waar komen die dubbele quotes opeens vandaan? Die zijn er niet, en dan krijg je het probleem dat Vloris hierboven opmerkt en waarvoor ik mij schaam dat ik dat niet eerder zag nu kun je wel die string gaan escapen, maar het is een numeriek type waardoor het allemaal zo gigantisch overdone is. In een query behoor je kolommen te vergelijken met waardes in hetzelfde type, dus INTs met integers en CHARs met strings. Zodra je dit door elkaar gaat halen kun je er vanuit gaan dat het een keer mis gaat (zoals nu).
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 1 september 2005 @ 22:56:32 #42
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_30183445
quote:
Op donderdag 1 september 2005 22:23 schreef JeRa het volgende:

[..]

Je bericht is een kwartier naderhand gewijzigd, dat zag ik ook niet.
Het enige wat ik er aan toegevoegd heb is de ; De rest is echt niet gewijzigs
quote:
Maar 'id' is vast een numeriek type, en die ga je vergelijken met een string?
quote:
bovendien voorkomt intval de invoeging van tekst in een query,
is_numeric ook.
quote:
want jouw methode voorkomt ook niet dat iemand andere info uit de database haalt. Ik zei alleen dat dat met SQL injection wellicht mogelijk was, maar in de oorspronkelijke query moet daar natuurlijk validatie aan vooraf gaan
wanneer je je data tussen ' ' zet is injection niet zo eenvoudig als het lijkt.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 1 september 2005 @ 22:58:22 #43
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_30183526
quote:
Op donderdag 1 september 2005 22:43 schreef JeRa het volgende:

[..]

Waar komen die dubbele quotes opeens vandaan?
Die staan er al vanaf de eerste post van mij hierover
quote:
Op donderdag 1 september 2005 19:52 schreef Swetsenegger het volgende:

$query=" SELECT * FROM database WHERE id='".$_GET['id']";
Hij staat niet tussen php tags, dus het is lastig te zien
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 1 september 2005 @ 22:59:25 #44
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_30183578
quote:
Op donderdag 1 september 2005 22:34 schreef Vloris het volgende:
Goed, even snel.
Swetsenegger: dan pak ik die query met quotes en zorg ik ervoor dat $_GET['id'] begint met 0' UNION ... etc.
Misschien moet er nog een \ voor de ', dat zou kunnen, maar die is er prima in te futselen. En het probleem dat er ineens nog een ' achteraan komt is eenvoudig op te lossen door mijn injectie te laten eindigen op een nutteloze WHERE 'foo' = 'foo
(misschien ook weer \' dat weet ik zo niet precies)
Be my guest, zet een voorbeeld scriptje in elkaar en probeer het.

Het enige wat je krijgt is sql errors. En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat je blijkbaar verregaande kennis hebt van het database model.
pi_30183631
quote:
Op donderdag 1 september 2005 22:56 schreef Swetsenegger het volgende:

is_numeric ook.
is_numeric controleert of het in het goede type staat. intval() zet het automatisch om naar het goede type. alleen zie ik is_numeric niet echt staan bij die query, en het zorgt er niet voor dat de waarde ook automatisch is wat je wilde. Met intval is het zelfs mogelijk om '3 schapen' in te voeren en daar het goede getal uit te krijgen.

En 'id' is meestal een kolom van het type UNSIGNED INT, en een integer moet je vergelijken met een integer en niét met een string (wat je in die query nu dus in feite doet).
quote:
[..]

Een \' om de quotes te omzeilen is meer dan genoeg.
pi_30183633
quote:
Op donderdag 1 september 2005 22:56 schreef Swetsenegger het volgende:
Kijk, dat bedoelde ik in m'n vorige post ook, misschien is dit dan ten overvloede, maar je kunt best ' tekentjes injecten. Dat probeerde ik eigenlijk aan te tonen. Zonder voorzorgsmaatregelen (als b.v. magic_quotes ergens enigszins aan staat) is het dan prima te injecten.
pi_30183687
quote:
Op donderdag 1 september 2005 22:58 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Die staan er al vanaf de eerste post van mij hierover
[..]

Hij staat niet tussen php tags, dus het is lastig te zien
Dit schreef jij:
$query="SELECT * FROM table WHERE id='"0 UNION SELECT * FROM `auth`"'";
Die code die jij beschrijft zorgt echt niet voor de aanhalingstekens, hoogstens voor de enkele quotes ('). Het resultaat dat geproduceerd wordt is dus zonder de aanhalingstekens, maar met de enkele quotes. Als de user iets doet in de trant van:

' OR 1 OR '

Dan heb je dat dus al omzeild.
pi_30183848
quote:
Op donderdag 1 september 2005 22:59 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Het enige wat je krijgt is sql errors. En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat je blijkbaar verregaande kennis hebt van het database model.
Jij neemt kennelijk aan dat magic_quotes_gpc op On staat. Dit is echter niet altijd het geval. Als die niet aan staat is het ongelofelijk makkelijk om met quotes te spelen en géén error te laten optreden. En die verregaande kennis over het model, je hoeft alleen wat namen te kennen; en security through obscurity werkt natuurlijk niet he in principe zou een site zijn databaseopzet best bekend mogen maken als de site goed in elkaar steekt
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 1 september 2005 @ 23:07:54 #49
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_30183880
quote:
Op donderdag 1 september 2005 23:00 schreef JeRa het volgende:

[..]

is_numeric controleert of het in het goede type staat. intval() zet het automatisch om naar het goede type.
Als ik iets niet wil in mijn query is het ongecontroleerd 'automatische' scriptjes
quote:
alleen zie ik is_numeric niet echt staan bij die query,
Nee, en bij jouw query zie ik ook geen controle op user input staan.
JIJ begon dit lul verhaal met te suggereren dat je query zoveel veiliger voor injection was dan de mijn door je intval toevoeging. Door het ontbreken van quotes echter, is de boel eerder onveiliger. MIjn reactie gaat er dus ook over dat je zogezegd de 'morele' verplichting voelt verbeteringen aan te brengen welke geen verbeteringen zijn. Had je het gewoon gebracht van 'denk om veiligheid' had ik je volmondig gelijk gegeven, maar op een pedant toontje een verbetering siggereren welke dat niet is kan ik slecht tegen.
quote:
en het zorgt er niet voor dat de waarde ook automatisch is wat je wilde.
Nee, het zorgt dat het TYPE automatisch is wat ik wilde. Of de waarde klopt heb ik geen enkel idee van.
quote:
Met intval is het zelfs mogelijk om '3 schapen' in te voeren en daar het goede getal uit te krijgen.
Dat geeft '0'. -edit- nopes, 3. Nu maar hopen dat je 3 wilde hebben
quote:
En 'id' is meestal een kolom van het type UNSIGNED INT, en een integer moet je vergelijken met een integer en niét met een string (wat je in die query nu dus in feite doet).
$_GET['id'] is geen string, maar een variable, met in dit geval een integer en geen string.
quote:
Een \' om de quotes te omzeilen is meer dan genoeg.
Nogmaals, be my guest. Maak een voorbeeld scriptje en ga lekker de hele avond zitten injecten. Ik zie je voorbeeld injection graag tegemoed.

[ Bericht 5% gewijzigd door Swetsenegger op 01-09-2005 23:14:41 ]
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 1 september 2005 @ 23:10:00 #50
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_30183962
quote:
Op donderdag 1 september 2005 23:02 schreef JeRa het volgende:

[..]

Dit schreef jij:
$query="SELECT * FROM table WHERE id='"0 UNION SELECT * FROM `auth`"'";
Die code die jij beschrijft zorgt echt niet voor de aanhalingstekens, hoogstens voor de enkele quotes ('). Het resultaat dat geproduceerd wordt is dus zonder de aanhalingstekens, maar met de enkele quotes. Als de user iets doet in de trant van:

' OR 1 OR '

Dan heb je dat dus al omzeild.

1
2
3
<?php
$query
="SELECT * FROM table WHERE iets='".$variabele."'";
?>

Vul de injection van Vloris maar in bij $variable... en wat zien we dan? tadaaaaa quotes.

1
2
3
<?php
$query
="SELECT * FROM table WHERE iets='"SELECT * FROM `database` WHERE `id` = 0 UNION SELECT * FROM `auth`"'";
?>
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')