abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 25 augustus 2005 @ 14:57:13 #26
101860 Tique
strictly seated concert
pi_29957237
Kjew, weet je wat trouwens ook goed werkt, met een tennisracket het vuur het huis uit proberen je jagen!
- Fulltime FreeRunner - jij wilt die steen in de muur niet zijn
|
Laat 11 september uw sporttas staan !
Fun Lovin' Terrorist / Toeps addict
pi_29957298
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 14:43 schreef baquelappe het volgende:

[..]

Herhaal je vaker iemand anders? Enfin, het menselijk gehoor kan ook geen boven en onder onderscheiden. Het zicht doet dat, als men iets hoort gaan we ons hoofd draaien waardoor we sneller iets lokaliseren. Boven en onder is iets anders. Omdat we het geluid van bv een vliegtuig herkennen kijken we automatisch al omhoog. Zet je een vliegtuig op de zelfde afstand achter iemand neer dan kijken we ook omhoog, we horen immers niet dat het eigenlijk achter ons gebeurt.

Het is dus niet alleen het gehoor dat de diepte waarneembaar maakt, ons zicht en de herkenning doet ook veel.
Eehm , nee, ik praat niet iemand anders na. Ik heb een tijd geleden een heel groot artikel over 3d geluid uit 2d boxen gelezen...
Je kan wel geluid van boven horen. Je hebt niet alleen 2 oren die afhankelijk van het tijdsverschil tussen 2 geluiden én het verschil in geluidssterkte het geluid kunnen plaatsen, je hebt ook 2 oorschelpen als het goed is. Die werken als een soort variabel filter dat midden tonen versterkt en hoge tonen verzwakt afhankelijk van de hoek waarin het geluid naar binnen valt. Door die geluidsspectrum veranderingen van de oren te vergelijken kunnen de hersenen nauwkeurig een 3D hoek van de afkomst van het geluid berekenen. Hoe dat precies werkt is nog onbekend.
Waarom doet de oorschelp niets met lage tonen? Omdat de golflengte vell langer is dan dat de oorschelp groot is zeg maar. Probeer jij maar eens een diepe bas toon te lokaliseren. Lukt je niet. Een hoge toon wel. Daarom heb je maar 1 subwoofer nodig voor het bas geluid bij een 5.1 opstelling.
Nu jij weer

of korter: je kan wel geluid in 3d lokaliseren als je oorschelpen hebt! maar misschien ben jij een uitzondering
pi_29957404
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 14:57 schreef Tique het volgende:
Kjew, weet je wat trouwens ook goed werkt, met een tennisracket het vuur het huis uit proberen je jagen!
Die heb ik ook nog wel... maar ik heb een brandblusser man.. zal ik een beetje gaan lopen ouwehoeren met een tennisracket...
  donderdag 25 augustus 2005 @ 15:04:09 #29
101860 Tique
strictly seated concert
pi_29957527
hij komt bij de aldi vandaan! Met slagroom krijg je vuur niet zo snel uit hoor!
- Fulltime FreeRunner - jij wilt die steen in de muur niet zijn
|
Laat 11 september uw sporttas staan !
Fun Lovin' Terrorist / Toeps addict
pi_29957684
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 15:04 schreef Tique het volgende:
hij komt bij de aldi vandaan! Met slagroom krijg je vuur niet zo snel uit hoor!
Wat een gadget of niet, een brandblusser vol slagroom...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')