abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29870195
Ik vraag me af of iemand me kan vertellen of het mogelijk is om Engelse en Nederlandse titels tegelijk te voeren?

In mijn geval heb ik 'oude-stijl' HBO gedaan en daar een ingenieurstitel (ing.) behaald. Deze behoor je voor je naam te zetten, dus: "ing. J. Jansen".
Daarnaast heb ik een master-opleiding gedaan aan een universiteit (BaMa-stijl, dus). Vroegah zou ik nu ook nog "drs." zijn, maar dankzij de BaMa heb ik nu een Master of Science (MSc.) titel gekregen, die je achter je naam hoort te plaatsen: "J. Jansen, MSc.".

Weet iemand of het mogelijk is om beide titels te voeren, dus "ing. J. Jansen, MSc." ?
I'd like to think that when I die, I get a chance, another time, and to return and live again, reincarnate, play the game again and again and again...
pi_29870512
http://www.feweb.vu.nl/gi(...)ouben/PietHouben.htm
Als het hier goed gebruikt is (en waarom niet?) dan zou je gedachte dus juist zijn
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 01:25:24 #3
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_29875549
welke titels voor je naam bij welke opleidingen?? dr,ir, ing

Lees dat topic maar eens door. Het gaat (voor een deel) ook over jouw vraag.

Volgens mij mag je ipv MSc ook nog gewoon de oude titel gebruiken. Dus drs. in jouw geval. Dan krijg je drs. ing. J. Jansen. Dat lijkt me al beter, maar ik heb persoonlijk m'n twijfels bij het voeren van twee titels tegelijkertijd. Het is zeker niet fout, maar ik heb bij mensen die drs. ing. of (nog erger) drs. drs. voeren altijd het idee dat ze wat te bewijzen hebben.

Is die masteropleiding een vervolg op die HBO-opleiding? Dan lijkt het me namelijk helemaal dubbelop, en kun je misschien beter J. Jansen MSc gebruiken, omdat dat toch de toekomst is.

Maar goed, dit is mijn persoonlijke mening. Ik denk dat dit een vraag is die de komende jaren nog wel veel vaker gesteld zal worden, en ik denk dat er een beetje een gewoonte moet groeien over hoe er met twee verschillende typen van academische titels om moet worden gegaan.
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 07:12:47 #4
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_29877670
quote:
Op maandag 22 augustus 2005 20:22 schreef Mr.Bucket het volgende:
Weet iemand of het mogelijk is om beide titels te voeren, dus "ing. J. Jansen, MSc." ?
MSc. staat gelijk aan ir., en ir.ing. voor je naam zetten is onzin, dus het wordt gewoon alleen Msc.

Verder zou ik gewoon ir. als titel voeren (als je het uberhaupt al een keer nodig hebt). Msc. begrijpen mensen vaak weer niet.

Maar ik gebruik mijn ir. titel eigenlijk nooit, vindt het een beetje patserig. Alleen in sollicitaties / visitekaartjes voor werk heb ik het gebruikt. In correspondentie niet of nauwelijks.
pi_29878171
Ja, kun je probleemloos combineren; alleen het combineren van twee titels die dezelfde betekenis hebben is wat heel erg knullig.

(en datzelfde vind ik ook nog steeds van een drs. omdat dat feitelijk geen titel is, maar een kwalificatie van iemand die zijn studie nog af moet maken)
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 08:38:46 #6
56824 Keijs
Toedeledokie !
pi_29878178
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 08:37 schreef _-rally-_ het volgende:
(en datzelfde vind ik ook nog steeds van een drs. omdat dat feitelijk geen titel is, maar een kwalificatie van iemand die zijn studie nog af moet maken)
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 08:41:14 #7
19840 Libris
Live from Singapore
pi_29878214
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 08:38 schreef Keijs het volgende:

[..]

drs. zou een voorbereiding op dr. zijn...

maar das offopic...

Ik gebruik alleen M.Sc. trouwens
pi_29878228
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 08:41 schreef Libris het volgende:

[..]

drs. zou een voorbereiding op dr. zijn...
Hoezo 'zou' ? Het betekent gewoon 'Hij die nog doctor moet worden'.

Overigens vind ik dat wanneer je twee 'opeenvolgende' titels hebt in hetzelfde vakgebied, je het beste alleen de 'hogere' kunt gebruiken, maar wanneer het twee verschillende vakgebieden zijn, dan kun je ze beide gebruiken.

Zo zijn er die mr.drs. voor hun naam hebben staan, omdat ze twee rechtenscripties hebben geschreven. Dat vind ik knullig. Maar wanneer je nu bijvoorbeeld rechten en economie hebt gedaan, dan is die mr.drs. imho terecht.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_29878665
Een Nederlands titel en de Engelse vertaling tegelijkertijd voeren is volgens mij not done (geen bron). Dus of alleen ir., of alleen M Sc, maar niet tegelijk. Verder zijn er regels m.b.t. het voeren van meerdere titels en de lokatie en "voorrangsregels" die gelden bij het toevoegen van die titels aan je naam (wederom geen bron!).

Hier op het werk zit iemand met twee academische titels die zowel de Nederlandse als Engelse titels tegelijkertijd voert. Dan word je naambordje wel heel erg lang en het komt nogal patserig over.

Over de spelwijze van M Sc is de wereld het niet eens. Ik gebruik M Sc zonder punten en met een spatie, zo staat het ook in Van Dale en zo is het mij ooit door iemand die het kan weten verteld. Maar je ziet ook veel MSc en zelfs M.S.C., M.S., MS etc. op sites van universiteiten staan dus kunnen ze volgens mij allemaal.
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 12:51:51 #10
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_29884189
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 07:12 schreef Keijs het volgende:

[..]

MSc. staat gelijk aan ir.,
Hoeft niet. Hangt van de studie af. Alle bèta-studies (o.a.) leveren tegenwoordig MSc op, terwijl "vroeger" alleen mensen die een technische studie afrondden ir mochten voeren.
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 13:06:32 #11
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_29884651
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 08:37 schreef _-rally-_ het volgende:
en datzelfde vind ik ook nog steeds van een drs. omdat dat feitelijk geen titel is, maar een kwalificatie van iemand die zijn studie nog af moet maken
Wie heeft je dat wijsgemaakt
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_29892445
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 13:06 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Wie heeft je dat wijsgemaakt
Mijn leraar Latijn
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 17:19:05 #13
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_29892783
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 17:07 schreef _-rally-_ het volgende:
Mijn leraar Latijn
De letterlijke betekenis van televisie is ver zien. Ik kijk al mn hele leven tv, maar kan niet verder kijken dan voorheen (integendeel).

Verder heb ik hier toch echt staan dat ik according to the Dutch law permitted ben om een titel te voeren
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_29893957
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 17:19 schreef ElisaB het volgende:

[..]

De letterlijke betekenis van televisie is ver zien. Ik kijk al mn hele leven tv, maar kan niet verder kijken dan voorheen (integendeel).

Verder heb ik hier toch echt staan dat ik according to the Dutch law permitted ben om een titel te voeren
Tja, ik ben nog steeds heel erg old-school: een doctoraal dient alleen maar om je de vaardigheden en basiskennis bij te brengen die je nodig hebt om je promotie tot een goed einde te brengen.

En het is mij bekend dat onder invloed van de verlaging van de toegangsdrempel voor het universitair onderwijs en het ontbreken van een adequate financiering van een promotie drs. tegenwoordig een officiële titel is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')