abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29808046
Sinds jaar en dag ben ik door mijn ouders naar de blokker gestuurt om de vakantiekiekjes te laten ontwikkelen en afdrukken "10 bij 15, glans!" was altijd de opdracht. Sinds het hele gezin digtaal is gaat het wat anders. De foto's die worden afgedrukt gaan per internet naar de centrales, maar worden zonder uitzondering op glanspapier afgedrukt. Nu is er wat nieuws onder de zon, laat je foto's direct in een album afdrukken. Zijn ze gelijk ingebonden en kan je er alvast een tekstje bijzetten. De Zoom heeft een overzichtje gemaakt met wat indrukken van de albums. Op 2 na drukken ze op mat papier af.

Dat vind ik dus raar, want ik eet niet beter dat iederen een vette hoogglans wil hebben. Ik heb zo maar eens wat boeken uit de kast gehaald. Zonder uitzondering alles mat of met een zijdeglans. Ook in de oude fotoalbums kom ik nog veel matte en inmiddels naar roodverkleurde foto's tegen. Blijkbaar is mat papier een traditie in de drukkerijwereld en glans iets van de modere jaren 80.

Maar wat is nu het verschil? Ja het ene glimt en het andere niet, duh. Maar iederen neemt glans, dan zou dat wel mooier zijn. Waarom zijn al mijn boeken ook als ze specifiek om de foto's draaien van mat papier? De foto's die daar in staan ogen net zo mooi als eigen werk op glanspapier.
pi_29808442
Op mat papier zie je nagenoeg geen vingerafdrukken als je hem verkeerd vastpakt.
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 13:02:28 #3
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_29808601
Mat. Glanzende foto's reflecteren teveel, dat vind ik irritant. Mat doet dat niet.

Bovendien zijn mat foto's beter om achter glas te hangen, glanzende foto's gaan aan het glas plakken en dat ziet er niet uit.

Ik associeer glanzend altijd met vakantiekiekjes...
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_29808808
Als je ze laat afdrukken op 40x50 heb je meestal mat. De meeste fotografen gebruiken geen glanzend papier op dat formaat. Als je ze dan in een kader hangt heb je bij mat geen last van het glas.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_29809982
Ik laat ze ook meestal mat afdrukken, maar dat is inderdaad erg ongebruikelijk tegenwoordig. Hoewel het toch echt mooier is.
pi_29810986
Glans geeft een scherpere indruk,maar is idd erg gevoelig voor vingerafdrukken,vroegah ,toen ik nog actief was in de fotohandel,lijsten we ze in met katoenen handschoendjes
Sometimes it snows in april
Sometimes I feel so bad, so bad
Sometimes I wish life was never ending,
And all good things, they say, never last
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')