abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 12:15:28 #1
101754 Jaal
Verhaal van Jaal
pi_29685943
Ik heb via mijn ouders een geldlening lopen. Dit heb ik - samen met mijn ouders - bij de notaris vast laten leggen.

Ik betaal een rentebedrag aan mijn ouders, wat ze mij aan het eind van het jaar terugschenken. In totaal mogen je ouders je per jaar iets meer dan 4000 euro schenken (bedrag weet ik niet precies uit mijn hoofd).

De rente die ik aan mijn ouders betaal, mag ik aftrekken van mijn inkomen, waardoor ik dus minder belasting hoef te betalen.

Nu is mijn vraag: moet ik nu - om aan de belasting aan te kunnen tonen dat ik rente betaal - ook werkelijk elke maand een bedrag aan rente betalen aan mijn ouders, of mag ik dit aan het eind van het jaar doen? Of hoeft dit helemaal niet omdat het toch weer door mijn ouders wordt teruggeschonken?

[ Bericht 7% gewijzigd door Jaal op 16-08-2005 12:24:42 ]
"My mother, she don’t love me. She said she wish she was raped by somebody else" - Borat
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 12:40:53 #2
98796 Toodles
Semper Et Ubique
pi_29686537
De rente kan ook worden aangetoond d.m.v. een schuldbekentenis, dan hoef je niet daadwerkelijk te storten. En ja, rente hoeft niet maandelijks betaald te worden, dat kan ook jaarlijks, afhankelijk van wat er in de overeenkomst staat.
pi_29686686
Wat voor lening is het?
Lang niet elke lening kan met belastingvoordeel, gaat het hier wel om geld voor de aanschaf of verbetering van een huis of tuin?Elke andere lening kent namelijk geen belastingvoordeel meer
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 12:50:08 #4
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_29686732
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 12:15 schreef Jaal het volgende:
[...]

De rente die ik aan mijn ouders betaal, mag ik aftrekken van mijn inkomen, waardoor ik dus minder belasting hoef te betalen.

[...]
Onder welke regeling valt dit? Voor zover ik weet kan je alleen rente op hypothecaire leningen aftrekken, en dan alleen nog maar als de lening voor aankoop of verbetering van het eigen huis gebruikt is?? Rente op consumptief krediet enz. mag niet van het inkomen worden afgetrokken.

[ Bericht 0% gewijzigd door NT-T.BartMan op 16-08-2005 13:00:05 (typo's) ]
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 15:39:46 #5
101754 Jaal
Verhaal van Jaal
pi_29691144
De lening is inderdaad gebruikt voor aanschaf van een huis ...
"My mother, she don’t love me. She said she wish she was raped by somebody else" - Borat
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 15:41:17 #6
101754 Jaal
Verhaal van Jaal
pi_29691185
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 12:40 schreef Toodles het volgende:
De rente kan ook worden aangetoond d.m.v. een schuldbekentenis, dan hoef je niet daadwerkelijk te storten. En ja, rente hoeft niet maandelijks betaald te worden, dat kan ook jaarlijks, afhankelijk van wat er in de overeenkomst staat.
Ik heb idd een schuldbekentenis, waarop het rentepercentage vermeld staat. Er staat niks over een eventuele maandelijkse danwel jaarlijkse betaling van in ...
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 16:33:43 #7
98796 Toodles
Semper Et Ubique
pi_29692663
Nee, dat is de schuldbekentenis van de lening. Daarnaast kan je ook jaarlijks een schuldbekentenis opstellen voor de dan verschuldigde rente, zodat je die niet direct hoeft te betalen
pi_29696310
Maandelijks betalen is zeker niet nodig, indien jij een rechtsgeldige overeenkomst hebt waarin de rentebetaling per jaar is, is daar niets mis mee.
Wat betreft het betalen van de rente, je zou misschien met dichte portomonee kunnen werken, door de schenking tegen de rente weg te strepen, echter hierbij moet je wel alles duidelijk houden.
Overzichtelijker is het om 1 overboeking met omschrijving rente richting je ouders te doen, en hetzelfde bedrag met omschrijving gift naar jou. Dan heb je altijd zwart op wit dat je rente betaald hebt
pi_29752049
Als je ouders de te betalen rente kwijtschelden mag je niets aftrekken.

Als je ouders geld schenken en daarvan betaal jij de rente wel. (mits het idd voor de eigen woning is)

Je moet dus wel degelijk een kasrondje maken voor de aftrek van de rente.
-
pi_29752758
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 13:50 schreef hroswith het volgende:
Als je ouders de te betalen rente kwijtschelden mag je niets aftrekken.

Als je ouders geld schenken en daarvan betaal jij de rente wel. (mits het idd voor de eigen woning is)

Je moet dus wel degelijk een kasrondje maken voor de aftrek van de rente.
Da's dus niet waar wat je zegt.
Zoals gezegd mogen je ouders je 4000 euro belastingvrij schenken elk jaar. Stel jij betaalt aan je ouders in 1 keer 4000 euro rente per jaar. Afhankelijk van je belastingschijf krijg je hier normaal gesproken 42% van terug van de belasting. Dit is dus ongeveer 1700 euro. Op het moment dat je aan je ouders de rente hebt betaald, storten zij het geld terug onder de noemer schenker. Op deze wijze "krijg" je dus van de Nederlandse staat elk jaar 1700 euro cadeau.
pi_29752908
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 14:15 schreef TweakersOnly het volgende:

[..]

Zoals gezegd mogen je ouders je 4000 euro belastingvrij schenken elk jaar. Stel jij betaalt aan je ouders in 1 keer 4000 euro rente per jaar. Afhankelijk van je belastingschijf krijg je hier normaal gesproken 42% van terug van de belasting. Dit is dus ongeveer 1700 euro. Op het moment dat je aan je ouders de rente hebt betaald, storten zij het geld terug onder de noemer schenker. Op deze wijze "krijg" je dus van de Nederlandse staat elk jaar 1700 euro cadeau.
het klopt wat ik zeg.

zoals jij het hierboven beschrijft klopt. Door dit kasrondje betalen je ouders in principe jouw hypotheekrente. Deze mag jij in je aangifte aftrekken wat leidt tot minder te betalen belasting. Dat kost de staat geld inderdaad. dat is ook één van de redenen dat ze het willen (en gaan) afschaffen.
-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')