robh | dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:37 |
Omdat ik graag mag fietsen en dat ook vaak doe, mits het weer het toelaat heb ik vorig jaar een mooie mountainbike aangeschaft. Aluminium frame, goed afgemonteerd etc etc. Inmiddels heb ik er zo'n 3500 kmeters mee afgelegd en het was eigenlijk wel tijd om wat onderdelen te vervangen. Nieuwe achtercassette, nieuwe tandwielbladen voor, nieuwe remblokken, derailleurwieltjes,nieuwe ket etc de hele meut is weer bling-bling. Natuurlijk ben ik ook niet vergeten om de lagers van beide wielen te smeren en heb ik de fiets grondig schoongemaakt. Nu fiets ik alweer een tijdje op deze fiets en nu heb ik een 'tik' in mijn trapper. Op het moment dat je fietst hoor je bij elke omwenteling dus die tik. Ik vind het superirritant en ik wil het graag oplossen ![]() Nu mijn vraag, iemand een idee wat het kan zijn? Ik zat zelf te denken aan iets met de lagercups (zitten die om een trapas?) maar het kan natuurlijk ook zijn dat mijn linkercrank het begeeft. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit een trapas vervangen heb, echt moeilijk kan het niet zijn gok ik, maar ik wil het wel zo lang mogelijk uitstellen. | |
kutvent | dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:38 |
Er ligt een lager kapot te zijn in je krank. Vervangen is het motto. | |
kutvent | dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:40 |
Oh, en zo'n krank is 1 geheel tegenwoordig. Gaat in zijn geheel het frame uit en er moet dan een nieuwe in. Laatst nog laten doen op de Steentilstraat bij Ferwerda. | |
robh | dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:45 |
quote:Je bedoelt crank + as = 1 geheel? | |
kutvent | dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:49 |
quote:De trapas (=krank) gaat dan vervangen worden en dat is 1 geheel. Die dingen waaraan de trappers bevestigd zijn is het krankstel. | |
kutvent | dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:51 |
Ik was toen voor een nieuwe casette, een set nieuwe voorbladen, krank en ketting zo'n ¤ 160,- kwijt. incl arbeid. | |
zoalshetis | dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:52 |
het kan toch ook in de kogellager van de trapper zitten? ben je aanzienlijk goedkoper uit. | |
kutvent | dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:54 |
http://www.fiets-tips.nl/cr.htm | |
robh | dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:56 |
quote:Oh, zo bedoel je dat ![]() 2 kranks is toch een krankstel ![]() Naja, als ik mijn crankstel maar kan behouden, daar ben ik namelijk nogal gehecht aan ![]() | |
robh | dinsdag 16 augustus 2005 @ 11:59 |
quote:Ja, dat zou ook nog kunnen natuurlijk! Daar zal ik eerst s naar gaan kijken ![]() | |
Ramon73 | dinsdag 16 augustus 2005 @ 19:16 |
quote:Elke trapper zit aan een crank (de 'armen' dus), de cranks zelf zitten vast aan de trapas ofetwel bottombracket(BB). Waarschijnlijk is je BB vuil of versleten, dit is 1 geheel en kan niet in onderdelen vervangen worden. Kijk anders eens op forum.mountainbike.nl of forum.dirty-pages.net | |
Conflict | dinsdag 16 augustus 2005 @ 20:48 |
DHZ >>> PTA ![]() | |
flippie_flink | dinsdag 16 augustus 2005 @ 22:04 |
quote:Nee nee, de trapas is de as waar je pedaal omheen zit, dat zelfde pedaal zit vast aan je crankarm, zo te horen heb je een 3 delig crankset dus 2 crank armen ( 1 aan elke kant), en 1 as, tegenwoordig zijn ze sowieso bijna nooit meer 1 geheel. Over het probleem zelf: waarschijnlijk zijn de kogeltjes uit je trapas lager versleten, en moet je die vervangen, je kan dat makkelijk zelf doen als je bij je locale fietsen boer ff een zakje kogeltjes haalt, als je hem open hebt kan je meteen ff alles goed schoon maken, als het dan nog niet is opgelost is het de bottom bracket ook wel bracket as, ik weet niet wat voor een systeem je hebt, maar bij bijvoorbeeld een isis bottom bracket moet je heel je bb vervangen, als het er 1 met losse lagers is dan kan je simpelweg zo`n lager vervangen. | |
robh | dinsdag 16 augustus 2005 @ 22:33 |
[quote]Op dinsdag 16 augustus 2005 22:04 schreef flippie_flink het volgende: [..] Nee nee, de trapas is de as waar je pedaal omheen zit, dat zelfde pedaal zit vast aan je crankarm, zo te horen heb je een 3 delig crankset dus 2 crank armen ( 1 aan elke kant), en 1 as, tegenwoordig zijn ze sowieso bijna nooit meer 1 geheel. Over het probleem zelf: waarschijnlijk zijn de kogeltjes uit je trapas lager versleten, en moet je die vervangen, je kan dat makkelijk zelf doen als je bij je locale fietsen boer ff een zakje kogeltjes haalt, als je hem open hebt kan je meteen ff alles goed schoon maken, als het dan nog niet is opgelost is het de bottom bracket ook wel bracket as, ik weet niet wat voor een systeem je hebt, maar bij bijvoorbeeld een isis bottom bracket moet je heel je bb vervangen, als het er 1 met losse lagers is dan kan je simpelweg zo`n lager vervangen. [/quote Ah, thnx. Ik heb geen flauw idee wat het er in zit maar daar kan ik natuurlijk snel genoeg achterkomen ![]() Nieuwe kogeltjes er in is zo gefixt. Beetje prut ertussen en dan zal het wel gaan ![]() | |
Cm5 | dinsdag 16 augustus 2005 @ 22:55 |
probeer maar eens de bevestiging van je cranck op je trapas in te vetten, dit is in 90% van de gevallen ket gekraak/getik. dit komt omdat het alluminium van de crack "werkt" met de stalen trapas. goed invetten van onderdelen scheelt altijd een hoop ellende ![]() als je de lagers wilt vervangen ben je meestal een stuk duurder uit, want tegenwoordig kan je in geen enkele trapas de kogels vervangen, of je moet zo`n goedkoop aldi ding hebben :p | |
Didge | dinsdag 16 augustus 2005 @ 23:00 |
Wat voor crankstel heb je? Kan zijn dat je trapas is versleten (is bij isis trapassen vaak het geval). Alles ff goed aandraaien wil ook wel eens helpen. | |
robh | dinsdag 16 augustus 2005 @ 23:11 |
quote:Ok, dat ga ik dan als eerste doen. quote:Ik heb geen idee eigenlijk. Morgen de boel even demoteren om te zien. Ik denk dat het een BSA trapas is eerlijk gezegd. | |
flippie_flink | dinsdag 16 augustus 2005 @ 23:53 |
quote:Je kan juist in goeie trapassen de kogels vervangen. | |
sungaMsunitraM | woensdag 17 augustus 2005 @ 00:01 |
quote: quote: ![]() Ik ga ff ingrijpen. Bij 'gewone' crankstellen (Alles vóór de XTR 2002) heb je de volgende onderdelen -De trapas. Dit is bij moderne fietsen een cartridge met as en kogellagertjes dat je in het frame schroeft. Op de 4-, 6-, 8- of 10-kantige uiteinden van de trapas schuif je de cranks, die je borgt met crankbouten. Aan het andere kant van de cranks schroef de je pedalen (die dingen waar je je voeten op zet ![]() In geval van TS is mogelijk de trapas verrot, maar een cartridge trapas icm een aluminium frame wil ook nog wel eens gaan kraken. Trapas eruit, schroefdraad schoonmaken, schroefdraad invetten en de boel weer goed vast draaien wil vaak al helpen. ![]() Tegenwoordig heeft Shimano Hollowtech 2 op de markt: daarbij zit de trapas vast aan de rechtercrank, en worden de lagers in het frame geschroefd, wordt de as daar doorheen gestoken en wordt de as geborgd door de linkercrank erop te schroeven. [ Bericht 5% gewijzigd door sungaMsunitraM op 17-08-2005 00:07:17 ] | |
Didge | woensdag 17 augustus 2005 @ 00:11 |
Je hebt tegenwoordig ook de zgn "X-type" trapassen met de lagers aan de buitenkant van het brackethuis. Die vind je in de niewe XT,XTR en sommige raceface crankstellen. Als je budget het toelaat zou ik eens in zo`n crankstelletje investeren. Overigens zijn de nieuwe LX crankstellen ook met dit type trapas uitgerust. Maargoed zover hoeft het natuurlijk helemaal niet te komen en heb je nog altijd je eigen "fietsenboer" die dat ook voor je wil oplossen toch? | |
sungaMsunitraM | woensdag 17 augustus 2005 @ 00:13 |
quote:En en FSA en Truvativ en FRM en Bontrager enz... Maar hij heeft net nieuwe bladen gekocht dus dan lijkt een nieuw crankstel me een beetje zonde ![]() | |
sungaMsunitraM | woensdag 17 augustus 2005 @ 00:16 |
Om de lagers buiten het frame te hangen is in pricipe natuurlijk vrij idioot trouwens.... (ivm kettinglijn en Q-factor) Ik denk dat er binnen 2 jaar een nieuwe standaard voor frames komt ![]() | |
Didge | woensdag 17 augustus 2005 @ 00:22 |
Nieuwe bladen zijn vaak al duurder dan een compleet nieuw crankstel heb ik mogen ervaren ![]() Ik heb overigens een RaceFace evolve crankstel op mijn fiets met het nieuwe "X-type" trapas en ik moet zeggen ik heb nog geen problemen hiermee ondervonden. Wel goed de montage instructies volgen met spacers e.d. Ik ging daar in het begin de fout in waardoor ik mijn voorderailleur met geen mogelijkheid bij het buitenblad kreeg. |