abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29881745
Nou sorry hoor, Net zoals met konijnen. Vind ik het zielig om ze binnen in een klein hokje te stoppen. Waar ze dus totaal geen beweging in krijgen. Tenzij je ze geregeld eruit laat.
Mijn oom had vroeger altijd een cavia bij het konijn lopen. buiten in een grote ren. En dit ging zomers en 's winters erg goed! Het is volgens mij maar net waar je ze aan went. En konijnen zijn ingeent, dus ziektes overdragen kan al niet. En cavia voer, er bij zetten, is ook geen probleem.
pi_29881793
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 11:39 schreef ymme het volgende:
Nou sorry hoor, Net zoals met konijnen. Vind ik het zielig om ze binnen in een klein hokje te stoppen. Waar ze dus totaal geen beweging in krijgen. Tenzij je ze geregeld eruit laat.
Mijn oom had vroeger altijd een cavia bij het konijn lopen. buiten in een grote ren. En dit ging zomers en 's winters erg goed! Het is volgens mij maar net waar je ze aan went. En konijnen zijn ingeent, dus ziektes overdragen kan al niet. En cavia voer, er bij zetten, is ook geen probleem.
Je vroeg het en nu ga je alles zelf ontkrachten? Vraag het dan niet.
Je moet ze ook in een groot hok stoppen binnen.
pi_29881860
Ik vroeg het ja. Maar kreeg 2 antwoorden.
Ik ga wel eens even online speuren. Ik wil het beste voor alle beesten!
pi_29881907
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 11:42 schreef ymme het volgende:
Ik vroeg het ja. Maar kreeg 2 antwoorden.
Ik ga wel eens even online speuren. Ik wil het beste voor alle beesten!
Die 'ja' zie ik nu pas.
Ik raad je aan om deze sites door de bladeren:
http://www.guinealynx.info/ en het forum http://www.guinealynx.info/forums/
http://cavycages.com/

Dat zijn toch wel de twee meest complete goede cavia-info-sites.

Ik heb wel iets redelijk objectiefs gevonden:
Excerpt from "The Essential Guinea Pig:"

"It's impossible to truly appreciate life with a guinea pig unless you keep him inside your home. Just like a cat or a dog, guinea pigs are companion animals with personalities all their own. If you don't actually live with a guinea pig day in and day out, you'll never get to know him as well as you could. Likewise, the guinea pig won't get to know you.

If your guinea pig is outside most of the time, the two of you will lead separate lives. You will miss out on the chance to have your pet sleep on your lap while you watch TV and gaze up at you from the floor while you eat dinner. People who live with indoor guinea pigs enjoy these antics and more from their pets.

There are also many other practical reasons for keeping a guinea pig indoors. Guinea pigs who live inside tend to live longer than outdoor guinea pigs. Bad weather and predators are responsible for the demise of many outdoor guinea pigs. These are consequences of outdoor living that even conscientious owners cannot always control.

Illness is a major cause of death among outdoor guinea pigs, mostly because outdoor pets are more difficult to monitor. Signs of sickness can be subtle at first, and because outdoor guinea pigs spend less time with their owners, it can be a day or so before the owner recognizes the illness. In the case of rapidly progressive illnesses, a delay of even one day can cost a guinea pig his life.

The decision to keep your guinea pig indoors is a wise one. Even guinea pigs who have been living outside for years can acclimate to a life indoors."
' http://cavycages.com/location.htm '
pi_29882131
Oh ja, lekker duidelijk. Ik ben nu druk aan het lezen op nerlandse site's
pi_29882253
Hoezo kunnen cavia's volgens jou niet buiten leven
Hoe doen deze het dan in het wild
Als je ze van jongs af aan, eraan laat wennen, moet dit goed gaan volgens mij.
Met extreme kou gaat het nachthok altijd naar binnen, ze zitten altijd beschut.
pi_29886560
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 11:55 schreef ymme het volgende:
Hoe doen deze het dan in het wild
Cavia's zoals wij die houden als huisdier hebben echt helemaal niets meer te maken met hoe cavia's in het wild leven of leefden. Tuurlijk hebben ze bepaalde instincten behouden, zoals het instinctief ergens onder kruipen om te schuilen voor gevaar e.d.

Cavia's buiten houden vergt nou eenmaal een andere verzorging dan als je ze binnen houdt.
Dat proberen de meeste mensen hier je duidelijk te maken.
Heel goed dat je (van plan bent) om ze eerst te laten wennen en ze goed beschut te houden.
Cavia's zijn inderdaad gevoelig voor temperatuursverschillen en tocht.

Cavia's en konijnen tja... je ziet het af en toe in de dierenwinkel ook. Maar feit blijft, zoals hier ook al vermeld is, dat konijnen ander voer hebben, cavia's kunnen verwonden omdat konijnen hard kunnen schoppen bijv. Caviavoer in de kooi zetten naast het konijnenvoer is een idee, maar denk je nou echt dat die cavia braaf alleen van zijn eigen voer zal eten???

Overingens is die Guineaulynx-site echt heel goed en uitgebreid, ook qua ziekteverschijnselen en oplossingen e.d.
In het nederlands is Caviahuis Pinkeltje ook wel redelijk up to date qua ziektes. (Je moet maar even googlen, heb de link niet paraad).

Just my two cents!
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 21:13:56 #33
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_29899854
Cavia's kunnen wel buiten, maar dat moeten ze dan van begin af aan hebben gedaan. Als je ze eenmaal binnen hebt gehad en buiten zet, worden ze waarschijnlijk ziek door de temperatuur-wijziging.
To infinity…and beyond!
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 21:40:15 #34
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_29900820
idd cavia's kunnen prima buiten, als ze het maar v/a het begin gewend/t/dt/td zijn, wij hebben ook gezocht naar een cavia die buiten geboren was, en gevonden Alle cavia's bij die stal zaten buiten trouwens, en ze hebben er sinds kort ook wat konijntjes tussen lopen, kreeg toevallig gister nog een mailtje van ze (ik mail ze afentoe foto's van Asterix, dat hadden we afgesproken zo zien ze 'hun kroost' ook een beetje opgroeien )
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 21:46:59 #35
11458 ivetje
pi_29901034
Ze kunnen ook idd met konijnen, alleen dan heb je genoeg ruimte nodig Ken iemand die een heel stuk gras heeft afgezet en daar konijnen en cavia's heeft rondlopen. Ze kunnen naar een hokje voor als het koud is en 's nachts enzo. Gaat prima
En waar tinus vandaan komt, die had een hele grote ren buiten...daar zaten ze ook gewoon buiten af en toe
To infinity…and beyond!
pi_29901794
Dus het is niet erg, als de cavia's 6 weken met de geboorten binnen heeft gezeten?
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 22:15:47 #37
11458 ivetje
pi_29902224
Volgens mij niet, alleen laat hem wel wennen aan de kou...en maak iig een nachthokje. Let goed op of hij gaat niesen ofzo. Als dat het geval is zou ik hem gewoon binnen houden.
Maar waarom wil je hem perce buiten als ik vragen mag?
To infinity…and beyond!
pi_29902298
Omdat ik buiten een groot nachthok heb, met grote ren eraan, en 2 konijnen. Maar het is zo groot dat er nog wel wat bij kan.
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 22:21:49 #39
11458 ivetje
pi_29902512
Hmm...die 2 konijnen zitten al vanaf het begin bij elkaar?
Vraag me af of dat goed gaat. Meestal hoor je dat het fout gaat als je er later een cavia bij zet, konijn en cavia vanaf het begin samen gaat wel, maar ik zou ze eerst bij elkaar zetten op "neutraal" terrein en kijken wat ze doen. Mocht het dan misgaan kan je de cavia snel pakken.
En 2 konijnen, zou kunnen dat ze het niet zo leuk vinden dat caafje hun ruimte inpikt...zeker als caafje nog klein is.
To infinity…and beyond!
pi_29902592
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 22:21 schreef ivetje het volgende:
Hmm...die 2 konijnen zitten al vanaf het begin bij elkaar?
Vraag me af of dat goed gaat. Meestal hoor je dat het fout gaat als je er later een cavia bij zet, konijn en cavia vanaf het begin samen gaat wel, maar ik zou ze eerst bij elkaar zetten op "neutraal" terrein en kijken wat ze doen. Mocht het dan misgaan kan je de cavia snel pakken.
En 2 konijnen, zou kunnen dat ze het niet zo leuk vinden dat caafje hun ruimte inpikt...zeker als caafje nog klein is.
1 konijn zit er bijna 3 jaar. De andere (overigens 2 mannetjes ) zit er nu een paar weken bij. En het zijn zulke sociale beesten

Ik had ook maar in mijn achterhoofd. Ik zie wel even wat ik nou gaan doen.
  dinsdag 23 augustus 2005 @ 22:29:02 #41
11458 ivetje
pi_29902832
quote:
Op dinsdag 23 augustus 2005 22:23 schreef ymme het volgende:

[..]

1 konijn zit er bijna 3 jaar. De andere (overigens 2 mannetjes ) zit er nu een paar weken bij. En het zijn zulke sociale beesten

Ik had ook maar in mijn achterhoofd. Ik zie wel even wat ik nou gaan doen.
Zet het caafje er gewoon even bij, kijk hoe ze op elkaar reageren. Wat je eventueel ook kan doen, is de ren in 2en schijden. Deel voor de konijnen en een deel voor caafje. Doe het met gaas zodat ze elkaar kunnen zien en ruiken enzo. Heb dat ook gedaan met mijn 2 caafjes en zo wennen ze wat aan elkaar

Is het caafje ook een mannetje??
To infinity…and beyond!
  woensdag 24 augustus 2005 @ 07:29:38 #42
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_29910965
ik meende dat je zwangere caafjes beter niet kon optillen althans zo min mogelijk..
Mijn caafje was een jaar terug ook zwanger alleen te vroeg geborne dus 3 dode caafjes.. ik waarschuw even tegen de tijd dat ze moet let goed op haar.. ik was even een uurtke beneden en in die tijd heeft ze 3 jongen gehad en is ze die zelf gaan aanvreten omdat er dus iets mis was.. en geloof me dat is geen prettig aanzicht
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_29911687
Ik heb nog geen caafje
Maar het lijkt me zo onwijs leuk er een, in mijn hotel (kees hok/ren) te hebben.
  woensdag 24 augustus 2005 @ 09:19:02 #44
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_29911743
ik heb er drie en drie lekkere ondeugende het zijn schatjes
denk er goed over na , cavia's zijn niet alleen leuk om erbij te hebben die beestjes hebben aandacht nodig en liefde
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_29911778
Nou alle beesten krijgen hier overvloed aan aandacht hoor.

De konijnen, de hond de kat zelf de vissen
pi_29914409
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 09:13 schreef ymme het volgende:
Ik heb nog geen caafje
Maar het lijkt me zo onwijs leuk er een, in mijn hotel (kees hok/ren) te hebben.
Dan denk ik dat je toch beter nog een konijntje erbij zou kunnen nemen dan een cavia? Een konijn doe je lijkt me een stuk meer plezier.
  woensdag 24 augustus 2005 @ 11:36:07 #47
71048 Tokay
makes your day!
pi_29914706

Hoe schattig!
"Are we going to be friends forever?", asked Piglet. "Even longer", Pooh answered.
- A.A. Milne, Winnie the Pooh
pi_29916683
Já heerlijk schattige beestjes zijn het toch hè caafjes!
  woensdag 24 augustus 2005 @ 17:29:35 #49
11458 ivetje
pi_29926285
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 11:25 schreef ParanoidEv het volgende:

[..]

Dan denk ik dat je toch beter nog een konijntje erbij zou kunnen nemen dan een cavia? Een konijn doe je lijkt me een stuk meer plezier.
Daar d8 ik dus ook aan...ben bang dat het caafje het nogal moeilijk gaat krijgen tegen 2 oudere konijnen. Zeker een jong caafje
To infinity…and beyond!
pi_29926978
1 konijn van 3 jaar (wat een ontzettende watje is, is maar bang om aangekeken te worden dus zal nooit wat doen)
En 1 konijn van December j.l.

Maar goed, is ga het niet proberen. Ookal denk ik dat het haast wel goed zou gaan, maar het risco dat het eventueel toch fout loopt, wil ik niet lopen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')