Links, wij lijken wel een stapje voor te hebben
even wat op internet gezocht:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Creativiteit - Een abnormaal hoog percentage kunstenaars is linkshandig (bij metingen in kunstacademies: 40%).
Over het algemeen beter taalvermogen - Niet bewezen.
Hoog intelligentiequotiënt - Het is niet bekend of dit ook zo is.
Er is een mogelijk verband tussen linkshandigheid en mammacarcinoom bij vrouwen. Maja dat boeit me verder weinig, heb ik geen last van
De linker hersenhelft is meestal dominant. In verband met de kruisingen is het dus niet zo vreemd dat meer dan 90% van alle mensen rechtshandig is. Als iemand linkshandig is, moet de rechterhelft wel het meest ontwikkeld zijn. Al heel wat geleerden hebben gevochten over de vraag of ‘lefties’ nou creatiever zijn of niet. Hoe dan ook, je bevindt je als linkshandige in goed gezelschap:
zowel Leonardo da Vinci als Michelangelo gebruikten hun linkerhand. De componist Beethoven was linkshandig, net als Kurt Cobain en Paul McCartney. Wat wetenschap betreft kun je Benjamin Franklin, Isaac Newton, en Albert Einstein noemen. En in de filmwereld: Tom Cruise, Keanu Reeves en zelfs muppet-man Jim Henson.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nou mijn dag is weer goed