abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 10 augustus 2005 @ 22:13:47 #1
127275 AMS_FUE_Reggaeton
!Nobody can play this¡
pi_29547618
Hallo mensen,

Ik ben van plan om volgende zomer een cursus spaans te volgen met EF in Malaga Zuid spanje
nou had ik al op scholieren forum verschillende positivie als negative berichten gehoord over deze organisatie.

nou vraag ik me af of het wat is. leer je veel en hoe ziet een dag er uit...als mensen ervaringen hebben hoor ik het graag ik wou graag in een gast gezin zodat ik de taal sneller oppik is dit een verstandig idee of zou ik toch beter in de EF residentie kunnen.

zijn er mischien andere betere organisaties het geld is niet echt een probleem alleen de kwaliteit is van belang.

alvast bedankt mensen!!!!
pi_29548373
Moet dit niet hierin : School en Studie

maar verder,
zou ik ook graag willen weten hoe het was, want ik zou ook graag zoiets willen doen na me laatste jaar van de Havo. Ik heb al allemaal soorten boekjes erover gehad en gebeld ..
Het liefste zou ik een heel jaar naar het buitenland gaan zoals Amerika of Australie. Ik weet ook nog niet of ik wel ga.
dus vertel jullie ervaringen hier zodat nog meer mensen gaan
  woensdag 10 augustus 2005 @ 23:00:28 #3
127275 AMS_FUE_Reggaeton
!Nobody can play this¡
pi_29548733
hey,

ja ik wist niet precies waar het hoorde maar ik dacht dat bij travel wel veel mensen waren met buitelandse ervaringen en dat er ook wel mensne bij waren die een jaartje highschool ofzo gedaan hebben maar goed.

een jaar vind ik best lang en het kost zeker met ef heel wat geld

nog andere ervaringen¿¿¿¿

helemaal niemand die gestudeerd heb ik het buiteland met name info over spanje zou fantastisch zijn!!!
pi_29551057
Ik heb nadat ik m'n Havo diploma heb gehaald, een jaartje in Alma, Quebec, Canada gewoond, ook via EF. Het kost misschien een klap geld, maar de ervaringen die je daar opdoet zijn het echt waard ! Ik heb serieus in 2 weken ongeveer 40 vrienden erbij gekregen en ik kan zo'n beetje overal ter wereld voor een prikkie op vakantie (ff buitenland bellen)
Een beetje een nadeel is wel dat je dan ver van huis weg zit op het moment dat er iets gebeurt...mijn opa overleed bijvoorbeeld toen ik daar woonde en ik kon niet per direct terug. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen maar het was toch even ruk.
Een groot voordeel was dat ik tijdens de winter (tot -50 Celsius!!) een half uurtje van een skicentrum afzat, dus ik heb een half jaar lang elk weekend gesnowboard
Spanje ben ik helaas nog niet geweest, dus kan ik niet zeggen
hier komt ooit iets nuttigs te staan
pi_29552697
Ik denk er ook over om na dit jaar waarin ik hopelijk mijn MA titel behaal een aantal maanden in de Verenigde Staten te gaan 'studeren'. Wellicht zo'n gecombineerde taal- en cultuurstudie via EF. Ik ben misschien met mijn (dan) 22 jaren relatief oud, maar het heeft natuurlijk ook zijn voordelen om 21+'er te zijn, zeker in de Verenide Staten. Voorkeur gaat op dit moment uit naar Boston of San Francisco.
pi_29557027
en zat je dar bij een gezin of op een campus of is zo'n soort huis met alleen studenten ?
want een gezin lijkt me echt helemaal niks
pi_29557111
trouwens idd je kan toch ook een examen afleggen zodat je er een diploma biijkrijgt?
zi ja, is dat ook handig om te hebben als je een volgende studie wilt doen (makkelijjkeer worden aangenomen) of naar werk zoekt
  donderdag 11 augustus 2005 @ 12:16:36 #8
127275 AMS_FUE_Reggaeton
!Nobody can play this¡
pi_29557347
Niemand nog naar Spanje geweest Amerika trekt en australie enzo trekken me niet echt.
maar het lijkt me in spanje toch beter om in een gast gezin te gaan want op zo campus ben je toch gauw geneigd om engels te gaan praten als je geen woord spaans praat
pi_29558066
Dat is waar.
Alleen heb ik geen trek in de Spaanse taal hehe. en een gastgezin lijkt me niet leuk omdat je toch allemaal dingen te doen krijgt waar je misschien wel geen zin in hebt. Je gaat wel een aantal weken bij iemand anders wonen namelijk, en dan moet je je toch aan bepaalde regels houden want het is niet zoals je het thuis gewend bent. Niet dat dat nou zo erg is maar dan woon ik liever alleen of met andere studenten.
pi_29558205
naja mijn gastgezin was super relaxed en uiteindelijk zag ik ze ook als mijn 2e vader en moeder. Ja ik moest wel wat dingen doen die ik niet leuk vond, maar zij weten ook wel dat je er daarvoor niet heen gaat. dus dat je ook leuke dingen kan gaan doen.
ik kon zelf geen examen doen i.v.m het 4e jaar wat ik ook gevolgd had moeten hebben, maar ik kreeg wel gewoone en certificaat en het staat heel stoer op je cv
hier komt ooit iets nuttigs te staan
pi_29558396
quote:
Op donderdag 11 augustus 2005 13:05 schreef -9eert- het volgende:
naja mijn gastgezin was super relaxed en uiteindelijk zag ik ze ook als mijn 2e vader en moeder. Ja ik moest wel wat dingen doen die ik niet leuk vond, maar zij weten ook wel dat je er daarvoor niet heen gaat. dus dat je ook leuke dingen kan gaan doen.
ik kon zelf geen examen doen i.v.m het 4e jaar wat ik ook gevolgd had moeten hebben, maar ik kreeg wel gewoone en certificaat en het staat heel stoer op je cv
Mooi,
Hadden ze ook leeftijdgenoten of woonde jij alleen met die 'vader en moeder'
Canada lijkt me ook wel iets. Misschien nog familie opzoeken daar.
Is het zo dat je in een klas komt met allemaal Canadezen of komen ze dus ook echt van allemaal landen, of zijn er maar een paar die van het buitenland komen?

[ Bericht 1% gewijzigd door Tomhoog op 11-08-2005 13:30:20 ]
  donderdag 11 augustus 2005 @ 19:05:03 #12
127275 AMS_FUE_Reggaeton
!Nobody can play this¡
pi_29564018
tsja gast gezin verschilt natuurlijk per gezin maarja ik ben dan 18 en als ik dan nog in een gast gezin kan laten ze me hopelijk wel een beetje vrij...ik wil me heus wel aanpassen...maar ook wel me eigen dingen doen...Hier in Nederland zitten nu ook mensn uit buitenland wel mee gesproken ze komen veel al uit Zuid-Amerika...zitten hier met 50 mensen verspreid over heel Nederland hun vonden het erg leuk hier en hadden leuke gast gezinnen ze volgde gewoon school maar hoefde geen tentames te maken alleen voor Nederlands
  vrijdag 12 augustus 2005 @ 09:47:25 #13
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_29577204
Er waren in het verleden aan aantal talenschool-topics, maar door de -zoekfunctie kun je daar niet zoveel meer mee...

De tips die ik al eerder gaf zijn de volgende:
  • Gastgezin is zeker aan te raden. Het is een leuke manier om behalve de taal, ook wat mee te krijgen van de manier van leven (en de manier waarop die twee zaken elkaar beïnvloeden!). Bovendien spreek je gewoon veel méér Spaans dan in een huis met andere buitenlanders. Ik zag er ook tegenop destijds, maar heb er nooit spijt van gehad.
  • Kies een plaats(je) waar niet enorm veel toeristen zitten en/of een laagseizoen en/of een kleine talenschool. Als je Engels gaat leren maakt het niet uit hoeveel andere buitenlanders er zitten, ga je Spaans (Italiaans, Servo-Kroatisch ) leren dan zul je zien dat iedere buitenlander in je buurt goed is voor weer een paar uurtjes engels kletsen in plaats van Spaans. Je moet een enorme discipline hebben om tóch Spaans met elkaar te praten als je het nog slecht spreekt namelijk.
  • Kies een talenschool waarin vanaf het allereerste begin in het Spaans wordt lesgegeven. Ik had zelfs een school waar veel docenten niet eens Engels spraken! Kies voor héél kleine groepen (liefst alleen of met zijn tweeën).
  • Kijk of de talenschool naast je lessen ook iets anders biedt waarbij je onmiddellijk profijt hebt van je nieuwe woordjes. Dansles met andere toeristen heeft weinig zin, vrijwilligerswerk met kinderen wél.

Alle bovanstaande zaken maken je verblijf misschien in eerste instantie zwaarder. Ik vond het vreselijk vermoeiend in het begin. Maar het is zó de moeite waard. Het leuke is dat een taal leren zoveel meer is dan alleen iets oppikken van de woorden en de grammatica. Het daadwerkelijk kunnen praten met mensen daar, iets begrijpen van de grappen, de soap op tv en het nieuws is onbetaalbaar en iets dat je alleen maar krijgt door je er echt in te werpen.

Misschien een laatste tip: EF is natuurlijk een heel bekende talenschool. Ik kan er weinig over zeggen, want ben er nooit geweest. Kan me wel voorstellen dat je zelfstandig misschien iets kunt regelen bij een kleine, lokale school wat een stúk goedkoper is.
  • Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
    pi_29579561
    Het lijjkt me wel wat om het zelfstandig te regelen, maar hoe doe je dat? Natuurlijk ga ik dat ook vragen op mijn school waar ik nu zit, maar bel/mail je dan gewoon naar een school in dat ene land of je daar de taal cultuur zou mogen leren en tegelijkertijd ergens zou kunnen wonen? En dan zit je natuurlijk wel een jaar daar op een school maar krijg je er dan ook nog is wat voor terug behalve alleen de taal die je leert zoals bv je wel met EF krijgt een bewijs dat je iets hebt gepresteerd dat lijkt me niet. Niet dat dat een vereiste is voor mij, maar wel iets leuks.
    pi_29579584
    ps.
    Ik ben dan 17
      vrijdag 12 augustus 2005 @ 13:37:45 #16
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_29580036
    Ik had niet begrepen dat je een jaar wilde gaan. Niet iedere talenschool kan waarschijnlijk een programma voor een jaar aanbieden. Maar via internet is heel wat te vinden natuurlijk. Ik had ooit een site met een hele berg kleinere talenscholen, maar die blijkt niet meer te werken.

Misschien is dit een zinnige site?
    http://www.spanish4students.com/schools/listOfCities.php?cID=17&SID=348d0936b9c22dadf70b0e6de5386b06

Hier staan er ook veel:
    http://www.lonelyplanet.com/travel_links/view.cfm?topicID=7

Niet alles is even kleinschalig, maar zonder meer met EF gaan lijkt me ook onzin. Wel slim: vraag de talenschool van je keuze eens wat mailadressen te sturen van oud-studenten. Je kunt dan bij hen navragen wat hun ervaringen waren.
    Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
      vrijdag 12 augustus 2005 @ 18:46:04 #17
    127275 AMS_FUE_Reggaeton
    !Nobody can play this¡
    pi_29585262
    hey hik over dat vrijwillergers werk dat is denk toch meer Zuid en midden amerika en dat vinden me ouders niet zo leuk als ik daar heen gaan en aangezien zij de geldschieters zijn is dat dus geen optie.
    Maar ja nou kwam ik lang www.plustaalreizen.nl en die bieden het zelfde voor een aanzienlijk lager bedrag het scheelt echt honderen dan wel geen duizend euro!!!!...Iemand ervaring hiermee...Zowieso vind ik plaatselijk regelen niet echt betrouwbaar hoe weet je dat de school goed is?

En of die leraren gekwalifcieerd zijn je hebt niemand om op terug te vallen denk dat die kleine lokale talenschooltjes ook geen activiteiten aanbieden waardoor je groten dele van de dag vrij bent en in je uppie zit....Moet je wel lokale vrienden zien te maken...tenzij je weet of het goede talenscholen zijn iemand links van goede betrouwbare talenscholen..of zelf ervaring

ps...Volgens mij was het met EF zelfs verboden om te gaan werken omdat ej daar geen vergunning voor heb hoe dit precies zit weet ik ook niet
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')