FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Schakelen met flippers aan je stuur?
thumperdinsdag 9 augustus 2005 @ 15:48
Hi,

Je ziet nu steeds vaker auto's waarmee je kunt schakelen via flippers achter je stuur, ipv met een gewone versnellingspook.

Rijdt dit nu zoveel anders?
Moet je dan nog steeds gebruik maken van een koppeling, of kun je gewoon heel snel op- en terugschakelen?
Gaat dit inderdaad snel, of zit er een vertraging in?
mstxdinsdag 9 augustus 2005 @ 16:15
Volgens die gast van Top Gear is het bagger. Maar dat was volgens mij in een aflevering van een paar jaar geleden, het zal nu vast wel verder ontwikkeld zijn en beter werken.
Je gebruikt trouwens geen koppeling, gewoon aan die flipper trekken en hij schakelt.
NXdinsdag 9 augustus 2005 @ 16:17
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 16:15 schreef mstx het volgende:
Volgens die gast van Top Gear is het bagger.
Je gebruikt trouwens geen koppeling, gewoon aan die flipper trekken en hij schakelt.
ik weet niet of dat ook daadwerkelijk zo is, maar ik geloof er niets van, zover mij is geinformeerd (vrienden en tv) is het een revolutionair ontwikkeling en het is erg fijn in gebruik.

In de nieuwe VW Golf GT is het ook aanwezig...
thumperdinsdag 9 augustus 2005 @ 16:21
Geen koppeling, kijk dat scheelt!

Als ik over een tijdje een nieuwe auto mag uitzoeken, is het op een aantal modellen als optie leverbaar. Ik ben erg benieuwd hoe het schakelen met flippers zal bevallen.

Kun je er trouwens altijd makkelijk erbij, dus ook als je een bocht neemt? En hoe zit het met de achteruit-versnelling eigenlijk?
JohnnyKnoxvilledinsdag 9 augustus 2005 @ 16:28
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 16:17 schreef NX het volgende:
ik weet niet of dat ook daadwerkelijk zo is, maar ik geloof er niets van, zover mij is geinformeerd (vrienden en tv) is het een revolutionair ontwikkeling en het is erg fijn in gebruik.

In de nieuwe VW Golf GT is het ook aanwezig...
Ik denk dat je het dan over DSG hebt. Systeem met dubbele koppeling. Heeft weinig tot niks met schakelen achter het stuur te maken.
Deetchdinsdag 9 augustus 2005 @ 16:30
Die flippers draaien mee met je stuur en er is nog wel een koppeling maar die is geautomatiseerd.
Ik weet dus niet hoe snel dat automatische schakelsysteem is maar ik vind een standaard automaat altijd redelijk traag schakelen.
thumperdinsdag 9 augustus 2005 @ 16:35
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 16:28 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Ik denk dat je het dan over DSG hebt. Systeem met dubbele koppeling. Heeft weinig tot niks met schakelen achter het stuur te maken.
Wat ik bedoel is het systeem met 2 flippers; links om terug te schakelen, en rechts om op te schakelen
thumperdinsdag 9 augustus 2005 @ 16:39
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 16:30 schreef Deetch het volgende:
Die flippers draaien mee met je stuur en er is nog wel een koppeling maar die is geautomatiseerd.
Ik weet dus niet hoe snel dat automatische schakelsysteem is maar ik vind een standaard automaat altijd redelijk traag schakelen.
Die traagheid ben ik dus ook benieuwd naar... In de "goedkopere" klassen zijn de automaten inderdaad traag, in de topklasse segmenten zijn ze zo snel dat je daar met de hand niet tegenop kan schakelen

Maar omdat je nu dus het schakelmoment zélf bepaalt, denk ik dat er wél enige vertraging zit in het ontkoppelen-schakelen-koppelen. Maar of die vertraging minder is dan het schakelen met een normale handbak?
Deetchdinsdag 9 augustus 2005 @ 16:50
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 16:35 schreef thumper het volgende:

[..]

Wat ik bedoel is het systeem met 2 flippers; links om terug te schakelen, en rechts om op te schakelen
Zoiets: http://europe.thrustmaster.com/eng/d_prd.php?p=T164
of: http://www.trust.nl/products/product.aspx?artnr=13152
Ogridinsdag 9 augustus 2005 @ 16:50
Bij de introductie van de citroën C2 heb ik een ritje gemaakt met die flippers aan het stuur.....een nachtmerrie naar mijn idee. Snel schakelen zit er dus niet in, het gaat net zo traag zo niet trager dan met de hand schakelen.
Er zat ook een verschil in vol gas houden bij het schakelen of gas loslaten, schakelen en gas er weer op. Dat laatste was iets sneller....Ik had de indruk dat het makkelijker was om door te trappen tot het rode, zodat de bak uit zichzelf doorschakelde.
FunnyNamedinsdag 9 augustus 2005 @ 16:51
Er zijn meerdere systemen waarbij de bediening met flippers achter het stuur gebeurd.

  • Automaat (AM, Masserati, Mercedes)
    Dit is dus gewoon een "ouderwetse" automaat, echter kan je de versnelling ook handmatig kiezen.
    Omdat de automaat d.m.v. een koppelomvormer werkt is de gangwissel 'zijdezacht', maar wel relatief traag.
  • CVT (Mitsubishi, Toyota, enz)
    Continue Variabele transmissie die wordt verdeeld in vaste stappen. Waarom men dit doet is mij niet geheel duidelijk, maar het systeem werkt prettig en redelijk snel.
  • Robot (Alfa, BmW, Citroën, Smart, enz)
    Dit is een 'normale' versnellingsbak met een gerobotiseerde koppeling. Er wordt dus voor je gekoppeld. De snelheid en souplesse van dit systeem hangt sterk af van de fabrikant, Ferrari en BmW maken de snellere variant.
  • DSG (VW, Audi, Seat)
    Direct selection gearbox, is een Robot versnellingsbak met twee koppelingen. Hierdoor is het systeem in staat altijd de volgende versnelling 'klaar' te zetten. Dit door Porsche ontwikkelde systeem is door VAG in de praktijk gebracht en het snelste systeem dat je krijgen kan.
  • PeuRacdinsdag 9 augustus 2005 @ 17:17
    quote:
    Op dinsdag 9 augustus 2005 16:39 schreef thumper het volgende:

    [..]

    Die traagheid ben ik dus ook benieuwd naar... In de "goedkopere" klassen zijn de automaten inderdaad traag, in de topklasse segmenten zijn ze zo snel dat je daar met de hand niet tegenop kan schakelen

    Maar omdat je nu dus het schakelmoment zélf bepaalt, denk ik dat er wél enige vertraging zit in het ontkoppelen-schakelen-koppelen. Maar of die vertraging minder is dan het schakelen met een normale handbak?
    Ik weet niet wat jij met top-klasse bedoelt, maar dit geldt pas bij auto's vanaf zo'n 400.000 euro, daaronder zul je geen auto vinden welke sneller kan schakelen dan iemand dat met de hand kan.

    Met als enigste uitzondering het DSG systeem van VW/Audi, maar dit systeem is uniek in zijn soort.

    Nog een ding, je hebt 2 soorten flipperbakken:
    de half-automaat: handbak welke gerobotiseerd is, waarbij je met tikjes tegen de pook of evt flipper schakelt.
    de tip-tronic: een automatische bak waarbij je zelf in zekere zin kunt bepalen wanneer hij schakelt.
    thumperdinsdag 9 augustus 2005 @ 17:20
    quote:
    Op dinsdag 9 augustus 2005 16:51 schreef FunnyName het volgende:
    Er zijn meerdere systemen waarbij de bediening met flippers achter het stuur gebeurd.

  • Automaat (AM, Masserati, Mercedes)
    Dit is dus gewoon een "ouderwetse" automaat, echter kan je de versnelling ook handmatig kiezen.
    Omdat de automaat d.m.v. een koppelomvormer werkt is de gangwissel 'zijdezacht', maar wel relatief traag.
  • CVT (Mitsubishi, Toyota, enz)
    Continue Variabele transmissie die wordt verdeeld in vaste stappen. Waarom men dit doet is mij niet geheel duidelijk, maar het systeem werkt prettig en redelijk snel.
  • Robot (Alfa, BmW, Citroën, Smart, enz)
    Dit is een 'normale' versnellingsbak met een gerobotiseerde koppeling. Er wordt dus voor je gekoppeld. De snelheid en souplesse van dit systeem hangt sterk af van de fabrikant, Ferrari en BmW maken de snellere variant.
  • DSG (VW, Audi, Seat)
    Direct selection gearbox, is een Robot versnellingsbak met twee koppelingen. Hierdoor is het systeem in staat altijd de volgende versnelling 'klaar' te zetten. Dit door Porsche ontwikkelde systeem is door VAG in de praktijk gebracht en het snelste systeem dat je krijgen kan.
  • +5 Nuttig

    Blijkbaar vesrchillen de prestaties dus enorm per merk en/of type. Ik heb nog nooit 'geflipperd', dus ik vraag me af of het mijn rijplezier zal verhogen of vergallen
    Dr_Frickin_Evildinsdag 9 augustus 2005 @ 17:35
    quote:
    Op dinsdag 9 augustus 2005 16:51 schreef FunnyName het volgende:
  • CVT (Mitsubishi, Toyota, enz)
    Continue Variabele transmissie die wordt verdeeld in vaste stappen. Waarom men dit doet is mij niet geheel duidelijk, maar het systeem werkt prettig en redelijk snel.
  • Ik heb weleens gelezen dat dat gedaan is omdat de klant een traploze versnelling onnatuurlijk zou vinden. Belachelijke reden natuurlijk, het lijkt mij behoorlijk lekker rijden namelijk.
    FunnyNamedinsdag 9 augustus 2005 @ 17:40
    quote:
    Op dinsdag 9 augustus 2005 17:20 schreef thumper het volgende:

    [..]

    +5 Nuttig

    Blijkbaar vesrchillen de prestaties dus enorm per merk en/of type. Ik heb nog nooit 'geflipperd', dus ik vraag me af of het mijn rijplezier zal verhogen of vergallen
    Ik heb zelf helaas weinig ervaring, maar de ervaring die ik wel heb is dat als je een systeem kiest dat trager schakeld dan je zelf kan, het rijplezier al snel omslaat in rijergernis. De Citroën C2 VTR is voorbeeld van hoe het niet moet. Pittige motor, alleen een trage robot-bak, die verpest alles. Ik geloof dat de Smart nog de traagste bak maakt..
    Eigenlijk is de DSG de beste optie, snel, soepel en makkelijk. Ideaal voor in de file, maar ook als je wat sportiever wilt rijden. Ik raad je wel aan altijd een proefrit te maken voordat je een keuze maakt.
    Five_Acesdinsdag 9 augustus 2005 @ 17:42
    Zal er om hangen welke de snelste is, ik denk dat BMW SMG III met een 65 msec gearchange op dit moment de snelste is, zelfs over DSG.

    Of rijden er mee je meevalt zal je zelf moeten ervaren. Sommige systemen, met name de robotbakken kunnen erg hakkelig schakelen wat voor sommigen storend werkt. Andere kant is bijvoorbeeld druk stadsverkeer of filerijden een stuk makkelijker omdat je niet meer met een koppeling werkt. Automaatstand zit er meestal ook op, maar kan storend werken omdat de fysieke schakelbeweging er nog steeds is, en je die dus ook voelt. Overgang van een normale automaat is rustiger. In dat opzicht zou een tiptronic systeem beter voldoen als een SMG of DSG systeem.

    Ook zijn het systemen waar je vaak een week of zo aan moet wennen, op het moment dat je het schakelcommando geeft moet je in je achterhoofd houden dat de hele procedure nog starten moet. Dus zou je bij een handbak normaal gesproken beginnen met je koppeling intrappen, nog iets eerder moet je schakelen als je met een robotbak rijd. Bij een 65 msec schakeltijd zal het meevallen, maar bij de langzamere varianten is het wel iets om rekening mee te houden.

    Voor de sport in elk geval:
    1/4 sprint:
    Koop een handbak, je bent met een DSG of SMG systeem niet sneller weg als met een handbak, ook niet al is hij aan de TC gekoppeld. De launch controlsystemen zijn leuk, maar vaak gelimiteerd qua toerental, en ook onbehouden. Te hoog loslaten en je klapt geheid met spinnende wielen in de revlimiter. Met een koppelingspedaal heb je meer controle over het wegrijden.

    Track/bochtige weggetjes etc:
    SMG of DSG zijn dan ideale systemen. Je hoeft je niet meer druk te maken over heel & toe schakelen enz, dat doet het systeem wel voor je. Gewoon tijdens afremmen een paar keer terugklikken en klaar. Zelfde met opschakelen. Je kan je dus volledig concentreren op het nemen van bochten enz zonder dat je je over andere dingen druk hoeft te maken.

    Zelf rij ik overigens met het SMG systeem van bmw, maar dan een vroege versie. Bevalt prima. Maar zelfs onder het BMW volk zijn de kampen nog verdeeld. Een hoop verkiezen nog steeds de handbak boven een SMG systeem.
    D-FENSdinsdag 9 augustus 2005 @ 20:52
    In een Aston Martin dreef die versnellingsbak Jeremy Clarkson tot waanzin. Kan me echter voorstellen dat voor de minder ervaren rijders 't wel een paar koppelingen scheeelt tov een handgeschakelde bak.
    En natuurlijk zal het sommigen aanspreken dat ze kunnen "schakelen als Schumacher"
    M5dinsdag 9 augustus 2005 @ 21:21
    quote:
    Op dinsdag 9 augustus 2005 16:51 schreef FunnyName het volgende:
    Er zijn meerdere systemen waarbij de bediening met flippers achter het stuur gebeurd.

  • Automaat (AM, Masserati, Mercedes)
    Dit is dus gewoon een "ouderwetse" automaat, echter kan je de versnelling ook handmatig kiezen.
    Omdat de automaat d.m.v. een koppelomvormer werkt is de gangwissel 'zijdezacht', maar wel relatief traag.
  • CVT (Mitsubishi, Toyota, enz)
    Continue Variabele transmissie die wordt verdeeld in vaste stappen. Waarom men dit doet is mij niet geheel duidelijk, maar het systeem werkt prettig en redelijk snel.
  • Robot (Alfa, BmW, Citroën, Smart, enz)
    Dit is een 'normale' versnellingsbak met een gerobotiseerde koppeling. Er wordt dus voor je gekoppeld. De snelheid en souplesse van dit systeem hangt sterk af van de fabrikant, Ferrari en BmW maken de snellere variant.
  • DSG (VW, Audi, Seat)
    Direct selection gearbox, is een Robot versnellingsbak met twee koppelingen. Hierdoor is het systeem in staat altijd de volgende versnelling 'klaar' te zetten. Dit door Porsche ontwikkelde systeem is door VAG in de praktijk gebracht en het snelste systeem dat je krijgen kan.
  • DSG is idd van Porsche (was eerst PDK, Porsche Doppler-Kupplungs). Het is voor het eerst gebruikt in de Porsche 956 en Audi Quattro S1 rally wagens. (overigens niet in de Sport Quattro en gewone Quattro straat-auto's). De tiptronic in Audi's (en VW's) is ook afkomstig van Porsche. In de Peugeot 607 zit de tiptronic bak van Porsche ook.

    Snelste manier om te schakelen is een in race auto's gebruikte sequentieele bak, maar dat is verre van comfortabel. BMW's SMG zit er kwa snelheid het meest in de buurt.

    CVT gebruikt men zodat je motor optimaal gebruik maak van z'n koppel en je dus altijd maximaal kunt accelereren. Ipv dat de motor door z'n toerengebied heen loopt is het de versnellingsbak die variabel is.

    Edit:

    Een goede race sequentieel heeft ook een koppeling voor het wegrijden (zie F1, DTM bijv.) zo kun je het snelst van je plaats komen. Een geautomatiseerde start (Launch Control) is sneller dan een handmatige, mits goed geprogrameerd. Dat is bij een SMG met toerenbregenzer niet echt het geval. Al weet ik nog steeds niet of SMG III (de laatste versie) de toerenbegrenzer nog heeft, ik denk zelf van niet, voor zover ik het in actie heb gezien.

    [ Bericht 10% gewijzigd door M5 op 09-08-2005 21:26:08 ]
    Five_Acesdinsdag 9 augustus 2005 @ 21:47
    Nieuwe M5 lanceert vanuit 4000 RPM. Dan gaat het systeem aankoppelen en geeft geleidelijk meer gas. SMG II in de E46 M3 doet hetzelfde, maar bij 3500 RPM. SMG I bepaal je zelf launch toerental & gasstand.
    ThaFreakdinsdag 9 augustus 2005 @ 22:14
    quote:
    Op dinsdag 9 augustus 2005 21:21 schreef M5 het volgende:

    [..]

    DSG is idd van Porsche (was eerst PDK, Porsche Doppler-Kupplungs). Het is voor het eerst gebruikt in de Porsche 956 en Audi Quattro S1 rally wagens. (overigens niet in de Sport Quattro en gewone Quattro straat-auto's). De tiptronic in Audi's (en VW's) is ook afkomstig van Porsche. In de Peugeot 607 zit de tiptronic bak van Porsche ook.

    BMW's SMG zit er kwa snelheid het meest in de buurt.
    paar dingetjes:
    voorversie van dsg is idd van porsche maar het huidige dsg is zeker niet van porsche, 100% van vw evenals alle patenten!
    de 956 heeft volgens mij altijd een 5 bak ingezeten
    het vroegere dsg heeft zeer zeker in de sport quattro gezeten
    dsg schakeld sneller dan sequentieel en zeker sneller dan smg/smg2

    [ Bericht 3% gewijzigd door ThaFreak op 09-08-2005 22:36:55 ]
    Jimmiedinsdag 9 augustus 2005 @ 22:31
    Maserati gebruikt overigens in de auto's die nu te koop zijn, de flipper systemen van Ferrari, een robot automaat volgens het verhaaltje dus
    Bij de oudere Biturbo's en Quatrroportes etc zal het wel een 'echte' automaat zijn geweest.
    #ANONIEMdinsdag 9 augustus 2005 @ 22:56
    Tis allemaal KUT


    er ios niks boven handschakelen met een echte pook


    Al die nieuwe shit gaat, zoals ze idd bij TopGear zeggen, via een ECU, dus alles word nog is geregeld en gecontroleerd door de computer, je kan bij veel types niet eens Redlinen, dan schakelt hij zelf uiteindelijk al door


    + tot nu toe zit er ( door de communicatie met de ECU ) een vertraging, kijk maar bij de AM versie, in zn achteruit duurt gewoon dikke 3sec


    allemaal leuk en aardig in de racerij, maar niet voor dagelijks gebruik
    Steijnwoensdag 10 augustus 2005 @ 00:13
    quote:
    Op dinsdag 9 augustus 2005 22:56 schreef Estolan het volgende:
    er ios niks boven handschakelen met een echte pook
    Ik heb er in een topic al een vergelijking aan gewijd. Met de nieuwe automaten van de wat duurdere merken (Audi, BMW, Mercedes, Volvo, Alfa Romeo) is een automaat sneller dan een handbak. Prima als je voor de handbak gaat maar kom niet aan met dat het beter is dan een automaat, want dat is gewoon niet zo.
    Five_Aceswoensdag 10 augustus 2005 @ 00:20
    quote:
    Op dinsdag 9 augustus 2005 22:56 schreef Estolan het volgende:
    Tis allemaal KUT


    er ios niks boven handschakelen met een echte pook


    Al die nieuwe shit gaat, zoals ze idd bij TopGear zeggen, via een ECU, dus alles word nog is geregeld en gecontroleerd door de computer, je kan bij veel types niet eens Redlinen, dan schakelt hij zelf uiteindelijk al door


    + tot nu toe zit er ( door de communicatie met de ECU ) een vertraging, kijk maar bij de AM versie, in zn achteruit duurt gewoon dikke 3sec


    allemaal leuk en aardig in de racerij, maar niet voor dagelijks gebruik
    Doorschakelen doen alleen de tiptronic automaten voor zover ik weet, SMG knalt in elk geval gewoon in zijn revlimiter. DSG zou ik niet weten.

    65 ms totale tijd bij opschakelen met vertragingen en al kan jij niet evenaren. Zelfs een prof dragracer kwam niet onder de 80 ms van het SMG II systeem.

    Dat het via een ECU gaat heeft ook nog als voordeel dat je niet misschakelen kan als het wel even snel moet.
    Five_Aceswoensdag 10 augustus 2005 @ 00:22
    quote:
    Op woensdag 10 augustus 2005 00:13 schreef Steijn het volgende:

    [..]

    Ik heb er in een topic al een vergelijking aan gewijd. Met de nieuwe automaten van de wat duurdere merken (Audi, BMW, Mercedes, Volvo, Alfa Romeo) is een automaat sneller dan een handbak. Prima als je voor de handbak gaat maar kom niet aan met dat het beter is dan een automaat, want dat is gewoon niet zo.
    Is ook niet waar, zeker niet als je naar 0-100 tijden zou kijken. Het missen van je koppelingspedaal breekt je gewoon op. Enige is dat simpeler is, gewoon vloeren en klaar. Maar een handbak met een goede bestuurder is nog steeds sneller.
    thumperwoensdag 10 augustus 2005 @ 00:23
    quote:
    Op dinsdag 9 augustus 2005 22:56 schreef Estolan het volgende:
    Tis allemaal KUT


    er ios niks boven handschakelen met een echte pook


    Al die nieuwe shit gaat, zoals ze idd bij TopGear zeggen, via een ECU, dus alles word nog is geregeld en gecontroleerd door de computer, je kan bij veel types niet eens Redlinen, dan schakelt hij zelf uiteindelijk al door


    + tot nu toe zit er ( door de communicatie met de ECU ) een vertraging, kijk maar bij de AM versie, in zn achteruit duurt gewoon dikke 3sec


    allemaal leuk en aardig in de racerij, maar niet voor dagelijks gebruik
    Vergeef me mijn onwetendheid, maar waarom zou je willen redlinen? Ik bedoel, het is toch niet voor niets het rode gebied?

    Als je snel wilt optrekken moet je juist voldoende grip hebben, en dat punt bereik je vér voordat je ooit het rode gebied bereikt.

    Als je op snelheid zit is redlinen al helemaal overbodig, omdat je dan voorbij het punt zit waarop je het meeste vermogen levert, en al helemaaal ver voorbij het punt met het meeste koppel

    Toch?
    Five_Aceswoensdag 10 augustus 2005 @ 00:25
    Omdat je ook motoren hebt die hun maximale vermogen op redline leveren, vlak voor de revlimiter in komt. M3 motoren bijvoorbeeld.

    Bovendien is het een kwestie van power op je wielen, door je overbrengingen kan het best zijn dat je nog steeds meer vermogen op je wielen overhoud als je doortrekt. Hangt er net van af hoe de overbrengingen in elkaar zitten.
    thumperwoensdag 10 augustus 2005 @ 00:25
    quote:
    Op woensdag 10 augustus 2005 00:22 schreef Five_Aces het volgende:

    [..]

    Is ook niet waar, zeker niet als je naar 0-100 tijden zou kijken. Het missen van je koppelingspedaal breekt je gewoon op. Enige is dat simpeler is, gewoon vloeren en klaar. Maar een handbak met een goede bestuurder is nog steeds sneller.
    Maar hangt dat niet gewoon van het juiste schakelmoment af, iets dat bij een gewone automaat bij een stoplichtsprint niet optimaal zou kunnen plaatsvinden?

    Ik denk dat bij een 80ms schakelmoment er weinig rijders zijn die dat kunnen evenaren
    Steijnwoensdag 10 augustus 2005 @ 00:25
    quote:
    Op woensdag 10 augustus 2005 00:22 schreef Five_Aces het volgende:
    Is ook niet waar, zeker niet als je naar 0-100 tijden zou kijken. Het missen van je koppelingspedaal breekt je gewoon op. Enige is dat simpeler is, gewoon vloeren en klaar. Maar een handbak met een goede bestuurder is nog steeds sneller.
    Hmmm, dat is toch echt gebaseerd op de 0-100 tijden.
    ook_gekwoensdag 10 augustus 2005 @ 00:26
    ik heb zelf in een porsche boxer gereden met tip tronic. En ik moet zeggen het rijd wel veiliger naar mijn idee. Je hebt op het stuur een plus en min knopje zitten. Je kan zo wel links op en terug schakelen als rechts. HEt is gewoon een knopje op je stuur dat je naar boven voor op en naar beneden voor terug schakelen.

    Als je dat ding zwaar door trekt in de toeren en schakelt stottert het wel een beetje. Maar je blijft wel de gehele tijd met je handen aan het stuur. Wat naar mijn idee toch best veilig is. En ik moet zeggen dat ik het erg lekker vond rijden.

    Het leukste was vol gas op een bocht af komen remmen 3X naar beneden schakelen rem los afremmen op de motor insturen gas er op lampjes branden kont voelen bewegen opschakelen heeerlijk. En 1X ging dat ding dwars dat was onwijs schrikken. Man dat gevoel was ECHT geweldig en dood eng tegelijk.

    Maar goed ik vond het lekker rijden
    thumperwoensdag 10 augustus 2005 @ 00:27
    quote:
    Op woensdag 10 augustus 2005 00:25 schreef Five_Aces het volgende:
    Omdat je ook motoren hebt die hun maximale vermogen op redline leveren, vlak voor de revlimiter in komt. M3 motoren bijvoorbeeld.

    Bovendien is het een kwestie van power op je wielen, door je overbrengingen kan het best zijn dat je nog steeds meer vermogen op je wielen overhoud als je doortrekt. Hangt er net van af hoe de overbrengingen in elkaar zitten.
    Ah ok, I see

    Maar omdat een M3 al een 'vrij sportieve' wagen is, is daar al niet geen rekening mee gehouden?
    Five_Aceswoensdag 10 augustus 2005 @ 00:32
    quote:
    Op woensdag 10 augustus 2005 00:25 schreef Steijn het volgende:

    [..]

    Hmmm, dat is toch echt gebaseerd op de 0-100 tijden.
    Dat is hetzelfde waarom een SMG systeem niet sneller is als een handbak op de 0-100 als je hem gewoon zou vloeren in automode. Je hebt dezelfde drivetrainloss als de handbak en de 1-2 shift gaat sneller, maar je verliest veel tijd doordat je niet op max toerental waarbij de banden nog pakken vertrekt.

    Niet dat het bij normaal weggebruik nuttig is, maar het verschil is er nog wel
    Five_Aceswoensdag 10 augustus 2005 @ 00:43
    quote:
    Op woensdag 10 augustus 2005 00:27 schreef thumper het volgende:

    [..]

    Ah ok, I see

    Maar omdat een M3 al een 'vrij sportieve' wagen is, is daar al niet geen rekening mee gehouden?
    Yep, goeie fabrikant houd daar rekening mee. Als je bij een M3 de 1-2 op redline doet val je niet meer uit je powergebied. Je blijft altijd hoog in toeren. Reden van een groot toerenbereik is dat er met vrij korte verhoudingen gereden kan worden.

    Zou je een auto hebben met een relatief klein toerenbereik, dan worden de verhoudingen meestal langer gemaakt. Heb je dan je maximale vermogen al onder redline, bijvoorbeeld op 5000 RPM en redline is 6500, dan kan het in de eerste versnellingen wel nut hebben om door te gaan, omdat de eerste 3 meestal nog wel redelijk ver uit elkaar zitten. Maar dat ligt er ook aan hoe snel je vermogen wegzakt na je vermogens piek. Voordeel daarvan is dat je zeker in de eerste versnellingen ook hoger in de volgende versnelling uitkomt, en dus vaak dichter bij je vermogenspiek. In hogere versnellingen val je veel minder terug, dus kan het je daar juist opbreken om verder te gaan. Kwestie van trial and error

    Eea heeft ook te maken met de opbouw van het blok, bij een vrij zware turbo zijn de 1 en 2 bijvoorbeeld wat langer zodat de turbo wat meer krijgt om te spoolen, anders zou je minder turbodruk draaien in die versnellingen, waardoor je dus wat aan kracht inlevert.
    Deetchwoensdag 10 augustus 2005 @ 09:33
    Met zo'n ECU tussen je pook/flipper/tiptoetsen/whatever en de echte versnelling is natuurlijk vragen om (extra) problemen. Geef mij maar een gewone ouwe kar waar alle cruciale rijsystemen mechanisch of electrisch zijn (en niet electronisch)zodat je niet een computer whizkid hoeft te zijn als bijv. je auto niet wil starten.

    [ Bericht 7% gewijzigd door Deetch op 10-08-2005 09:35:52 (typoking) ]
    M5woensdag 10 augustus 2005 @ 13:10
    quote:
    Op dinsdag 9 augustus 2005 22:14 schreef ThaFreak het volgende:

    [..]

    paar dingetjes:
    voorversie van dsg is idd van porsche maar het huidige dsg is zeker niet van porsche, 100% van vw evenals alle patenten!
    de 956 heeft volgens mij altijd een 5 bak ingezeten
    het vroegere dsg heeft zeer zeker in de sport quattro gezeten
    dsg schakeld sneller dan sequentieel en zeker sneller dan smg/smg2
    Met de 956 zat ik fout, het was de opvolger daarvan, de 962. maar 't was niet echt een succes.

    Het huidige DSG is idd van VAG.
    FunnyNamewoensdag 10 augustus 2005 @ 16:10
    Even voor de duidelijkheid:

  • De snelste manier van schakelen is DSG!
    Dit komt doordat de volgende versnelling al gekoppeld klaar staat. VW geeft dan ook voor de sprinttijden van 0-100 een snellere tijd op voor dezelfde auto met DSG. Het scheelt vaak maar een paar tienden, maar het is het enige systeem dat sneller is dan met de hand schakelen.

  • De snelste Robotbak is de nieuwe bak van de Ferrari F430. Deze doet 80 ms over een complete schakel actie. Dus ontkoppelen, schakelen, koppelen. Volgens Ferrari is de tijd die BMW opgeeft voor SMG III (65 ms) alleen voor het schakelen, en komt de complete schakel actie boven de 80 ms. Autobladen als AutoVisie bevestigen dit.
    Het blijft een feit adt beide systemen wat betreft snelheid veel sneller (en evenredig duurder) zijn dat de Robotbakken van andere merken.

  • Een automaat is altijd langzamer dan welk ander systeem met koppeling dan ook. Dit komt door de koppelomvormer, deze werkt op vloeistof druk en heeft daardoor altijd meer tijd nodig. Voordeel blijft wel een 'zijdezachte' schakelovergang.
  • #ANONIEMwoensdag 10 augustus 2005 @ 22:10
    ik zeg 1 ding

    Redlinen, waarom??

    omdat als je een AEM systeem hebt, je een leuke 2Step mode kan uitvoeren, wat je niet kan dien met een automaat bak, en flippers


    oftewel, handschakelen blijft leuker dan wat dan ook kwa auto rijden


    Waarom denk je dat elk autoblad het jammer vind dat sommige type wagens geen handbakken hebben, en alleen flippers

    Says Nuff
    ook_gekwoensdag 10 augustus 2005 @ 22:18
    even tussen door welke auto had nou als eerste flippers?
    Dat was de Ferrari F355 F1 toch?

    Ik weet nog wel dat het toen helemaal niet was en dat er een schrijver van een autoblad dat systeem had afgekraat van de F355 F1. Het zou traag zijn en niet leuk om mee te rijden. Schumi die er bij was op die dag had als antwoord van. als je niet goed kan rijden moet je dat niet afschuiven op een nieuw systeem. Na wat discussies heeft schumi die gast in de auto getrokken en heeft even laten zien dat zo een systeem wel degelijk snel schakeled en wel leuk is met rijden. Ik heb op TV nog nooit iemand zo bang zien kijken Hij kwam er ook misselijk uit die gast whehe. Schumi die effe de bak door trok naar de 180. Vol in de remmen ging voor een bocht terug schakelen uit de bocht komen in hogen toeren en eng snel opschakelen. Die gast had ook gezegt dat je niet snel meer uit een bocht kon komen. Whehe nou duidelijk wel dus

    Was geweldig om te zien hoe die gozer op z'n nummer werd gezet
    wh00twoensdag 10 augustus 2005 @ 22:46
    Het verschilt per auto of de flippers meedraaien of stil blijven staan bij het sturen, alhoewel de meeste auto's ze tegenwoordig aan de stuurkolom hebben zitten.

    De systemen worden steeds beter maar nog steeds kan een goed getrainde chauffeur met een handbak sneller schakelen. Stoplichtsprintjes verlies je sowieso sneller omdat je niet met een 'verhoogd toerental' vanuit stilstand kan wegrijden, je hebt immers maar 2 pedalen (zogenaamde 'launch control' van BMW uitgezonderd maar ook dit is computer gestuurd en niet te beïnvloeden)

    Overigens kúnnen de bakken niet veel sneller gemaakt worden omdat anders het differentieel te vaak teveel klappen krijgt en kapot gaat, tenslotte moet een straatauto duurzaam zijn.

    Leuk weetje is dat je met alle auto's die de zogenaamde 'flippers' hebben, je ook met de pook kan schakelen. Op zich niets bijzonders maar het is wel grappig dat bij sommige auto's de schakeltijd met de pook korter is dan met de flippers.

    Wat ik een nadeel vind overigens, is dat de computer altijd alles in de hand houdt. Dit merk je vooral met terugschakelen. Wil je lekker veel toeren gebruiken om op de motor af te remmen, dan gaat dat niet altijd. De computer houdt altijd een grotere marge aan dan nodig is en soms weigert hij dus als je aan de linkerflipper trekt
    Doet hij het echter wel, dan word je in de BMW met SMG2 bakken getrakteerd op een heerlijke dot tussengas...

    Zo snel als in de autosport zal het overigens nooit kunnen gaan aangezien men daar gebruik maakt van bakken met rechte vertanding en dockrings ipv schuine vertanding en synchromesringen.

    [ Bericht 4% gewijzigd door wh00t op 11-08-2005 00:19:57 ]
    #ANONIEMwoensdag 10 augustus 2005 @ 23:34
    juist!
    Steijndonderdag 11 augustus 2005 @ 01:26
    quote:
    Op woensdag 10 augustus 2005 22:46 schreef wh00t het volgende:
    De systemen worden steeds beter maar nog steeds kan een goed getrainde chauffeur met een handbak sneller schakelen.
    Waarom zijn die 0-100 tijden dan met de nieuwe automaten lager? Ik neem aan dat ze in de handbakken een goed getrainde chauffeur zetten want lage tijden kunnen een pre bij de verkoop zijn.

    En de techniek er achter vind ik niet belangrijk, de uiteindelijke tijden zijn voor de meeste mensen belangrijker dan hoe de versnellingsbak etc in elkaar zit.
    DJ_WBdonderdag 11 augustus 2005 @ 07:45
    had laatst een discussie met mijn vader over de robot schakeling VS handgeschakeld waar we tot de conclusie kwamen dat voor een 400+ pk auto zo'n robot schakeling beter is voor je koppelingsplaten dan handschakkelen aangezien die precies de juiste momenten van koppelen kiest en een slippende koppeling tot een minimum beperkt waardoor er dus minder slijtage is.....
    of hadden we het beide bij het verkeerde end.....
    ThaFreakdonderdag 11 augustus 2005 @ 08:32
    kwam een paar tijden tegen van de verschillende bakken.....

    Volkswagen DSG 8ms
    BMW SMG III 60 ms
    BMW SMG II (M3 E46) 80 ms
    Ferrari F1 (Maserati 4200GT) 80 ms
    Ferrari F1 (360 F1) 150 ms
    Ferrari F1 (Enzo) 150 ms
    Bugatti Veyron (proposed) 200 ms
    Ferrari F1 (575M) 220 ms
    BMW SMG (M3 E36) 220 ms
    Aston Martin Vanquish 250 ms
    BMW SSG (3-series) 250ms (150ms for 1st to 2nd)
    Alfa Selespeed (156 Selespeed) (old) 700 ms

    tijdens zijn de snelste tijden wat de bakken kunnen....
    betekent meestal tijdens opschakelen, terugschakelen duur meestal langer mede ook door tussengas wat sommige bakken geven!
    M5donderdag 11 augustus 2005 @ 11:36
    quote:
    Op donderdag 11 augustus 2005 08:32 schreef ThaFreak het volgende:
    kwam een paar tijden tegen van de verschillende bakken.....

    Volkswagen DSG 8ms
    BMW SMG III 60 ms
    BMW SMG II (M3 E46) 80 ms
    Ferrari F1 (Maserati 4200GT) 80 ms
    Ferrari F1 (360 F1) 150 ms
    Ferrari F1 (Enzo) 150 ms
    Bugatti Veyron (proposed) 200 ms
    Ferrari F1 (575M) 220 ms
    BMW SMG (M3 E36) 220 ms
    Aston Martin Vanquish 250 ms
    BMW SSG (3-series) 250ms (150ms for 1st to 2nd)
    Alfa Selespeed (156 Selespeed) (old) 700 ms

    tijdens zijn de snelste tijden wat de bakken kunnen....
    betekent meestal tijdens opschakelen, terugschakelen duur meestal langer mede ook door tussengas wat sommige bakken geven!
    De Bugatti krijgt trouwens ook een DSG bak dus die is wel wat sneller denk ik. (Op de site van Bugatti staat dat het max. 200 ms is, maar dat kan dus sneller.)
    ThaFreakdonderdag 11 augustus 2005 @ 19:48
    quote:
    Op donderdag 11 augustus 2005 11:36 schreef M5 het volgende:

    [..]

    De Bugatti krijgt trouwens ook een DSG bak dus die is wel wat sneller denk ik. (Op de site van Bugatti staat dat het max. 200 ms is, maar dat kan dus sneller.)
    200ms is de downshift!

    bugatti gaat de nieuwste dsg krijgen welke vooral de downshift moet versnellen, helaas heeft dit ook een max punt waarop het gewoon niet sneller gaat door het tussengas!
    de upshift zal waarschijnlijk hetzelfde blijven dus zo rond de 8ms maar het lerende gedeelte wordt flink aangepast!
    VanDreaddonderdag 11 augustus 2005 @ 19:54
    Er is ook een honda jazz met flippers
    Rijd wel grappig jammer dat dat ding zo rete traag is