quote:
Op zondag 7 augustus 2005 22:18 schreef miss_cee het volgende:Sinds een jaar weet ik dat ik Pdd-nos + ADD heb, ik weet alleen niet zeker of ik dat nu serieus kan nemen omdat ik door het Riag ben getest bij een autisme-psychiater. Ik heb gewoon HBO afgemaakt en heb ook vrienden en een vriend etc. Wel merk ik dat ik heel erg afhankelijk ben van anderen en heel snel angstig ben en zo.
Anderen vinden me vaak veel jonger overkomen dan ik ben, dit vind ik best irritant want ik wil ook niet worden gezien als onvolwassen.
Kben gewoon bang dat ik nooit een baan zal kunnen houden doordat ik heel onzeker ben en niet goed het overzicht heb bij vanalles.
Soms denk ik dat ik nooit een autistische stoornis kan hebben omdat ik toch vrienden heb en zo. Maar op andere momenten merk ik toch weer dat ik anders reageer dan de meeste mensen normaal vinden.
Ik zelf durf het eigenlijk nooit aan bekenden of vrienden te vertellen omdat ik bang ben dat ik dan direct anders bekeken ga worden alsof ik gestoord ben.
Zijn er soms nog meer mensen die gewoon normaal IQ hebben met deze stoornis en hoe denken jullie erover dat jij of iemand die je kent dat heeft?
Mijn broertje heeft PDD-NOS, ik ben dus bekend met dit probleem en wat voor kenmerken hier bij horen. Mijn broertje is tien en zit in een groep met andere kinderen die ook Pdd-nos hebben.
Voor de mensen die niet bekend zijn met PDD-Nos, Pdd-nos is een soort van (lichte) contactstoornis in het autistisch spectrum. Niet alle pdd-nosers hebben dezelfde problemen.. Dit verschilt.
Mensen met Pdd-Nos hebben behoefte aan structuur, ze willen bij voorkeur van te voren weten waar ze aan toe zijn. Veel Pdd-Nos´ers hebben moeite met het inschatten van andere mensen hun gemoedstoestanden of het opvangen van non-verbale communicatie. Sommigen hebben moeite met concentratie.. En wat TO noemde het angstig zijn, dat herken ik ook in mijn broertje.
Oke, dat was het dus in 1 adem.
Ik denk dat je met Pdd-nos alleen prima kunt functioneren, ADD ken ik niet, kan daar niets over kwijt. Maar het is wel slim om rekening te houden met je stoornis en de dingen waar je moeite mee hebt. Ben eigenlijk benieuwd wat voor opleiding je hebt gedaan.. Veel mensen met een contactstoornis kunnen in de ICT uitermate goed functioneren. Een beroep waar structuur in zit en niet al te veel onverwachte situaties te verwachten zijn, zijn ook gunstig, denk ik.
Wij zijn eigenlijk nu juist met dingen bezig zoals: Kan hij (mijn broertje) naar een reguliere middelbare school straks en hoe moet het met zijn vervolgopleiding en carriere. Eigenlijk zitten we een klein beetje met hetzelfde.
Mijn broertje krijgt medicijnen, hij krijgt Rispedal, dit tegen zijn angsten (hij slaapt slecht door zijn angsten). Eigenlijk is het een kalmerend medicijn tegen psychose´s, maar naar het schijnt zijn er veel meer mensen met Pdd-Nos die dat voorgeschreven krijgen.
Hoe ik over mijn broertje denk? Nou, hij is hoe ouder hij wordt moeilijker om mee om te gaan, hij vraagt ontzettend veel aandacht van iedereen. Het maakt hem niet uit op wat voor manier hij aandacht krijgt, hij vraagt vaak ook negatieve aandacht, hierdoor geven wij hem als vanzelf minder aandacht waardoor hij nog meer negatieve aandacht vraagt. Dus dat is een soort van vicieuze cirkel op zo een moment.
Hij voelt zich hierdoor soms buitengesloten waar hij verdrietig van wordt. Met andere kinderen kan hij niet echt spelen omdat hij zowel emotioneel als motorisch achter is op leeftijdsgenoten. Kinderen die netals hem Pdd-nos hebben kunnen niet zo lang met andere Pdd-nos´ers samenspelen. De kinderen hebben ook kopieergedrag.
Mijn broertje is dus sociaal gezien op zijn familie aangewezen. Voor ons is het soms erg moeilijk om met hem om te gaan, we bereiken hem niet altijd, we begrijpen hem niet altijd. Soms moet hij heel hard lachen en het tweede moment barst hij in tranen uit.
Op school gaat het wel redelijk goed met hem, behalve dan dat hij een concentratieprobleem heeft. Hij kan beter lezen dan leeftijdsgenoten en hij heeft ook een hoge woordenschat voor zijn leeftijd. Op andere dingetjes loopt hij enigzins achter. Nou, dit was het wel een klein beetje..