abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 7 augustus 2005 @ 12:11:54 #1
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_29483767
Enkele Tips:
quote:
De Keuken

De keuken is de ruimte die het meest bezocht wordt door de hele familie. Daarom ook dat deze plaats een bijzondere aandacht vraagt in het kader van de hygiëne in huis.

De keuken is natuurlijk ook de plaats waar de maaltijden bereid worden en daarom spreken we hier niet enkel over de algemene hygiëne maar ook over de voedselhygiëne.

Bacteriën voelen zich thuis in een omgeving zoals de keuken waar warmte en vochtigheid heersen.

De belangrijkste broeihaarden voor bacteriën in de keuken zijn: de gootsteen, de vaatdoek, schuursponsjes en natuurlijk de vuilnisemmer.

Let ook op dat je je de temperatuur van je koelkast niet te laag instelt. Een te lage temperatuur laat de bacteriën toe te overleven...

De Gouden Regels

A. Algemene hygiëne in de keuken
Reinig regelmatig en zorgvuldig alle kleine groeven, holtes, gaatjes en kloven die moeilijk te bereiken zijn en waar vuil inkruipt.

Wees ook voorzichtig met huisdieren in de keuken. Plaats zijn/haar mandje zeker niet in de keuken en waak er ook over dat ze niet op het aanrecht, op de tafel of welk ander oppervlak komen dat in contact komt met voedsel.

B. De voedselhygiëne

• Was steeds je handen voor je in contact komt met rauw vlees, rauwe kip of rauwe vis en nadat je in contact bent geweest met je huisdier. Was ook je handen na elk toiletbezoek.
  • Plaats geen voedsel op een natte plaats, ook al heb je ze net gereinigd maar nog niet afgedroogd.
  • Zorg dat de koelkast niet langer blijft openstaan dan nodig en beperk het aantal maal dat de koelkast wordt geopend en gesloten.
  • Plaats rauw vlees steeds op een bord en bedekt met aluminiumfolie in de koelkast.
  • Plaats die producten bij elkaar die bij elkaar horen (vb: groenten, zuivel, vlees,...)
  • Bewaar geen eieren met een gebarste schelp.
  • Bereide maaltijden laat je best niet op het aanrecht staan maar plaats je meteen en voor maximum 48 uur in de koelkast.
  • Vermijd bij het bereiden van gerechten hetzelfde bestek te gebruiken voor verschillende ingrediënten.
  • Koken is nog steeds de beste methode om bacteriën te vermijden.
  • Vries nooit opnieuw een product in.

Plaatsen en voorwerpen

Aanrecht, gootsteen, afdruiprek, tafel:
    Reinig ze steeds voor en na hun gebruik om bacteriën te vermijden.

Vaatdoek en schuursponsje:
    Het vocht in deze materialen is een kweekvijver voor bacteriële besmettingen.
    Het is dan ook aangeraden ze helemaal te laten drogen voor het volgende gebruik ervan en ze na elk gebruik ook grondig uit te wassen. Vervang vaatdoeken en schuursponsjes ook elke maand.

Snijplanken en houten lepels:
    Doordat deze materialen zeer poreus zijn, zijn ze moeilijk schoon te maken. De bacteriën maken ook (mis)bruik van de vele gaatjes en kloofjes om zich in te nestelen. Deze materialen zijn dan ook af te raden...

De koelkast:
    De koude bewaart maar heeft geen zuiverende werking en bestrijdt ook de bacteriën niet. Bacteriën overleven immers bij lage temperaturen. Om te vermijden dat de bacteriën zich gaan verspreiden is het aangeraden om je koelkast 1 of 2 maal per maand leeg te maken, te reinigen met een hygiëne-product.

De vuilnisemmer:
    De kleine vliegjes die je vaak bij je vuilnisemmer aantreft, zijn echte voertuigen voor bacteriën en infecties. Het is dan ook belangrijk om de vuilnisemmer te reinigen met een vochtig doekje zoals bijvoorbeeld van Cif, telkens je je vuilniszak vervangt.

De vaatwasser:
    Het is belangrijk om alle etensresten goed te verwijderen van de vaat alvorens je ze in de vaatwasser plaatst. Reinig ook regelmatig je vaatwasmachine.

De vloer:
    Poets je vloer 1 tot 2 maal in de week. Bacteriën die zich op de vloer bevinden worden immers "getransporteerd" via onze schoenen.
  • Bron

Wat doet de Fokker (nog meer) aan de hygiëne in de keuken
    Experience is what you get when you don't get what you wanted
    Take my advice ... I don't use it anyway...
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
    pi_29484018
    quote:
    De vaatwasser:
    Het is belangrijk om alle etensresten goed te verwijderen van de vaat alvorens je ze in de vaatwasser plaatst. Reinig ook regelmatig je vaatwasmachine.
    Ik zet hem elke dag aan, schoon dat die wordt.
      zondag 7 augustus 2005 @ 12:35:00 #3
    82814 BBQ-kip
    never say no to panda!
    pi_29484163
    quote:
    De vloer:
    Poets je vloer 1 tot 2 maal in de week. Bacteriën die zich op de vloer bevinden worden immers "getransporteerd" via onze schoenen.
    Dat klinkt echt hele mysterieus zeg
    Maar 1 tot 2 maal in de week de vloer "poetsen" gaat me echt te ver... is misschien anders als er kinderen over de grond liggen te dweilen enzo, maar nu vind ik het echt niet zo nodig.
    Daarnaast heb ik er ook gewoon geen zin in
    Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
    pi_29484266
    Pf, een van mijn katten zit altijd op de hoek van het aanrecht als ik zit te koken (schijnt ie leuk te vinden ofzo), maar - op een enkel kattehaartje na - heb ik er nog nooit iets van in mijn eten terug gevonden.
    A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
    -
    Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
    -
    pi_29484598
    quote:
    Op zondag 7 augustus 2005 12:11 schreef Martijn_77 het volgende:
    Enkele Tips:
    [..]
    Vries nooit opnieuw een product in.
    Nee vooral niet doen,

het rundvlees van de Albert Hein komt uit Afrika, niks mis mee opzich. Komt ingevroren hiermee(spul lag er soms al een jaar) en na ontdooing ligt het bij ons als vers vlees in de supermarkt. Ja vers betekent eigenlijk dat het niet bevroren is volgens de CEO van het productiebedrijf.

Maar vooral niet nog een keer invriezen hoor, is slecht voor je

Wil overigens niet zeggen dat het goed is, de smaak wordt aanmerkelijk minder na elke vriesbuurt.
    'The Less you know, The more you believe'
      zondag 7 augustus 2005 @ 13:02:54 #6
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_29484612
    Belangrijk: De koelkast echt koud hebben staan, (2 tot 4 graden) en de vriezer op minimaal -20
    vleeswaren na opening snel opeten, en niet te lang in de koelkast laten slingeren.
    Ontdooien van vlees in een bak in de koelkast (dus dag van te voren uit de vriezer halen)
    In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
      zondag 7 augustus 2005 @ 13:03:48 #7
    45206 Pietverdriet
    pi_29484621
    quote:
    Op zondag 7 augustus 2005 13:02 schreef juliusbackpacking het volgende:

[..]

Nee vooral niet doen,

het rundvlees van de Albert Hein komt uit Afrika, niks mis mee opzich. Komt ingevroren hiermee(spul lag er soms al een jaar) en na ontdooing ligt het bij ons als vers vlees in de supermarkt. Ja vers betekent eigenlijk dat het niet bevroren is volgens de CEO van het productiebedrijf.

Maar vooral niet nog een keer invriezen hoor, is slecht voor je

Wil overigens niet zeggen dat het goed is, de smaak wordt aanmerkelijk minder na elke vriesbuurt.
    alleen het gehakt, schat, alleen het gehakt.
    pi_29484733
    quote:
    Op zondag 7 augustus 2005 13:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

alleen het gehakt, schat, alleen het gehakt.
    Het kwam in zijn geheel hierheen, en sinds wanneer is gehakt geen vlees? En waarom zou voor gehakt andere regels gelden(mbt het invriezen) dan wanneer het niet gehakt(ww) is?

Verder zijn we hier in het westen flink para omtrent hygiëne.
    'The Less you know, The more you believe'
      zondag 7 augustus 2005 @ 13:16:23 #9
    43624 Martijn_77
    It was a good year
    pi_29484776
    En het gebruik van gescheiden snijplanken wie doet dat?

Ik was mijn snijplank altijd om voordat ik nu de groenten het vlees ga snijden.
    Experience is what you get when you don't get what you wanted
    Take my advice ... I don't use it anyway...
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
    pi_29484824
    quote:
    Op zondag 7 augustus 2005 13:02 schreef Pietverdriet het volgende:
    Belangrijk: De koelkast echt koud hebben staan, (2 tot 4 graden) en de vriezer op minimaal -20
    Onzin, een koelkast hoeft echt niet op 2 graden te staan. Zonde van de electriciteit die het kost en ik ga echt geen bijna bevroren bier drinken zeg. Een graad of 6 tot 8 is perfect.

En wat betreft het rundvlees: niet alleen gehakt, maar veel meer komt uit Afrika. Is al vaak zat op tv geweest bij Keuringsdienst van waarde op de VPRO.

Daarnaast zitten al mijn katten op het aanrecht en dat mogen ze ook. Ik giet zelfs elke ochtend een plasje melk op het aanrecht voor ze en vind het gezellig als ze bij het koken bij me zitten. Niks aan de hand. En laat ik het maar niet heben van katten op de tafel e.d. Die beesten doen toch waar ze zin in hebben en je kan de tafel toch schoonmaken voordat je gaat eten als je je ergert aan een haartje?

Ik was ook niet elke keer mijn handen als ik aan het koken ben en een kat een aai geef.

En de borden afspoelen voordat ze in de vaatwasser gaan Laat me niet lachen zeg, waarom zou ik? Dat ding van mij heb ik notebene gekocht om het feit dat het afspoelen niet hoeft. En waarom zou ik dat ding gaan reinigen na gebruik? In hemelsnaam, wat bereik je ermee?

En de vloer 2 keer boenen per week? Waarom? Mijn eten ligt niet op de vloer.

Overdreven hygiëne regels
    Ik heb geen restaurant ofzo en ik ben er nooit ziek van geworden.

Verder doe ik niks aan hygiëne in de keuken eigenlijk. Ik maak 1 keer in de 3 dagen mijn aanrecht schoon, het gasfornuis 1 x in de week, de magenotron 1 x in de maand en de koelkast 1 x in de 6 maand ongeveer. De vloer 1 keer per 3 weken ongeveer en that's it. De afwasmachine doet de rest. Voor het koken gebuik ik snijplanken van hout en glas (ik pak wat schoon is, geen aparte planken voor vlees en groente). Na het snijden van vlees draai ik wel de plank om en pak een ander mes om groente te snijden trouwens.

[ Bericht 11% gewijzigd door harlingen op 07-08-2005 13:25:10 ]
    pi_29484835
    quote:
    Bereide maaltijden laat je best niet op het aanrecht staan maar plaats je meteen en voor maximum 48 uur in de koelkast.
    Ja, pleur een kokend hete saus direct in de koelkast, vind je het gek dat dat ding constant staat te koelen..
    I know I was born, And I know I will die.
    The inbetween is mine, I am mine
    We have a blog! http://beurdy.xs4all.nl/blog
      zondag 7 augustus 2005 @ 13:33:00 #12
    61646 Copycat
    I am a trigger hippie
    pi_29485065
    quote:
    Op zondag 7 augustus 2005 13:16 schreef Martijn_77 het volgende:
    En het gebruik van gescheiden snijplanken wie doet dat?
    Dat doe ik dan weer wel.
    Vlees snijd ik op een glazen plank en mijn houten snijplanken gebruik ik enkel voor groenten en fruit.

Twee keer per week de vloer dweilen, dat doe ik dan weer niet .
    Curiosity cultured the cat
    Hoge dames vangen veel wind
    Whadda ya hear! Whadda ya say!
    What is any ocean but a multitude of drops?
      zondag 7 augustus 2005 @ 13:35:30 #13
    61646 Copycat
    I am a trigger hippie
    pi_29485098
    quote:
    Op zondag 7 augustus 2005 13:18 schreef BarBaar het volgende:

Ja, pleur een kokend hete saus direct in de koelkast, vind je het gek dat dat ding constant staat te koelen..
    Dat is toch sowieso slecht?
    Je moet etenswaren toch eerst laten afkoelen voor je ze in de koelkast zet?
      zondag 7 augustus 2005 @ 13:41:18 #14
    89287 robber57
    Lets go Brandon!
    pi_29485201
    quote:
    Op zondag 7 augustus 2005 13:35 schreef Copycat het volgende:

[..]

Eh , nee, je moet etenswaren zo snel mogelijk afkoelen zodat ze zo snel mogelijk onder de 10 graden komen.
    Tussen 10 en 40 graden vermenigvuldiggen bacterien zich het snelst, tijdens zo'n uren durende "afkoel periode" op het aanrecht gaan bacterien helemaal bonanza.
    Tegenhanger; heet spul in je koelkast zetten maakt je koelkast warm, ook niet echt goed...

Oplossing; hete spullen afkoelen in een bakje koud water en daarna meteen in de koelkast zetten.
    pi_29485216
    quote:
    Op zondag 7 augustus 2005 13:35 schreef Copycat het volgende:
    Voor het eten zal het wel niks uitmaken, maar je koelkast is er niet blij mee.
    quote:
    Op zondag 7 augustus 2005 13:41 schreef robber57 het volgende:
    Eh , nee, je moet etenswaren zo snel mogelijk afkoelen zodat ze zo snel mogelijk onder de 10 graden komen.
    Tussen 10 en 40 graden vermenigvuldiggen bacterien zich het snelst, tijdens zo'n uren durende "afkoel periode" op het aanrecht gaan bacterien helemaal bonanza.
    Wat een overdreven reactie zeg. Tot een x aantal jaren terug waren er niet eens koelkasten. De overdreven hygiëne is juist ontzettend slecht voor ons lichaam, er is geen weerstand meer. Ik ga never nooit niet mijn eten afkoelen in een bak water, de gedachte alleen al.

Als je je zo veel zorgen gaat maken om een paar bacterieën, dan heb je geen leven meer. Er is niks, maar dan ook niks mis mee om je eten gewoon te laten afkoelen en dan in de koelkast te zetten.
      zondag 7 augustus 2005 @ 13:45:20 #16
    61646 Copycat
    I am a trigger hippie
    pi_29485272
    quote:
    Op zondag 7 augustus 2005 13:41 schreef robber57 het volgende:
    Oplossing; hete spullen afkoelen in een bakje koud water en daarna meteen in de koelkast zetten.
    Da's duidelijk!
      zondag 7 augustus 2005 @ 14:01:52 #17
    105471 rucksichlos
    BALL !!!!!!!!!!
    pi_29485514
    Overdreven hygiene is slecht voor de weerstand, maar sommige dingen moet je wel rekening mee houden.
    Ik gebruik bijvoorbeeld altijd een houten snijplank voor groenten en vlees maar snij wel eerst mijn groenten. Alleen kip snij ik op een plastic snijplank ivm evt salmonella bacterien.

Overdreven veel mijn handen wassen of het aanrecht schoonmaken doe ik niet, ik maak pas schoon als ik klaar ben of als het echt een zooitje wordt bv als ik wat heb laten vallen ofzo.

Ik dweil wel elke week mijn keukenvloer (net als de rest van mijn huis).

Voedsel direct na het klaarmaken in de koelkast is sowieso slecht voor je stroomrekening, aangezien je koelkast flink aan het werk moet om alles weer koel te krijgen.
    Je kan met sommige gerechten zoals bv soep of sauzen ook rare effecten krijgen als ze te snel afkoelen waardoor het geheel er niet echt ssmakelijk meer uitziet.
    Life is a bitch, and it sucks......
    ..... Hey what else do you need.
    Shit happens..., at least once a day.
    rechts op de roltrap
      zondag 7 augustus 2005 @ 16:18:29 #18
    56208 Euc-
    Verweg(gistan)
    pi_29487536
    Zowiezo NOOIT een glazen snijplank gebruiken, is funest voor je messen

Haal gewoon bij de sligro ofzo (leen een pasje van je lokale café) een set gekleurde snijplanken, kost iets van 12 euro ofzo en krijg je er een gratis houder bij
    O_o o_O O_O °_O °_° O_°
      zondag 7 augustus 2005 @ 16:44:43 #19
    74196 doemaardrie
    of toch vier???
    pi_29487981
    Ik doe niet aan hygiëne in de keuken.
    Goed voor mijn weerstand.
      zondag 7 augustus 2005 @ 18:34:12 #20
    13347 Nembrionic
    AKQ Fundamentalist
    pi_29489469
    quote:
    Op zondag 7 augustus 2005 13:12 schreef juliusbackpacking het volgende:

[..]

Het kwam in zijn geheel hierheen, en sinds wanneer is gehakt geen vlees? En waarom zou voor gehakt andere regels gelden(mbt het invriezen) dan wanneer het niet gehakt(ww) is?

Verder zijn we hier in het westen flink para omtrent hygiëne.
    Ik denk dat Piet bedoelde dat alleen het alleen om het gehakt gaat en niet om ander rundvlees, daar jij het over rundvlees had. Dus biefstukken etc komen daar niet vandaan.

Ik heb die aflevering van Keuringdienst van Waarde ook gezien
    - "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
      zondag 7 augustus 2005 @ 21:08:43 #21
    22914 Shark.Bait
    Deze zin geen werkwoord.
    pi_29491639
    Houten snijplanken waren toch beter tegen bacterien dan plastic planken of zelfs die botmakende marmeren of glazen dingen?
    Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
      zondag 7 augustus 2005 @ 21:29:13 #22
    45206 Pietverdriet
    pi_29491952
    Klopt shark bait, een kopse plak is perfect voor thuis. Heb zelf een kopshouten snij"plank" van beuken, en die is verzadigt met olie.
    pi_29498534
    Volgens mij moet je wel heel extreem bezig zijn om echt problemen op de te lopen door slchte hygiene in de keuken..

Beschrijving van onze studentenstyle keuken: ´s nachts onbegaanbaar door de aanwezigheid van enge kakkerlakken (van wel 7cm! ), een vies stinkend vaatdoekje dat altijd veel te lang wordt gebruikt, afwassen gebeurt onder koud water met een vies sponsje dat etenresten bevat, ´schone´ dingen ruiken dus nog vaak naar het vorige gerecht of hebben een licht kleur, mijn favoriete pan heeft al enkele maanden een aangekoekje zwarte vlek in het midden die er niet meer af gaat, het meeste bestek heeft roestvlekken, als de deur open staat komen de vogels binnen eten, er lopen overal grote rode mieren rond, we hebben één snijplank en één scherp mes, het aanrecht plakt en de vloer is vies...

Maar: ik ben nooit ziek! En aangezien het onmogelijk is om de keuken met mijn huidige huisgenoten netjes schoon te houden, vind ik het wel best zo.
      maandag 8 augustus 2005 @ 11:24:59 #24
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_29501052
    quote:
    Op maandag 8 augustus 2005 04:29 schreef McGry het volgende:
    Volgens mij moet je wel heel extreem bezig zijn om echt problemen op de te lopen door slchte hygiene in de keuken..

Beschrijving van onze studentenstyle keuken: ´s nachts onbegaanbaar door de aanwezigheid van enge kakkerlakken (van wel 7cm! ), een vies stinkend vaatdoekje dat altijd veel te lang wordt gebruikt, afwassen gebeurt onder koud water met een vies sponsje dat etenresten bevat, ´schone´ dingen ruiken dus nog vaak naar het vorige gerecht of hebben een licht kleur, mijn favoriete pan heeft al enkele maanden een aangekoekje zwarte vlek in het midden die er niet meer af gaat, het meeste bestek heeft roestvlekken, als de deur open staat komen de vogels binnen eten, er lopen overal grote rode mieren rond, we hebben één snijplank en één scherp mes, het aanrecht plakt en de vloer is vies...

Maar: ik ben nooit ziek! En aangezien het onmogelijk is om de keuken met mijn huidige huisgenoten netjes schoon te houden, vind ik het wel best zo.
    [professor Zuurbekje-modus]
    Ik heb zelf ook gestudeerd en van je braldiebral en bier en neuken, maar wat ik echt nooit heb begrepen is hoe die studententijd sommige mensen degenereert tot wezens die werkelijk elke notie van minimale hygiene kwijt schijnen te raken. Kakkerlakken in je keuken! En dat is dan ' lache man.' Ik hoef er niet in te leven, dus het zal allemaal wel, maar ik begrijp werkelijk niets van het fenomeen Kan iemand me uitleggen wat er met je gebeurt zodra je intellectueel geschoold dreigt te geraken en met mede-voorhoedevormers (het stemt toch zorgelijk dat de minister-presidenten en andersoortige opiniemakers van de toekomst uit die vijver zullen komen) in eenzelfde huis komt te wonen, elke vorm van beschaving als sneeuw voor de zon verdwijnt? [/professor Zuurbekje-modus]

O ja: ik gebruik aparte snijplanken van plastic
    Snobs have more fun!
    KLIK!
      maandag 8 augustus 2005 @ 14:55:31 #25
    82814 BBQ-kip
    never say no to panda!
    pi_29503012
    Die ranzige balletjes gaan vaak na hun studie met een net zo ranzig wijf trouwen, waarna ze in een superburgerlijk huis gaan wonen en 3 keer per week de vloer gaan dweilen enzo.
    Verbazingwekkend snel zijn ze omgeschoold tot burgerlijke poetsdoos...

Hier gebruik ik overigens ook lekker een mooie houten plank, geen cheapo plastic wat niet lekker snijdt en ook geen botmakend glas...
    Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')