quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 14:01 schreef Pixy het volgende:Ik heb ze dus via internet
![]()
. Ik ga over een week voor een half jaar naar het buitenland en wil naast mijn bril af en toe lenzen in dus ik heb ze via mylenses.nl besteld. Je kan wel cylinder aangegeven bij je bestelling maar dat is dan alleen mogelijk voor beide ogen en ik heb het alleen links dus heb ik de cylinder weggelaten.
Ik wilde zo goedkoop en zo snel mogelijk lenzen, geen opticien dus
Simpel geval van eigen schuld
Ten eerste is het zo, dat je niet klakkeloos over kunt stappen van harde naar zachte lenzen. Voor die overstap moeten je ogen opnieuw worden gemeten. Hetzelfde geldt voor de overstap van bril naar lenzen, welke dan ook.
Harde lenzen bijvoorbeeld kunnen de vorm van je oogbol veranderen, wat heel langzaam terug veert. Om dan de juiste sterkte te krijgen moet je weken tot maanden met een bril lopen (ik heb het meegemaakt) alvorens je sterkte goed te meten is. Zet je direct zachte lenzen in, dan is het zo dat je ogen langzaam terug veren en je steeds minder ziet.
Daarnaast kijk je door een bril heel anders dan door lenzen. Een bril staat verder van je ogen en er kan meer in geslepen worden, waardoor het effect niet vergelijkbaar is met dat van lenzen. Ook hier geldt, je moet je ogen laten opmeten.
Een cylinder kun je wegcorrigeren met zachte lenzen, en tevens met een extra sterkte. Zo heb ik aan één kant -0.5 aan cylinder. Dat is niet te krijgen in zachte lenzen, dus heb ik er voor gekozen om die lens in plaats van -2 naar -2.25 te zetten. Aan de andere kant is de cylinder groter, en dat is wél weer te krijgen met lenzen.
Verder is het zo dat een cylinder een richting heeft in je oog, hij kan horizontaal, verticaal of diagonaal werken. Dat moet je weten voordat je lenzen kunt gaan dragen.
Kortom, veel plezier, maar vind je het zelf nou écht zo'n verstandige zet om op de bonnefooi lenzen te bestellen als je nota bene voor een half jaar naar het buitenland vertrekt? Mij lijkt het in zo'n geval juist verstandig om even met een deskundige te overleggen, zodat je de beste lenzen hebt. En tja, je ziet waarom...
Dus, maandag nog even langs de opticien. Bij de mijne kun je binnen een paar dagen lenzen mee krijgen, is misschien niet het goedkoopste, maar je ziet tenminste wel scherp. Lijkt mij belangrijker dan de kosten.
![]()
Tenzij je natuurlijk nieuwe lenzen wilt bestellen bij mylenses... Betaal je twee keer, en nog het risico dat je geen f*ck ziet... Lekker goedkope oplossing, hoor...