Categorie?quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 12:37 schreef supra_man het volgende:
hoi, ik zoek een benaming die ik ff kwijt ben. Eigenlijk 2 benamingen.Bloem > Tulp, en omgekeerd. Daar was een benaming voor. Net als Voertuig > stoomtrein.
Een soort hokje, hopelijk snappen jullie wat ik bedoel.
Nee, dat is m niet.quote:
Nee, er was een soort groep, waaruit meerdere dingen af te leiden was. Zo stond in Van Dale, met daarbijhorende voorbeeld.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 13:08 schreef Lienekien het volgende:
In de psycholinguïstiek heet dat volgens mij een categorienaam.
quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 13:14 schreef supra_man het volgende:
[..]
Nee, er was een soort groep, waaruit meerdere dingen af te leiden was. Zo stond in Van Dale, met daarbijhorende voorbeeld.
Iemand?
Uit de groep (of categorie) "groente" is af te leiden: prei, spinazie, bloemkool.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 13:14 schreef supra_man het volgende:
[..]
Nee, er was een soort groep, waaruit meerdere dingen af te leiden was. Zo stond in Van Dale, met daarbijhorende voorbeeld.
Iemand?
*Meldtquote:
quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 16:15 schreef R_ON het volgende:
hyponiem = woord met een engere betekenis dan het trefwoord
hyperoniem = woord met een ruimere betekenis dan het trefwoord.
Kies maar.
Dat denk ik dan met je mee.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 16:40 schreef Lienekien het volgende:
Ik denk dat R_ON het goede antwoord heeft gegeven.![]()
Van Dale:
hyponiem: woord dat met andere onder een meer algemeen begrip gevat kan worden, tgov. hyperoniem: 'bank', 'stoel' en 'tafel' zijn hyponiemen van 'meubel'.
hyperoniem: woord waarvan de betekenis die van een ander woord insluit, tgov. hyponiem: 'paard' is het hyperoniem van 'hengst'.
Ik vind dat je leuk en enthousiast aan dit (deze) topic hebt bijgedragen!quote:
JAHAAA!!! Daar is-ie weer!!!quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 16:15 schreef R_ON het volgende:
hyponiem = woord met een engere betekenis dan het trefwoord
hyperoniem = woord met een ruimere betekenis dan het trefwoord.
Kies maar.
Wel duh, ik kan niet iedere minuut achter peecee zittenquote:
Euuuh.. ik vat m kennelijk nietquote:Op vrijdag 5 augustus 2005 21:47 schreef Adelante het volgende:
da's gewoon de kamelentheorie: een kameel is een dier, maar een dier is geen kameel
Een kameel is een dier, maar niet ieder dier is een kameel.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 21:53 schreef supra_man het volgende:
[..]
Euuuh.. ik vat m kennelijk niet.
Enlighten me.
Volgens mij was het een grapje.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 22:11 schreef supra_man het volgende:
Ja en? Hetzelfde in trant zo van als een tulp is een bloem, maar een bloem is geen tulp.
Waar staat die kamelen-theorie dan eigenlijk bekend om?!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |