FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Goedkoper rijden op euro98
daNpydonderdag 4 augustus 2005 @ 02:12
Ik heb de afgelopen tijd bijgehouden wat mijn auto verbruikt. Ik heb ook enkele malen 98 getankt ivm circuit gebruik.
Ik ben erachter gekomen dat mijn auto veel minder verbruikt op euro98. Zoveel minder zelfs, dat het rendabeler/goedkoper is om op duurdere benzine te rijden!

Hieronder mijn bevindingen:
In Duitsland heb ik 3x euro98 getankt. Dat is dus snelweg heen, 80km wegen daar, 1 rondje Nürburgring, en snelweg terug.
1
2
3
4
01-7-2005 93192
04-7-2005 93498 33,04 1:9.26 euro98
09-7-2005 93773 25,00 1:11 euro98
11-7-2005 94062 24,26 1:12 euro98

Sindsdien heb ik 3x euro95 getankt. Hiermee heb ik bijna alleen op de snelweg of 80/100km/u wegen gereden, de snelwegen met een volle auto:
1
2
3
21-7-2005 94195 13,92 1:9,55 euro95
27-7-2005 94535 33,07 1:10,3 euro95
03-8-2005 94877 34,16 1:10 euro95

Met euro95 loopt hij dus ca 1:10, met euro98 1:11 tot 1:12.
Dit betekend dat hij bij een rit van 200km 20 liter euro95 verbruikt of 18 liter euro98.

Euro95 kostte me vandaag ¤1.329/liter. 20 liter betekent dus een prijs van ¤26,58.
Voor hetzelfde stuk heb ik echter maar 18 liter euro98 nodig. Deze 18 liter euro98 mag dus 26.58/18 = ¤ 1.477 kosten. En als je 17 liter pakt (bijna 1:12) mag de 98 maximaal ¤ 1,564/liter kosten.
En dat kost ie niet, dus ben ik goedkoper uit op duurdere benzine

Auto:

Specs en nog meer specs.

[ Bericht 11% gewijzigd door daNpy op 04-08-2005 02:19:08 ]
yupdonderdag 4 augustus 2005 @ 02:16
Wat voor auto
Alexxxxxdonderdag 4 augustus 2005 @ 02:26
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 02:16 schreef yup het volgende:
Wat voor auto
Dafje
Fulcrum_Xdonderdag 4 augustus 2005 @ 02:29
Leuk dat je het ff bijgehouden hebt. Ik ben het momenteel ook aan het testen met mijn motor, want die is volgens mij ook zuiniger met '98
yupdonderdag 4 augustus 2005 @ 02:30
Als me tank leeg is zal ik eens euro 98 erin pleuren, volgens mij moet het niet zoveel verschil maken (ja behalve in je knip )
daNpydonderdag 4 augustus 2005 @ 02:34
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 02:30 schreef yup het volgende:
Als me tank leeg is zal ik eens euro 98 erin pleuren, volgens mij moet het niet zoveel verschil maken (ja behalve in je knip )
Alleen bij high perfomrance auto's is het nodig
Remondonderdag 4 augustus 2005 @ 04:23
ik rij der gemiddelt 50 km verder mee op een volle tank (40L)
400 km ipv 350
Automatic_Rockdonderdag 4 augustus 2005 @ 06:58
@TS
Jouw auto is toch ook gemaakt voor benzine met een octaangehalte van 98???
Googolplexiandonderdag 4 augustus 2005 @ 08:21
Meer smering, minder wrijving, minder energieverbruik... Het lijkt mij logisch.
Pietverdrietdonderdag 4 augustus 2005 @ 08:24
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 08:21 schreef Googolplexian het volgende:
Meer smering, minder wrijving, minder energieverbruik... Het lijkt mij logisch.
Hoezo meer smering?
Googolplexiandonderdag 4 augustus 2005 @ 08:34
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 08:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoezo meer smering?
Dat dacht ik. Niet?

-edit- laat maar ... da's een opmerking van me die nog stamt uit het lood-tijdperk.
Juup©donderdag 4 augustus 2005 @ 09:14
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 02:12 schreef daNpy het volgende:
Ik heb de afgelopen tijd bijgehouden wat mijn auto verbruikt. Ik heb ook enkele malen 98 getankt ivm circuit gebruik.
Ik ben erachter gekomen dat mijn auto veel minder verbruikt op euro98. Zoveel minder zelfs, dat het rendabeler/goedkoper is om op duurdere benzine te rijden!

Hieronder mijn bevindingen:
In Duitsland heb ik 3x euro98 getankt. Dat is dus snelweg heen, 80km wegen daar, 1 rondje Nürburgring, en snelweg terug.
[ code verwijderd ]

Sindsdien heb ik 3x euro95 getankt. Hiermee heb ik bijna alleen op de snelweg of 80/100km/u wegen gereden, de snelwegen met een volle auto:
[ code verwijderd ]

Met euro95 loopt hij dus ca 1:10, met euro98 1:11 tot 1:12.
Dit betekend dat hij bij een rit van 200km 20 liter euro95 verbruikt of 18 liter euro98.

Euro95 kostte me vandaag ¤1.329/liter. 20 liter betekent dus een prijs van ¤26,58.
Voor hetzelfde stuk heb ik echter maar 18 liter euro98 nodig. Deze 18 liter euro98 mag dus 26.58/18 = ¤ 1.477 kosten. En als je 17 liter pakt (bijna 1:12) mag de 98 maximaal ¤ 1,564/liter kosten.
En dat kost ie niet, dus ben ik goedkoper uit op duurdere benzine

Auto:
[afbeelding]
Specs en nog meer specs.
Plaatjes van de marathon doen het niet op autofans.
Metro2005donderdag 4 augustus 2005 @ 12:41
- als je auto gemaakt is voor euro 95 dan loopt ie geen zak zuiniger op euro98
- is je auto geschikt voor euro98 en mág je er 95 in gooien DAN is ie zuiniger en krachtiger.
- Heb je een auto die euro98 vereist (zoals high perfomance auto's) dan heb je geen keuze en kan 95 je blok beschadigen door pingelen.

meestal heb je er dus niks aan aangezien de meeste auto's in de 1e catogorie vallen.
JMrulesdonderdag 4 augustus 2005 @ 12:51
Meer smering: euro 98 heeft volgens mij een hoger gehalte zwavel en smeert daarom beter.

Ik rij ook alleen maar op 98 puur om de reden dat mijn auto daar stukken beter op rijdt dan op 95. (Ik rij Rover 420SLI) In het boekje staat dat ik minimaal octaan 93 moet tanken (m.a.w. in USA zou ik niet kunnen tanken daar zijn octaan 92 hebben) Hij is inderdaad ook zuiniger op 98, scheelt ongeveer 40 a 50 km op een volle tank
daNpydonderdag 4 augustus 2005 @ 13:26
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 06:58 schreef Automatic_Rock het volgende:
@TS
Jouw auto is toch ook gemaakt voor benzine met een octaangehalte van 98???
Welke benzine de fabrikant voorschrijft, is een beetje outdated
De benzine is na 30 jaar ook flink veranderd.
Ik gooi er wel telkens loodvervanger bij.

Op 95 loopt hij goed, dus dat is geen probleem. Toen ik echter naar het circuit enz ging, gooide ik er 98 in. Ik houd alles netjes bij dus gisteravond wilde ik wel eens weten hoeveel verschil het nou was tussen 98 en 95 en heb ik -tot mijn verbazing- uitgerekend dat 98 goedkoper is

De plaatjes bij AutoFans doen het weer
Meehdonderdag 4 augustus 2005 @ 14:32
Volgens mij heeft het geen zak te maken met smering. Een hoger octaan gehalte betekent een betere en meer voorspelbare verbranding waardoor de motor netter zou lopen. Daarom denk ik ook dat als je motor voor 95 is gemaakt dat 98 geen drol uitmaakt.
daNpydonderdag 4 augustus 2005 @ 14:43
Maar mijn motor is niet voor de (huidige) 95 gemaakt en getuned, dus is het gewoon testen wat het beste werkt
Desdinovavrijdag 5 augustus 2005 @ 10:33
zowel euro 95 als 98 hebben een octaangehalte van 98. andere octaangehaltes kan je alleen halen in duitsland, waar de v-power 103 octaan heeft, ipv de (jaaa je raadt het al) 98 uit nederland.
t0nvrijdag 5 augustus 2005 @ 10:51
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 10:33 schreef Desdinova het volgende:
zowel euro 95 als 98 hebben een octaangehalte van 98.
Ja, vast.
nogeenmaartenvrijdag 5 augustus 2005 @ 10:55
ik heb tijd teveel idd.

als je je som nog eens nauwkeurig over maakt, dan kom je op 1:10,57 voor de 98 en 1:10,04 voor de 95. Dat is 5% verschil en dus mag je 98 maar 5% duurder zijn. bij een prijs van 95 van 1.329 wordt dat dus 1.395.
verder kan dit kleine verschil van maar 5% ook (deels) te wijten zijn aan meer stukken met tegenwind, iets harder/zachter rijden, temperatuur, regen, luchtvochtigheid, atmosferische druk, tank aan het begin niet precies afgevuld, hardere banden, ander asfalt en dergelijke.

Leuk verhaal, maar je conclusie is voorbarig.
daNpyvrijdag 5 augustus 2005 @ 11:11
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 10:55 schreef nogeenmaarten het volgende:
ik heb tijd teveel idd.

als je je som nog eens nauwkeurig over maakt, dan kom je op 1:10,57 voor de 98 en 1:10,04 voor de 95. Dat is 5% verschil en dus mag je 98 maar 5% duurder zijn. bij een prijs van 95 van 1.329 wordt dat dus 1.395.
verder kan dit kleine verschil van maar 5% ook (deels) te wijten zijn aan meer stukken met tegenwind, iets harder/zachter rijden, temperatuur, regen, luchtvochtigheid, atmosferische druk, tank aan het begin niet precies afgevuld, hardere banden, ander asfalt en dergelijke.

Leuk verhaal, maar je conclusie is voorbarig.
Al die factoren tellen inderdaad mee
De meeste factoren die tot nu toe werden genoemd (onzuinig rijden/ijle lucht) waren alleen maar meer in het voordeel van euro98.

Aangezien ik precies dezelfde route's die ik nu in NL met euro95 heb gereden de komende tijd nog veel vaker zal rijden zal ik blijven testen of het inderdaad klopt dat ie op 98 zuinig rijd, of dat het gewoon toeval was
FordXRRSzondag 14 augustus 2005 @ 18:39
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 13:26 schreef daNpy het volgende:

[..]

Welke benzine de fabrikant voorschrijft, is een beetje outdated
De benzine is na 30 jaar ook flink veranderd.
Ik gooi er wel telkens loodvervanger bij.

Op 95 loopt hij goed, dus dat is geen probleem. Toen ik echter naar het circuit enz ging, gooide ik er 98 in. Ik houd alles netjes bij dus gisteravond wilde ik wel eens weten hoeveel verschil het nou was tussen 98 en 95 en heb ik -tot mijn verbazing- uitgerekend dat 98 goedkoper is

De plaatjes bij AutoFans doen het weer
Blijf er maar gerust 98 ingooien, ga er namelijk maar vanuit dat dat altijd het beste voor jouw auto is geweest
FordXRRSzondag 14 augustus 2005 @ 18:42
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 10:33 schreef Desdinova het volgende:
zowel euro 95 als 98 hebben een octaangehalte van 98. andere octaangehaltes kan je alleen halen in duitsland, waar de v-power 103 octaan heeft, ipv de (jaaa je raadt het al) 98 uit nederland.
Yeah, right...

Ik hoop, als autoliefhebber, dat jij geen getunede of bepaalde oudere auto rijd

Hehe... Ik zal eens '95 dr ingooien bij m'n auto... Ben benieuwd hoe lang hij dan nog draait....
Son-Of-A-Gunzondag 14 augustus 2005 @ 18:52
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 12:51 schreef JMrules het volgende:
Meer smering: euro 98 heeft volgens mij een hoger gehalte zwavel en smeert daarom beter.

Ik rij ook alleen maar op 98 puur om de reden dat mijn auto daar stukken beter op rijdt dan op 95. (Ik rij Rover 420SLI) In het boekje staat dat ik minimaal octaan 93 moet tanken (m.a.w. in USA zou ik niet kunnen tanken daar zijn octaan 92 hebben) Hij is inderdaad ook zuiniger op 98, scheelt ongeveer 40 a 50 km op een volle tank
USA heeft octaan 87,89,93 en diesel, je zou wel in de USA kunnen rijden
multiplazondag 14 augustus 2005 @ 19:13
een auto met een injectie, en dus een Motor managment systeem (MMS) kan voordeel hebben van een hoger octaan gehalte. dit omdat het ontstekingstijdstip vervroegd kan worden waardoor er een betere verbranding plaatsvindt, en waneer de motor gaat pingelen door een te vroeg ontstekings tijdstip wordt dat opgemerkt wordt door de klopsensor en aangepast. auto's zonder een MMS hebben in principe geen voordeel van een hoger octaan gehalte omdat het onstekings tijdstip vast staat.
Mr_Mzondag 14 augustus 2005 @ 19:35
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 18:52 schreef Son-Of-A-Gun het volgende:

[..]

USA heeft octaan 87,89,93 en diesel, je zou wel in de USA kunnen rijden
In de USA meet men het octaangetal volgens een andere methode dan hier. De getallen kun je dus niet vergelijken.
heijxzondag 14 augustus 2005 @ 22:34
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 10:33 schreef Desdinova het volgende:
zowel euro 95 als 98 hebben een octaangeTAL van 98. andere octaanTALLEN kan je alleen halen in duitsland, waar de v-power 103 octaan heeft, ipv de (jaaa je raadt het al) 98 uit nederland.
Heb jij enig idee wat het kost om 103 octaan benzine te maken?

In Duitsland hebben ze V-Power 100. Met -inderdaad- 100 octaan.
Verder hebben ze in Duitsland 98, 95 en in sommige gevallen ook 91 octaan.
Kent iemand nog 91 octaan? Dat was vroeger de "normale benzine". De benzine waar Golfjes en Dafjes op reden. 98 (Super) was voor Alfa Romeo en BMW met een compressieverhouding van maar liefst 9:1.

Toen kwam loodvrij en in de begindagen konden ze die nog niet op 98 krijgen. Gevolg: Eurosuper met 95 octaan. (Zo heeft het geheten, ja). Naast 91 octaan normaal, toen nog loodhoudend, en 98 idem.
In Duitsland hebben ze wel 91 octaan loodvrij ingevoerd en ook aangehouden. In Nederland ging 91 octaan lood er uit en kwam 98 octaan super loodvrij er bij en sindsdien is er geen normaal meer. Er zijn echter nog zàt auto's waarvan de compressie laag genoeg is om zonder vermogensverlies op 91 te rijden.

En waar je vandaan haalt dat Euro95 98 octaan is, weet ik niet maar dat is volslagen onzin. Oliemaatschappijen gaan geen extra kosten maken als dat niet hoeft. Octaangetal verhogen kost extra raffineren dus dat doen ze niet.
rutger05zondag 14 augustus 2005 @ 22:46
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 22:34 schreef heijx het volgende:

[..]

Heb jij enig idee wat het kost om 103 octaan benzine te maken?

In Duitsland hebben ze V-Power 100. Met -inderdaad- 100 octaan.
Verder hebben ze in Duitsland 98, 95 en in sommige gevallen ook 91 octaan.
Kent iemand nog 91 octaan? Dat was vroeger de "normale benzine". De benzine waar Golfjes en Dafjes op reden. 98 (Super) was voor Alfa Romeo en BMW met een compressieverhouding van maar liefst 9:1.

Toen kwam loodvrij en in de begindagen konden ze die nog niet op 98 krijgen. Gevolg: Eurosuper met 95 octaan. (Zo heeft het geheten, ja). Naast 91 octaan normaal, toen nog loodhoudend, en 98 idem.
In Duitsland hebben ze wel 91 octaan loodvrij ingevoerd en ook aangehouden. In Nederland ging 91 octaan lood er uit en kwam 98 octaan super loodvrij er bij en sindsdien is er geen normaal meer. Er zijn echter nog zàt auto's waarvan de compressie laag genoeg is om zonder vermogensverlies op 91 te rijden.

En waar je vandaan haalt dat Euro95 98 octaan is, weet ik niet maar dat is volslagen onzin. Oliemaatschappijen gaan geen extra kosten maken als dat niet hoeft. Octaangetal verhogen kost extra raffineren dus dat doen ze niet.
Ik woon vlak bij de grens met Duitsland en ga regelmatig tanken bij een benzinestation dat nog gewoon octaan 91 verkoopt. Ik tank zelf altijd euro 95, maar ik ken wel mensen die gewoon octaan 91 tanken zonder problemen. Eentje zelfs met een vrij nieuwe auto.
Son-Of-A-Gunmaandag 15 augustus 2005 @ 00:53
quote:
Op zondag 14 augustus 2005 22:46 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Ik woon vlak bij de grens met Duitsland en ga regelmatig tanken bij een benzinestation dat nog gewoon octaan 91 verkoopt. Ik tank zelf altijd euro 95, maar ik ken wel mensen die gewoon octaan 91 tanken zonder problemen. Eentje zelfs met een vrij nieuwe auto.
91 is toch gewoon "Benzine" en de rest superbleifrei95/98