1 2 3 4 | 01-7-2005 93192 04-7-2005 93498 33,04 1:9.26 euro98 09-7-2005 93773 25,00 1:11 euro98 11-7-2005 94062 24,26 1:12 euro98 |
1 2 3 | 21-7-2005 94195 13,92 1:9,55 euro95 27-7-2005 94535 33,07 1:10,3 euro95 03-8-2005 94877 34,16 1:10 euro95 |
Alleen bij high perfomrance auto's is het nodigquote:Op donderdag 4 augustus 2005 02:30 schreef yup het volgende:
Als me tank leeg is zal ik eens euro 98 erin pleuren, volgens mij moet het niet zoveel verschil maken (ja behalve in je knip)
Hoezo meer smering?quote:Op donderdag 4 augustus 2005 08:21 schreef Googolplexian het volgende:
Meer smering, minder wrijving, minder energieverbruik... Het lijkt mij logisch.
Dat dacht ik. Niet?quote:
Plaatjes van de marathon doen het niet op autofans.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 02:12 schreef daNpy het volgende:
Ik heb de afgelopen tijd bijgehouden wat mijn auto verbruikt. Ik heb ook enkele malen 98 getankt ivm circuit gebruik.
Ik ben erachter gekomen dat mijn auto veel minder verbruikt op euro98. Zoveel minder zelfs, dat het rendabeler/goedkoper is om op duurdere benzine te rijden!
Hieronder mijn bevindingen:
In Duitsland heb ik 3x euro98 getankt. Dat is dus snelweg heen, 80km wegen daar, 1 rondje Nürburgring, en snelweg terug.
[ code verwijderd ]
Sindsdien heb ik 3x euro95 getankt. Hiermee heb ik bijna alleen op de snelweg of 80/100km/u wegen gereden, de snelwegen met een volle auto:
[ code verwijderd ]
Met euro95 loopt hij dus ca 1:10, met euro98 1:11 tot 1:12.
Dit betekend dat hij bij een rit van 200km 20 liter euro95 verbruikt of 18 liter euro98.
Euro95 kostte me vandaag ¤1.329/liter. 20 liter betekent dus een prijs van ¤26,58.
Voor hetzelfde stuk heb ik echter maar 18 liter euro98 nodig. Deze 18 liter euro98 mag dus 26.58/18 = ¤ 1.477 kosten. En als je 17 liter pakt (bijna 1:12) mag de 98 maximaal ¤ 1,564/liter kosten.
En dat kost ie niet, dus ben ik goedkoper uit op duurdere benzine
Auto:
[afbeelding]
Specs en nog meer specs.
Welke benzine de fabrikant voorschrijft, is een beetje outdatedquote:Op donderdag 4 augustus 2005 06:58 schreef Automatic_Rock het volgende:
@TS
Jouw auto is toch ook gemaakt voor benzine met een octaangehalte van 98???
Ja, vast.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 10:33 schreef Desdinova het volgende:
zowel euro 95 als 98 hebben een octaangehalte van 98.
Al die factoren tellen inderdaad meequote:Op vrijdag 5 augustus 2005 10:55 schreef nogeenmaarten het volgende:
ik heb tijd teveel idd.
als je je som nog eens nauwkeurig over maakt, dan kom je op 1:10,57 voor de 98 en 1:10,04 voor de 95. Dat is 5% verschil en dus mag je 98 maar 5% duurder zijn. bij een prijs van 95 van 1.329 wordt dat dus 1.395.
verder kan dit kleine verschil van maar 5% ook (deels) te wijten zijn aan meer stukken met tegenwind, iets harder/zachter rijden, temperatuur, regen, luchtvochtigheid, atmosferische druk, tank aan het begin niet precies afgevuld, hardere banden, ander asfalt en dergelijke.
Leuk verhaal, maar je conclusie is voorbarig.
Blijf er maar gerust 98 ingooien, ga er namelijk maar vanuit dat dat altijd het beste voor jouw auto is geweestquote:Op donderdag 4 augustus 2005 13:26 schreef daNpy het volgende:
[..]
Welke benzine de fabrikant voorschrijft, is een beetje outdated
De benzine is na 30 jaar ook flink veranderd.
Ik gooi er wel telkens loodvervanger bij.
Op 95 loopt hij goed, dus dat is geen probleem. Toen ik echter naar het circuit enz ging, gooide ik er 98 in. Ik houd alles netjes bij dus gisteravond wilde ik wel eens weten hoeveel verschil het nou was tussen 98 en 95 en heb ik -tot mijn verbazing- uitgerekend dat 98 goedkoper is
De plaatjes bij AutoFans doen het weer
Yeah, right...quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 10:33 schreef Desdinova het volgende:
zowel euro 95 als 98 hebben een octaangehalte van 98. andere octaangehaltes kan je alleen halen in duitsland, waar de v-power 103 octaan heeft, ipv de (jaaa je raadt het al) 98 uit nederland.
USA heeft octaan 87,89,93 en diesel, je zou wel in de USA kunnen rijdenquote:Op donderdag 4 augustus 2005 12:51 schreef JMrules het volgende:
Meer smering: euro 98 heeft volgens mij een hoger gehalte zwavel en smeert daarom beter.
Ik rij ook alleen maar op 98 puur om de reden dat mijn auto daar stukken beter op rijdt dan op 95. (Ik rij Rover 420SLI) In het boekje staat dat ik minimaal octaan 93 moet tanken (m.a.w. in USA zou ik niet kunnen tanken daar zijn octaan 92 hebben) Hij is inderdaad ook zuiniger op 98, scheelt ongeveer 40 a 50 km op een volle tank
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |