abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 4 augustus 2005 @ 02:12:48 #1
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_29414961
Ik heb de afgelopen tijd bijgehouden wat mijn auto verbruikt. Ik heb ook enkele malen 98 getankt ivm circuit gebruik.
Ik ben erachter gekomen dat mijn auto veel minder verbruikt op euro98. Zoveel minder zelfs, dat het rendabeler/goedkoper is om op duurdere benzine te rijden!

Hieronder mijn bevindingen:
In Duitsland heb ik 3x euro98 getankt. Dat is dus snelweg heen, 80km wegen daar, 1 rondje Nürburgring, en snelweg terug.
1
2
3
4
01-7-2005 93192
04-7-2005 93498 33,04 1:9.26 euro98
09-7-2005 93773 25,00 1:11 euro98
11-7-2005 94062 24,26 1:12 euro98

Sindsdien heb ik 3x euro95 getankt. Hiermee heb ik bijna alleen op de snelweg of 80/100km/u wegen gereden, de snelwegen met een volle auto:
1
2
3
21-7-2005 94195 13,92 1:9,55 euro95
27-7-2005 94535 33,07 1:10,3 euro95
03-8-2005 94877 34,16 1:10 euro95

Met euro95 loopt hij dus ca 1:10, met euro98 1:11 tot 1:12.
Dit betekend dat hij bij een rit van 200km 20 liter euro95 verbruikt of 18 liter euro98.

Euro95 kostte me vandaag ¤1.329/liter. 20 liter betekent dus een prijs van ¤26,58.
Voor hetzelfde stuk heb ik echter maar 18 liter euro98 nodig. Deze 18 liter euro98 mag dus 26.58/18 = ¤ 1.477 kosten. En als je 17 liter pakt (bijna 1:12) mag de 98 maximaal ¤ 1,564/liter kosten.
En dat kost ie niet, dus ben ik goedkoper uit op duurdere benzine

Auto:

Specs en nog meer specs.

[ Bericht 11% gewijzigd door daNpy op 04-08-2005 02:19:08 ]
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_29414998
Wat voor auto
pi_29415095
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 02:16 schreef yup het volgende:
Wat voor auto
Dafje
pi_29415122
Leuk dat je het ff bijgehouden hebt. Ik ben het momenteel ook aan het testen met mijn motor, want die is volgens mij ook zuiniger met '98
pi_29415129
Als me tank leeg is zal ik eens euro 98 erin pleuren, volgens mij moet het niet zoveel verschil maken (ja behalve in je knip )
  donderdag 4 augustus 2005 @ 02:34:25 #6
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_29415171
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 02:30 schreef yup het volgende:
Als me tank leeg is zal ik eens euro 98 erin pleuren, volgens mij moet het niet zoveel verschil maken (ja behalve in je knip )
Alleen bij high perfomrance auto's is het nodig
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_29416126
ik rij der gemiddelt 50 km verder mee op een volle tank (40L)
400 km ipv 350
I found the love but it didn't last
Wonderful Days belong to the past
I don't know where I stand, what I'm to do
tried to forget and i'll find someone new
  donderdag 4 augustus 2005 @ 06:58:31 #8
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_29416621
@TS
Jouw auto is toch ook gemaakt voor benzine met een octaangehalte van 98???
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_29416919
Meer smering, minder wrijving, minder energieverbruik... Het lijkt mij logisch.
Calm down, please!
  donderdag 4 augustus 2005 @ 08:24:44 #10
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_29416949
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 08:21 schreef Googolplexian het volgende:
Meer smering, minder wrijving, minder energieverbruik... Het lijkt mij logisch.
Hoezo meer smering?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_29417019
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 08:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoezo meer smering?
Dat dacht ik. Niet?

-edit- laat maar ... da's een opmerking van me die nog stamt uit het lood-tijdperk.
Calm down, please!
pi_29417567
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 02:12 schreef daNpy het volgende:
Ik heb de afgelopen tijd bijgehouden wat mijn auto verbruikt. Ik heb ook enkele malen 98 getankt ivm circuit gebruik.
Ik ben erachter gekomen dat mijn auto veel minder verbruikt op euro98. Zoveel minder zelfs, dat het rendabeler/goedkoper is om op duurdere benzine te rijden!

Hieronder mijn bevindingen:
In Duitsland heb ik 3x euro98 getankt. Dat is dus snelweg heen, 80km wegen daar, 1 rondje Nürburgring, en snelweg terug.
[ code verwijderd ]

Sindsdien heb ik 3x euro95 getankt. Hiermee heb ik bijna alleen op de snelweg of 80/100km/u wegen gereden, de snelwegen met een volle auto:
[ code verwijderd ]

Met euro95 loopt hij dus ca 1:10, met euro98 1:11 tot 1:12.
Dit betekend dat hij bij een rit van 200km 20 liter euro95 verbruikt of 18 liter euro98.

Euro95 kostte me vandaag ¤1.329/liter. 20 liter betekent dus een prijs van ¤26,58.
Voor hetzelfde stuk heb ik echter maar 18 liter euro98 nodig. Deze 18 liter euro98 mag dus 26.58/18 = ¤ 1.477 kosten. En als je 17 liter pakt (bijna 1:12) mag de 98 maximaal ¤ 1,564/liter kosten.
En dat kost ie niet, dus ben ik goedkoper uit op duurdere benzine

Auto:
[afbeelding]
Specs en nog meer specs.
Plaatjes van de marathon doen het niet op autofans.
pi_29421486
- als je auto gemaakt is voor euro 95 dan loopt ie geen zak zuiniger op euro98
- is je auto geschikt voor euro98 en mág je er 95 in gooien DAN is ie zuiniger en krachtiger.
- Heb je een auto die euro98 vereist (zoals high perfomance auto's) dan heb je geen keuze en kan 95 je blok beschadigen door pingelen.

meestal heb je er dus niks aan aangezien de meeste auto's in de 1e catogorie vallen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  donderdag 4 augustus 2005 @ 12:51:34 #14
93116 JMrules
maar niet altijd..
pi_29421667
Meer smering: euro 98 heeft volgens mij een hoger gehalte zwavel en smeert daarom beter.

Ik rij ook alleen maar op 98 puur om de reden dat mijn auto daar stukken beter op rijdt dan op 95. (Ik rij Rover 420SLI) In het boekje staat dat ik minimaal octaan 93 moet tanken (m.a.w. in USA zou ik niet kunnen tanken daar zijn octaan 92 hebben) Hij is inderdaad ook zuiniger op 98, scheelt ongeveer 40 a 50 km op een volle tank
De werkelijkheid om je heen bestaat enkel in je hoofd.
Er is geen "normaal" omdat niemand gemiddeld genoeg is om dat aan af te meten.
  donderdag 4 augustus 2005 @ 13:26:21 #15
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_29422175
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 06:58 schreef Automatic_Rock het volgende:
@TS
Jouw auto is toch ook gemaakt voor benzine met een octaangehalte van 98???
Welke benzine de fabrikant voorschrijft, is een beetje outdated
De benzine is na 30 jaar ook flink veranderd.
Ik gooi er wel telkens loodvervanger bij.

Op 95 loopt hij goed, dus dat is geen probleem. Toen ik echter naar het circuit enz ging, gooide ik er 98 in. Ik houd alles netjes bij dus gisteravond wilde ik wel eens weten hoeveel verschil het nou was tussen 98 en 95 en heb ik -tot mijn verbazing- uitgerekend dat 98 goedkoper is

De plaatjes bij AutoFans doen het weer
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 4 augustus 2005 @ 14:32:44 #16
108556 Meeh
Triumph Speed Four
pi_29423277
Volgens mij heeft het geen zak te maken met smering. Een hoger octaan gehalte betekent een betere en meer voorspelbare verbranding waardoor de motor netter zou lopen. Daarom denk ik ook dat als je motor voor 95 is gemaakt dat 98 geen drol uitmaakt.
  donderdag 4 augustus 2005 @ 14:43:14 #17
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_29423462
Maar mijn motor is niet voor de (huidige) 95 gemaakt en getuned, dus is het gewoon testen wat het beste werkt
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_29440949
zowel euro 95 als 98 hebben een octaangehalte van 98. andere octaangehaltes kan je alleen halen in duitsland, waar de v-power 103 octaan heeft, ipv de (jaaa je raadt het al) 98 uit nederland.
As a rule, I never touch anything more sophisticated and delicate than myself.
pi_29441248
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 10:33 schreef Desdinova het volgende:
zowel euro 95 als 98 hebben een octaangehalte van 98.
Ja, vast.
pi_29441314
ik heb tijd teveel idd.

als je je som nog eens nauwkeurig over maakt, dan kom je op 1:10,57 voor de 98 en 1:10,04 voor de 95. Dat is 5% verschil en dus mag je 98 maar 5% duurder zijn. bij een prijs van 95 van 1.329 wordt dat dus 1.395.
verder kan dit kleine verschil van maar 5% ook (deels) te wijten zijn aan meer stukken met tegenwind, iets harder/zachter rijden, temperatuur, regen, luchtvochtigheid, atmosferische druk, tank aan het begin niet precies afgevuld, hardere banden, ander asfalt en dergelijke.

Leuk verhaal, maar je conclusie is voorbarig.
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 11:11:41 #21
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_29441640
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 10:55 schreef nogeenmaarten het volgende:
ik heb tijd teveel idd.

als je je som nog eens nauwkeurig over maakt, dan kom je op 1:10,57 voor de 98 en 1:10,04 voor de 95. Dat is 5% verschil en dus mag je 98 maar 5% duurder zijn. bij een prijs van 95 van 1.329 wordt dat dus 1.395.
verder kan dit kleine verschil van maar 5% ook (deels) te wijten zijn aan meer stukken met tegenwind, iets harder/zachter rijden, temperatuur, regen, luchtvochtigheid, atmosferische druk, tank aan het begin niet precies afgevuld, hardere banden, ander asfalt en dergelijke.

Leuk verhaal, maar je conclusie is voorbarig.
Al die factoren tellen inderdaad mee
De meeste factoren die tot nu toe werden genoemd (onzuinig rijden/ijle lucht) waren alleen maar meer in het voordeel van euro98.

Aangezien ik precies dezelfde route's die ik nu in NL met euro95 heb gereden de komende tijd nog veel vaker zal rijden zal ik blijven testen of het inderdaad klopt dat ie op 98 zuinig rijd, of dat het gewoon toeval was
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 14 augustus 2005 @ 18:39:58 #22
102364 FordXRRS
Bad boys drive bad toys
pi_29635158
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 13:26 schreef daNpy het volgende:

[..]

Welke benzine de fabrikant voorschrijft, is een beetje outdated
De benzine is na 30 jaar ook flink veranderd.
Ik gooi er wel telkens loodvervanger bij.

Op 95 loopt hij goed, dus dat is geen probleem. Toen ik echter naar het circuit enz ging, gooide ik er 98 in. Ik houd alles netjes bij dus gisteravond wilde ik wel eens weten hoeveel verschil het nou was tussen 98 en 95 en heb ik -tot mijn verbazing- uitgerekend dat 98 goedkoper is

De plaatjes bij AutoFans doen het weer
Blijf er maar gerust 98 ingooien, ga er namelijk maar vanuit dat dat altijd het beste voor jouw auto is geweest
"Misunderstandings don't exist, only the failure to communicate"
What's your dysfunction?
  zondag 14 augustus 2005 @ 18:42:44 #23
102364 FordXRRS
Bad boys drive bad toys
pi_29635220
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 10:33 schreef Desdinova het volgende:
zowel euro 95 als 98 hebben een octaangehalte van 98. andere octaangehaltes kan je alleen halen in duitsland, waar de v-power 103 octaan heeft, ipv de (jaaa je raadt het al) 98 uit nederland.
Yeah, right...

Ik hoop, als autoliefhebber, dat jij geen getunede of bepaalde oudere auto rijd

Hehe... Ik zal eens '95 dr ingooien bij m'n auto... Ben benieuwd hoe lang hij dan nog draait....
"Misunderstandings don't exist, only the failure to communicate"
What's your dysfunction?
  zondag 14 augustus 2005 @ 18:52:45 #24
51063 Son-Of-A-Gun
Legendary Queens gangster
pi_29635449
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 12:51 schreef JMrules het volgende:
Meer smering: euro 98 heeft volgens mij een hoger gehalte zwavel en smeert daarom beter.

Ik rij ook alleen maar op 98 puur om de reden dat mijn auto daar stukken beter op rijdt dan op 95. (Ik rij Rover 420SLI) In het boekje staat dat ik minimaal octaan 93 moet tanken (m.a.w. in USA zou ik niet kunnen tanken daar zijn octaan 92 hebben) Hij is inderdaad ook zuiniger op 98, scheelt ongeveer 40 a 50 km op een volle tank
USA heeft octaan 87,89,93 en diesel, je zou wel in de USA kunnen rijden
Jimmy "The Gent" Conway: "You have four minutes to live, whattaya wanna do? You don't do what you're supposed to do, I'm gonna lock your kid in a fucking refrigerator."
pi_29635931
een auto met een injectie, en dus een Motor managment systeem (MMS) kan voordeel hebben van een hoger octaan gehalte. dit omdat het ontstekingstijdstip vervroegd kan worden waardoor er een betere verbranding plaatsvindt, en waneer de motor gaat pingelen door een te vroeg ontstekings tijdstip wordt dat opgemerkt wordt door de klopsensor en aangepast. auto's zonder een MMS hebben in principe geen voordeel van een hoger octaan gehalte omdat het onstekings tijdstip vast staat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')