abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 28 augustus 2005 @ 01:11:12 #151
10409 Alecks
Pakjespiet
pi_30046755
Dan denk ik dat ik weet wie je bent... gestorven in je slaap, door de koude. Je was actief in een ridderorde, de Tempeliers wellicht? Helaas is je naam mij totaal ontschoten.
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
  zondag 28 augustus 2005 @ 10:36:21 #152
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_30051015
Ik ben niet gestorven in mijn slaap. Zoals ik al eerder zei, heb ik zelfmoord gepleegd. Omdat Hitler er niet van hield wat ik maakte, en ik voelde me sowieso al niet goed vanwege m'n oorlogstrauma's.

Ik heb vannacht trouwens niet gedroomd over mijn geliefde, maar over Albrecht Dürer, Edvard Munch en eilanden in de Stille Oceaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door -DailaLama- op 28-08-2005 10:45:47 ]
  zondag 28 augustus 2005 @ 10:47:06 #153
95998 -DailaLama-
pi_30051168

zondag 28 augustus 2005 @ 10:54:19 #154
95998 -DailaLama-
pi_30051267
Hey, jullie zijn Nederlanders he? Waar Vincent van Gogh vandaan komt, een groot kunstenaar.

Kennen jullie trouwens De Ploeg?
  zondag 28 augustus 2005 @ 12:17:24 #155
95998 -DailaLama-
pi_30052544
Geven jullie het op?
  Voormalig Sport Koningin zondag 28 augustus 2005 @ 20:17:51 #156
35237 Nuongirl
pi_30059041
Kirchner toch ?
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
  zondag 28 augustus 2005 @ 20:22:57 #157
95998 -DailaLama-
pi_30059082
quote:
Op zondag 28 augustus 2005 20:17 schreef Nuongirl het volgende:
Kirchner toch ?
Jep.
quote:
Ernst Ludwig Kirchner (Aschaffenburg 6 mei 1880 - Davos 15 juni 1938) is de belangrijkste vertegenwoordiger van het Duits expressionisme en wordt door velen gezien als voorman van die Brücke (de Brug), een kunstenaarscollectief dat van 1905 tot 1913 actief was en later uiteenviel.

Jeugd
Kirchner, zoon van een ingenieur bij de papierfabriek, later professor , verhuisde van zijn toemalige woonplaats Chemnitz naar Dresden, om daar bouwkunde te gaan studeren. Dit op aandringen van zijn vader, die hem afraadde een kunstenaarsopleiding te volgen. In het eerst semester ontmoette hij hier Fritz Bleyl, later ook onder andere Erich Heckel. Hoewel hij in 1905 zijn diploma haalde, besteedde hij vooral tijd aan het tekenen. Hoewel hij bij verschillende particuliere tekenscholen korststondig lessen volgde, is hij grotendeels autodidact. Na het oprichten van die Brücke blijft hij enkele jaren in Dresden, waarna hij naar Berlijn verhuist.

Stijl
Stilistisch kenmerkt het echte autonome werk van Kirchner, in zijn Die Brücke-tijd zich, zoals al het werk van Die Brücke, door een zeer primair kleurgebruik. Tevens is er veel aandacht besteed aan autonome expressie. Door de collectiviteit van de stijl is het soms echter lastig de verschillende kunstenaars te onderscheiden. Binnen Die Brücke geldt Kirchner echter als voorloper, iets wat hij graag beaamde, onder meer door zijn werk te antedateren. Onder andere deze eerzucht leidde tot het uiteenvallen van Die Brücke. Kirchner werd vooral beïnvloed door Vincent van Gogh en Edvard Munch, wiens werken in 1905 en 1906 tentoongesteld werden. Vanaf 1909 is de kunst van Oceanië en in mindere mate Afrika een belangrijke inspiratiebron voor Kirchner, hoewel deze zelf beweerde dat het 1903 was. Tijdens zijn ontwikkeling heeft Kirchner ook het impressionisme en het pointillisme bestudeerd, maar dit kan hem niet bekoren. Hij entte zich liever op het post-impressionisme. Kirchner's geliefde, Doris Grosse, was zijn belangrijkste model. Haar zien we dan ook veelvuldig terug op zijn van kleur vervulde schilderijen.

Latere leven
Na het uiteenvallen van die Brücke werkt hij door, maar slaagt hij er helaas niet in zijn stijl verder te ontwikkelen. Als hij in 1914 in dienst gaat (naar eigen zeggen als 'onvrijwillig vrijwilliger'), kan hij dit niet doorstaan. In 1915 stort hij in, waarna hij van krijgsdienst ontzet wordt. Hij werd naar meerdere sanatoria gestuurd, om daar van zijn achtervolgingswaan en verlammingsverschijnselen af te komen. Pas nadat verzekerd is dat hij te gestoord is om ooit nog in dienst te hoeven, werkt hij mee aan de behandelingen, bijvoorbeeld door weer te eten. De toch al labiele en overwerkte Kirchner zal dit nooit helemaal kunnen verwerken.

Hunkerend naar waardering bij het grote publiek neemt hij het pseudoniem 'de Marsalle' aan, in de hoop ook in Frankrijk geaccepteerd te worden. Zijn stijl wordt brozer en kwetsbaarder, geschilderd in dunnere, transparante verflagen. Dit wordt zijn 'abstracte' periode genoemd, hoewel het werk nog overduidelijk figuratief van aard is.

De toenemende 'cultuurpolitiek' van de nazi's, heeft er, samen met zijn labiele geest toe geleid dat Kirchner in 1938 geen andere oplossing zag dan zelfmoord te plegen. De schande tot ontaarde kunst bestempeld te worden en de daarmee gepaard gaande ontkenning van zijn genie zijn hem te veel geworden. Tegenwoordig wordt hij gezien als een van de belangrijkste kunstenaars van de 20e eeuw.
quote:
Ernst Ludwig Kirchner (May 6, 1880 – June 15, 1938) was a German expressionist painter and one of the founders of the artists group Die Brücke or "The Bridge."

Born in Aschaffenberg, Germany, Kirchner studied architecture in Dresden beginning in 1901. While in Dresden, he befriended three other young architecture students, Erich Heckel, Karl-Schmidt Rottluff, and Fritz Bleyl. This young group was drawn together by their desire to become painters as well as their dislike of modern painting. They began calling themselves Die Brücke which described their liking of "all revolutionary and surging elements". The group sought inspiration in such painters as Vincent Van Gogh, Paul Gauguin, and Edvard Munch as well as the primitive arts of Africa and the Pacific Islands.

Kirchner's own artistic development began with woodcuts he created in the years before 1900. After studying architecture, he studied painting in Munich and was influenced there by Art Nouveau styles as well as the woodcuts of Albrecht Dürer. In Munich, Kirchner's style of painting developed as he began using bold colors, remniscent of Gauguin, and wild brushstrokes reminsiscent of Van Gogh. The portrayal of subjects conveys the emotional intensity found in the woodcuts of Dürer and Munch.

With the onset of World War I, Kirchner entered service and in 1915, he suffered a nervous breakdown and physical collapse. He moved to a sanitarium near Frankfurt, where he completed five wall frescoes in 1916, but was struck by a car and severely injured. In 1918 he moved near Davos, Switzerland to convelesce, but continued to suffer from depression despite solo shows held in Munich, Hamburg, and New York.

His inclusion in Entartete Kunst, the Nazis’ 1937 exhibition of so-called “degenerate art,” along with the destruction of approximately 600 of his completed works, caused him further distress. Kirchner committed suicide in 1938 in Davos.
  Voormalig Sport Koningin zondag 28 augustus 2005 @ 20:27:40 #158
35237 Nuongirl
pi_30059129
Thanks voor de informatie
Zal een nieuwe gaan verzinnen
  Voormalig Sport Koningin zondag 28 augustus 2005 @ 20:33:13 #159
35237 Nuongirl
pi_30059173
Ik was een Nederlandse auteur, dichter, predikant en hoogleraar, geboren in 1814.

in 1840 trouwde ik met Aleida van Foreest.
Mijn bekendste werk schreef ik onder het pseudoniem Hildebrand.

Wie ben ik ?
pi_30059280
das die van Camera Obscura, Nicolaas Beets of niet?
  Voormalig Sport Koningin zondag 28 augustus 2005 @ 20:48:25 #161
35237 Nuongirl
pi_30059393
quote:
Op zondag 28 augustus 2005 20:41 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
das die van Camera Obscura, Nicolaas Beets of niet?
Helemaal correct
pi_30060051
Ok nieuwe;
Ik was kerkbaas in het zuiden des lands, en op mijn opleidings instituut heb ik velen klaargestoomd om een conservatieve lijn uit te dragen. Ik was dan ook berucht bij progressieve stromingen in mijn kerk, uiteindelijk zocht ik het hogerop...
  zondag 28 augustus 2005 @ 21:55:55 #163
95998 -DailaLama-
pi_30060329
Kardinaal Simonis?
pi_30060378
nee, kardinaal Simonis is fout, hij behoorde wel tot dezelfde club
pi_30064479
DailaLama: Ik dacht dat je een vraag van me positief beantwoordt had, ik dacht daarom redelijk zeker te weten dat ik de juiste persoon in gedachten had, vandaar mijn verwarring.
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 23:56 schreef -DailaLama- het volgende:

[.Op zaterdag 27 augustus 2005 23:44 schreef Alecks het volgende:
Dat einde... was dat toevallig op een besneeuwde bergtop, buiten?.]

In Zwitserland was dat.

Ik begrijp die Hitler sowieso niet.
Al dat gezeur over die rassen ... Niets voor mij.
Sterker nog, ik leer juist heel veel van primitieve culturen. Het trekt me enorm.
De persoon in kwestie was in dat geval dan trouwens trouwens Otto Rahn. Die pleegde op de manier van de Katharen zelfmoord: door bevriezing op een bergtop, in zijn slaap. Hij had banden met de nazi-top en is later uit de gratie gevallen...
pi_30067086
quote:
Op zondag 28 augustus 2005 21:35 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Ok nieuwe;
Ik was kerkbaas in het zuiden des lands, en op mijn opleidings instituut heb ik velen klaargestoomd om een conservatieve lijn uit te dragen. Ik was dan ook berucht bij progressieve stromingen in mijn kerk, uiteindelijk zocht ik het hogerop...
Jo Gijsen, tot het midden van de jaren negentig bisschop van Roermond en geestelijk vader van het seminarie Rolduc, sindsdien verantwoordelijk voor de missie in IJsland.........
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_30067496

Ja die meneer zocht ik
Nu mag jij!
  maandag 29 augustus 2005 @ 09:37:13 #168
95998 -DailaLama-
pi_30067760
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 01:23 schreef Alecks het volgende:
DailaLama: Ik dacht dat je een vraag van me positief beantwoordt had, ik dacht daarom redelijk zeker te weten dat ik de juiste persoon in gedachten had, vandaar mijn verwarring.
[..]

De persoon in kwestie was in dat geval dan trouwens trouwens Otto Rahn. Die pleegde op de manier van de Katharen zelfmoord: door bevriezing op een bergtop, in zijn slaap. Hij had banden met de nazi-top en is later uit de gratie gevallen...
Ow sorry.

Ik wist niet of Kirchner zelfmoord pleegde op een bergtop.
pi_30067869
Ik ben een Nederlandse kunstenaar, geboren in de oudste stad van het land. Mijn vader was plaatselijk beeldhouwer; mijn opa, van wie ik het vak leerde, schilder. Toen ik amper aan mijn puberteit was begonnen, werd ik samen met mijn twee broers naar Parijs ontboden om daar aan het hof te gaan werken - zo getalenteerd was ik toen al.
Oud ben ik niet geworden, mijn broers evenmin. Voor we 35 jaar waren, overleden we, vermoedelijk tijdens een pestepidemie.
De dingen die mijn broers en ik vervaardigden zijn uniek in de wereld en behoren tot de allerhoogste kunst.
pi_30070082
........ahum...........kuch

pi_30071887
Eén van de Limburg broers toevallig?
pi_30072066
Heel goed, Alecks!
quote:
Nijmegen verwelkomt haar verloren zonen

Nijmeegse meesters aan het Franse De gebroeders Van Limburg; wereldberoemd en onbekend

Het absolute hoogtepunt van de middeleeuwse schilderkunst. Zo noemen kunsthistorici en liefhebbers de miniaturen van de gebroeders Van Limburg. Hun schilderingen bepalen vandaag de dag nog het beeld van het religieuze, adellijke en alledaagse leven in de Middeleeuwen. De eerste overzichtstentoonstelling ooit vindt plaats in Museum Het Valkhof van 30 augustus tot en met 20 november 2005.

Het museum in Nijmegen, de stad waar de drie broers kort voor 1400 werden geboren en hun opleiding genoten, wijdt voor het eerst in de geschiedenis een overzichtstentoonstelling aan deze scheppers van Les Très Riches Heures en Les Belles Heures - wereldberoemde getijdenboeken, gemaakt in opdracht van de machtige Franse hertog Jean de Berry.

Het initiatief zorgt volop voor opwinding. Want voor het eerst en voor het laatst worden tezamen zoveel originele manuscripten tegelijk getoond, die Paul, Herman en Johan van Limburg hebben geïllustreerd. Vier van de (ons bekende) zes boekwerken zijn er te zien. Wie dus wil genieten van deze schat aan originelen: het is nu of nooit.

Internationale allure
Hart van de tentoonstelling vormen 17 originele pagina’s uit Les Belles Heures, afkomstig uit het Metropolitan Museum of Art in New York, daarnaast zijn La Bible Moralisée en Les Petites Heures uit de Bibliothèque nationale de France in Parijs en het Valerius Maximus manuscript uit de Biblioteca Apostolica Vaticana in Rome aanwezig. Na de presentatie in Nijmegen gaan de kwetsbare originelen uit Les Belles Heures terug naar New York en worden ze niet meer uitgeleend. Ze verdwijnen definitief uit het zicht van het Europese publiek. De expositie is het hoogtepunt van de feestelijkheden rond het 2000-jarig bestaan van Nijmegen.
http://www.museumhetvalkhof.nl/gebroedersvanlimburg/
pi_30072358
Tja.. ik had graag afgelopen weekend meegedaan met de presentatie, verschillende re-enacters van mijn vereniging waren er namelijk ook, maar ik had al beloofd mee te doen met een show in het archeon.
pi_30072710
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 14:41 schreef Alecks het volgende:
Tja.. ik had graag afgelopen weekend meegedaan met de presentatie, verschillende re-enacters van mijn vereniging waren er namelijk ook, maar ik had al beloofd mee te doen met een show in het archeon.
Ah, wat grappig; ik was gisteren bij de opening aanwezig en heb heel veel verklede 'middeleeuwers' gezien én bewonderd (want het niveau was ongekend hoog).

Ik kan trouwens een bezoek aan de expositie warm aanbevelen............
pi_30074990
Ik was al van plan er heen te gaan, zo'n expositie is er niet vaak!

Nieuwe opgave: Als een koning en generaal was hij voorbestemd tot grote daden. Toch is hij vooral bekend geworden om een nederlaag. Zelfs dan is hij een voorbeeld.
pi_30075137
Hendrik IV (en zijn gang naar Canossa)?
pi_30078129
Nee, helaas. De omschrijving kun je veel letterlijker nemen. Hij was een koning van zijn staat, zijn lot was voorbestemd en in zijn nederlaag is hij beroemd geworden. Het was ook in een eerdere periode dan waarin Hendrik IV leefde.
pi_30078421
Hmmm.........iemand uit de Griekse mythen en sagen?
  maandag 29 augustus 2005 @ 21:56:26 #179
95998 -DailaLama-
pi_30078523
Hannibal?
pi_30078554
Of Jezus Christus?

pi_30078671
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 21:57 schreef pyl het volgende:
Of Jezus Christus?

Dat denk ik eigelijk ook .
pi_30078709
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 22:00 schreef fee-tje het volgende:
Dat denk ik eigelijk ook .
Tja, alleen dat 'generaal' is dan vreemd............
pi_30079210
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 21:53 schreef pyl het volgende:
Hmmm.........iemand uit de Griekse mythen en sagen?
Haast. Iemand uit de griekse geschiedenis. Op de voorspelling van het orakel na is er niets bovennatuurlijks mee verbonden.
pi_30079291
Leonidas?
  maandag 29 augustus 2005 @ 22:19:29 #185
43311 jozef444
complete and total insanity
pi_30079417
Pyrus ?
[16:08] <portier> Manvanmariadienooitsexheeftgehad :W
pi_30079466
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 22:19 schreef jozef444 het volgende:
Pyrus ?
Die won (als je Pyrrhus bedoelt, tenminste.....)
  maandag 29 augustus 2005 @ 22:21:28 #187
43311 jozef444
pi_30079508
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 22:20 schreef pyl het volgende:

[..]

Die won (als je Pyrrhus bedoelt, tenminste.....)
klopt trouwens ja , hmzz krijg je dervan als je niet goed leest
pi_30079716
quote:
Op maandag 29 augustus 2005 22:16 schreef pyl het volgende:
Leonidas?
Correct!

Wikipedia artikeltjes over Leonidas en de Slag bij Thermopylae

Het orakel voorspelde dat om Sparta te redden één van hun twee koningen zich moest opofferen in de strijd. Leonidas heeft zijn huid samen met 300 spartanen en een handvol soldaten uit Thebe zo duur verkocht dat het leger van de Persiërs een zware klap was toegebracht en de andere stadstaten iets meer tijd hadden om een verdediging op te bouwen.

Wat Pyrrhus betreft: Xerxes won ook maar sprong nu ook niet bepaald een gat in de lucht...
  Voormalig Sport Koningin dinsdag 30 augustus 2005 @ 19:18:16 #189
35237 Nuongirl
pi_30104987
Pyl mag nu weer , toch?
  woensdag 31 augustus 2005 @ 12:04:17 #190
43311 jozef444
pi_30126970
Ik ben geboren in Schotland en vocht in WO1. Maar ik ben het meeste bekend door mijn invloed in de beginjaren van WO2.
pi_30131907
"Invloed"?

Waarop?
pi_30132326
even onder een andere account, invloed op het verloop van de oorlog in de begintijd. \niet te ver doorddenken
.
  Voormalig Sport Koningin woensdag 31 augustus 2005 @ 14:56:40 #193
35237 Nuongirl
pi_30132399
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 14:54 schreef Tackleberry het volgende:
even onder een andere account
  Voormalig Sport Koningin woensdag 31 augustus 2005 @ 20:26:47 #194
35237 Nuongirl
pi_30143049
Meer hints
  woensdag 31 augustus 2005 @ 20:28:21 #195
43311 jozef444
pi_30143114
Ik vloog in WO1 bij de RFC in WO2 werkte ik voor de RAF.
pi_30147557
air-marshall Tedder?
  woensdag 31 augustus 2005 @ 22:30:12 #197
43311 jozef444
pi_30147816
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 22:23 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
air-marshall Tedder?
nope, maar je denkt iig wel in de goeie richting
pi_30148270
Oppermaarschalk Sir Hugh Caswell Tremenheere Dowding?
(van hem weet ik dus weer niet zeker of 'ie in Schotland is geboren
  woensdag 31 augustus 2005 @ 22:44:10 #199
43311 jozef444
pi_30148402
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 22:41 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Oppermaarschalk Sir Hugh Caswell Tremenheere Dowding?
(van hem weet ik dus weer niet zeker of 'ie in Schotland is geboren
stuffie dowding klopt helemaal en idd geboren in Schotland
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')