abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29383060
Dag mensen.

Ik wil graag mijn medische basiskennis bijspijkeren omdat ik over een tijdje misschien aan de decentrale selectie van geneeskunde wil deelnemen.

Verschillende vrienden van me raden verschillende boeken hiervoor aan, waaronder:

- Clinical Medicine van Clark en Kumar
- Textbook of medical physiology van Guyton
- Medische basiskennis van Verstappen

Weten jullie welke hiervan de beste is voor zelfstudie? Hebben jullie evt. nog andere tips en boeken?
pi_29400430
Niemand?
  woensdag 3 augustus 2005 @ 19:13:52 #3
17274 Wuder
Wees blij dat je nog leeft!
pi_29400771
Aan welk universiteit ga je decentrale doen?

Ik neem aan dat je wil mee gaan doen met de decentrale van het jaar 2006-2007 (wat in Rotterdam plaats zal vinden in juli 2006)

Ik heb zelf meegedaan aan decentrale selectie in Rotterdam en je hebt totaal geen medische kennis nodig.. (als je tijdens je biologie lessen maar goed opgelet hebt, is het genoeg)

En van mij mag je de Kumar en Klark gaan lezen Als je dat uit je hoofd kunt leren, win je de Nobelprijs voor Geneeskunde
Sinterklahs, Ghet Dawn!!!!
pi_29400983
Kumar en Clark? Je weet dat dat een boek is van 10cm dik?

Ik zou idd eerder je oude bioboeken nog es openslaan samen met een Biodata/Binas-boekje, daar heb je meer aan dan de boeken door te nemen die ze voor geneeskunde zelf gebruiken. Dat zijn allemaal van die pillen waar je echt niet blij van wordt.
pi_29401043
thnx wat moest je allemaal doen voor jouw decentrale?
pi_29401699
fee-tje, arnhem e.o? Ik ook! vertel
  woensdag 3 augustus 2005 @ 19:54:43 #7
17274 Wuder
pi_29402000
Decentrale Selectie Rotterdam Geneeskunde?

Let op! ik heb decentrale gedaan in 2004, maar volgens mij verschilt het niet zoveel in Rotterdam elk jaar..
pi_29402106
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 19:45 schreef Billy_Mack het volgende:
fee-tje, arnhem e.o? Ik ook! vertel
wat moet ik vertellen
pi_29402295
ik woon part-time in velp vroeg me af waar jij ongeveer woonde
pi_29402473
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 20:02 schreef Billy_Mack het volgende:
ik woon part-time in velp vroeg me af waar jij ongeveer woonde
Das slowchat .
pi_29402861
ook OT dan maar weer, is het boek van C&K erg lastig om door te ploegen
pi_29403031
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 20:16 schreef Billy_Mack het volgende:
ook OT dan maar weer, is het boek van C&K erg lastig om door te ploegen
Tis goed te lezen hoor. Tzijn alleen maar 1,5k pagina's. En daarbij, voor je decentrale is dat echt compleet nutteloos gewoon . Ze verwachten echt niet dat je dan al dingen weet die een vierdejaars nog niet eens weet.
pi_29403062
ik vind het gewoon tof om door te nemen. Ik twijfel nl. nog tussen DS en zij-instroom (SUMMA oid)
pi_29403115
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 20:21 schreef Billy_Mack het volgende:
ik vind het gewoon tof om door te nemen. Ik twijfel nl. nog tussen DS en zij-instroom (SUMMA oid)
Wat jij wil. Als wij voor een opdracht 60pag moeten lezen zitten we al te zuchten .
pi_29406236
quote:
Op woensdag 3 augustus 2005 20:21 schreef Billy_Mack het volgende:
Het heeft geen zin om C&K te lezen of uit je hoofd te leren als je enigszins kans wilt maken voor SUMMA. Ik zou eerder fysiologie, anatomie bijspijkeren. Er staan voorbeeldexamens op de site, maar dat weet je waarschijnlijk al.
  woensdag 3 augustus 2005 @ 22:09:23 #16
122050 Plonky
boe, zegt de koe
pi_29406811
als ik wist wat je voor de decentrale selectie moest leren, dan zou ik je kunnen helpen! Maar, anders, weet ik het niet .

Anatomie?
Fysiologie?
Psychologie?
Sociologie?
Pathologie?
Medisch onderzoeken?

Kumar en Clark heb ik hier thuis staan. Een geweldig boek is het niet om van te leren. Het is 10cm dik, veel te veel tekst, dat je nooit door kan lezen, en sommige dingen zijn niet zo goed uitgelegd (zoals acute renal failure) - en dan is engels ook mijn voertaal :|.

Als je iets *clinical* nodig hebt dan kan je altijd voor Oxford Handbook of Clinical Medicine gaan, want die is klein en handig (vooral in het ziekenhuis).

Maar, deze boeken zijn niet echt voor de *basis*. Meer voor het werk in de clinische omgeving.

Dus, als ik weet wat je moet leren, dan kan ik zeggen wat je wel of niet moet kopen aan boeken..
....And just the scent of you is enough
(To make me sick)....
pi_29407499
K&C is handig om specifieke dingen op te zoeken, maar als leerboek is het totaaaal ongeschikt. Hetzelfde geldt overigens voor Sobotta, mocht je die term tijdens je boeken-zoektocht tegenkomen. 'k Denk eigenlijk dat je het beste goed alle medisch-gerelateerde eindtermen van VWO-Bio kunt doornemen voor de decentrale.

En als je echt met anatomie en fysiologische basiskennis bezig wilt gaan zou ik je aanraden om een willekeurige universiteitsbieb in te lopen met een eerstejaars-boekenlijst. Wij gebruiken Human Physiology van Rhoades en Pflanzer en Human Anatomy van Martini. In beide boeken staan samenvattingen van de hoofdstukken, kom je denk ik een aardig eind mee.
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_29449428
nuttige info intoxi, thnx!

andere GNK studenten die hier hun licht over willen laten schijnen?
pi_29450083
Voor anatomie zou ik zeggen Moore - Clinical Orientated Anatomy en voor fysiologie Berne & Levy - Principls of Physiology. Verder misschien Baynes - Medical Biochemistry voor biochemie.

Je moet het echt zelf weten als je het leuk vindt, maar echt... dit soort boeken werken je grotendeels in je eerste en tweede jaar helemaal door en dan begrijp je er een stuk meer van omdat je de context beter kunt plaatsen en wat meer begeleiding en uitleg krijgt bij de toch wat ingewikkeldere stukken.
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 20:34:52 #20
17274 Wuder
pi_29450435
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 20:13 schreef fee-tje het volgende:
Voor anatomie zou ik zeggen Moore - Clinical Orientated Anatomy en voor fysiologie Berne & Levy - Principls of Physiology. Verder misschien Baynes - Medical Biochemistry voor biochemie.

Je moet het echt zelf weten als je het leuk vindt, maar echt... dit soort boeken werken je grotendeels in je eerste en tweede jaar helemaal door en dan begrijp je er een stuk meer van omdat je de context beter kunt plaatsen en wat meer begeleiding en uitleg krijgt bij de toch wat ingewikkeldere stukken.
Dat Berne & Levy boek is wel overzichtelijk, maar tis wel verdomd saai om te lezen..
pi_29450665
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 20:34 schreef Wuder het volgende:
Dat Berne & Levy boek is wel overzichtelijk, maar tis wel verdomd saai om te lezen..
Dat dacht ik in mn eerste jaar ook, tot ik in de tweede Harrison's Principles of Internal Medicine voor mn kiezen kreeg . Toen bleek Berne&levy ineens een godenboek te zijn.
pi_29451330
Ik heb de decentrale selectie 2005 Rotterdam gedaan (en gehaald ).. Op 1 toets na lijkt het volgens mij precies op die van 2004. Zo beschrijft Wuder in dat draadje waar hij naar linkt dat er in 2004 een toets "exact rekenen" bij zat, die bestaat niet meer en is vervangen met een ander soort "lagere school reken"-toets ... En inderdaad voor de decentrale in Rotterdam hoef je je helemaal niet voor te bereiden.

Overigens is SUMMA geen zij-instroom, maar decentrale selectie en kost 1 lotingskans, de zij-instroom in Groningen of Leiden kost geen lotingskans. Als je mee wil doen aan een decentrale selectie denk ik dat je de meeste kans hebt in Rotterdam, de toetsen zijn heel goed te doen, zeker als je zelf al een andere studie (deels) hebt gedaan (ik weet niet hoe dat zit bij jou Billy_Mack?).
pi_29451443
ik twijfel tussen:

- SUMMA
- decentraal
- zijn-instroom (RUG)

doe momenteel bedrijfseconomie ( )

wat raden jullie me eigenlijk aan? Ik heb nog 1.5 jaar te gaan (wil wel afstuderen in huidige studie!), en ben nu bezig mijn NA/SK/WIB te halen (bio is al binnen )
pi_29451566
Oh grappig, das bijna mijn verhaal Billy ... ik heb Technische Bedrijfskunde gedaan ( ) en afgemaakt (afmaken vond ik ook belangrijk) en ga nu dus alsnog GNK doen.

Persoonlijk zou ik decentraal Rotterdam aanraden, zeker als je al een studie achter de rug hebt moet dat een makkie zijn en dat meen ik serieus. Bij zij-instroom en SUMMA heb jij (net als ik) het nadeel dat je geen opleiding hebt dat ook maar iets lijkt op geneeskunde (zoals biomedische technologie, biologie enz.) en denk ik dat je weinig kans maakt om door de 1e ronde te komen.
pi_29451681
cool, thnx singa

vraag aan de GNK studenten: aan welk vak van het VWO hebben jullie het meest (gehad) tijdens jullie huidigr GNK-studie? Bio, Na, Sk of WiB?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')