abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 7 augustus 2005 @ 15:14:06 #26
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_29486600
quote:
Op zondag 7 augustus 2005 14:35 schreef fee-tje het volgende:
na·tuur·gods·dienst (de ~ (m.))
1 godsdienst waarbij natuurkrachten en natuurverschijnselen worden gepersonifieerd

Ik vind de joodse, christelijke, islamitische god nou niet direct een personificatie van de natuur, terwijl het Germaanse/Scandinavische pantheon dit veelal wel is.
Zijn de joodse, christelijke en mohammedaanse goden dan de zelfde ?

Mooi pleidooi om te spreken van natuurgodsdiensten en hersenspinselgodsdiensten

[ Bericht 3% gewijzigd door Akkersloot op 07-08-2005 16:52:53 ]
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
pi_29703471
quote:
Op zondag 7 augustus 2005 13:08 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Waarom is zou de één een natuurgodsdienst zijn en de andere niet ?

Waarom heeft volgens het joodse (en dus christelijke en mohammedaanse) scheppingsverhaal Eva die appel geplukt. Omdat zij als vrouw toch het meeste lijdt (tijdens het baren dus). Eindigt het verhaal over Noach niet met de creatie van de regenboog? Gewoon natuurgodsdiensten dus.
Bij Asatru (odinisme dus, ik noem het zo) is de natuur het heiligst, en de goden natuurlijk

bij het jodendom/christendom/islam totaal niet, de heidenen hadden de tempels bij een boom, sterker nog, vaak was de boom de centrale punt van een ritueel en was er niet eens een tempel, bij het jodendom/christendom/islam wel, hun plaatsten een grote muur tussen de mens en de natuur.

en ik zit toch liever in een mooi bos dan in een of ander grieperig gebouw van 1 van die 3 eeh puntje puntje religies
  dinsdag 16 augustus 2005 @ 22:55:41 #28
61987 Graveland
Howdo Jiggaboo?
pi_29703526
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 22:54 schreef schwarz het volgende:

[..]

Bij Asatru (odinisme dus, ik noem het zo) is de natuur het heiligst, en de goden natuurlijk

bij het jodendom/christendom/islam totaal niet, de heidenen hadden de tempels bij een boom, sterker nog, vaak was de boom de centrale punt van een ritueel en was er niet eens een tempel, bij het jodendom/christendom/islam wel, hun plaatsten een grote muur tussen de mens en de natuur.

en ik zit toch liever in een mooi bos dan in een of ander grieperig gebouw van 1 van die 3 eeh puntje puntje religies
ééns
Went through grandpa's garbage, to see what I could find, I find a bunch of goodies, from 1945!
See all those items, from the good old days.. His metals in his hand, and his uniform so brave!
pi_29714875
quote:
Op dinsdag 16 augustus 2005 22:54 schreef schwarz het volgende:

[..]

Ik kan me voorstellen dat je liever in de natuur zit, dan in een groot gebouw.
Ik vind alleen het aanbidden van goden niet zo
Het brengt ook die mensen weer tot het onderdanig zijn aan één leider .
Het valt me wel op, dat de mens gewoon iets/iemand nodig heeft, om te vechten.
Want ook de mensen die dus de goden aanbidden, zullen zelf weer een reden zoeken om macht te krijgen.
Ik denk dan aan enkelen die zichzelf de rol van preker opleggen.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_29742250
quote:
Op woensdag 17 augustus 2005 11:52 schreef paddy het volgende:

[..]

Ik kan me voorstellen dat je liever in de natuur zit, dan in een groot gebouw.
Ik vind alleen het aanbidden van goden niet zo
Het brengt ook die mensen weer tot het onderdanig zijn aan één leider .
Het valt me wel op, dat de mens gewoon iets/iemand nodig heeft, om te vechten.
Want ook de mensen die dus de goden aanbidden, zullen zelf weer een reden zoeken om macht te krijgen.
Ik denk dan aan enkelen die zichzelf de rol van preker opleggen.
In Asatru zal je zien dat een groot gedeelte niet in de Goden geloven op echt een manier zoals ze bescheven staan, het is meer symbolisch bedoeld om een mentale band te hebben met de natuur, de verschillende goden belichamen ook vaak natuurlijke krachten en mensenlijke emoties, en met Asatru kan men die dingen beter begrijpen, er is ook geen een of andere profeet, ook geen bijbel met allemaal regeltjes, en we bidden ook niet zoals christenen en moslims, we leven gewoon, en het leven is belangrijk, en je volk en de natuur waar je mee verbonden bent.
De Goden zijn dus natuurkrachten en zo bescheven als Godelijke wezens van vlees en bloed om het goed te vertalen tot de mens toe.

de heidense religies kan je totaal niet vergelijken met de 3 religies van het midden oosten, dat zijn politieke groeperingen met een religieus laagje erover heen.

het mooie van heidense religies is dat het vaak een etnische religie is en dat men andere volkeren niet probeert te bekeren, vroeger was het ook zo van: jij heb jouwe goden en ik heb mijn goden, en dat is goed, en zelf al was er oorlog, probeerde men nooit iemand te bekeren, het Hindoeisme is een voorbeeld van een hedendaagse etnische religie, 1 van de oude pagan religies die nog steeds bestaat deze dag, en nog groot ook, 1 van de grote religies van de wereld.

je zal in al die heidense religies ook nooit vinden dat iedereen een viking moet zijn, of een hindoe, of een boedhist, of een indiaan, dat is voor de machtgeile politieke religies, wij leven liever hoe het hoort, met de natuur, inplaats van die andere politieke religies die elk boompje omver halen voor hun achterlijke mctempels.
  donderdag 18 augustus 2005 @ 14:12:50 #31
126614 Guns_n_Roses
Hadj Brahim Khaled.
pi_29752669
quote:
In Asatru zal je zien dat een groot gedeelte niet in de Goden geloven op echt een manier zoals ze bescheven staan, het is meer symbolisch bedoeld om een mentale band te hebben met de natuur
Waar baseer je dat op? Heb je gegevens om dat te staven, of spreek je slecht een vermoeden uit?
quote:
de heidense religies kan je totaal niet vergelijken met de 3 religies van het midden oosten, dat zijn politieke groeperingen met een religieus laagje erover heen.

het mooie van heidense religies is dat het vaak een etnische religie is en dat men andere volkeren niet probeert te bekeren
Wat versta jij precies onder een etnische religie? Wat mij betreft is het Jodendom ook echt een etnische religie. Al schijn je weer te kunnen spreken van "religieuze joden" en "etnische joden". Blijkbaar maken ze nog een verschil tussen religie, en cultuur er om heen. Hetgeen het allemaal niet transparanter op maakt.
pi_29754700
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 00:53 schreef Godslasteraar het volgende:
De link met nazisme die gemaakt wordt ligt denk ik vooral daaraan dat alles wat Germaans is, verdacht wordt gemaakt. En dat terwijl anti-semitisme zijn wortels in het christendom heeft. Vermoedelijk is dat ook de reden, schuif de misdaden van WO-2 op Germaanse tradities/sagen
Daartoe bestaat ook wel degelijk aanleiding.
quote:
opdat er géén pijnlijke discussies gevoerd worden over de centrale rol van het christendom in de holocaust.
Die bestaat niet.
quote:
En laat er geen misverstand over bestaan, Duitsland was een zeeeeer christelijk land, nog steeds eigenlijk.
Ja, zo is Cambodja van origine ook niet Communistisch, maar was Pol Pot wel degelijk een Communist.
quote:
Wat mij ook altijd fascineert is dat IJsland als eerste een volksraad/parlement had, vervolgens bekeerde men zich tot het christendom en werd het parlement afgeschaft
Is er een causaal verband? Volgens mij werd het Parlement trouwens zeer laat ontbonden, haast nog in de Verlichting;

http://www.onelang.com/encyclopedia/index.php/Iceland

En werd de volksvergadering niet in 930 gesticht? Nog geen eeuw voor de kerstening!
quote:
regressie dus.
Dit lijkt me een non-sequitur. Regressie waarin?
quote:
Een totalitaire samenleving is een wezenlijk element van het christendom
Onzin. Totalitarisme is een puur twintigste-eeuws verschijnsel, dat niet strookt met de machtsverhoudingen die de meeste Christelijke samenlevingen kenmerkten. Bovendien; wat is ''het Christendom''?
quote:
of eigenlijk van het monotheïsme, waarbij de god van de christenen het bestuur op aarde overhandigt aan de koningen en keizers.
Ach ja, een dergelijk verschijnsel is inderdaad geheel afwezig in het polytheisme. .
quote:
Koningen ontlenen daaraan hun autoriteit.
Een frase als ''bij de gratie Gods'' houdt anders een belangrijke beperking van de koninklijke macht in. Heb je wel eens van de Blijde Incomste gehoord?

[ Bericht 2% gewijzigd door Johan_de_With op 18-08-2005 15:44:18 ]
  vrijdag 19 augustus 2005 @ 21:40:56 #33
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_29794297
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 14:12 schreef Guns_n_Roses het volgende:
Wat versta jij precies onder een etnische religie?
Volgens de koran zijn de "nakomelingen van Ismael" toch ook uitverkoren ?
quote:
Al schijn je weer te kunnen spreken van "religieuze joden" en "etnische joden". Blijkbaar maken ze nog een verschil tussen religie, en cultuur er om heen
Joden is ook gewoon een volk. Niet elke jood is gelovig, laat staan joods gelovig.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
pi_29824442
quote:
Op donderdag 18 augustus 2005 14:12 schreef Guns_n_Roses het volgende:

[..]

Waar baseer je dat op? Heb je gegevens om dat te staven, of spreek je slecht een vermoeden uit?
[..]
ooit een heiden tegengekomen die gelooft dat Thor met zijn strijdwagen door de lucht vliegt en onweer veroorzaakt met zijn hamer ?
quote:
Wat versta jij precies onder een etnische religie? Wat mij betreft is het Jodendom ook echt een etnische religie. Al schijn je weer te kunnen spreken van "religieuze joden" en "etnische joden". Blijkbaar maken ze nog een verschil tussen religie, en cultuur er om heen. Hetgeen het allemaal niet transparanter op maakt.
christendom en die islam religie is geen etnische religie

alle oude voor christelijke religies waren dat wel
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 22:50:26 #35
126614 Guns_n_Roses
Hadj Brahim Khaled.
pi_29825049
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 22:26 schreef schwarz het volgende:

[..]

ooit een heiden tegengekomen die gelooft dat Thor met zijn strijdwagen door de lucht vliegt en onweer veroorzaakt met zijn hamer ?
[..]
Zeer zeker ja,legio.
quote:
christendom en die islam religie is geen etnische religie
True, maar daar beantwoordt je mijn vraag nog niet mee De vraag luidt wat jij precies onder een etnische religie verstaat. Graag een omschrijving van deze definitie in jouw perceptie, niet enkel voorbeelden noemen.
  zaterdag 20 augustus 2005 @ 23:02:03 #36
126614 Guns_n_Roses
Hadj Brahim Khaled.
pi_29825319
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 22:26 schreef schwarz het volgende:
alle oude voor christelijke religies waren dat wel
Dat is niet juist.
pi_29837676
quote:
Op zaterdag 20 augustus 2005 22:50 schreef Guns_n_Roses het volgende:

[..]

Zeer zeker ja,legio.
[..]

True, maar daar beantwoordt je mijn vraag nog niet mee De vraag luidt wat jij precies onder een etnische religie verstaat. Graag een omschrijving van deze definitie in jouw perceptie, niet enkel voorbeelden noemen.
een religie/geloof dat vast zit aan een volk

heidense religies zitten vast aan de bodem, aan de natuur, en aan het volk dat daar leeft.

de indiaanse religie kan moeilijk hier leven met hun beren en bizons goden, het is verbonden met het volk en de bodem.
  zondag 21 augustus 2005 @ 14:24:05 #38
126614 Guns_n_Roses
Hadj Brahim Khaled.
pi_29838416
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 13:56 schreef schwarz het volgende:

[..]

een religie/geloof dat vast zit aan een volk

heidense religies zitten vast aan de bodem, aan de natuur, en aan het volk dat daar leeft.

de indiaanse religie kan moeilijk hier leven met hun beren en bizons goden, het is verbonden met het volk en de bodem.
Ok, blut-boden dus. Maar kan je het hindoeïsme dan wel als dusdanig kwalificeren? Ik bedoel, in hoeverre is dat dat nog heim-bodem gerelateerd? Zo zijn 4/5 van de Hindoestanen hindoeïst, terwijl ze toch niet bepaald near de bakermat van het Sanatan Dharm leven...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')