abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29447879
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 12:05 schreef FuifDuif het volgende:
Maar dan is de term gelovige toch precies hetzelfde? Of je nu gelovige zegt of ongelovige, wat dat betreft maakt het niet uit. Dus wat moeten we dan, niet-geloven als norm beschouwen en gelovige als de afwijking daarop? Dat is niet logisch, want dan draai je de zaak enkel om, terwijl er helemaal geen reden toe is.
Het is een lastig "probleem", maar ook de term ongelovig wordt vaak niet juist gebruikt, zoals Akkersloot ook al opmerkt.
het zou dan anders-gelovige moeten heten of mede-gelovige.
Je zou woorden moeten vinden die de verdraagzaanheid tussen on- anders- en ge- lovigen beter uitdrukken.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 18:10:04 #152
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_29448047
Denk eens een keer verder akkersloot. Een christen vindt het christelijke geloof het enige en juiste geloof. De islam, etc. is in hun ogen dus niet-het-enige-en-juiste-geloof. Mensen die een ander geloof aanhangen (zoals jij akkersloot, met je 'aanneembaarheidsgodsdienst' die je ook iedereen door de strot duwt zoals een echte gelovige, maar jij mag dat wel natuurlijk) of geen geloof aanhangen zijn dus per definitie ongelovig, ze geloven immers niet in het ware geloof. Zo ook voor islamieten, joden etc.

Maar goed, ik snap sowieso niet waarom ik reageer want lezen doe je niet snel.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_29450593
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 17:34 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Mee eens.

Maar aangezien een christen of moslim niet kan bewijzen dat een niet-christen of niet-moslim nergens anders in gelooft, vind ik dat die een niet-christen of niet-moslim gewoon geen ongelovige hoeft te noemen.
Heb je helemaal gelijk in.

Daarbij draagt de term ongelovig een hele reeks negatieve insinuaties met zich mee, waardoor de vergelijking roken versus niet-roken mank gaat. En in het geval van roken is het, buiten de tabaksindustrie, iedereen duidelijk dat het ongezond is en je kleren gaan er nog van stinken ook, een negatieve connotatie is mijns inziens dan ook gerechtvaardigd. Bij gelovig versus ongelovig niet, met name omdat het de gelovigen zijn die 'de ander', vaak onterecht, als ongelovig bestempelen, wat Akkersloot terecht irriteert.
  vrijdag 5 augustus 2005 @ 21:59:13 #154
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_29452126
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 18:10 schreef DionysuZ het volgende:
Denk eens een keer verder akkersloot. Een christen vindt het christelijke geloof het enige en juiste geloof. De islam, etc. is in hun ogen dus niet-het-enige-en-juiste-geloof. Mensen die een ander geloof aanhangen (zoals jij akkersloot, met je 'aanneembaarheidsgodsdienst' die je ook iedereen door de strot duwt zoals een echte gelovige
Noem ik mensen die anders dan mij geloven dan ongelovigen ? (1)

Zoals een "echte gelovige", dus iemand met een aanneembaarheidsgodsdienst (godsdienst zonder geloof in "profeten" met hun "openbaringen" zijn geen echte gelovigen ? (2)

"Zoals een echte gelovige". Heb ik een bekeringsdrang ? Je hoeft van mij echt niet in een God te geloven hoor. (3)

" of geen geloof aanhangen zijn dus per definitie ongelovig, ze geloven immers niet in het ware geloof. Zo ook voor islamieten, joden etc.". Precies volgens hun definitie. (4)
Zal ik ook even mijn definities opleggen: Jij als andersgelovige bent een homo, volgens mijn definitie. Dus je dan ook maar een homo laten noemen. Nu kan je mijn doctrine heel gemakkelijk onderuit halen (waarom zou je je immers een homo laten noemen) maar volgens jouw redenering hoeft dat dus niet. Want het is volgens jous "immers zo".

"Maar goed, ik snap sowieso niet waarom ik reageer want lezen doe je niet snel".

Alsjeblieft op 4 punten gaat je betoog er dus onderuit
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
pi_29452648
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 12:53 schreef roobje het volgende:
Bright vind ik nog helemaal geen slechte.. sowieso iets in de richting van 'verlicht' want wij als atheisten/agnosten slaan elkaar tenminste het hoofd niet in (zie moslim-christen conflicten in veel Afrikaanse landen) en besteden onze tijd tenminste nuttig en niet met het najagen van sprookjes of het bekeren van een moordenaa met gebedr.

Ik heb een hogere dunk van mensen die er goed over na hebben gedacht en daaruit concluderen dat religie onzin is dan mensen die gelovig zijn. Ik vind dat een ander woord voor ongelovigen zeker een positieve inslag moet hebben.
[..]
Er is nogal wat kritiek op de keuze voor 'Bright', het zou arrogant zijn en denigrerend t.o.v. gelovers. Daniel Dennett maakt een aardige vergelijking in een artikel van hem waarin hij zich afvraagt waarom atheïsten van alles en nog wat beschuldigd mogen worden terwijl vergelijkbare discriminerende uitspraken t.o.v. Joden en negers, gelukkig, nu als verwerpelijk worden beschouwd. Dit is in Nederland natuurlijk niet erg relevant, maar deste meer in een groot deel van de wereld. Wat is het verschil tussen een presidentskandidaat in de VS die geen kans maakt omdat zij/hij zwart/vrouw is, en een presidentskandidaat die atheïst is.
Al heeft een zwarte presidentskandidaat ook nu in de VS vermoedelijk geen schijn van kans, alleen geeft men dat niet openlijk toe, laat staan dat men dat verdedigt.

Het woord ''verlicht'' is niet zo populair onder atheïsten als koosnaam omdat het toch een beetje op ''openbaring'' lijkt, en daar houden wij niet zo van (aldus Dennett)
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 14:13:51 #156
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_29465725
quote:
Op vrijdag 5 augustus 2005 21:59 schreef Akkersloot het volgende:

[..]
bla
jij mag mij best homo noemen hoor als je dat leuk vindt. Als je opgegroeid bent met het feit dat iedereen buiten jouw geloof een homo is, dan laat dat vooral zo zijn. Ik heb er geen last van en zal zeker niet proberen het woord homo te laten verbieden dan.
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 16:01:58 #157
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_29467492
Oh akkersloot heeft zeker wel bekeringsdrang Maar dan om gelovigen van hun geloof af te bekeren.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 19:06:31 #158
115082 Jaande
Don't ask me who started
pi_29470730
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 16:01 schreef ATuin-hek het volgende:
Oh akkersloot heeft zeker wel bekeringsdrang Maar dan om gelovigen van hun geloof af te bekeren.
Dat ze geloven zoveel ze willen! You still don't get it hé!

Waar heeft de 'gelovige' de 'ongelovige' zo desperate nodig? Juist omdat Islam een dreig-religie (zwarte-piet-religie) is!

Wie stout is in de zak, en wie braafs is krijgt lekkers...

En wat is dat braafs zijn dan? Niet naar de McDonalds gaan, het is haraam. NIet je haren tonen... enz... Géén varkensvlees enz..

Vanuit het perspectief van een kortzichtige Moslim is het Westen dus stout, stouter, stoutst, gezant van de Duivel, de Duivel (hangt er van af hoe oerconservatiefachtig kortzichtig hij/zij de Koran leest!)

De Koe (Al-Baqarah)
O, gij die gelooft, geeft van hetgeen Wij u hebben geschonken, voordat de dag komt, waarop noch handel, noch vriendschap, noch voorspraak zal zijn; en de ongelovigen zijn de onrechtvaardigen.

Yeah right - ga maar gaan interpreteren... en vervolgens beleven...
to name or not to name...
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 22:03:17 #159
60090 Akkersloot
pi_29474070
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 14:13 schreef DionysuZ het volgende:

[Akkersloot "bla"]

jij mag mij best homo noemen hoor als je dat leuk vindt. Als je opgegroeid bent met het feit dat iedereen buiten jouw geloof een homo is, dan laat dat vooral zo zijn. Ik heb er geen last van en zal zeker niet proberen het woord homo te laten verbieden dan.
Een grote mond dat ik je reacties toch niet zou lezen, laat staan dat ik zou reageren en maar op één puntje reageren.

Maar misschien de naam van mijn topic maar veranderen in "moet ik mij een ongelovige laten noemen". Kan jij zelfs misschien ook mee discussieren waar het wél over gaat.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 22:07:26 #160
60090 Akkersloot
pi_29474143
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 16:01 schreef ATuin-hek het volgende:
Ik hoef me als niet-christen of niet-moslim geen ongelovige te laten noemen. Maar dat kan jij natuurlijk niet felen.

[ Bericht 10% gewijzigd door Alicey op 07-08-2005 09:15:58 ]
  zondag 11 december 2005 @ 15:22:38 #161
60090 Akkersloot
pi_32989636
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 00:07 schreef Adnan het volgende:

[
Het hoeft mij ineens niet te gaan ofdat hun termen mensen tegen elkaar op zetten. Ik vind dat we gewoon niet aan de instandhouding van hun doctrine mee hoeven te helpen.]

Soms...ben je zelfs zieligerdan ik me ooit voor mogelijk hield..
dit is zo een moment..
ik denk dat je een vriend moet zoeken nerd...niet als in vriendschappelijk maar om je te laten bewerken van achteren..
Deze achterlijke opmerking verdient gewoon een schopje

Verder te volgen als "adnansupernew".
  zondag 11 december 2005 @ 15:34:35 #162
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_32989958
Iets met oude koeien enzo...
Onikaan ni ov dovah
  zondag 11 december 2005 @ 15:53:20 #163
60090 Akkersloot
pi_32990487
quote:
Op zondag 11 december 2005 15:34 schreef ATuin-hek het volgende:
Iets met oude koeien enzo...
Neem jij die wel van achteren dan
  zondag 11 december 2005 @ 17:02:44 #164
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_32991341
quote:
Op zondag 11 december 2005 15:53 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Neem jij die wel van achteren dan
Nee die laat ik lekker in de sloot staan.
Onikaan ni ov dovah
  zondag 11 december 2005 @ 17:04:19 #165
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32991370
wat is dit nou weer voor een nutteloze topickick? opeens een oud topic weer bovenaan MyAT
  zondag 11 december 2005 @ 17:05:10 #166
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_32991385
* Alicey begrijpt ook de topic kick niet helemaal, maar de wegen van Akkersloot zullen wel ondoorgrondelijk zijn.
pi_32991491
ge·lo·vi·ge (de ~ (m.), ~n)
1 aanhanger van een geloof

Een on-gelovige is dus géén aanhanger van een geloof. Als een Christen dan een Islamiet ongelovige zou noemen, is dat taalkundig niet correct, want een Islamiet gelooft wel degelijk. Maargoed... niet iedereen accepteer het geloof van een ander als een waar geloof. Zo zijn er ook genoeg mensen die hun mening als waarheid zien en anderen dus als onwetend beschouwen. Daar hoef je niet gelovig voor te zijn.
  zondag 11 december 2005 @ 17:11:41 #168
60090 Akkersloot
pi_32991525
quote:
Op zondag 11 december 2005 17:05 schreef Alicey het volgende:
* Alicey begrijpt ook de topic kick niet helemaal, maar de wegen van Akkersloot zullen wel ondoorgrondelijk zijn.
Ondoorgrondelijk ?

Gewoon omdat ik
quote:
ik denk dat je een vriend moet zoeken nerd...niet als in vriendschappelijk maar om je te laten bewerken van achteren..
niet hoef te nemen.
  zondag 11 december 2005 @ 17:12:57 #169
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_32991556
quote:
Op zondag 11 december 2005 17:11 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Ondoorgrondelijk ?

Gewoon omdat ik
[..]

niet hoef te nemen.
Uit de reactie maak ik ook niet op dat jij iemand moet nemen, maar dat jij iemand je moet laten nemen. Een subtiel verschil.
  zondag 11 december 2005 @ 17:13:48 #170
60090 Akkersloot
pi_32991578
quote:
Op zondag 11 december 2005 17:10 schreef HuHu het volgende:
ge·lo·vi·ge (de ~ (m.), ~n)
1 aanhanger van een geloof

Een on-gelovige is dus géén aanhanger van een geloof. Als een Christen dan een Islamiet ongelovige zou noemen, is dat taalkundig niet correct, want een Islamiet gelooft wel degelijk. Maargoed... niet iedereen accepteer het geloof van een ander als een waar geloof. Zo zijn er ook genoeg mensen die hun mening als waarheid zien en anderen dus als onwetend beschouwen. Daar hoef je niet gelovig voor te zijn.
En iemand die geen christen én geen moslim én geen joodsgelovige én geen hindoe én geen weet ik wat is hoeft ook geen ongelovige te zijn. Het gaat iemand geen donder aan of iemand wel of niet gelovig is en dan heb je die ander ook geen ongelovige te noemen. Zo zie ik het.

Als ik mij als niet-christen, enz een ongelovige zou laten moeten noemen zou ik dus gewoon meewerken aan die doctrines. En toen volgde dus die opmerking van Adnan(supernew)
pi_32991615
quote:
Op zondag 11 december 2005 17:13 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

En iemand die geen christen én geen moslim én geen joodsgelovige én geen hindoe én geen weet ik wat is hoeft ook geen ongelovige te zijn. Het gaat iemand geen donder aan of iemand wel of niet gelovig is en dan heb je die ander ook geen ongelovige te noemen. Zo zie ik het.
Ik mag jou toch ook man noemen, want je bent toch een man? Dat is een feit. Ik kan jou geen zeurpiet noemen, want dat is een mening. En als jij nergens, maar dan ook nergens in gelooft, dan ben je een ongelovige. Dat is een feit. Sim-pel.
  zondag 11 december 2005 @ 17:15:54 #172
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32991629
quote:
Op zondag 11 december 2005 17:13 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

sja als het jouw mening is dat de ander een ongelovige is, vrijheid van meningsuiting nietwaar.
  zondag 11 december 2005 @ 17:17:18 #173
60090 Akkersloot
pi_32991663
quote:
Op zondag 11 december 2005 17:12 schreef Alicey het volgende:
Uit de reactie maak ik ook niet op dat jij iemand moet nemen, maar dat jij iemand je moet laten nemen. Een subtiel verschil.
Weer wat geleerd Alicey. Een opmerking nemen is wat anders dan iemand nemen. Lekker zooitje is het bij jullie thuis.
  zondag 11 december 2005 @ 17:17:53 #174
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_32991679
quote:
Op zondag 11 december 2005 17:15 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

sja als het jouw mening is dat de ander een ongelovige is, vrijheid van meningsuiting nietwaar.
Vrijheid van meningsuiting werkt voor degenen die dat het hardste schreeuwen vaak eenzijdig.
  zondag 11 december 2005 @ 17:18:15 #175
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_32991688
quote:
Op zondag 11 december 2005 17:17 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Weer wat geleerd Alicey. Een opmerking nemen is wat anders dan iemand nemen. Lekker zooitje is het bij jullie thuis.
Maar het is wel heel gezellig.
  zondag 11 december 2005 @ 17:18:17 #176
60090 Akkersloot
pi_32991689
quote:
Op zondag 11 december 2005 17:15 schreef DionysuZ het volgende:
Hoe staat het dan met de vrijheid om niet mee hoeven te werken aan doctrines zoals het gristendom en de islam
  zondag 11 december 2005 @ 17:19:27 #177
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32991723
quote:
Op zondag 11 december 2005 17:17 schreef Alicey het volgende:

[..]

Vrijheid van meningsuiting werkt voor degenen die dat het hardste schreeuwen vaak eenzijdig.
helaas. Maar ik zal er niet van wakker liggen als iemand mij ongelovige zou noemen, dat ben ik toch ook?
  zondag 11 december 2005 @ 17:20:29 #178
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32991743
quote:
Op zondag 11 december 2005 17:18 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Hoe staat het dan met de vrijheid om niet mee hoeven te werken aan doctrines zoals het gristendom en de islam
Dat is je eigen vrijheid. Maar bij jou merk ik dat ipv dat je niet meewerkt aan de doctrines, je juist het christendom en de islam enorm promoot. Negatieve publiciteit is immers ook publiciteit.
  zondag 11 december 2005 @ 17:20:34 #179
60090 Akkersloot
pi_32991746
quote:
Op zondag 11 december 2005 17:15 schreef HuHu het volgende:
Ik mag jou toch ook man noemen, want je bent toch een man? Dat is een feit. Ik kan jou geen zeurpiet noemen, want dat is een mening. En als jij nergens, maar dan ook nergens in gelooft, dan ben je een ongelovige. Dat is een feit. Sim-pel.
Hoe zo een feit dat ik een ongelovige ben. Dat maak jij niet uit, knurft.
  zondag 11 december 2005 @ 17:21:33 #180
60090 Akkersloot
pi_32991776
quote:
Op zondag 11 december 2005 17:20 schreef DionysuZ het volgende:
Dat is je eigen vrijheid. Maar bij jou merk ik dat ipv dat je niet meewerkt aan de doctrines, je juist het christendom en de islam enorm promoot. Negatieve publiciteit is immers ook publiciteit.
Zo werkt dat met gezwellen.
  zondag 11 december 2005 @ 17:21:46 #181
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_32991781
Akkersloot jij ongelovige! Jij gelooft nieteens in het FSM
Onikaan ni ov dovah
pi_32991804
quote:
Op zondag 11 december 2005 17:20 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Hoe zo een feit dat ik een ongelovige ben. Dat maak jij niet uit, knurft.
Pardon?

Ik zeg duidelijk: En als jij nergens, maar dan ook nergens in gelooft, dan ben je een ongelovige. Dat is geheel correct. Een gelovige geloofd ergens in, een ongelovige geloofd nergens in. Ik zeg nergens dat jij gelovig, dan wel ongelovig bent.
  zondag 11 december 2005 @ 17:23:59 #183
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32991822
quote:
Op zondag 11 december 2005 17:21 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Jij eist dat christenen en islamieten respect hebben voor jouw levensovertuiging, maar ondertussen heb jij geen respect voor hun levensovertuiging.
  zondag 11 december 2005 @ 17:24:02 #184
66825 Reya
Fier Wallon
pi_32991824
quote:
Op zondag 11 december 2005 17:21 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Nee hoor, zo werkt het met heel veel sociale fenomenen
  zondag 11 december 2005 @ 17:27:23 #185
60090 Akkersloot
pi_32991890
quote:
Op zondag 11 december 2005 17:23 schreef DionysuZ het volgende:
Jij eist dat christenen en islamieten respect hebben voor jouw levensovertuiging, maar ondertussen heb jij geen respect voor hun levensovertuiging.
Maar mijn levensovertuiging (er bestaat geen God van de bijbel en geen God van de koran) bemoeit zich ook niet met hen. Zij bemoeien zich echter wel met mij. O.a. door te stellen dat ik een ongelovige c.q. een ondankbare ben.

Ik zeg toch niet dat zij ongelovig of "ondankbaar" zijn.
  zondag 11 december 2005 @ 17:28:54 #186
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_32991932
quote:
Op zondag 11 december 2005 17:27 schreef Akkersloot het volgende:

Maar je zou maar wat graag dat willen zeggen he?
  zondag 11 december 2005 @ 17:29:16 #187
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32991950
quote:
Op zondag 11 december 2005 17:27 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Maar mijn levensovertuiging (er bestaat geen God van de bijbel en geen God van de koran) bemoeit zich ook niet met hen. Zij bemoeien zich echter wel met mij. O.a. door te stellen dat ik een ongelovige c.q. een ondankbare ben.
Jij bemoeit je enorm met hun levensovertuiging! Kijk maar eens in de lijst van topics die jij hebt gestart. Jij bent hier degene die hun levensovertuiging zowat achterlijk noemt.
quote:
Nee, je zegt dat ze een achterlijk geloof aanhangen.
pi_32992079
Wat een rare spijkers-op-laag-water-zoekerij, akkie. Ik ben in ieder geval wel een ongelovige, en bovendien een ondankbare, want wat niet is, dat kan ook niet bedankt worden, nietwaar ? Wat zit je daar nu precies aan dwars ? Je kunt overal wel een mening over willen hebben...
Mu!
  zondag 11 december 2005 @ 17:39:44 #189
129362 BennyNL
1 lange trip
pi_32992198
je hebt gelijk Akkersloot
Gemiddeld reactieniveau op de FP:
[quote]Ben benieuwd wanneer Bin Laden zelf met een boek komt![/quote]
Buzzz: Wat, gebundelde grot tekeningen??? >:)
pi_32992341
Wat ik bij dit soort zaken denk, is dat ik het probleem eigenlijk niet als probleem wil zien. Ik snap de irritaties van zowel Akkersloot als alle gelovigen hier. Maar is het niet zo, dat juist de mensen welke het hardst schreeuwen deze "discussie" in stand houden? Nou weet ik dat Akkersloot ook wel verwacht had dat het ongeveer zo zou lopen. Er zijn hier genoeg mensen welke keer op keer vol genoegen deze topics doorspeuren om Akkersloot te pakken op zijn denkfouten. Prima. Maar wat ik wel slecht vind, is de toon in sommige delen van de discussie. Mensen kunnen blijkbaar geen respect opbrengen voor de afwijkende mening van Akkersloot en helaas wil Akkersloot nog te vaak meegaan in deze afblaffingen jegens elkander. En dat is denk ik het grootste probleem bij dit onderwerp: de 2 groepen (gelovigen en ongelovigen) kunnen blijkbaar onvoldoende respect voor elkaar opbrengen en dus zullen deze 2 groepen blijven botsen, indien er niet wat gedaan wordt aan het onderlinge respect. Mensen welke iets anders aanhangen dan mij, hoeven me echt niet hun ideeën te onthouden, maar ze moeten ook mijn kant van het verhaal kunnen accepteren. Er zijn wereldwijd genoeg gelovigen en on-gelovigen welke dit wel kunnen. Dus het Utopia-idee van Thomas More was nog niet zo slecht: iedereen kan en mag zijn/haar eigen geloof aanhouden, zo lang er maar sprake is van onderling respect voor elkaar en elkaars geloof. En zo zou het in de wereld ook moeten zijn!

En om even op het onderwerp zelf te reageren:
hei·den (de ~ (m.), ~en)
1 iem. die niet de juiste of in het geheel geen religie aanhangt => paganist

Bij deze ben ik Paganist, want in mijn ogen ben je altijd op zoek naar het beste om in te geloven en verandert dit ook nog eens vaak. Hoe vaak denk je niet de oplossing gevonden te hebben om de volgende dag tot de conclusie gekomen dat er iets niet aan je nieuwe theorie klopt? Nou zullen er genoeg gelovigen zijn welke wel hun "ware geloof" hebben gevonden. Aan die mensen kan ik alleen maar zeggen: goed zo, hou vol en blijf je ontwikkelen binnen dit geloof. Niemand heeft in mijn ogen het recht jou je geloof of ongeloof te verbieden. Zolang er maar wederzijds begrip en respect is, kan ik nog wel 3000 andere religies er bij hebben.. pantheisme..
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_32992440
Daar mis ik dan ook nog een zeker dimensie in, Boswachtertje. Er zijn ook nog mensen die het gewoon 'niet zo interesssant' vinden. Of god nou wel of niet bestaat, hoe de wereld geschapen is en wat er met je gebeurt als je dood gaat, kan het mij eigenlijk bammen, wat heb ik aan die onzin ? Het is niet eens zo dat ik geen religie aanhang, maar meer dat het gewoon geen onderdeel van mijn realiteit is. Is daar ook een woord voor ? Mooi, dan ben ik dat dus.
Mu!
  zondag 11 december 2005 @ 17:52:43 #192
60090 Akkersloot
pi_32992517
quote:
Op zondag 11 december 2005 17:29 schreef DionysuZ het volgende:
Jij bemoeit je enorm met hun levensovertuiging! Kijk maar eens in de lijst van topics die jij hebt gestart. Jij bent hier degene die hun levensovertuiging zowat achterlijk noemt.
Dat is natuurlijk niet omdat de islam en gristendom geen maatschappelijke invloeden hebben. Steek jij de oorlog in Irak maar op het kapitalisme
quote:
Nee, je zegt dat ze een achterlijk geloof aanhangen.
Zou elk geloof per definitie niet achterlijk kunnen zijn dan Als je stelt dat je persé moet geloven om in de hemel te komen noem ik dat gewoon achterlijk.
  zondag 11 december 2005 @ 17:54:55 #193
60090 Akkersloot
pi_32992573
quote:
Op zondag 11 december 2005 17:34 schreef SingleCoil het volgende:
Ik ben in ieder geval wel een ongelovige, en bovendien een ondankbare, want wat niet is, dat kan ook niet bedankt worden, nietwaar ?
999 van de 1000 stellen juist dat je niet ondankbaar kan zijn voor iets wat niet bestaat.
pi_32992607
quote:
Op zondag 11 december 2005 17:49 schreef SingleCoil het volgende:
Daar mis ik dan ook nog een zeker dimensie in, Boswachtertje. Er zijn ook nog mensen die het gewoon 'niet zo interesssant' vinden. Of god nou wel of niet bestaat, hoe de wereld geschapen is en wat er met je gebeurt als je dood gaat, kan het mij eigenlijk bammen, wat heb ik aan die onzin ? Het is niet eens zo dat ik geen religie aanhang, maar meer dat het gewoon geen onderdeel van mijn realiteit is. Is daar ook een woord voor ? Mooi, dan ben ik dat dus.
Sorry, helemaal vergeten mee te nemen Maar ik neem aan dat jij dan ook wel respect kunt opbrengen voor mensen welke er wel aandacht aan besteden..
Ik ben momenteel wel bezig met dit soort zaken, maar ik hang geen geloof aan, ik heb hooguit wat practische dingen vanuit het boeddhisme overgenomen en toegepast in mijn leven. Maar de vragen van je zijn idd wel terecht. Het zijn zeer waarschijnlijk vragen waarop de mens toch nooit een definitief antwoord kan geven en daarom leef ik ook veel liever gewoon net als jij in de realiteit van het NU. Ik leef NU, dus ik kan NU dingen veranderen. En mocht er iets zijn na de dood, dat zie ik dan wel weer. Er zal vast een woord voor zijn, voor jouw denkwijze, maar ik denk dat "SingleCoil's denkwijze" de lading beter zal dekken dan elk ander woord
  zondag 11 december 2005 @ 17:59:56 #195
60090 Akkersloot
pi_32992691
quote:
Op zondag 11 december 2005 17:46 schreef Boswachtertje het volgende:
Dus het Utopia-idee van Thomas More was nog niet zo slecht: iedereen kan en mag zijn/haar eigen geloof aanhouden, zo lang er maar sprake is van onderling respect voor elkaar en elkaars geloof.
Ik pak er dit maar uit. "respect voor elkaars geloof" houdt ten eerste in dat je een andersgelovige dus geen ongelovige zou mogen noemen.

Gelovigen vinden geloof zo belangrijk. Waarom noemen ze andersgelovigen dan "ongelovigen" . Het antwoord hou ik maar voor me.
pi_32992776
quote:
Op zondag 11 december 2005 17:54 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

999 van de 1000 stellen juist dat je niet ondankbaar kan zijn voor iets wat niet bestaat.
Dan heb ik het misschien wel mis. Zo belangrijk is het nu ook weer niet. Maar misschien is wat je zegt ook wel niet waar.
Mu!
  zondag 11 december 2005 @ 18:06:44 #197
60090 Akkersloot
pi_32992844
quote:
Op zondag 11 december 2005 17:56 schreef Boswachtertje het volgende:
het NU. Ik leef NU, dus ik kan NU dingen veranderen. En mocht er iets zijn na de dood, dat zie ik dan wel weer. Er zal vast een woord voor zijn, voor jouw denkwijze, maar ik denk dat "SingleCoil's denkwijze" de lading beter zal dekken dan elk ander woord
"Onverschilligen" is misschien beter. Ik heb absoluut geen minachting voor onverschilligen. Religieus gezien zou ik misschien ook een onverschillige zijn. Het punt is alleen dat bepaalde "religies" zo'n maatschappelijke en politieke uitwerking hebben dat het mij wél interesseert.

zondag 11 december 2005 @ 18:06:53 #198
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32992848
quote:
Op zondag 11 december 2005 17:59 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Ik pak er dit maar uit. "respect voor elkaars geloof" houdt ten eerste in dat je een andersgelovige dus geen ongelovige zou mogen noemen.
En tegelijkertijd dat je een ander geloof niet achterlijk zou mogen noemen. Het werkt 2 kanten op.
pi_32992886
quote:
Op zondag 11 december 2005 17:59 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Gelovigen vinden geloof zo belangrijk. Waarom noemen ze andersgelovigen dan "ongelovigen" . Het antwoord hou ik maar voor me.
Ah I C.. je hebt moeite het met woord geloof.. Begrijpelijk overigens in een wereld welke wordt overspoeld met geweld vanuit vele geloven onderling en jegens elkaar. Maar jij hoeft niet mee te gaan in die scheiding van ongelovigen vs gelovigen. Zie ze allemaal gewoon als mensen, plak er geen waarde aan vast.. Ik weet dat dit moeilijk is, maar het bevrijdt je wel van een hele hoop tegenstrijdigheden en de bijkomende problemen overstijg je dan.. Zie het als goed en slecht. Bestaan die 2? Nee! Bestaan er dan 2 groepen mensen ingedeeld op al dan niet geloven? Dacht het niet.. Een menselijke indeling hoef je niet te volgen, helaas zien veel mensen die indeling als noodzakelijk. Je kunt alles wel in 2 groepen indelen.. Je pakt 2 tegengestelde woorden/begrippen en voila: je hebt je eigen indeling. Dus als jij niet mee wilt doen in die geloofhetze, is het m.i. heel simpel. Overstijg dit, door het onderscheid zelf niet meer te maken.
pi_32992946
quote:
Op zondag 11 december 2005 18:06 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

"Onverschilligen" is misschien beter. Ik heb absoluut geen minachting voor onverschilligen. Religieus gezien zou ik misschien ook een onverschillige zijn. Het punt is alleen dat bepaalde "religies" zo'n maatschappelijke en politieke uitwerking hebben dat het mij wél interesseert.

Ach... de maatschappij. De maatschappij zijn wij. En als wij over het algemeen een specifiek geloof aanhangen (en een minderheid niet) dan heeft 'de maatschappij' dat geloof. En de politiek moet een weerspiegeling zijn van de maatschappij. Dus al de maatschappij een geloof aanhangt, dan zal de politiek dat ook doen. Maar niet de hele politiek, want die weerspiegelt de maatschappij. Daarom heb je in de politiek Christenen, Islamieten, ongelovigen, enzovoorts.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')