abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 juli 2005 @ 23:55:35 #1
36334 Gnorf
too much online
pi_29187870
Ik heb vanmiddag mijn nieuwe autoradio binnen gekregen, nou heeft deze een apparte sub aansluiting. Deze aansluiting is mono (gewoon 1 female stekkertje), maar heb tot nog toe altijd mijn versterker voor mijn sub aangesloten op de kabetjes van mijn achter speakers en dat zijn er twee. Moet ik nu een splitter ertussen zetten om van dat ene female stekkertje er twee te maken, of werkt dit anders?
Volgens mij zit er ergens een bitje los.
pi_29189055
huh.. wat voor versterker heb jij?
op je sub zit toch ook maar 1 aansluiting?

snap der geen drol van hoe jij het hebt aangesloten.
2 Delen Vodka, 1 Deel Lime (of was het nu andersom) www.omnivas.nl
pi_29189322
Ik neem aan dat je 2 normale RCA uitgangen hebt (front/rear) en een aparte sub uitgang met een tulp-aansluiting?

Zo ja, RCA kabeltje naar achteren en je plugt hem zo in je versterker...
  donderdag 28 juli 2005 @ 11:01:28 #4
36334 Gnorf
too much online
pi_29195399
Ik heb een 2 kanaals versterker, gaat nu een stekkertje voor speakers linksachter en een stekkertje voor speakers rechtsachter in. Bij de uitgang van mijn versterker pak ik dan de plus van links en de min van rechts (stond zo in de gebruiksaanwijzing) en zo stuur ik mijn sub aan.
ik heb deze versterker:
http://www.rondevries.nl/catalog/product_info.php?cPath=23_89&products_id=1969&osCsid=b35ba404b36c7f45013b530f4ef9d062
  donderdag 28 juli 2005 @ 11:16:34 #5
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_29195735
Het lijkt me verstandig als je je line-out gaat gebruiken (rca) en niet je speakerkabel...
Dus rca (tulp) kabeltje van je radio naar je versterker leggen. (leg hem niet langs je voedingskabel, dan heb je namelijk een beste kans dat je een zoem krijgt die op je toerental mee van toonhoogte verandert.

Dat stukje uit de gebruiksaanwijzing heet het bruggen van je twee kanalen voor meer vermogen op je woofer, daar is niks mis mee.
Scouting Rover Crofts Groep bouwt een nieuw clubhuis!
  donderdag 28 juli 2005 @ 11:20:34 #6
36334 Gnorf
too much online
pi_29195832
Hij is nu aangesloten op de line out rear. Dus netjes met imo behoorlijk dikke kabels met tulpjes eraan, alleen kan ik nu mijn sub niet los aansturen, omdat ik dan mijn achterspeakers meestuur. (als ik mijn bass wat zachter zet dan gaan al mijn speakers minder bass geven en dat vind ik wat zonde). Mijn voedingskabel gaat aan de andere kant van mijn auto naar achter toe.
ps. Een vriend van mij heeft zo'n irritante piep op zijn versterker, zal dat kunnen komen omdat zijn voeding naast zijn signaal ligt?
  donderdag 28 juli 2005 @ 11:34:35 #7
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_29196195
ok, dan klopt t wel ja. Wat je kan doen is met 1 van de 2 tulp-aders je sub-uitgang van de radio naar de versterker halen en dan misschien ff een split-stukje er tussen zetten om beide kanalen aan te sturen met het zelfde signaal.

Die irritante piep komt inderdaad hoogstwaarschijnlijk door voeding- en signaalkabels die langs elkaar lopen. 1 van de 2 naar de ander kant van de auto halen moet dat oplossen.
  donderdag 28 juli 2005 @ 12:01:17 #8
36334 Gnorf
too much online
pi_29196906
Kijk, dan gaan we dat maar eens proberen van het weekend, ik heb nu de luxe om mijn sub los aan te sturen, dan wil ik dan doen ook natuurlijk
pi_29197404
Heb je een actieve of passieve SUB?
  donderdag 28 juli 2005 @ 12:30:54 #10
36334 Gnorf
too much online
pi_29197789
Passief, anders zou er geen versterker tussen moeten denk? Of zie ik passief/actief verkeerd?
pi_29197853
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 12:30 schreef Gnorf het volgende:
Passief, anders zou er geen versterker tussen moeten denk? Of zie ik passief/actief verkeerd?
Klopt, ik had niet helemaal goed gelezen. Ik las "aansluiten op speaker kabels", vandaar mijn vraag..
  donderdag 28 juli 2005 @ 12:55:19 #12
36334 Gnorf
too much online
pi_29198544
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 12:32 schreef FunnyName het volgende:

[..]

Klopt, ik had niet helemaal goed gelezen. Ik las "aansluiten op speaker kabels", vandaar mijn vraag..
Geen probleem, ik heb er in ieder geval meer verstand van dan ik zelf had verwacht
Dit weekend maar kijken of ik ergens een y kabeltje kan kopen en proberen of het gaat lukken..
  donderdag 28 juli 2005 @ 13:34:29 #13
93116 JMrules
maar niet altijd..
pi_29199877
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 12:55 schreef Gnorf het volgende:

[..]

Geen probleem, ik heb er in ieder geval meer verstand van dan ik zelf had verwacht
Dit weekend maar kijken of ik ergens een y kabeltje kan kopen en proberen of het gaat lukken..
Euhm, of je nu één of twee (links of rechts of allebei aansluit), je versterker pakt maar één kanaal aangezien het mono is, als je eerst van één RCA naar 2 gaat met een splitter zal je versterker dat intern weer veranderen naar één signaal. kortom: totaal nutteloos om het te splitten aangezien je versterker maar één kanaal pakt (meestal het linkse kanaal maar das een kwestie van proberen)
De werkelijkheid om je heen bestaat enkel in je hoofd.
Er is geen "normaal" omdat niemand gemiddeld genoeg is om dat aan af te meten.
  donderdag 28 juli 2005 @ 15:16:11 #14
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_29203142
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 13:34 schreef JMrules het volgende:

[..]

Euhm, of je nu één of twee (links of rechts of allebei aansluit), je versterker pakt maar één kanaal aangezien het mono is, als je eerst van één RCA naar 2 gaat met een splitter zal je versterker dat intern weer veranderen naar één signaal. kortom: totaal nutteloos om het te splitten aangezien je versterker maar één kanaal pakt (meestal het linkse kanaal maar das een kwestie van proberen)
Is dat zo? Ook bij een gewone 2-kanaals die je brugt?
Weer wat geleerd
  donderdag 28 juli 2005 @ 15:53:28 #15
93116 JMrules
maar niet altijd..
pi_29204448
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 15:16 schreef ToMaSZ het volgende:

[..]

Is dat zo? Ook bij een gewone 2-kanaals die je brugt?
Weer wat geleerd
Ja is altijd zo, in mijn geval: 5-kanaals versterker met dubbele stereo ingang. De sublaag wordt feitelijk van elke aparte RCA ingang gemeten en samen gepleurd tot er één mono signaal overblijft. Dit wordt versterkt en hoor je door je sub. Of je nu één RCA aansluit of 4 maakt geen moer uit dus. Als je een 2-kanaals brugt is het sowieso al een "monoblok" geworden (is het niet maar voor het gemak van de uitleg wel) en dan zou hij sowieso van 2 RCA signalen één maken
De werkelijkheid om je heen bestaat enkel in je hoofd.
Er is geen "normaal" omdat niemand gemiddeld genoeg is om dat aan af te meten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')