Eagles live in Rotterdam 03-04-08
EAGLES?
The Eagles is een Amerikaans rockband, de succesvolste band allertijden.
Opgericht in 1971, en nu in 2008 nog steeds actief.
Wel heeft de band een flink aantal jaren stil gelegen, dit door allerlei problemen (financieel en andersoortig)
In het begin van de jaren 90 is een een tribute album uitgebracht voor de Eagles, en in videoclip ter promotie van dit album traden ze weer gezamenlijk op, sinds die tijd is de Eagels weer “on the road”
De Eagles bestaan in 2008 uit:
Glenn Frey Zang & gitaar
Don Henley Zang, gitaar & drums
Joe Walsh Zang en gitaar
Timothy B Schmidt Zang en bas
Rotterdam, Ahoy, preconcert
Nadat ik had ingecheckt bij mijn slaapgelegenheid ging ik snel op weg richting Ahoy.
Het bleek dat het Metrostelsel van Rotterdam nog niet eenvoudig was te gebruiken, zo is het op veel plaatsen niet meer mogelijk om een strippenkaart te gebruiken en ben je afhankelijk van de OV Chipkaart.
Uiteindelijk was ik tegen 15.00 bij Ahoy en nadat ik een kort bezoek aan de AH had gebracht ben ik in de rij gaan staan. Er stonden al ongeveer 25 mensen. Een aantal mensen stonden er al sinds 10.00 s'ochtends!
De sfeer in de rij was opperbest, zeker toen het gesprek op Limburg kwam. Stond namelijk naast een groep Limburgers. Goed volk dus.
De tijd vloog dan ook voorbij. Hoewel het wel koud was, in de striemende wind bij Ahoy. Om ongeveer 18.30 nam de spanning toe, want de beveiligingsbeambten waren in aantocht en om 18.40 gingen de deuren dan open! Een sprint moest er worden ingezet, want ondanks aanwijzingen van de beveiliging wilde mensen zich verzekeren van een goede plek. En die goede plek had ik. Stond tegen het hek aan, vooraan, een beetje links van het podium, maar met een echt top uitzicht. Hoefde het concert niet via beeldschermen te volgen maar ik zag alles voor mijn neus gebeuren.
Om 19.30 was er enige ophef voor mijn neus, want voor onze neus klommen er mensen van de techniek richting het dak van Ahoy. Het bleek dat er 10 mensen bovenin het licht gingen bedienen, tijdens het hele concert. Gaaf gezicht om te zien, mensen die zo lenig, zonder enige angst een meter of 30 omhoog klimmen.
SHOWTIME
Iets over achten was het dan zover, de lichten in Ahoy worden gedoofd en al snel kwam de begeleidingsband op, gevolgd door vier mannen in zwarte pakken, zwarte stropdassen en witte overhemden, De Eagles!
Al bij de 1e klanken was het wat mij betreft duidelijk dat het een historische avond zou worden, het klonk namelijk perfect.
Begonnen werd er met een aantal nieuwe nummers, het publiek bleek deze al uitstekend te kennen en het mooiste was dat de mannen er ook echt zin in leken te hebben. In het verleden waren de Eagles nog wel eens bekend als chagrijnige mensen op het podium, maar daar was in Ahoy geen sprake van. De sfeer was zelfs los, en werd gedurende het optreden steeds losser.
In de 1e set werden ondermeer de volgende nummers gespeeld:
1.How long (nieuw)
2.Busy being fabulous (nieuw)
3.Hotel california
4.Peaceful easy feeling
5.Lyin Eyes
6.Boys of summer
In totaal werden er voor de pauze 11 nummers gespeeld. Voor mij was echt Boys of summer een hoogtepunt. Dit werd lekker los en snel gespeeld. En Hotel california moet eigenlijk iedereen in zijn leven eens live horen.
Ongeveer om tien over negen was het een kwartiertje pauze, en na de pauze werd er begonnen met een a-cappela set en vervolgens gingen de jasjes uit, toen bleek dat de heren op hun zestigste nog keihard konden rocken.
De tweede set bestond maar liefst uit 18 nummers, ondermeer de volgende nummers kwamen langs:
1.Waiting in the weeds (nieuw)
2.Love will keep us alive
3.Life in the fast lane
4.Take it easy
5.Desperado
Wat opviel aan het concert is dat er tussen de nummers steeds werd gewisseld met gitaren etc. Het was dus geen show die in 1x doorliep, maar steeds zat er tussen de nummers een pauze van een minuut. Dit tekent maar weer eens de perfectionistische inslag van de Eagles. De Eagles zijn altijd blij dat ze in Nederland spelen, dit omdat ze in Nederland als eerste groot waren, ook kregen ze 3 jaar voor een grammy hier al een Edison & natuurlijk door het enthousiast publiek!