abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 24 juli 2005 @ 23:34:58 #1
13306 DarkChylde
pow..pow.....powder!!!!
pi_29099505
las laatst een advertentie van een mobiele airco.
zo een met een slang die door het raam moet, en een reservoir voor het vocht.

wat ik met nou afvroeg... kan je schoorsteen-aansluiting ook gebruiken om de hete lucht af te voeren?

zou in principe moet kunnen. het is hete droge lucht... of zie ik iets over het hoofd?
I am always right, once I thought I was wrong, but I was mistaken
  zondag 24 juli 2005 @ 23:42:01 #2
119235 Bad_Moon_Rising
Maak het beest in me los
pi_29099724
Er staat meestal in de gebruiksaanwijzing dat je de afvoerslang niet mag verlengen want anders kan het apparaat beschadigen.
Als je de slang aan de schoorsteen aansluit verleng je hem dus lijkt me niet goed.
  zondag 24 juli 2005 @ 23:52:37 #3
13306 DarkChylde
pow..pow.....powder!!!!
pi_29100069
goed punt. het mag niet maar kan het ;-))
pi_29100209
quote:
Op zondag 24 juli 2005 23:52 schreef DarkChylde het volgende:
goed punt. het mag niet maar kan het ;-))
Alles kan, maar de ventilator die de warme lucht van de condensor moet afvoeren is berekend op de bijgeleverde lengte slang en dus niet sterk genoeg om de lucht af te voeren via een langer kanaal, met als gevolg dat de airco zijn warmte niet kwijt kan en dus niet goed werkt. De ventilator zal door de overbelasting op den duur defect raken..
  maandag 25 juli 2005 @ 00:11:00 #5
13306 DarkChylde
pow..pow.....powder!!!!
pi_29100559
hmm. maar dat is eventueel dus op te lossen door voor het schoorsteenkanaal een extra ventilator te installeren. moet van de 2de etage naar het dak op de derde. dus is in principe maar een meter of 4 tot 6 omhoog die afgelegd moet worden.

ik maakt me meer zorgen over condensatie of zo
pi_29100945
quote:
Op maandag 25 juli 2005 00:11 schreef DarkChylde het volgende:
hmm. maar dat is eventueel dus op te lossen door voor het schoorsteenkanaal een extra ventilator te installeren. moet van de 2de etage naar het dak op de derde. dus is in principe maar een meter of 4 tot 6 omhoog die afgelegd moet worden.

ik maakt me meer zorgen over condensatie of zo
Condensatie heb jij geen last van, tenzij het afvoerkanaal zo koud is dat de warme lucht ver kan afkoelen (en dat is meestal alleen in de winter mits het kanaal dan niet gebruikt wordt door een verwarming )
pi_29100982
warme lucht stijgt dus dat ding kan je gewoon aansluiten op je schoorsteen
  maandag 25 juli 2005 @ 10:43:24 #8
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_29105589
Zit er verder nog iets op die schoorsteen? Mogelijk dat je met deze actie de trek verstoort?
  maandag 25 juli 2005 @ 11:12:10 #9
13306 DarkChylde
pow..pow.....powder!!!!
pi_29106167
Nope staat niets op aangesloten, was voor een ouderwetse moederhaard.
maar heb nu een cv. dus die aansluiting is over.

de bovenburen gebruiken hem in de winter wel voor de moederhaard.
maar als ik de airco aanzet, dan ga ik er niet vanuit dat zij de verwarming aanzetten
pi_29106590
quote:
Op maandag 25 juli 2005 11:12 schreef DarkChylde het volgende:
Nope staat niets op aangesloten, was voor een ouderwetse moederhaard.
maar heb nu een cv. dus die aansluiting is over.

de bovenburen gebruiken hem in de winter wel voor de moederhaard.
maar als ik de airco aanzet, dan ga ik er niet vanuit dat zij de verwarming aanzetten
Ik zou 'm gewoon erop zetten. Die dingen zijn ervoor. De kracht waarmee de airco lucht blaast is genoeg om die pijp een goede airflow te geven.
  maandag 25 juli 2005 @ 20:56:55 #11
13306 DarkChylde
pow..pow.....powder!!!!
pi_29122287
ik denk dat ik 'm van de week ga halen en het gewoon ga proberen
pi_29122953
Ik durf te wedden dat je niets beschadigd, die ventilator's zijn zowieso beetje overberekent EN warme lucht stijgt idd op.
>> Lees de FAQ met betrekking tot je .tk site<<<
Fotoboek
Kippetje op MSN? Mail me eerst! ;')
  donderdag 28 juli 2005 @ 11:56:57 #13
13306 DarkChylde
pow..pow.....powder!!!!
pi_29196787
*zucht* bekijk gister mijn ventilatiekanaal.
en omdat het al jaren niet gebruikt is, moet ik dat maar eerst eens HELEMAAL schoonmaken...
mooi klussje voor dit weekend
  donderdag 28 juli 2005 @ 12:00:05 #14
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_29196869
Heb ook een mobiele airco met zo een blaas ding. Raad je aan een airco te kopen waar de warmewisselaar en het koude deel 2 aparte apparaten zijn, je wordt gek van de herrie van een alles in één ding. Je wilt er een met een deel buiten en een deel binnen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_29205170
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 12:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb ook een mobiele airco met zo een blaas ding. Raad je aan een airco te kopen waar de warmewisselaar en het koude deel 2 aparte apparaten zijn, je wordt gek van de herrie van een alles in één ding. Je wilt er een met een deel buiten en een deel binnen.
Heb er ook een, en om de redenen die jij opnoemt (en niet te vergeten het regelmatig legen van de condensbak als je geen mogelijkheid hebt tot aansluiten op afvoer) heb ik hier een splitunit opgehangen.
pi_29343769
Die mobiele airco's kosten ongeveer een vijfde van een goede split installatie (twee delen) en de meeste mensen vinden het achteraf toch zonde van het geld. Ze maken inderdaad te veel lawaai en wat iedereen vergeet is het belangrijkste: je blaast de warme lucht wel weg maar je trekt geen vacuum in je kamer dus al die weggeblazen lucht moet gewoon door aangezogen lucht gecompenseerd worden. En raad eens waar dat vandaan komt? Door alle kieren en ramen in je huis dus je haalt de warmte (voor een groot deel) net zo hard weer binnen. In de praktijk doen de mobiele airco's ook veel minder vermogen dan ze beloven.
En door je schoorsteentje krijg je inderdaad teveel weerstand met als gevolg hogedruk storing in de condensor. Het lijkt mij dat zo'n goedkoop Gamma ding niet de microprocessor regeling heeft om dat automatisch op te heffen.
De goedkoopste split systemen heb je al vanaf 2000 euro inclusief leidingwerk. Maar bedenk dat je deze wel zelf op mag hangen maar niet in bedrijf mag stellen. Dat mag alleen als je een STEK erkenning hebt en dat hebben koeltechnisch installateurs wel. (Die rekenen voor zoiets waarschijnlijk 500 euro schat ik.) Laten we zeggen dat je voor 3000 euro iets goeds hebt hangen waar je 15 jaar mee vooruit kan.
pi_29350247
Ik gebruik mijn airco misschien 15 dagen per jaar, ik zou nooit een echte aanschaffen, het is nooit zo warm in Nederland, misschien een paar dagen per jaar.

En als het 35 graden is maakt die herie van de airco me niet uit.

Belangrijkste is ook dat de vocht uit de lucht gehaald wordt.
pi_29356216
quote:
Op maandag 1 augustus 2005 23:45 schreef kwarktaart het volgende:
Die mobiele airco's kosten ongeveer een vijfde van een goede split installatie (twee delen) en de meeste mensen vinden het achteraf toch zonde van het geld. Ze maken inderdaad te veel lawaai en wat iedereen vergeet is het belangrijkste: je blaast de warme lucht wel weg maar je trekt geen vacuum in je kamer dus al die weggeblazen lucht moet gewoon door aangezogen lucht gecompenseerd worden. En raad eens waar dat vandaan komt? Door alle kieren en ramen in je huis dus je haalt de warmte (voor een groot deel) net zo hard weer binnen. In de praktijk doen de mobiele airco's ook veel minder vermogen dan ze beloven.
En door je schoorsteentje krijg je inderdaad teveel weerstand met als gevolg hogedruk storing in de condensor. Het lijkt mij dat zo'n goedkoop Gamma ding niet de microprocessor regeling heeft om dat automatisch op te heffen.
De goedkoopste split systemen heb je al vanaf 2000 199 euro inclusief leidingwerk (4 meter koelleiding met stek koppelingen). Maar bedenk dat je deze wel zelf op mag hangen maar niet in bedrijf mag stellen (wat niet weet wat niet deert, milieudelictje meer of minder ). Dat mag alleen als je een STEK erkenning hebt en dat hebben koeltechnisch installateurs wel. (Die rekenen voor zoiets waarschijnlijk 500 euro schat ik). Dan zijn ze behoorlijk aan de prijzige kant, het in bedrijf stellen is maximaal 1 uur werk inclusief vacumeren. Laten we zeggen dat je voor 3000 euro iets goeds hebt hangen waar je 15 jaar mee vooruit kan.

Oke de kwaliteit van de lamellen is minder, maar toch nog goed genoeg om minimaal 10 jaar mee te gaan mits je goed onderhoud pleegd.

[ Bericht 15% gewijzigd door Juup© op 02-08-2005 13:22:22 ]
  donderdag 4 augustus 2005 @ 22:31:11 #19
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_29431687
probleem is dat er zich vocht gaat ophopen en condens tegen je stenen komt ... met alle gevolgen van dien....
-.,.-°--> MultiBox Your software and solutions partner. <--°-.,.-
-.,.-°--> Young and Safe on the Road <--°-.,.-
  vrijdag 12 augustus 2005 @ 10:28:55 #20
13306 DarkChylde
pow..pow.....powder!!!!
pi_29577913
waarom zou er zich vocht ophopen?
is toch droge lucht, en er zal zicht niet meer condens vormen, dan bij normaal gebruik van het kanaal...
  maandag 15 augustus 2005 @ 17:10:54 #21
13306 DarkChylde
pow..pow.....powder!!!!
pi_29661588
is trouwens gelukt, en mocht volgens de handleiding ook.
zit een beveiliging in. als de afvoer niet voldoende is slaat de airco af
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')