abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29085228
Ik leen nu maximaal omwille van prive redenen vanaf april 2005 bij de ib-groep en het plan is de lening rond oktober stop te zetten.
De ib-groep doet wel heel vrolijk met die lage rente maar als je eens goed gaat rekenen kan het bij een schuld van rond de 10.000 euro (die ik gelukkig niet heb) best een pittige opgave worden met die rente.
Nu vroeg ik me zo eens af of er hier mensen zijn die zich "verslikt' hebben met het lenen bij de ib-groep tijdens hun studie?
En wat betalen jullie aan aflossing elke maand aan de ib-groep?
  zondag 24 juli 2005 @ 15:06:09 #2
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_29085299
Dat vraag ik me nou ook af. Ik word waarschijnlijk er ook toe gedwongen om veel te gaan lenen. Dat klinkt nu wel harstikke makkelijk. Maar hoe zit dat later
pi_29085360
Ik heb ook het gevoel alsof de studenten van nu de eerste leengeneratie worden wat na zoveel jaar is komen overwaaien uit amerika...
  zondag 24 juli 2005 @ 15:46:58 #4
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_29086220
Tja, ik zal door omstandigheden (Na 3 jaar overstappen van hbo naar universiteit, eigen studie moeten betalen, binnenkort op kamers etc) eindigen met een schuld van rond de 25.000 euro, afhankelijk van hoeveel ik kan bijverdienen naast mijn studie en of ik een één of twee jarige master ga doen. Zal denk ik de eerste jaren elke maand zo'n 250 euro moeten aflossen. Vervelend, maarja, het moet maar, ik moet toch een diploma hebben en als dat betekent dat ik dan de eerste jaren wat zuiniger moet leven, so be it.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  zondag 24 juli 2005 @ 15:48:56 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_29086262
Ach je doet het ergens voor. Meestal voor een baan met een salaris waarmee je dat geld op zich wel kan missen.

En als je het niet kan betalen is er de kwijtscheldingsregeling dus ik denk niet dat mensen door studieschulden echt in de problemen komen.
  zondag 24 juli 2005 @ 15:49:33 #6
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_29086275
quote:
Op zondag 24 juli 2005 15:08 schreef Dementor het volgende:
Ik heb ook het gevoel alsof de studenten van nu de eerste leengeneratie worden wat na zoveel jaar is komen overwaaien uit amerika...
Mja, ik heb een meisje bij mij op de studie zitten die uit Canada komt. Die leent maximaal en eindigt naar verwachting dan ook met een schuld van 30 tot 40.000 euro. Maar ze lacht zich daar suf om omdat ze dat helemaal niks vindt. Ze vertelde dat haar vader inderdaad 30.000 euro per jaar leende voor zijn studie en nu (+-20 jaar later) nog steeds aan het aflossen is. Dus zij heeft nu een riant appartement gehuurd in Amsterdam met een vriendin en heeft zoiets van ach, liever nu goed leven en straks een (naar haar maatstaven) kleine studieschuld aflossen dan vier jaar lang op een houtje bijten.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  zondag 24 juli 2005 @ 15:50:36 #7
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_29086299
Tja...

Na je studie betaal je 15 jaar lang terug naar draagkracht. Daarna heb je of afbetaald of de rest wordt kwijtgescholden...

Lijkt mij niet zo'n probleem. Verdien je veel, betaal je ook veel, verdien je weinig. Betaal je ook geen drol...
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
  zondag 24 juli 2005 @ 15:51:23 #8
6467 QyRoZ
Just Q it!
pi_29086314
Leef/leen nu, denk later. Mijn motto, werkt al heel lang prima.
For great justice!
  zondag 24 juli 2005 @ 15:53:53 #9
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_29086374
quote:
Op zondag 24 juli 2005 15:51 schreef QyRoZ het volgende:
Leef/leen nu, denk later. Mijn motto, werkt al heel lang prima.
'Beter maximaal geleend dan minimaal geleefd.' Ken inderdaad veel mensen die zo denken.
pi_29086397
Ik ben blij dat er serieus gereageerd wordt in dit topic want er wordt vaak genoeg lacherig over gedaan.
30 tot 40.000 euro vind ik echt teveel geld om als studieschuld op te bouwen eerlijk gezegd.
Stop dat in je hypotheek en je bent al een heel stuk verder.
  zondag 24 juli 2005 @ 15:55:28 #11
6467 QyRoZ
Just Q it!
pi_29086415
Tja, ik heb ook een schuld van 25.000 euro, maar ik ga me er niet druk over maken, ik verdien nu aardig wat geld en dat aflossen moet ook wel lukken. Ik heb nu toch geen tijd meer om het geld uit te geven, dus dat heb ik in mijn studententijd alvast gedaan.
For great justice!
pi_29086536
Ik ben het totaal met jullie eens....Ook ik moet helaas toegeven aan de lening van de IB....maar of ik hiermee zit....Nou nee...dat niet...ik leef nu..dus wil nu ook lekker kunnen genieten....niemand weet wat morgen ons brengt....ten tweede is het idd als een investering...indien alles verloopt naar behoren heb je straks een goed diploma, wat in de velen gevallen zal leiden tot een goede baan met een goed salaris en goede doorgroeimogelijkheden.....
Het aflossen zal dan ook stukken makkelijker gaan...en het is al eens eerder gezegd...Indien je geen goede baan krijgt, dus niet echt veel zal verdienen, is er altijd de draagkracht meting...

Ik moet wel aangeven dat als het niet nodig is om te lenen, je het dan ook niet moet doen...is dan echt overbodige luxe, maar als je geen kant meer op kan is de IB echt de redder in nood....
  zondag 24 juli 2005 @ 16:21:25 #13
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_29087047
Had het ook liever niet gedaan. Maargoed, het kon niet anders en ik ga niet uit leningsangst maar niet studeren en mijn hele leven baantjes proberen te vinden met mijn havo-diploma.
pi_29087076
quote:
Op zondag 24 juli 2005 16:21 schreef ethiraseth het volgende:
Had het ook liever niet gedaan. Maargoed, het kon niet anders en ik ga niet uit leningsangst maar niet studeren en mijn hele leven baantjes proberen te vinden met mijn havo-diploma.
Ja dat is nu ook weer de trend om heel hard te roepen dat lenen dom is maar wel zelf voor een paar euro per uur ( waarin je ook een boek had kunnen open slaan) gaan staan vakkenvullen.
pi_29087187
quote:
Op zondag 24 juli 2005 15:54 schreef Dementor het volgende:
Ik ben blij dat er serieus gereageerd wordt in dit topic want er wordt vaak genoeg lacherig over gedaan.
30 tot 40.000 euro vind ik echt teveel geld om als studieschuld op te bouwen eerlijk gezegd.
Stop dat in je hypotheek en je bent al een heel stuk verder.
Ik vind 40.000 euro aan studieschuld wel de investering waard...mits er dan ook echt wat van gemaakt wordt natuurlijk. Een dergelijk bedrag en dan filosofie o.i.d. gaan doen of meer met het student zijn bezig zijn dan met daadwerkelijk studeren is dan weggegooid geld natuurlijk.
pi_29087342
Waarschijnlijk zal ik ook wel moeten gaan lenen (is nog niet helemaal zeker).. vind het wel jammer maar het is niet anders! Je hebt dan wel iets waar je iets aan hebt en een kans op een goede baan! De eerste jaren(tot je 35e toch?) zul je moeten terug betalen maar dat lijkt me ook wel te doen!
pi_29087389
quote:
Op zondag 24 juli 2005 16:26 schreef Vitalogy het volgende:

[..]

Ik vind 40.000 euro aan studieschuld wel de investering waard...mits er dan ook echt wat van gemaakt wordt natuurlijk. Een dergelijk bedrag en dan filosofie o.i.d. gaan doen of meer met het student zijn bezig zijn dan met daadwerkelijk studeren is dan weggegooid geld natuurlijk.
De reden waarom ik dit topic open is omdat ik graag voor mijn nieuwe studie een laptop aan wil schaffen zodat ik niet gebonden ben aan het nogal steriele leercentrum maar gewoon lekker in de lunchroom kan gaan zitten.
Zoiets als een laptop is de investering wel waard toch?
Aangezien ik nogal wat moet programmeren etc..
  zondag 24 juli 2005 @ 17:31:06 #18
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_29088985
quote:
Op zondag 24 juli 2005 16:33 schreef Dementor het volgende:

[..]

De reden waarom ik dit topic open is omdat ik graag voor mijn nieuwe studie een laptop aan wil schaffen zodat ik niet gebonden ben aan het nogal steriele leercentrum maar gewoon lekker in de lunchroom kan gaan zitten.
Zeker. Onder de 10.000 euro zou ik me totaal niet druk maken om een ib-groep lening, zelfs niet als je filosofie studeert.

Een laptop kost je 1500-2000 euro ofzo? Gewoon doen, scheelt je zoveel frustraties.
pi_29089248
quote:
Op zondag 24 juli 2005 16:33 schreef Dementor het volgende:

[..]

Als jij dat voor jezelf de investering waard vind moet je het doen. Lekker kunnen werken en goed materiaal om mee te werken is ook belangrijk.

Aan de andere kant zie ik persoonlijk niet in hoe je in een lunchroom beter kan werken, laat staan dat een laptop handig is voor programmeren. Lijkt me dat dit echt een flutuitgave is.
pi_29089371
quote:
Op zondag 24 juli 2005 17:41 schreef Vitalogy het volgende:

[..]

Als jij dat voor jezelf de investering waard vind moet je het doen. Lekker kunnen werken en goed materiaal om mee te werken is ook belangrijk.

Aan de andere kant zie ik persoonlijk niet in hoe je in een lunchroom beter kan werken, laat staan dat een laptop handig is voor programmeren. Lijkt me dat dit echt een flutuitgave is.
Geloof me ik vind het fijner
Ik ga HBO Bedrijfskundige Informatica studeren dat vind ik zelf een pittige opleiding.
De een geeft het geld uit aan kamerhuur en ik aan een laptop.
pi_29089391
dubbelpost.
pi_29089400
Ja ik geloof wel dat jij het fijner vindt, ik geloof alleen niet dat je er beter van gaat werken.
pi_29093148
Ik snap niet waarom mensen zo'n enorm bedrag moeten lenen. Ik krijg studiefinanciering, betaal daar zelf mijn collegegeld, boeken en alle andere zooi van die ik nodig heb voor mijn studie. Daarnaast gaat mijn geld op aan ziektekosten verzekering, internet, telefoonrekening, auto, kleding, stappen en ook ik heb een laptop gekocht. Krijg van mijn ouders alleen onderdak en voedsel. De rest financieer ik geheel zelf. Maar ik moet dan wel werken naast mijn studie, wat ik als ontspanning ervaar (horeca).

Ondanks dat studenten vaak als arm worden beschreven, kan ik kopen wat ik wil en heb ik de tijd van mijn leven en over 2 jaar heb ik een HTS diploma (ook niet de gemakkelijkste opleiding, zeker niet voor een meisje )

Met mijn 2 bijbaantjes rond ik mijn studie, naar alle waarschijnlijkheid ook gewoon binnen de daarvoor gegeven tijd (4 jaar) af.
pi_29093382
quote:
Op zondag 24 juli 2005 19:57 schreef Muchacha20 het volgende:
Ik snap niet waarom mensen zo'n enorm bedrag moeten lenen. Ik krijg studiefinanciering, betaal daar zelf mijn collegegeld, boeken en alle andere zooi van die ik nodig heb voor mijn studie. Daarnaast gaat mijn geld op aan ziektekosten verzekering, internet, telefoonrekening, auto, kleding, stappen en ook ik heb een laptop gekocht. Krijg van mijn ouders alleen onderdak en voedsel. De rest financieer ik geheel zelf. Maar ik moet dan wel werken naast mijn studie, wat ik als ontspanning ervaar (horeca).
Sorry hoor, maar je krijgt "alleen" onderdak en voedsel van je ouders? Weet je hoeveel dat is?! En dan heb je waarschijnlijk ook nog eens stufi met een hoge aanvullende beurs, want van 220 euro per maand kan een mens geen collegegeld, boeken en studiemateriaal betalen.

Dat betekent dat je alle grote vaste lasten dus helemaal betaald krijgt. Op die manier hoef je niet te lenen nee, maar bedenk ook dat niet iedereen het zo makkelijk heeft!
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_29099534
Ik leen ook bij het IBG. Ten eerste omdat ik op kamers wilde en ten tweede omdat ik alles zelf moet betalen (collegegeld en boeken enzo) en dat anders niet ging redden omdat ik nu nog geen baantje heb in me nieuwe stad. Zodra ik een baantje heb gevonden dan redt ik het wel weer zonder lening ( uitwonende basisbeurs + aanvullende beurs )en dan zet ik mijn lening weer stop
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')