Zanderrr | maandag 3 juli 2000 @ 16:55 |
In het Built to Spill-topic schreef Public Enemy:
quote: Persoonlijk mag ik hopen van niet. Dus: een kleine poll: Wat waren de meest invloedrijke / belangrijke / beste artiesten en cd's van de jaren negentig? Of: Welke platen zijn over 20 jaar ook nog goed? Ik doe wel ff een voorzetje: - Nirvana: Nevermind (bijna onbetwist, de meest invloedrijke band van de 90's) .... zo, da's alvast een begin. Nu jij! [Dit bericht is gewijzigd door Zanderrr (Datum 03 Juli 2000).] | |
Arcee | maandag 3 juli 2000 @ 17:01 |
K's Choice The Cranberries R.E.M. Red Hot Chili Peppers Massive Attack Clouseau Alanis Morissette 2 Unlimited Snap TLC En ook Prince en Michael Jackson, maar dat zijn vooral 80s toppers. [Dit bericht is gewijzigd door Arcee (Datum 03 Juli 2000).] | |
Ulx | maandag 3 juli 2000 @ 17:38 |
Monster Magnet - Superjudge Soundgarden - Badmotorfinger De kift - Krankenhaus Smashing Pumpkins - Gish Red Hot Chili Peppers - BloodSugarSexMagik Faith No More - Angel Dust | |
bogus | maandag 3 juli 2000 @ 18:07 |
dit betreft alleen aanvullingen op bovenstaande: Goldie - Timeless kan ff nie meer bedenken, brb. | |
bogus | maandag 3 juli 2000 @ 18:10 |
oh, BECK natuurlijk, met Mellow Gold en Odelay!! | |
Northern Star | maandag 3 juli 2000 @ 18:15 |
Radiohead - OK Computer Marilyn Manson - Mechanical Animals Hole - Celebrity Skin Garbage - Version 2.0 Veel verder kom ik toch niet.. | |
sly | maandag 3 juli 2000 @ 18:17 |
Madonna - Ray of Light Perfecte crossover tussen eighties/nineties dance, electronica, introvert, extravert, etc. Klinkt nog steeds niet gedateerd en zal dat voorlopig ook niet doen. | |
risk one | maandag 3 juli 2000 @ 18:25 |
Oasis Greenday Pearl Jam KoRn | |
Trainspotter | maandag 3 juli 2000 @ 20:21 |
Een aanvullinkje: Air Verder vind ik dat van de bands die gitaren gebruiken alleen Primal Screams en Sonic Youth iets hebben toegevoegd aan het bestaande genre. Wat vinden jullie trouwens van Paul Elstak? je kunt ervan zeggen wat je wilt maar samen met DJ Rob was hij toch de grondlegger van de gabber. Gebruikt DJ Shadow ook geen snoeiharde gabberbeats in zijn (buitengewoon coole) muziek? | |
menjo | maandag 3 juli 2000 @ 21:07 |
wat gitaarmuziek betreft waren de meest invloedrijke: nirvana pearl jam smashing pumpkins radiohead maar ook erg goed zijn/waren:
| |
Fannetje | maandag 3 juli 2000 @ 21:32 |
quote:
| |
Fannetje | maandag 3 juli 2000 @ 21:34 |
quote: Wie???? Ik ken deze groepen/artiesten niet eens. Dan denk ik dat men ze over 30 jaar ook niet meer kent. | |
Arcee | maandag 3 juli 2000 @ 21:43 |
quote: Heel goed, Fannie! Dat is absoluut waar. In de tweede helft van de jaren 80 was de Nederlandse popmuziek zo goed als dood. Hoogtepunt in die periode was Benny Neyman met Waarom Fluister Ik Je Naam Nog. Nuff said
quote: Dat denk ik niet. Dan denk ik toch zeker ook aan de Eurodance in de vorm van 2 Unlimited, Snap (die ik beide dus al noemde) en Technotronic, 2 Brothers On The 4th Floor, Twenty 4 Seven, Culture Beat en Cappella, die hits aan de lopende band scoorden. En wat te denken van gabbermuziek? The Party Animals en Charly Lownoise en Mental Theo drukten nog een stevige stempel op het begin van de 2e helft van de jaren 90. En dan heb ik nog niet eens housemuziek genoemd. Begin jaren 90 errug populair. | |
Arcee | maandag 3 juli 2000 @ 21:48 |
quote: Massive Attack, Portishead en Aphex Twin, zekers. Vooral Massive Attack (die ik ook al noemde) die met het MAGISTRALE, altijd kippenvel bezorgende Unfinished Sympathy wat mij betreft onsterfelijk zijn. Portishead heeft met Glory Box en Sour Times ook twee juweeltjes afgeleverd. En Aphex Twin het zeer opmerkelijke Windowlicker. [Dit bericht is gewijzigd door Arcee (Datum 03 Juli 2000).] | |
Trainspotter | maandag 3 juli 2000 @ 21:54 |
quote: Is er ooit sprake geweest van de 'housemuziek', voordat die term was uitgevonden was ie toch al in tachtigduizend substromingen uiteengevallen zoals de eurohouse die jij noemt? Of bedoel je de muziek ala (het waanzinnig stoere) L.A. Style en de Euromasters. | |
Zanderrr | maandag 3 juli 2000 @ 22:05 |
quote: Misschien heb je gelijk. Aan de andere kant: de geschiedenis van de popmuziek leert ons dat de meest invloedrijke bands niet per sé de meest populaire bands zijn. Het bekendste voorbeeld is wellicht de Velvet Underground (WIE?): "It's been said that although only a thousand people bought the first Velvet Underground record, every one of them started a band." En nog meer invloedrijke cds: [Dit bericht is gewijzigd door Zanderrr (Datum 04 Juli 2000).] | |
WouterB | maandag 3 juli 2000 @ 22:53 |
Lais (Belgische folk) Ayreon (Nederlands, symfo) counting crows death in vegas live etc. | |
Ulx | dinsdag 4 juli 2000 @ 00:10 |
quote: vriend! * Ulx is erg fan van deze dames. | |
Djeez | dinsdag 4 juli 2000 @ 00:29 |
Ook zeer invloedrijk geweest in de nineties... | |
Arcee | dinsdag 4 juli 2000 @ 09:27 |
quote: Precies, dat laatste dus. Trouwens, ik noemde dat andere Eurodance, niet Eurohouse. Maar inderdaad, L.A. Style enzo. D-Shake (Yaaaah), Speedy J, Jaydee, etc. | |
Llewella | dinsdag 4 juli 2000 @ 10:53 |
ooit gehoord van malcolm mclarence??? (ik geloof dat je het zo schrijft) volgens mij is dat een van de grondleggers van house... ergens begin jaren 80... dan heb je ook nog Yellow... Underworld, Orbital, Aphex Twin, Goldie | |
Seestar | dinsdag 4 juli 2000 @ 12:17 |
Misschien als enige toevoeging NIN (Nine inch nails) nog. Verder ben ik het zeer eens met Massive attack, Radiohead en Beck. Hoewel Lais prachtige muziek maakt denk ik dat hun invloed in de jaren 90 toch vrij beperkt is gebleven, wellicht kunnen zij in de jaren 00 voor een toename van dergelijke muziek zorgen, lijkt me heerlijk. | |
risk one | dinsdag 4 juli 2000 @ 12:24 |
quote: Rage!!!...how could I forget... | |
Arcee | dinsdag 4 juli 2000 @ 12:28 |
quote: Ik geloof van niet | |
cucu4caca | dinsdag 4 juli 2000 @ 14:24 |
Is deze M.Mclaren ook de Malcom Mclaren die de Sex Pistols heeft opgericht? Mijn Lijstje: dEUs - Worst Case Scenario / Ideal Crash | |
Zanderrr | dinsdag 4 juli 2000 @ 14:27 |
quote: Yep! En hij was ook de producer van 'Bow Wow Wow', misschien nog vaag bekend van het hitje 'I Want Candy'. | |
Llewella | dinsdag 4 juli 2000 @ 14:29 |
quote: Ja zo schrijf je het! thanks! | |
Llewella | dinsdag 4 juli 2000 @ 14:31 |
die m&m ![]() Ik had thuis een cd van hem liggen en was zeker grappig!!! | |
drolage | dinsdag 4 juli 2000 @ 15:48 |
Jantje Smit! | |
OnAcid | dinsdag 4 juli 2000 @ 16:55 |
quote: Woon jij onder een steen ofzo?? | |
Beatrice | dinsdag 4 juli 2000 @ 19:05 |
Meest invloedrijk volgens mij: - Radiohead
[edit] Ik zag dat NIN, RHCP en Smashing Pumpkins genoemd zijn...die horen er zeker ook bij. En, tja sorry, maar ik denk ook Destiny's Child. Omdat ze zo'n "zang- en dansgroepje met mooie meiden in weinig kleding die R&B maken" zijn, en onder al die meidengroepjes een van de betere en ook bekendere. Trouwens over Malcolm McLaren gesproken, kent iemand "Waltz Darling" nog? Die vond ik erg leuk! [Dit bericht is gewijzigd door Beatrice (Datum 04 Juli 2000).] | |
Public Enemy | dinsdag 4 juli 2000 @ 19:08 |
Waar blijven de godfathers van de CROSSOVER in dit verhaal ? Ik heb het natuurlijk over : the URBAN DANCE SQUAD , R.I.P. | |
Fannetje | woensdag 5 juli 2000 @ 14:32 |
quote: Uh...effe kijken...nee..volgens mij niet. Maar je weet maar nooit of wij (de mensheid) niet toevallig een heel klein molecuutje van een vuiltje op een kiezelsteentje zijn waarover reuzen naar hun huis lopen. Dus in dat geval woon ik wel onder een steen ja. | |
Lord of the Backstage | donderdag 6 juli 2000 @ 13:41 |
quote:
Sorry, niet eens. Frank Boeijen heeft eind jaren tachtig de 'chanson' naar eigen smaak verbouwd en geherintroduceerd! Denk aan 'Zeg me dat het niet zo is' en natuurlijk 'kronenburger park'. Het goede doel was ook nog niet uitgekakt met het album 'souvenir' (teksten waar bluf nog een puntje aan kan zuigen) Maar goed, uitzonderingen inderdaad... [Dit bericht is gewijzigd door Lord of the Backstage (Datum 06 Juli 2000).] | |
Arcee | donderdag 6 juli 2000 @ 14:04 |
quote: Precies, dat bedoel ik maar. Trouwens, het is 'Kronenburgpark', niet 'kronenburger park', wat toch een beetje als een Noorse hamburger klinkt. | |
Ulx | donderdag 6 juli 2000 @ 15:40 |
de beste nederlandtalige platen zijn IMO toch van De Kift en van Andre Manuel/Fratsen. Enkele nummers van de OP horen er ook bij, net als enkele nummers van LAIS | |
Deuf | donderdag 6 juli 2000 @ 23:38 |
Ik mis in dit forum toch wel de Chemical Brothers en Prodigy. Toch een van de belangrijkste dance act. | |
Juan Zueco | vrijdag 7 juli 2000 @ 00:40 |
De jaren 90 stonden toch vooral in het teken van door computer gegenereerde geluiden : house, acid, dance hip-hop etc.
Onbegrepen Canadees talent : The Tragically Hip, | |
Roché | vrijdag 7 juli 2000 @ 00:52 |
Ik weet niet hoe ze heeten, maar er zat volgens mij een Fransman (afkomstig uit Marokko) bij.. het nummer heette tenminste 7 seconds. Man en vrouw zingen het. | |
beelzebub | vrijdag 7 juli 2000 @ 02:01 |
Youssouh N'dor en Nene Cherry roche(dat eerste is zeker fout gespeld) Heel veel invloed hebben ook de unplugged sessies gehad. Iemand ooit nog wat gehoord van The Prodigal Sons? John Hiatt? Begin jaren negentig de laatste stuiptrekkingen van Guns 'n Roses. De opkomst van Jamiroquai en Bjork. REM sloot een miljoenencontract af. De comeback van Aerosmith. En we praten nu over boy/girlbands, maar dat waren de Beattles, The 3 Degrees, The Supremes en cs dertig jaar geleden toch ook? | |
risk one | vrijdag 7 juli 2000 @ 02:10 |
quote: "Kronenburg Park", maar das een detail ![]() | |
Xhorder | vrijdag 7 juli 2000 @ 20:59 |
Heeft iemand al Nirvana genoemd? Zo nee.. Die moeten we zeker niet vergeten! | |
Arcee | vrijdag 7 juli 2000 @ 22:29 |
quote: De allereerste band in de allereerste post (doh). | |
iroQuai | zondag 22 oktober 2000 @ 19:58 |
owkay, je zal vast niet verw8en dat ik deze band ga noemen (vooral niet als je naar mn nickname kijkt) maar ik zeg m toch maar ff.. JAMIROQUAI! | |
Theolifant | maandag 9 april 2001 @ 22:34 |
Nirvana, Radiohead, Nirvana, Nirvana en uhm Nirvana! ![]() | |
drexciya | donderdag 12 april 2001 @ 11:53 |
quote:Voor mij worden de jaren negentig gekenmerkt door het ontbreken van 1 enkele toonaangevende stroming, artiest of genre. Bepaalde genres, met name R&B en hiphop zijn een karikatuur van zichzelf geworden, al zijn her en der wat lichtpuntjes te ontwaren (Erykah Badu op R&B gebied bijvoorbeeld), maar fragmentering is toch het kenmerk van de jaren negentig. Bijna iedereen, afgezien van het publiek wat zich door de commercie laat beinvloeden, bepaalt zelf wat hij of zij goed vindt en vrijwel ieder genre is verdeeld in ontelbare subgenres. Acts die met een album commercieel erg goed scoorden, bleken bij een volgend album volledig door de mand te vallen of volledig te worden genegeerd door het publiek. Single verkopen zijn zo sterk gedaald, dat een gouden plaat bij een beduidend lager aantal verkochte singles wordt uitgereikt. Op het gebied van house/techno is de fragmentering het beste te zien, kijk in de Groove (D)/Basic Groove (NL) naar de voorkeurslijsten van 20-25 DJ's of de verkooplijsten van de gespecialiseerde platenzaken en er valt bijna geen patroon in te herkennen. Wanneer ik specifiek naar house/techno kijk, dan zijn verschillende stromingen en ontwikkelingen te zien: Enerzijds de platte trance, die op mij overkomt als een soort combinatie van gabber en eurodance. Met techno heeft het in ieder geval weinig te maken. Op het gebied van techno is een ontwikkeling ingezet naar kale/abstrakte/minimale platen, die voornamelijk op de dansvloer zijn in te zetten (DJ-Tools). Daarnaast produceert een aantal mensen wat groovier platen, die voor thuis geschikter zijn. Namen op dit gebied zijn Surgeon, Adam Beyer, Cari Lekebusch, The Advent en Jeff Mills. Luke Slater alias Clementine alias Planetary Assault Systems maakte al in 1992/1993 platen die nog steeds goed meekunnen in dit genre dus krijgt hij van mij een speciale vermelding Daarnaast is in technokringen ook ruimte voor experimenteler werk, waarbij aan de ene kant elektronica naar voren wordt geschoven en aan de andere kant dub invloeden naar voren komen. Namen op dit gebied zijn Pole, Autechre, Funkstorung en Speedy J. Speedy J is van alle markten thuis trouwens, naast het meer dansvloer gerichte eerdere werk en de vorig jaar uitgebrachte Electric deluxe 12" heeft hij ook ambient albums en erg experimentele platen op zijn naam staan. Als laatste is gebleken dat elektro niet kapot te krijgen is en ieder jaar wel weer een opleving kent; het is een blijvertje geworden. Namen op dit gebied zijn Ectomorph, DJ Godfather, DJ Assault, Aux 88, I-f en Anthony Rother. De Underground Resistance crew krijgt van mij nog een speciale vermelding als meest principiele muzikanten; ze weigerden de clubkraker van de Aztec Mystic (Jaguar) te licenseren aan grote platenmaatschappijen. | |
links234 | donderdag 12 april 2001 @ 12:07 |
quote:Bad Brains? | |
madcap | donderdag 12 april 2001 @ 13:11 |
Echte klassiekers zullen de platen worden die in de "top honderd aller tijden" blijven staan.... Ik denk dan aan Guns N'Roses, Nirvana en Radiohead...deze nummers zal iedereen wel blijven kennen net als "stairway to Heaven"van Led Zep en "Child in Time" van Deep Purple Dit zullen Klasiekers worden en niet direkt grondleggers zijn van nieuwe stromingen zijn... | |
drexciya | donderdag 12 april 2001 @ 13:59 |
quote:Die top 100 aller tijden is een doelgroep top 100, ik associeer die lijst met Grolsch en shag reclame. Denk jij nu echt dat de huidige "generatie" die platen zo geweldig zal vinden? Wanneer je naar andere zenders kijkt die met lijsten en dergelijke komen, dan zijn die lijsten zeer sterk beinvloed door de aanhang van de zender in kwestie. | |
4-Stroker | donderdag 12 april 2001 @ 14:51 |
Nirvana - Nevermind/Bleach Metallica - And justice for all! Deftones - Adrenaline Smashing Pumpkins - Mellon Collie and the Infinite Sadness Pearl Jam - Ten En voor de toekomst: | |
Vork | donderdag 12 april 2001 @ 15:03 |
van de 90's he? hee een oud topic Bands die we ons over 20 jaar nogsteeds zullen herinneren. en die dan een bron van inspiratie zijn voor andere bands... dan mag met zeker Radiohead niet vergeten en Nirvana. naast dat zijn er o.a. bands als Pearl Jam, Tool, Soundgarden, Red Hot Chilli Peppers die toch wel veel indruk achterlaten. Roni Size is een grote naam. Dj Shadow ook. Wat betreft een nieuwe vorm van muziek die we in de jaren 90 hebben mogen we Portishead en Massive Attack zeker niet vergeten. Ik denk dat ik het toch wel een beetje met de meeste hierzo eens ben. Ik heb alleen wel meer gekeken naar de muziekstromingen die me zelf het meest liggen.. wat betreft andere soorten muziek.. geen flauw id, (hebbik wel maar dan moet ik zo nadenken) nog een lijst invloedrijke bands voor later: Smashing Pumpkins ... [Dit bericht is gewijzigd door Vork op 12-04-2001 15:05] | |
madcap | donderdag 12 april 2001 @ 15:41 |
quote:maar welke platen kom je in bijna ieder "aller tijden" overzicht tegen??? juist....de bekende Child in Time en Stairway to Heaven... Ik denk dat dit voor het grootste gedeelte van de mensen wel op gaat... | |
Zanderrr | donderdag 12 april 2001 @ 17:48 |
Guns n' Roses is in dit topic inderdaad een beetje over het hoofd gezien, maar die waren aan het begin van de 90's ook huge. Ik geloof dat er in juni (?) zelfs een nieuwe cd van ze verschijnt... En stond November Rain niet hoog genoteerd in de TMF top zoveel aller tijden? [Dit bericht is gewijzigd door Zanderrr op 12-04-2001 17:50] | |
Purno | donderdag 12 april 2001 @ 18:30 |
Willekeurig aantal jaren '90 top cd's Nirvana - Nevermind ('91) Guns n' Roses - Use Your Illusion I&II | |
Vork | donderdag 12 april 2001 @ 18:34 |
valt me op aan die lijst dat er geen titels uit 98 en 99 in staan Purno... | |
Purno | donderdag 12 april 2001 @ 18:37 |
en doe daar nog maar bij; Osdorp Posse - Geendagsvlieg ('97, dè nederhop klassieker) | |
Purno | donderdag 12 april 2001 @ 18:39 |
quote:Bovenstaande cd's heb ik allemaal eerlijk gekocht, daarna brak het N-tijdperk aan voor mij (1999). ![]() | |
Trancentral | maandag 7 januari 2002 @ 15:38 |
The KLF : The White room Edelweiss : Wonderfull world of Edelweiss die 2 rulen!!!! | |
Theeboon | maandag 7 januari 2002 @ 16:40 |
R.E.M. / Automatic for the People Eels / Beautiful Freak Bjork / Debut Goldie / Timeless K's Choice / Cocoon Crash Lamb / Lamb The Prodigy / Experience Tricky / Maxinquaye A Guy Called Gerald / Black Secret Technology DJ Shadow / Endtroducing... Alanis Morisette / Jagged Little Pill zoiets? Dat zijn platen die naast de all time klassiekers zullen staan (rubber soul enzo | |
MadScientist | maandag 7 januari 2002 @ 17:11 |
Ik mis Green Day... Ik weet dat een heleboel punkers deze gasten onderhand haten, maar hun CD Dookie is toch onvergetelijk in de jaren '90 Verder hoop ik dat men de eerste 2 CD's van Weezer nog ooit herinnert... En like it or not, ik denk dat Rammstein ook nog wel lang herinnerd wordt (wederom meer door hun eerste 2 CD's maar da's met heeel veel bands die hier genoemd worden) | |
RemCOW | maandag 7 januari 2002 @ 17:37 |
Hm, er is al een boel genoemd. Nog maar de bands waarvan ik denk die ik nog lang zal herinneren: Tussen haakjes bekendste/invloedrijkste/beste nummers - Prodigy (No Good / Out Of Space) ... om maar iets te noemen. Zo kan ik wel doorgaan, maargoed Maarja,.. Nu vergeet ik er nog zoveel, maar dit is al een aardige indicatie voor mezelf. Ik kan ook wel zooi als Boyzone noemen maar dat vind ik maar niets. * edit * [Dit bericht is gewijzigd door RemCow op 07-01-2002 21:35] | |
Renegade | maandag 7 januari 2002 @ 19:25 |
Volgens mij zijn de Foo Fighters nog niet genoemd, 3 prima cd's. Verder natuurlijk Counting Crows met 3 briljante studioalbums. | |
-Wepeel2- | maandag 7 januari 2002 @ 19:40 |
quote:Tweede cd van Foo Fighters was zeker fantastisch! Wat een wereldplaat was dat! Over de andere twee cd's ben ik wat minder te spreken, met name de laatste vind ik niet bepaald sterk. En Weezer 'Pinkerton' hoort inderdaad wat mij betreft ook in de lijst. Een ontzettend rauwe gitaarplaat die wat mij betreft de vergelijking met de beste platen van de Pixies moeiteloos kan doorstaan. En het was tevens één van de eerste platen van dat zooitje wat later 'emo' werd genoemd. Maar goed, dat genre neemt toch niemand serieus | |
Vamos | maandag 7 januari 2002 @ 20:14 |
"Klassiekers" in wording zijn niet van Tool en niet van alle andere bands die vrijwel nooit een top 40 notering halen. Steengoede muziek misschien als het je smaak is, maar over 20 jaar kennen de meeste mensen guns 'n' roses nog wel, maar Tool niet meer. Dat gaat namelijk zo. Tool (zomaar voorbeeldje) is voornamelijk bekend bij de doelgroep. Deze doelgroep wordt ouder en wordt hoogstwaarschijnlijk fan van sky radio enzo net als vrijwel alle oudere mensen (of ze zetten de radio nooit meer aan). Je kunt het wel ontkennen, maar mijn moeder was fan van de Stones, maar nu moet die 'teringherrie' zachter Zodoende raakt Tool in de vergetelheid, door gebrek aan vermelding in de hitlijstjes en doordat ze voornamelijk alleen gedraaid worden op andere zenders dan de mainstream. Tja, zo gaat dat. De jaren 90 zullen de jaren worden van de vercommercialisering van de popmuziek. De jaren van de 'eendagsvliegen' Namen die men volgens mij over 20-30 jaar nog zal kennen zijn de groepen die de top 40 hebben gehaald met redelijk veel hits en minstens een jaar of 7 bleven bestaan. mijn 2 eurocentjes. | |
Zander | maandag 7 januari 2002 @ 20:31 |
quote:Geloof ik niet. "Stairway to Heaven" is bijvoorbeeld ook nooit op single uitgebracht, en toch hoor je die ook elk jaar weer terug in de Top 100 aller tijden. | |
Theeboon | maandag 7 januari 2002 @ 21:19 |
quote:Nee, dat is al van alle tijden geweest. Eendagsvliegen zijn er altijd al geweest en toen de Beatles populair waren had je ook allemaal marketing dingetjes zoals theemutsen met de beatles erop gedrukt ![]() | |
Toffe_Ellende | maandag 7 januari 2002 @ 21:43 |
Alle alternatieve muziek zal over twintig jaar nog beluisterd worden... De popmuziek komt alleen nog maar in verzamelcdvorm uit.... | |
Vamos | maandag 7 januari 2002 @ 22:47 |
quote:Maar Led Zeppelin werd vast vaak op de radio gedraaid en heeft aardig wat hits gescoord. Bovendien waren er nog niet zoveel radiozenders, dus moest je wel luisteren. Tool wordt alleen gedraaid op doelgroepzenders en bereikt dus maar een klein publiek. | |
Vamos | maandag 7 januari 2002 @ 22:50 |
quote:Hmmm...daar heb je gelijk in ja. In de jaren 60 werd tijdens de 'muziekrevolutie' er ook een hoop kids een gitaar in de handen gedrukt en laat ze maar een hitje maken ![]() Dan verander ik de stelling in: De jaren 90 waren de jaren waarin de discomuziek met popmuziek integreerde. Nog nooit werd de top 40 zo gedomineerd door discostromingen (vooral tijdens de eurodance/happy hardcore periode) als in de jaren 90. | |
BDisOKE | maandag 7 januari 2002 @ 22:54 |
jaren 90 ook VEEL "NUmetal" natuurlijk ![]() | |
Zander | maandag 7 januari 2002 @ 22:55 |
quote:Of het vaak op de radio gedraaid werd kan ik niet controleren, want ik ben van '77. Maar volgens de Popencyclopedie hadden ze in een carriere van tien jaar maar vier top 40-noteringen, en maar een enkele top 10-notering. Ander voorbeeld: Pink Floyd had in dertig jaar tijd slechts drie top 40-noteringen, waarvan maar 1 top 10-hit. Toch ook niet de minste band, dacht ik zo. Conclusie: een top 40-hit zegt geen bal over al dan niet 'klassiek'. | |
menjo | maandag 7 januari 2002 @ 22:57 |
Wat te denken dan van 'One' van Metallica, dat pas op single is uitgebracht nadat het hoog eindigde in de top100 allertijden? | |
menjo | maandag 7 januari 2002 @ 23:01 |
quote:Ik zou het zo zeggen: De jaren '90 waren de jaren waarin de top40 een steeds jongere doelgroep kreeg, wat een duidelijk effect had op de samenstelling van de hitlijst. | |
Witchfynder | dinsdag 8 januari 2002 @ 11:54 |
quote:Je kent Massive Attack, Portishead and Deftones niet? De eerste twee ken ik iig van naam en de Deftones die en hoor je overal. Mag wel wat minder eigenlijk. ![]() | |
ullie | dinsdag 8 januari 2002 @ 12:03 |
quote:Ja maar zowel Led Zeppelin als Pink Floyd waren ook echte 'album bands'. Hun albums verkochten miljoenen exemplaren en het ging niet zozeer om de singles. Led Zeppelin is zelfs met de Beatles de enige groep die 5 diamanten platen heeft(meer dan 10 miljoen exemplaren verkocht). | |
Luni | dinsdag 8 januari 2002 @ 12:45 |
Laten we ook Daftpunk niet vergeten. | |
Vamos | dinsdag 8 januari 2002 @ 13:13 |
quote:Maar ook hier geldt weer: "Klassiekers in wording". En Daft Punk heeft maar 1 nummer gemaakt wat eventueel wellicht over 20 jaar in homokringen een cult hit wordt net zoals de 70s dance van nu. | |
K3 | dinsdag 8 januari 2002 @ 15:03 |
quote:Wat te denken van Around the World van Daft Punk??? Die was een stuk beter dan wat ze nu uitbrengen (en donders slecht voor de speakers in de auto ![]() | |
MadScientist | dinsdag 8 januari 2002 @ 15:23 |
quote:En dat van iemand met als username K3 hehe ![]() Da Funk is ook niet te vergeten (met gave clip van Spike Jonze) | |
Elegy | dinsdag 8 januari 2002 @ 15:29 |
VNV Nation - Empires Covenant - United states of mind HIM - Greatest lovesongs vol. 666 London After Midnight - Oddities Suicide Commando - Mindstrip Savage Garden - Savage Garden Sarah McLachlan - Surfacing Accessory - jukka2147.de :Wumpscut: - Bunkertor 7 | |
Tokus | dinsdag 8 januari 2002 @ 15:31 |
quote:[offtopic] ik dacht dat de moderator van een muziekforum toch nog wel enige globale muziekkennis moet hebben. blijkbaar is dat niet nodig [/offtopic] | |
Circuitbreaker | vrijdag 11 januari 2002 @ 15:51 |
Laat ik eens Reload - A collection of short stories noemen om eens niet in cliches te vervallen als Aphex Twin, Autechre en dergelijke |