je kan beter een systeem bedenken dat beetje zo werkt:
je pakt de ht-stats van het ene team, en van het andere team. Je deelt het verliezende teamrating door het winnende teamrating en dat is het aantal punten wat je scoort, je telt hier 0,50 bij op als je gewonnen hebt (dit is nodig om winst meer voordeel te geven dan gelijkspel
![]()
) Oftewel, winnen met kut-ratings van een vet goed team levert veel punten op. Goede teams zullen weer makkelijker winnen dus veel eerlijker systeem. Voor gemakklijkheid ronden we alles af op 2 decimalen.
voorbeeldje:
150 htrating - 100 htrating --> uitslag 1-3
dan krijg team 1 geen punten
team 2 krijgt 150/100 = 1,50 punt + 0,50 omdat hij gewonnen heeft = 2,00 punt
voorbeeld 2:
150 om 100 --> uitslag wordt 1-1
team 1 krijgt dan 100/150 = 0,67 punten
team 2 krijgt dan 150/100 = 1,50 punten
Voorbeeld 3:
150 om 100 --> uitslag 2-0
team 1 krijgt nu 100/150 = 0.67 + 0,50 = 1.17 punten
In dit systeem kan je iedereen mee laten spelen in 1 hele grote poule. Je stelt gewoon het maximaal aantal wedstrijden vast (zeg, iedereen mag bijvoorbeeld maximaal 8 wedstrijden spelen, en krijgt daar 13 rondes de tijd voor). Als iemand niet speelt boeit het niet. Er zijn (in dit geval) 5 weken waarin iemand kan doen waar hij zelf zin in heeft bijvoorbeeld cup/vakantie, of gewoon minder wedstrijden speelt en niet meedoet met totaalstand. Er kan dan wel voor periodekampioenschappen gegaan worden, wat nu even uitgelegd wordt:
Er zijn telkens periodes van 2 wedstrijden. Omdat iedereen 8 wedstrijden speelt zijn er 4 periodes. Telkens als iemand met zijn aantal wedstrijden de 2,4,6 of 8 passeerd wordt berekend (hier valt hele makkelijke excel voor te maken) wat zijn resultaat in een periode was. De 4 winnaars van de periodes plaatsen zich voor de finalerondes.. Periodekampioenen houden spanning erin, en vormen leuke afwisseling, ze maken het mogelijk om als een relatief klein of inactief team een grote verrassing neer te zetten, en daarmee opeens een plekje in finalerondes te veroveren.
De uiteindelijke nummer 1 in de eindstand plaats zich ook voor de finalerondes, en de nummers 2 en 3 in de totaalstand. Dit kunnen er echter meer zijn. Als nu blijkt dat een periodekampioen gelijk is geweest aan de nummer 1 of nummer 2 of nummer 3, dan zal de nummer 4 en 5 en in uitzonderlijke gevallen nummer 6 zich plaatsen. Dit gaat dus voor een nummer 2 in een periode. Uiteindelijk plaatsen 7 teams zich voor de finalerondes, waaronder de nummer 1 die zich direct tot halve finales plaatst.
De overige 6 spelen 3 wedstrijden onderling (loting). De 3 winnaars komen samen met nummer 1 in de halve finale etc. En daarna finale. Dit kost 3 speelrondes in totaal (14, 15 en 16).
Lijkt me een leuk, eerlijk, makkelijk te begrijpen systeem waarin weinig organisatie nodig is waar iedereen toch kan meedoen met een B-team en winnen (immers, winnen met rukrating levert nu wel weer punten op).
De organisatie kan zich richten op het bijhouden van de punten van iedereen, en het bepalen van de periodekampioenen (eventueel op meerdere tussenmomenten).
Het is een gedachtekronkel van een grump na een avondje goed drinken (niet bezopen
![]()
) maar volgens mij is het wel leuk idee. Kan zijn dat ik morgen wakker wordt en ik niet meer met deze tekst te maken wil hebben
![]()
groeten
![]()
PS --> Om uit en thuiswedstrijden tegen te gaan, en om duidelijk aan te geven wanneer er voor de FOK-cup wordt gespeeld is het nodig om het op de volgende manier te doen: 1 iemand met groot stadion (de vorige winnaar? diegeen heeft dan altijd thuisvoordeel als beloning voor vorige winst, net als eurovisiesongfestival
![]()
)doopt de naam ervan om in FOK-stadion en iedereen speelt daar zijn wedstrijden. Een wedstrijd telt dus ook pas mee als deze in dat stadion is afgewerkt. Zo los je beide problemen perfect op.
De organisatie heeft het dan erg makkelijk, gewoon kijken naar schema FOK-stadion en je weet welke wedstrijden er afgewerkt worden voor de fok-cup.
[ Bericht 3% gewijzigd door Grumpey op 31-07-2005 16:05:52 ]