abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29048127
Laatst op een bewolkte dag was er wat te doen hier in het dorp,
dus mij wilde graag wat foto's schieten!
1 van mn body's kon gelukkig een nieuw rolletje gebruiken, dus die heb ik geladen met een 200asa superia film.
(ben er nog niet helemaal uit welk rolletje de mooiste kleuren geeft...iemand?)
Ik kon niet echt dichtbij komen, dus op de body kwam mn 80-200 3.8.
Op sommige punten kreeg ik 1/60 en soms 1/90 en ik had sneller nodig!

Dus dit was een mooie kans om een film the "pushen".
Het ging dus om een 200asa en die hebben we op 400 geschoten.
Kan niet wachten om het resultaat te bekijken!

Andere kleuren, grove korrel en wat nog meer

Maar nu natuurlijk de vraag!:

Als ik een film 3 stops push van 200 naar 400asa en ik onderbelicht de film 2 stops.
Kom ik dan in de buurt van 200 asa?

Dit omdat ik het wil proberen op een ilford delta 400asa maar dan op 800 of 1600asa
Die 1600asa staat als "optie" op de rol zelf, dus ik dacht dat die rol dat dan vast wel trekt!
Natuurlijk met een grote korrel.

Mijn camera kent heel wat asa-waarden, hier een selectie voor de duidelijkheid:

200
250
320
400
650
800
1000
1250
1600
2000

De film zelf is dus 400asa die ik dus naar 800/1600 wil brengen.
Dat zijn dus 2 of 5 stops lijkt me.
800asa is natuurlijk mooi bij slecht en/of weinig licht maar bij wat beter licht is 800 natuurlijk te snel!
Als ik dan 2 stops ga onderbelichten kom ik dan op die 400asa uit?..
of mag/kan je helemaal niet zo denken?...
Gaat mij nu puur om de sluitertijd die je dan kan gebruiken, want ik denk dat de korrel bij elke foto het zelfde zal zijn wat hij moet immers wel op 800asa ontwikkeld worden!

Hoop dat het allemaal beetje duidelijk is wat ik wil


Hit me!
If I don't make it in heaven I'll run shit in Hades
  vrijdag 22 juli 2005 @ 19:56:06 #2
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_29048490
quote:
Op vrijdag 22 juli 2005 19:41 schreef ik_jij_en_jou het volgende:
Laatst op een bewolkte dag was er wat te doen hier in het dorp,
dus mij wilde graag wat foto's schieten!
1 van mn body's kon gelukkig een nieuw rolletje gebruiken, dus die heb ik geladen met een 200asa superia film.
(ben er nog niet helemaal uit welk rolletje de mooiste kleuren geeft...iemand?)
Velvia voor landschap superai voor all round, Ik lees altijd de film tests in de filmbladen. Maar sommige films worden na een paar jaar vervangen door andere.
quote:
Ik kon niet echt dichtbij komen, dus op de body kwam mn 80-200 3.8.
Op sommige punten kreeg ik 1/60 en soms 1/90 en ik had sneller nodig!

Dus dit was een mooie kans om een film the "pushen".
Het ging dus om een 200asa en die hebben we op 400 geschoten.
Kan niet wachten om het resultaat te bekijken!

Andere kleuren, grove korrel en wat nog meer

Maar nu natuurlijk de vraag!:

Als ik een film 3 stops push van 200 naar 400asa en ik onderbelicht de film 2 stops.
Kom ik dan in de buurt van 200 asa?
film 1 stop pushen verdubbeld de ISO waarde. Pushen van 200 naar 400 is 1 stop. De film ontvangt 2x zo veel licht.
quote:
Dit omdat ik het wil proberen op een ilford delta 400asa maar dan op 800 of 1600asa
Die 1600asa staat als "optie" op de rol zelf, dus ik dacht dat die rol dat dan vast wel trekt!
Natuurlijk met een grote korrel.

Mijn camera kent heel wat asa-waarden, hier een selectie voor de duidelijkheid:

200
250
320
400
650
800
1000
1250
1600
2000

De film zelf is dus 400asa die ik dus naar 800/1600 wil brengen.
Dat zijn dus 2 of 5 stops lijkt me.
400-1stop-800-2estop-1600 is dus 2 stops.
quote:
800asa is natuurlijk mooi bij slecht en/of weinig licht maar bij wat beter licht is 800 natuurlijk te snel!
Als ik dan 2 stops ga onderbelichten kom ik dan op die 400asa uit?..
da's dus 1 stop onderbelicht
quote:
of mag/kan je helemaal niet zo denken?...
Gaat mij nu puur om de sluitertijd die je dan kan gebruiken, want ik denk dat de korrel bij elke foto het zelfde zal zijn wat hij moet immers wel op 800asa ontwikkeld worden!

Hoop dat het allemaal beetje duidelijk is wat ik wil


Hit me!
Je moet wel de hele film op die stand belichten, en dit ook aan je fotoboer mededelen, zodat ze bij het ontwikkelen daar rekening mee kunnen houden...
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_29048908
Dank dank!!

Ik dacht dus, omdat mn camera dat heeft, dat 200 naar de volgende waarde 1 stop zou zijn!
Maar alles is duidelijk!
Ik kan dus 1600 gebruiken, 2 stops onderbelichten zodat ik ook bij goed licht foto's kan krijgen.

Dat ik de hele film op dezelfde stand moet belichten wist ik!
Daarom wilde ik dat onderbelicht verhaal ff checken!

Thanks!
If I don't make it in heaven I'll run shit in Hades
  vrijdag 22 juli 2005 @ 20:22:30 #4
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_29049098
yw
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_29059809
Ik hoorde net dat je een kleuren negatief-filmpje (beter) niet kan pushen!
Dia kan je wel pushen met een paar stops.

En de z/w-film die ik wil pushen moet ik zelf gaan ontwikkelen...
dus een rede om een ontwikkelaar te kopen
De fotolabs doen daar niet meer aan ofzo...
Die doen alles in de trommel en dan klaar..
Dus heb ik niet het effect wat ik wil!
En aangezien het een ilford delta 400 is met een fijne korrel moet ik vrij hard papier gebruiken.

We hebben, als de rol vol is, weer genoeg te doen in de vrije uurtjes

[ Bericht 1% gewijzigd door ik_jij_en_jou op 23-07-2005 12:22:29 ]
If I don't make it in heaven I'll run shit in Hades
  zaterdag 23 juli 2005 @ 12:59:56 #6
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_29060674
quote:
Op zaterdag 23 juli 2005 12:16 schreef ik_jij_en_jou het volgende:
Ik hoorde net dat je een kleuren negatief-filmpje (beter) niet kan pushen!
Dia kan je wel pushen met een paar stops.
Het verschilt per film wat je er wel of niet mee kan doen. Fuji heet een tijdje een 100-1000 asa film gehad, die je kon gebruiken tusen die 2 waardes. Leuk spul.
quote:
En de z/w-film die ik wil pushen moet ik zelf gaan ontwikkelen...
dus een rede om een ontwikkelaar te kopen
De fotolabs doen daar niet meer aan ofzo...
Die doen alles in de trommel en dan klaar..
Nooit problemen mee gehad (hoewel ik het nu zelf doe omdat ik dat leuker vind) Regelmatig Ilford film naar 6400 gepushed en door het vaklab laten ontwikkelen. Afdrukken kan je beter zelf doen denk ik. Ik heb zelf wel eens een film naar 12800 ISO gepushed (mijn SLR kon het aan, dus warom ook niet). Dat was wel lachen, maar het was wel de verkeerde film ervoor denk ik
quote:
Dus heb ik niet het effect wat ik wil!
En aangezien het een ilford delta 400 is met een fijne korrel moet ik vrij hard papier gebruiken.

We hebben, als de rol vol is, weer genoeg te doen in de vrije uurtjes
We? Ben je zwanger?
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_29062014
quote:
Het verschilt per film wat je er wel of niet mee kan doen. Fuji heet een tijdje een 100-1000 asa film gehad, die je kon gebruiken tusen die 2 waardes. Leuk spul.
En had het toch nog voldoende kwaliteit dan?
Anders zou dat ideaal zijn natuurlijk.

Dit is dus het eerste filmpje wat ik gepushed heb, dus over ervaring kan je niet spreken.
Waar haal je al die info over filmrollen vandaan?
Uit magazines of websites die er vast zullen zijn
Aangezien ik toch analoog blijf schieten, lijkt het me een goed idee om daar meer kennis over te krijgen!
(over een maand of 2 een AF cam kopen omdat mn ogen me in het donker en bij slecht licht in de steek beginnen te laten)
quote:
Nooit problemen mee gehad (hoewel ik het nu zelf doe omdat ik dat leuker vind) Regelmatig Ilford film naar 6400 gepushed en door het vaklab laten ontwikkelen. Afdrukken kan je beter zelf doen denk ik. Ik heb zelf wel eens een film naar 12800 ISO gepushed (mijn SLR kon het aan, dus warom ook niet). Dat was wel lachen, maar het was wel de verkeerde film ervoor denk ik
Mn fotoboer had er zelf geen vertouwen meer in!
Weet ook niet naar welk lab mijn foto's gaan, maar ik vertrouw die kerel wel.
En nu het z/w ontwikkelen een beetje loopt is het natuurlijk leuk om dit ook zelf te doen!
Mijn cam kan ook tot 12800, dus dat gaan we zeker doen als we het onder de knie hebben!
quote:
We? Ben je zwanger?
ik_jij_jou...
dik veel stemmen in mn hoofd man!
If I don't make it in heaven I'll run shit in Hades
  zaterdag 23 juli 2005 @ 14:39:48 #8
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_29062986
quote:
Op zaterdag 23 juli 2005 13:56 schreef ik_jij_en_jou het volgende:
En had het toch nog voldoende kwaliteit dan?
Anders zou dat ideaal zijn natuurlijk.
jazeker.
quote:
Dit is dus het eerste filmpje wat ik gepushed heb, dus over ervaring kan je niet spreken.
Waar haal je al die info over filmrollen vandaan?
Uit magazines of websites die er vast zullen zijn
Photography magazine bijv. bij de Ako, die hadden regelmatig film tests.
quote:
Aangezien ik toch analoog blijf schieten, lijkt het me een goed idee om daar meer kennis over te krijgen!
(over een maand of 2 een AF cam kopen omdat mn ogen me in het donker en bij slecht licht in de steek beginnen te laten)
Bedenk wel dat AF camera's ook problemen hebben met te weinig licht. zij hebben een sensor die met behulp van contrast scherpstelt. duurdere cmera's hebben een betere AF sensor. Mijn anaolge Nikon F100 heeft een betere AF sensor dan de veel nieuwere digitale Nikon D70 bijvoorbeeld.En de snelheid waarmee je camera scherpstlet hangt af van het merk camera, en soms ook de lens (als de motor inde lens is ingebouwd)

Zwarte oppervlaktes geven ook AF problemen...
quote:
Mn fotoboer had er zelf geen vertouwen meer in!
Weet ook niet naar welk lab mijn foto's gaan, maar ik vertrouw die kerel wel.
En nu het z/w ontwikkelen een beetje loopt is het natuurlijk leuk om dit ook zelf te doen!
Mijn cam kan ook tot 12800, dus dat gaan we zeker doen als we het onder de knie hebben!
[...]

ik_jij_jou...
dik veel stemmen in mn hoofd man!
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_29074996
quote:
Photography magazine bijv. bij de Ako, die hadden regelmatig film tests.
We gaan naar de bookshop!
quote:
Bedenk wel dat AF camera's ook problemen hebben met te weinig licht. zij hebben een sensor die met behulp van contrast scherpstelt. duurdere camera’s hebben een betere AF sensor. Mijn analoge Nikon F100 heeft een betere AF sensor dan de veel nieuwere digitale Nikon D70 bijvoorbeeld. En de snelheid waarmee je camera scherpstlet hangt af van het merk camera, en soms ook de lens (als de motor inde lens is ingebouwd)

Zwarte oppervlaktes geven ook AF problemen...
Ik weet ik weet
Ik zat eerst nog te denken om digitaal te gaan, maar mn keus is dus toch analoog geworden.
Gaat een F4 of F5 worden!
Als het geld er is, een nieuwe en dan misschien wel een F6 of een nieuwe F5.
Maar als het geld er niet is een secondhand F4 of F5 dus.
Dit omdat deze infrarood gebruiken voor de AF toch?..
En dat is "zeker" tot 5 meter is mij verteld en dat is perfect voor de functie die ik zoek!
Qua feeling in de hand vind ik deze ook helemaal

Dat zwart merkte ik laatst nog, had een cam te "leen" en moest een mat-zwarte lijkenauto op plaat zetten...
de AF vond van niet!
Nu was het ook wel een rare kleur, maar MF is dan heerlijk!

Als lens een 28-70 2.8 of 70-200 2.8
Kans is groter dat het de 28-70 2.8 word, omdat dit nu ook mijn favo lens is!
Natuurlijk kan een 50mm 1.4 ook niet missen!
Heb er nu 2 op 1.8 en nu ik toch bezig ben wil ik die winst ook meepakken voor de AF.
En met de tijd dan een digitale voor "erbij" zoals een Pana FZ20.
Maar dat is toekomst, eerst een nieuwe Nikon!

O ja, nu we toch bezig zijn, een Canon F1 staat ook nog op de lijst aangezien deze geen accu nodig heeft om te werken en ik mooi mn bestaande FD lenzen kan gebruiken!
quote:
je geloofd me niet eh!


Zie ook net dat mn TT niet klopt!
Moest dus [Analoog] Film "pushen" zijn
Maar maakt niet uit, hebben we een mooi algemeen stukje voor films.

Net op marktplaats, fotoapparatuur en nog meer sites gekeken voor een ontwikkelaar.
Ik krijg dan van die machines te zien waar al foto's uit komen rollen!...
Ik liet dus altijd mn z/w-films ontwikkelen en zelf afdrukken, maar wat heb ik nu nodig om zelf te ontwikkelen?
Ik hoorde wel eens iets over een koker en schudden enzo..
Doet die machine dat dan voor mij?..
Of is dat heel wat anders?
If I don't make it in heaven I'll run shit in Hades
  dinsdag 26 juli 2005 @ 02:09:45 #10
64862 Maruku
'Batoussai' Maruku
pi_29131807
Zal ik ook maar eens het één en ander hier neerdroppen in de overtuiging dat ik ook iets weet?
Eerst even over wat pushen precies is. Pushen betekent gewoon dat je je filmpje onderbelicht. Door bij het ontwikkelen te corrigeren, zorg je dat de onderbelichte waardes toch een op het negatief of positief goed belicht weergegeven worden. Ik snap dus ook niet helemaal wat het punt is dat je een ASA 400 rolletje zou pushen, en dan weer eens onderbelichten. Dit komt neer op extra pushen, lijkt me. Wat je gewoon doet is het rolletje belichten als een gevoeliger rolletje dan het daadwerkelijk is en dan bij het ontwikkelen de chemicaliën hun magie laten doen.
Ikzelf heb al enkele malen gefotografeerd op plaatsen waar het echt donker is, concerten en shit. Dan wil je inderdaad ook een nogal gevoelige film gebruiken. Omdat ik niet aan afdrukken of wat dan ook doe, schiet ik alle kleurenfoto's op dia (geeft over het algemeen ook betere kleuren al is dat niet wat je zoekt bij concerten, aangezien je dan meestal toch weinig verschillende kleuren hebt).
Zelf schiet ik meestal Sensia 400, onder welke lichtomstandigheden dan ook. Voor concerten push ik die rolletjes dan tot desnoods 3200 (3 stops dus). Het probleem hiervan is dat de donkere vlakken op de foto helemaal dicht trekken. Om iets van textuur te hebben dus moet je dus op de lichtere vlakken meten (gezichten e.d.). Ik heb op het moment niets online staan om te demonstreren, maar er zijn wel enkele foto's die ik zo gemaakt heb, waar ik nogal tevreden over was.
Zwart wit pushen is helemaal de shit. Gewoon hetzelfde principe, maar zwart wit leent zich veel beter voor pushen, omdat het gelijkmatiger resultaat geeft. Het is niet zo dat donkere vlakken onevenredig donkerder worden. Ik heb zelf nog niets van zwart wit gepusht, omdat het zo makkelijk is een TMAX 3200 in je camera te gooien. Kan je ook eens zeggen dat je dat gebruikt hebt.
Met kleurennegatieven heb ik absoluut geen flauw idee hoe dit gaat. Ben wel erg benieuwd.

Nouja, ik hoop dat je met deze info wat kan. Succes ermee en drop eens wat van je gepushte foto's op dit forum.
  dinsdag 26 juli 2005 @ 07:59:31 #11
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_29133714
quote:
Op zondag 24 juli 2005 00:39 schreef ik_jij_en_jou het volgende:
Ik weet ik weet
Ik zat eerst nog te denken om digitaal te gaan, maar mn keus is dus toch analoog geworden.
Gaat een F4 of F5 worden!
Als het geld er is, een nieuwe en dan misschien wel een F6 of een nieuwe F5.
Maar als het geld er niet is een secondhand F4 of F5 dus.
Dit omdat deze infrarood gebruiken voor de AF toch?..
De gewone AF sensor meet contrast. daar gebruiken ze wel eens een rood gekleurd licht voor (in raster vorm) voor of een fel wit licht.
quote:
En dat is "zeker" tot 5 meter is mij verteld en dat is perfect voor de functie die ik zoek!
Qua feeling in de hand vind ik deze ook helemaal

Dat zwart merkte ik laatst nog, had een cam te "leen" en moest een mat-zwarte lijkenauto op plaat zetten...
de AF vond van niet!
Nu was het ook wel een rare kleur, maar MF is dan heerlijk!

Als lens een 28-70 2.8 of 70-200 2.8
Kans is groter dat het de 28-70 2.8 word, omdat dit nu ook mijn favo lens is!
Natuurlijk kan een 50mm 1.4 ook niet missen!
Heb er nu 2 op 1.8 en nu ik toch bezig ben wil ik die winst ook meepakken voor de AF.
En met de tijd dan een digitale voor "erbij" zoals een Pana FZ20.
Maar dat is toekomst, eerst een nieuwe Nikon!

O ja, nu we toch bezig zijn, een Canon F1 staat ook nog op de lijst aangezien deze geen accu nodig heeft om te werken en ik mooi mn bestaande FD lenzen kan gebruiken!
is de F1 volledig mechanisch?
-edit- yup, net gelezen op mijn favo canon/nikon site
quote:
je geloofd me niet eh!
jawel hoor
quote:
Zie ook net dat mn TT niet klopt!
Moest dus [Analoog] Film "pushen" zijn
Maar maakt niet uit, hebben we een mooi algemeen stukje voor films.

Net op marktplaats, fotoapparatuur en nog meer sites gekeken voor een ontwikkelaar.
Ik krijg dan van die machines te zien waar al foto's uit komen rollen!...
Ik liet dus altijd mn z/w-films ontwikkelen en zelf afdrukken, maar wat heb ik nu nodig om zelf te ontwikkelen?
Ik hoorde wel eens iets over een koker en schudden enzo..
Doet die machine dat dan voor mij?..
Of is dat heel wat anders?
Dat is heel wat anders. Jij hebt een nodig. (de meest linkse heb ik zelf) daar doe jij je film in.

Maar dit is eigenlijk meer een discussie voor [Centraal] Zwartwitdoka Slowchat deel 2

of

Je eigen DoKa opzetten..
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_29133899
Idd, want dit is nu [Analoog] Film "pushen"
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  maandag 1 augustus 2005 @ 23:33:48 #13
64862 Maruku
'Batoussai' Maruku
pi_29343302
Klein stukje over pushen opschrijven dan maar?
wat is pushen?
Pushen is het rolletje bewust een stop onderbelichten. Door het rolletje gecorrigeerd te ontwikkelen, klopt de lichtwaarde die het negatief uiteindelijk krijgt wel. Dit betekent dat je dus met kortere sluitertijden/kleinere diafragma's overweg kan.
Het nadeel is wel dat de korrel vaak wordt vergroot en het contrast wordt (volgens mij) aangetast. Het is daarom raadzaam niet belachelijk veel stops te pushen.

Hoe push je?
Dit hangt af van je camera. Het makkelijkste is het om gewoon de ASA waarde die je instelt op je camera aan te passen. Wil je één stop pushen, stel je camera dan in op één stop gevoeligere ASA (belicht een 200ASA filmpje als 400ASA).
Je kan ook je camera met de belichtingscorrectie laten werken. Stel je camera in dat hij één stop onderbelicht en je hebt hetzelfde effect.
Wanneer je zelf ontwikkelt/afdrukt, kan je je filmpje gewoon gecorrigeerd ontwikkelen. Dit moet ik zelf nog uitzoeken, maar er zijn tabellen op internet te vinden waar de ontwikkeltijd van n-1 of n-2 vermeld staat. Dit is allemaal afhankelijk van je filmontwikkelaar.
Als je het ontwikkelen niet zelf doet, vraag dan aan de winkel waar je het inlevert of ze het gecorrigeerd kunnen ontwikkelen. Doe je het bij de kruidvat of AH of een dergelijke winkel, schrijf dan gewoon op de envelop waar je je rolletje in stopt dat het filmpje gepusht is. Het lab waar het terecht komt weet wel wat het ermee aan moet.

Ervaringen
Misschien is het wel handig om hier een lijstje te maken wat voor ervaringen wie heeft met het pushen van welke rolletjes.

Uit bittere noodzaak heb ik een keer Fuji Sensia 400 gepusht tot 3200. Probleem is wel dat de donkere vlakken helemaal dichtlopen. Lichtmeten op het lichtste wat je ziet zo'n beetje dus. Verder wordt de korrel ook wel gruwelijk groot, maar ikzelf vind het nog altijd beter dan kleurennegatieven .

Zwart wit ontwikkelen en afdrukken ben ik nu zelf mee bezig, maar heb nog geen resultaten mbt pushen. Ik ben al blij als ik goed belichte rolletjes al goed krijg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')