Velvia voor landschap superai voor all round, Ik lees altijd de film tests in de filmbladen. Maar sommige films worden na een paar jaar vervangen door andere.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 19:41 schreef ik_jij_en_jou het volgende:
Laatst op een bewolkte dag was er wat te doen hier in het dorp,
dus mij wilde graag wat foto's schieten!
1 van mn body's kon gelukkig een nieuw rolletje gebruiken, dus die heb ik geladen met een 200asa superia film.
(ben er nog niet helemaal uit welk rolletje de mooiste kleuren geeft...iemand?)
film 1 stop pushen verdubbeld de ISO waarde. Pushen van 200 naar 400 is 1 stop. De film ontvangt 2x zo veel licht.quote:Ik kon niet echt dichtbij komen, dus op de body kwam mn 80-200 3.8.
Op sommige punten kreeg ik 1/60 en soms 1/90 en ik had sneller nodig!
Dus dit was een mooie kans om een film the "pushen".
Het ging dus om een 200asa en die hebben we op 400 geschoten.
Kan niet wachten om het resultaat te bekijken!
Andere kleuren, grove korrel en wat nog meer
Maar nu natuurlijk de vraag!:
Als ik een film 3 stops push van 200 naar 400asa en ik onderbelicht de film 2 stops.
Kom ik dan in de buurt van 200 asa?
400-1stop-800-2estop-1600 is dus 2 stops.quote:Dit omdat ik het wil proberen op een ilford delta 400asa maar dan op 800 of 1600asa
Die 1600asa staat als "optie" op de rol zelf, dus ik dacht dat die rol dat dan vast wel trekt!
Natuurlijk met een grote korrel.
Mijn camera kent heel wat asa-waarden, hier een selectie voor de duidelijkheid:
200
250
320
400
650
800
1000
1250
1600
2000
De film zelf is dus 400asa die ik dus naar 800/1600 wil brengen.
Dat zijn dus 2 of 5 stops lijkt me.
da's dus 1 stop onderbelichtquote:800asa is natuurlijk mooi bij slecht en/of weinig licht maar bij wat beter licht is 800 natuurlijk te snel!
Als ik dan 2 stops ga onderbelichten kom ik dan op die 400asa uit?..
Je moet wel de hele film op die stand belichten, en dit ook aan je fotoboer mededelen, zodat ze bij het ontwikkelen daar rekening mee kunnen houden...quote:of mag/kan je helemaal niet zo denken?...
Gaat mij nu puur om de sluitertijd die je dan kan gebruiken, want ik denk dat de korrel bij elke foto het zelfde zal zijn wat hij moet immers wel op 800asa ontwikkeld worden!
Hoop dat het allemaal beetje duidelijk is wat ik wil
Hit me!
Het verschilt per film wat je er wel of niet mee kan doen. Fuji heet een tijdje een 100-1000 asa film gehad, die je kon gebruiken tusen die 2 waardes. Leuk spul.quote:Op zaterdag 23 juli 2005 12:16 schreef ik_jij_en_jou het volgende:
Ik hoorde net dat je een kleuren negatief-filmpje (beter) niet kan pushen!
Dia kan je wel pushen met een paar stops.
Nooit problemen mee gehad (hoewel ik het nu zelf doe omdat ik dat leuker vind) Regelmatig Ilford film naar 6400 gepushed en door het vaklab laten ontwikkelen. Afdrukken kan je beter zelf doen denk ik. Ik heb zelf wel eens een film naar 12800 ISO gepushed (mijn SLR kon het aan, dus warom ook niet). Dat was wel lachen, maar het was wel de verkeerde film ervoor denk ikquote:En de z/w-film die ik wil pushen moet ik zelf gaan ontwikkelen...
dus een rede om een ontwikkelaar te kopen
De fotolabs doen daar niet meer aan ofzo...
Die doen alles in de trommel en dan klaar..
We? Ben je zwanger?quote:Dus heb ik niet het effect wat ik wil!
En aangezien het een ilford delta 400 is met een fijne korrel moet ik vrij hard papier gebruiken.
We hebben, als de rol vol is, weer genoeg te doen in de vrije uurtjes
En had het toch nog voldoende kwaliteit dan?quote:Het verschilt per film wat je er wel of niet mee kan doen. Fuji heet een tijdje een 100-1000 asa film gehad, die je kon gebruiken tusen die 2 waardes. Leuk spul.
Mn fotoboer had er zelf geen vertouwen meer in!quote:Nooit problemen mee gehad (hoewel ik het nu zelf doe omdat ik dat leuker vind) Regelmatig Ilford film naar 6400 gepushed en door het vaklab laten ontwikkelen. Afdrukken kan je beter zelf doen denk ik. Ik heb zelf wel eens een film naar 12800 ISO gepushed (mijn SLR kon het aan, dus warom ook niet). Dat was wel lachen, maar het was wel de verkeerde film ervoor denk ik
ik_jij_jou...quote:We? Ben je zwanger?
jazeker.quote:Op zaterdag 23 juli 2005 13:56 schreef ik_jij_en_jou het volgende:
En had het toch nog voldoende kwaliteit dan?
Anders zou dat ideaal zijn natuurlijk.
Photography magazine bijv. bij de Ako, die hadden regelmatig film tests.quote:Dit is dus het eerste filmpje wat ik gepushed heb, dus over ervaring kan je niet spreken.
Waar haal je al die info over filmrollen vandaan?
Uit magazines of websites die er vast zullen zijn
Bedenk wel dat AF camera's ook problemen hebben met te weinig licht. zij hebben een sensor die met behulp van contrast scherpstelt. duurdere cmera's hebben een betere AF sensor. Mijn anaolge Nikon F100 heeft een betere AF sensor dan de veel nieuwere digitale Nikon D70 bijvoorbeeld.En de snelheid waarmee je camera scherpstlet hangt af van het merk camera, en soms ook de lens (als de motor inde lens is ingebouwd)quote:Aangezien ik toch analoog blijf schieten, lijkt het me een goed idee om daar meer kennis over te krijgen!
(over een maand of 2 een AF cam kopen omdat mn ogen me in het donker en bij slecht licht in de steek beginnen te laten)
quote:Mn fotoboer had er zelf geen vertouwen meer in!
Weet ook niet naar welk lab mijn foto's gaan, maar ik vertrouw die kerel wel.
En nu het z/w ontwikkelen een beetje loopt is het natuurlijk leuk om dit ook zelf te doen!
Mijn cam kan ook tot 12800, dus dat gaan we zeker doen als we het onder de knie hebben!![]()
[...]
ik_jij_jou...
dik veel stemmen in mn hoofd man!
We gaan naar de bookshop!quote:Photography magazine bijv. bij de Ako, die hadden regelmatig film tests.
Ik weet ik weetquote:Bedenk wel dat AF camera's ook problemen hebben met te weinig licht. zij hebben een sensor die met behulp van contrast scherpstelt. duurdere camera’s hebben een betere AF sensor. Mijn analoge Nikon F100 heeft een betere AF sensor dan de veel nieuwere digitale Nikon D70 bijvoorbeeld. En de snelheid waarmee je camera scherpstlet hangt af van het merk camera, en soms ook de lens (als de motor inde lens is ingebouwd)
Zwarte oppervlaktes geven ook AF problemen...
je geloofd me niet eh!quote:
De gewone AF sensor meet contrast. daar gebruiken ze wel eens een rood gekleurd licht voor (in raster vorm) voor of een fel wit licht.quote:Op zondag 24 juli 2005 00:39 schreef ik_jij_en_jou het volgende:
Ik weet ik weet
Ik zat eerst nog te denken om digitaal te gaan, maar mn keus is dus toch analoog geworden.
Gaat een F4 of F5 worden!
Als het geld er is, een nieuwe en dan misschien wel een F6 of een nieuwe F5.
Maar als het geld er niet is een secondhand F4 of F5 dus.
Dit omdat deze infrarood gebruiken voor de AF toch?..
is de F1 volledig mechanisch?quote:En dat is "zeker" tot 5 meter is mij verteld en dat is perfect voor de functie die ik zoek!
Qua feeling in de hand vind ik deze ook helemaal
Dat zwart merkte ik laatst nog, had een cam te "leen" en moest een mat-zwarte lijkenauto op plaat zetten...
de AF vond van niet!
Nu was het ook wel een rare kleur, maar MF is dan heerlijk!
Als lens een 28-70 2.8 of 70-200 2.8
Kans is groter dat het de 28-70 2.8 word, omdat dit nu ook mijn favo lens is!
Natuurlijk kan een 50mm 1.4 ook niet missen!
Heb er nu 2 op 1.8 en nu ik toch bezig ben wil ik die winst ook meepakken voor de AF.
En met de tijd dan een digitale voor "erbij" zoals een Pana FZ20.
Maar dat is toekomst, eerst een nieuwe Nikon!
O ja, nu we toch bezig zijn, een Canon F1 staat ook nog op de lijst aangezien deze geen accu nodig heeft om te werken en ik mooi mn bestaande FD lenzen kan gebruiken!
jawel hoorquote:je geloofd me niet eh!
Dat is heel wat anders. Jij hebt eenquote:Zie ook net dat mn TT niet klopt!
Moest dus [Analoog] Film "pushen" zijn
Maar maakt niet uit, hebben we een mooi algemeen stukje voor films.
Net op marktplaats, fotoapparatuur en nog meer sites gekeken voor een ontwikkelaar.
Ik krijg dan van die machines te zien waar al foto's uit komen rollen!...
Ik liet dus altijd mn z/w-films ontwikkelen en zelf afdrukken, maar wat heb ik nu nodig om zelf te ontwikkelen?
Ik hoorde wel eens iets over een koker en schudden enzo..
Doet die machine dat dan voor mij?..
Of is dat heel wat anders?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |