quote:
Je zegt wel dat het niet moet maar feit is wel dat je een opleiding/studie gaat doen omdat je daar je beroep van wilt maken. Dat het vaak anders loopt betekent niet dat het niet de bedoeling is dat mensen maar bewust iets gaan studeren om later iets heel anders te gaan doen.
De bedoeling van andere mensen interesseert me niet. Als ik na het voortgezet onderwijs 3 studies wil doen dan heb ik daar de mogelijkheid voor. Wat andere mensen daar van vinden zal mij een worst zijn, want als zij met hun eerste keuze meteen goed zitten is dat ook mogelijk. Ieder z'n kansen zou ik zeggen.
Het onderwijssysteem is zo ingesteld dat iedereen die het aankan kan komen waar hij wil. Mocht hij later in het leven iets anders willen, dan kan dat ook nog. Ik vind dat alleen maar mooi.
quote:
Wat mij betreft worden middelbare scholen dan ook met 1 tot 3 jaar langer gemaakt. Zo kan je én een veel betere basisopleiding geven die iedereen gevolgd moet hebben én je krijgt een veel betere aansluiting op vervolgopleidingen (die op het moment vrij matig is maar) éen je voorkomt dat (tien)duizenden per jaar een verkeerde keuze maken omdat ze iets moeten doen na hun middelbare school.
Toegegeven: als je een verkeerde keuze maakt, dan raak je tijd kwijt. Over het algemeen hooguit een jaar als je er optijd bij bent. Maar met jouw idee raakt iedereen jaren kwijt.
Waarom moeten anderen lijden door het feit dat jij en anderen niet kunnen kiezen? Als iemand op z'n 13e al weet dat hij Informatica wil studeren, dan moet die keuze gewoon gerespecteerd worden en dan moet iemand op z'n 17e naar het HBO kunnen. Of op z'n 18e naar het WO als hij daar capaciteiten voor heeft.
Ik ben tegen jou plan voor verlening omdat je jaren weggooit zonder garantie dat het nut heeft. Ja hoor, maak het VWO maar 10 jaar. Als je dan een keer blijft zitten en dan een verkeerde keuze maakt op de universiteit, dan ben je verdomme bijna 25 voordat je kan doen wat je wilt doen en bijna 30 voordat je het bereikt hebt.
Terwijl je met het oude systeem als je 18 bent naar de universiteit gaat. Kies je verkeerd en maak je het ook af, dan ben je 22. Volg je een nieuwe opleiding, dan haal je die binnen 2 a 3 jaar. Heb je dan nog verkeerd gekozen, dan kan je nog een derde studie doen. Onder de zelfde tijd. Dan ga ik er vanuit dat je ze allemaal afmaakt. Als je het slimmer aanpakt, dan kan je veel eerder stoppen met de foute keuze en voor je 30ste desnoods 5 studies aflopen. Maar, je zit voor je 30ste gegarandeerd goed.
Op vroege leeftijd tenminste de mogelijkheid hebben om te kunnen kiezen als je het al weet is een groot voordeel. Want je bent nog jong genoeg om fouten te kunnen maken. Kan je niet kiezen, dan doe je na de HAVO nog 2 jaar VWO. Of je gaat een jaartje werken. Ook hier geldt: ieder z'n keuze. Waarom moet ik 10 jaar op school zitten omdat jij niet kan kiezen? Ik dacht het even niet he.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.