abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28980050

Vanaf 1998 maakt Herbert Dijkstra deel uit van het NOS team dat op radio en tv verslag uitbrengt van sportevenementen, met name van de Ronde van Frankrijk. Daarnaast is hij anchorman van het sportverslaggevingsteam van RTV Drenthe.

Als actief sporter was Dijkstra een redelijk succesvol schaatser en amateur-wielrenner. Als schaatser, geïnspireerd door plaatsgenoot Piet Kleine, pakte hij NK-medailles op de 5 en 10 kilometer en was hij actief op de Winterspelen van 1988 in Albertville; hij werd elfde op de 10 km en dertiende op de 5 km. Als amateur-wielrenner behoorde hij tot de nationale top.

Dijkstra begon zijn carrière als verslaggever bij de NOS op de achtergrond, waarbij hij in een auto of op een motor rechtstreeks verslag deed vanuit de koers. Ook werd hij regelmatig ingezet als interviewer bij de finish. Bij het verslagdoen van de wedstrijd heeft hij enkele malen verwondingen opgelopen.

In 2000 raakte de verslaggerversauto van Dijkstra tijdens een touretappe van de weg en moest hij vanwege de daarbij opgelopen hersenschudding de verslaggeving staken.

In 1996, tijdens de Groninger schaatsklassieker de Oldambtrit en gezeten achterop een volgmotor, botste hij met zijn hoofd hard tegen een lage brug. Ook toen was een hersenschudding het resultaat, bovendien moest de wond met veertien hechtingen worden dichtgemaakt.

De laatste jaren wordt Dijkstra vooral ingezet als hoofd-commentator bij de Ronde van Frankrijk. Zijn wijze van verslaggeving van dit evenement roept veel gemengde reacties op.

Volgens sommige criticasters is hij slecht voorbereid en maakt hij slordige fouten. Bovendien luidt de kritiek dat hij bepaalde verhalen en anekdotes keer na keer zou vertellen en dat hij hierbij zijn co-commentator nogal eens onderbreekt of overvleugelt. Hem wordt verweten over weinig koersinzicht te beschikken en te vaak op onnozele wijze te speculeren over bepaalde zaken in de wedstrijd.

Sommige mensen ergeren zich bovendien aan Dijkstra's stem, die nogal hoog en "dun" zou klinken. Het luisteren hiernaar zou sneller vermoeien dan die van zijn "grote" voorgangers Jean Nelissen en Mart Smeets.

Volgens collega's is Herbert Dijkstra echter integer en beschikt hij over veel vakkennis en koersinzicht. Mart Smeets weigert in interviews in te gaan op de kwaliteiten van Dijkstra. In de wandelgangen is echter bekend dat hij hier flinke kritiek op heeft.

Herbert Dijkstra was de eerste Nederlander die zowel aan Winter- als Zomerspelen deelnam. In 1988 ging hij naar de Olympische Spelen van Seoul als lid van de tijdritploeg. Omdat hij als reserve meeging, kwam hij echter niet in actie.

Na zijn actieve sport-carrière volgde hij een opleiding aan de ALO.

Naast zijn werk voor de NOS en RTV Drenthe bezit Dijkstra zijn eigen productiemaatschappij die vooral reclame- en instructie-filmpjes voor bedrijven maakt.
too much is not enough....
pi_28980149
Topic: hoeft er niet voor
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_28980172
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 16:46 schreef JohnDDD het volgende:
Topic: hoeft er niet voor
was een copy pastje... ik ga wel ff huilen in FB
pi_28980417
pi_28980806
Hij heeft het woordje straf geleerd .
  woensdag 20 juli 2005 @ 17:18:38 #6
7859 456
Onze excuses voor het ongemak
pi_28981105
Wie daalt het best?
...
Zijn ster...
Dans Paris à vélo on dépasse les autos
pi_28981308
MD Klassementsrijders gaan aanvallen
HD Wie aanvallen ?
MD De andere klassementsrijders
HD Jaaaaaa...... dat weet ik niet.
pi_28981320
! Geweldig. Hoe Zijkstra reageerde op Ducrot die zei dat er aanval was op het klassement .
pi_28981570
Ze snappen er weer niks van....
pi_28981724
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 17:24 schreef WaStEd het volgende:
MD Klassementsrijders gaan aanvallen
HD Wie aanvallen ?
MD De andere klassementsrijders
HD Jaaaaaa...... dat weet ik niet.
Dat was idd wel heel hopeloos
pi_28981745
dijkstra
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_28981859
Een podiumplaats voor een DEEN ! dat zou wat zijn zeg.....

Ze zijn Bjarne Riis alweer vergeten... zucht
pi_28981902
en niet te vergeten dat rasmussen in de tijdrit van het podium gefietst wordt
pi_28981905
quote:
Een podiumplaats voor een DEEN ! dat zou wat zijn zeg.....

Ze zijn Bjarne Riis alweer vergeten... zucht
Wie zei je? .
pi_28981938
zeg mij niets hoor
pi_28981999
Ik denk dat die zege van Salvoldelli Noorwegen toch wel weer op z'n kop heeft gezet
Jack does it in real time...
pi_28982012
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 17:50 schreef komrad het volgende:
zeg mij niets hoor
Het is af en toe net een "zegt de één tegen de ander" mop.
pi_28982014
whehe lijkt mij ook
pi_28982019
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 17:52 schreef DeeBee het volgende:
Ik denk dat die zege van Salvoldelli Noorwegen toch wel weer op z'n kop heeft gezet
pi_28982343
ik ben dus niet de enige die zich al jaren dood ergert aan Herbet, wat een waardeloos commentaar geeft die vogel zeg, irritant mannetje is het!
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_28982479
join the club venom
pi_28983501
Hij was inderdaad erg snel met bepalen dat Arvesen zou gaan winnen.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  woensdag 20 juli 2005 @ 18:52:50 #23
40566 Ericr
Livewrong
pi_28983611
Alsof wielrennen in Noorwegen zou leven. Hier gaan we toch ook niet de straat op als Weening een rit wint. De man overdrijft alles.
pi_28983673
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 18:52 schreef Ericr het volgende:
Alsof wielrennen in Noorwegen zou leven. Hier gaan we toch ook niet de straat op als Weening een rit wint. De man overdrijft alles.
Volgens mij wordt morgen de regering van Noorwegen teruggehaald van reces voor een spoeddebat. Herbert doet morgen wel verslag...
  donderdag 21 juli 2005 @ 14:56:12 #25
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_29010560
Bij Zeikstraal doe je het ook nooit goed he. Is er een Euskaltel renner mee... (die ook net zo goed had kunnen blijven zitten) .. is het nog zo van: "Slechte Tour, we hadden vuurwerk in bergen verwacht".. zelfde toen met Zandio. Springt ie mee, is het (nog steeds) een "kleurloze renner".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')