abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28974533
Voor ik verder iets zeg: ik heb nog nooit een brommer gereden dus ben een ongelovelijke dummy. Zo.

Ik heb afgelopen weekend een Puch Maxi-S tweedehands op de kop getikt. De originele eigenaar heeft er een paar rondjes mee gereden om hem werkend te demonsteren. Thuisgekomen heeft het me een flinke tijd gekost om door te krijgen hoe het zo'n beetje werkt, maar ik ben er nog niet geheel uit. Zo zit er een benzinekraantje met de cryptische opdruk R en C. Kan iemand me vertellen wat 'open' en wat 'dicht' is?

Zondag kreeg ik de brommer gestart en heb er zelf een rondje mee gereden. Gisteren opnieuw geprobeerd. Het starten zelf lukte wel, maar elke keer dat ik gas gaf (om weg te rijden) dreigde hij af te slaan. Nadat hij een keer ook echt afsloeg was het afgelopen: elke keer dat ik hem probeer aan te trappen pruttelt hij even en daarna slaat hij gelijk af.

Het klopt toch dat je tijdens het aantrappen de choke(?) in moet knijpen en bij de eerste motorgeluiden gelijk los moet laten? Moet je de gashendel een beetje openzetten, of juist dicht? En hoe zit het met aanlopen: ik hoor wel eens dat mensen in plaats van aantrappen hun brommer met een aanloopje starten. Wat moet je hier precies voor doen?

Sorry voor de (misschien voor sommigen) onzinnige vragen, maar ik kom er dus zelf echt niet uit.
pi_28974853
Zit er wel genoeg mengsmering in?

En maak alles even goed schoon, voornamenlijk het luchtfilter en de carburateur..
pi_28974975
Aanlopen is heel makkelijk, gewoon rennen met de brommer, dan erop springen en de choke-hendel-dinges (die zwarte links aan het stuur) intrekken en weer loslaten als de motor begint te lopen. R lijkt me Reserve op het kraantje en C Closed.

En waarschijnlijk was de motor nog koud toen je hem de eerste keer zelf startte. Dan moet je altijd een beetje behoedzaam steeds een klein beetje meer gas geven, anders verzuip je de motor en slaat-ie inderdaad af.

Viel Fahrvergnügen!
FOK! verstandig, lees een P.I.
  woensdag 20 juli 2005 @ 14:48:51 #4
73827 Caerbannog
Back from the crusades
pi_28976300
Puch Maxi S! Heb ik ook nog staan! 1972. Geweldig ding.

Supersimpele bediening. Het starten vind ik het makkelijkst door hem gewoon op de stander te zetten, choke induwen (zwarte pennetje bij je linkervoet, steekt uit de carburateur)
Op de brommer zitten en hard beginnen te fietsen. Op een gegeven moment hendel bij je linkerhand inknijpen; en zie; hij loopt! (tenminste, die van mij......)

Suk6
Toch?
  donderdag 21 juli 2005 @ 16:12:34 #5
109978 Okkie_
chop chop flats
pi_29013021
Als je er geen trappers op hebt zitten, moet je er mee gaan lopen, en de zwarte hendel op je linker handvat inknijpen om hem te starten (is geen choke maar de koppeling). Als ie koud is, kan je eventueel ook nog de choke indrukken, die zit aan de linkerkant van het motorblok (beetje verstopt onder de kap), en komt automatisch weer omhoog als je gas geeft. Het benzinekraantje naar beneden draaien, zet hem open, naar voren draaien is de benzinekraan dicht, en naar achter staat ie op z'n reserve (er zit ongeveer 3,2 liter in de tank, en de reserve"tank" is ongeveer 0,2 liter).

Verder, als je er niet teveel aan veranderd, zijn puch maxi's echt hele lekkere, betrouwbare brommertjes (die vaak veel herrie maken )..

Veel plezier ermee!
Ook het onzinnige kan zinnig zijn!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')