abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 20 juli 2005 @ 11:20:17 #1
75736 Gstyles
geen ondertiteling deze X
pi_28969311
Keuringsdienst van Waarde is het ambachtelijk gemaakte consumentenprogramma van de RVU. Simpele vragen, hilarische antwoorden, wonderlijke televisie. De verslaggevers van de Keuringsdienst vragen zich af wat fabrikanten ze wijs willen maken. Op doodgewone vragen krijgen ze de meest bizarre antwoorden.

Het populairste vleesgerecht in Nederland is de gehaktbal. De Keuringsdienst van Waarde vraagt zich af wat gehakt precies is en belandt pardoes in Botswana. En in een vrieshuis in Londen waar diepgevroren Afrikaanse koeien worden bewaard voor Albert Heijn die er filet Americain van maakt. Americain? Africain zult u bedoelen! De Keuringsdienst van Waarde bakt ook nog een biefstuk - die mislukt. Hoe komt dat? vraagt een verslaggever. Dat weet ik niet, zegt een consumentenvoorlichter, want bij mij lukken ze ook nooit.

--> Gisteravond een beetje onsmakelijk zitten kijken naar het programma van de RVU. Vond het wel opmerkelijk dat veel vlees uit Afrika komt en in Europa wordt ingevoerd. In het programma was ook te zien dat o.a. het rundvlees uit Afrika vaak gewoon meer dan een jaar lang in een vrieshuis ligt alvorens het voor de verkoop aan de winkels en consument wordt aangeboden. Ik kreeg hier persoonlijk de kriebels van ...
Ook was er een test te zien waarbij er diverse biefstukken uit de supermarkten werden gehaald om de kwaliteit hiervan zodoende te gaan testen. Dit was werkelijk te hilarisch voor woorden. Er was, volgens 2 topkoks die beoordeelden, niet een stukje vlees bij wat voldeed aan de norm...!!!
PSN ID: GDV
Mijn vader zei altijd: 's avonds een vent, 's ochtens lekker uitslapen ;)
  woensdag 20 juli 2005 @ 11:34:33 #2
75736 Gstyles
geen ondertiteling deze X
pi_28969735
Hier nog even de uitslag van de test:

Super de Boer
Op de laatste plaats de biefstuk van Super de Boer. Het vlees was oud en smaakte vies. Ze proefden er afgewerkte olie doorheen.

Albert Heijn
De gewone biefstuk van Albert Heijn was rauw als beste beoordeeld, het was vers, mals en goed gesneden. Maar uiteindelijk gaat het er om hoe het stukje vlees smaakt en dat was niet best. Het vlees was na het bakken helemaal taai en doorgeslagen, veel te gaar van binnen.

AH Greenfields
De Greenfields biefstuk van Albert Heijn had geen lekkere smaak en was te droog.

AH biologisch
Ook hun biologische biefstuk was na bakken taai en had geen goede vleessmaak. Het was met 22,49 euro per kilo de allerduurste uit onze steekproef.

Edah
De biefstuk van Edah trok krom in de pan, omdat de lapjes te dun waren en het had weinig smaak.

Dirk van den Broek
Dirk van der Broek heeft bijna een voldoende. Ook hier waren de onderlinge verschillen groot, maar er zaten een paar heel goede stukken tussen en het vlees was heel sappig.

C1000
Op de eerst plaats met een dikke voldoende voor C1000. Rauw was het panel hier helemaal niet over te spreken en beoordeelden dat 4 van de 5 stukjes ook geen biefstuk is. Maar na bakken bleek de smaak goed te zijn en het was lekker sappig en mals.

Hoe kan het verschil tussen de beoordeling rauw en gebakken zo groot zijn?
Onze panelleden waren ook verbaasd over het grote verschil. Uiteindelijk gaat het om de smaak van het vlees op je bord dus telt de uitslag van het gebakken vlees.

Per supermarkt waren er ook grote onderlinge verschillen. Het vlees week per merk in kleur, model en structuur sterk af. Natuurlijk zijn alle koeien net iets anders en het ras, het geslacht, de leeftijd en het voer zijn van grote invloed. Ook elke supermarkt koopt in bij een andere slager. Dat zou ook de grote verschillen kunnen verklaren. Verder vermoedt ons testpanel dat er bij het sorteren van de stukken vlees voor verpakking niet erg selectief gekeken wordt.

Al het vlees uit de supermarkt is doorgeprikt. Met een machine wordt het vlees doorboord met naaldenzodat het bindweefsel dat in vlees zit, stukgemaakt wordt. Het vlees wordt dan zachter, maar het grote nadeel is dat je daarmee ook de smaak en vleessappen aantast. En als je dat vlees bakt, wordt het van binnen veel te snel gaar.

De helft uit de supermarkt is geen echte biefstuk!
Lang niet al het vlees uit onze steekproef is echte biefstuk. Gemiddeld waren 2 tot 3 van de in totaal 5 stukken per supermarkt biefstuk. De rest geen biefstuk maar bieflappen of suddervlees of het was verkeerd gesneden en zou niet als zondanig verkocht mogen worden maar als hooguit als gehakte biefstuk. Dus als je biefstuk in de supermarkt koopt, loop je 50% kans dat je dat niet krijgt, knollen voor citroenen dus.

Waar moet je als consument nou op letten als je goede biefstuk wil kopen?
Het blijkt dus een soort lot uit de loterij te zijn of biefstuk uit de supermarkt echt biefstuk is en of het goed of slecht is. Het model, de structuur en de kleur zeggen dus niet zoveel. Je kunt zelf bij een paar verschillende winkels biefstuk kopen en vergelijken welke je de beste vindt.

Biefstuk

Merknaam/Type Verkrijgbaar bij Prijs Cijfer

1 C1000 C1000 ¤ 12,98 7,7

2 Dirk van den Broek Dirk van den Broek ¤ 12,98 5,7

3 Edah Edah ¤ 12,99 4,5

4 Albert Heijn Biologisch Albert Heijn ¤ 22,49 4,2

5 Albert Heijn Greenfield Albert Heijn ¤ 17,29 4,0

6 Albert Heijn Albert Heijn ¤ 12,98 3,0

7 Super de Boer Super de Boer ¤ 12,98 2,7
PSN ID: GDV
Mijn vader zei altijd: 's avonds een vent, 's ochtens lekker uitslapen ;)
pi_28970014
Dat stuk over gehakt was ook wel weer grappig om even terug te zien

uitzending gemist?

http://portal.omroep.nl/mplayer?nav=evesrCsHEbGcZtHjIsvaB
pi_28970047
So true
  woensdag 20 juli 2005 @ 11:44:46 #5
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_28970056
hehe heb ik ook een stuk van gezien.
Vlees dat wel 2 jaar kan worden opgeslagen
pi_28970098
Ik ga dan wel naar de slager... beter plan.
pi_28970112
quote:
Op woensdag 20 juli 2005 11:44 schreef -Dominator- het volgende:
So true
Klopt
Wel een beetje ouwe info, de oorspronkelijke uitzending van de KvK (waar trouwens al een topic over is) is al van vorig seizoen
Lurf is the message and the message is Lurf
  woensdag 20 juli 2005 @ 11:48:54 #8
31057 jpg97
Otaku No Kenkyu
pi_28970177
Ik snap niet dat zij gaan oordelen hoe de smaak van het vlees is als het bereidt is...
ik bedoen ZIJ bereiden het vlees toch
Op dinsdag 28 februari 2006 13:50 schreef Avery het volgende:
ik ben dan nieuw ik zie zo dat jij irritant ben jpg
PieAir
Ik denk altijd heel goed na voor ik iets stoms zeg...
  woensdag 20 juli 2005 @ 11:52:26 #9
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_28970282
...en dit hoort thuis in TV? Lijkt me niet.

Verder loopt in CUL het topic Keuringsdienst van waarde deel 2

Ik gooi deze naar CUL en doe meteen een gastslotje.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')