abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30219591
Tjah je kunt akkoorden op zoveel verschillende manieren pakken. Maar idd is F-akkoord toch wel makkelijk om het mee te leren.
pi_30220341
Mischien komt t omdat je 5e snaar maar 4 stappen hoger is ipv de andere die 5 stappen verschillen..,...
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
  zaterdag 3 september 2005 @ 08:23:38 #213
57319 Orcaman1984
Orca's zijn liev O+
pi_30223349
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 23:19 schreef NiteSpeed het volgende:

[..]

Je hebt ook een open-B akkoord. Ik denk dat het F akkoord het makkelijkste bare akkoord is om mee te beginnen.
Vind ik niet... De B akkoord (barre) is veel makkelijker! Bij de F glipt de B-snaar ergens tussen de groeven van mijn vingers door en daardoor klinkt hij niet zo! Ook zit de barre dicht bij de kop waardoor je harder moet drukken!
pi_30234132
quote:
Op zaterdag 3 september 2005 08:23 schreef Orcaman1984 het volgende:

[..]

Vind ik niet... De B akkoord (barre) is veel makkelijker! Bij de F glipt de B-snaar ergens tussen de groeven van mijn vingers door en daardoor klinkt hij niet zo! Ook zit de barre dicht bij de kop waardoor je harder moet drukken!
Als je bij een barré-akkoord je wijsvinger na het plaatsen een beetje richting de kop rolt (dus dat je een beetje met de buitenste zijkant van je wijsvinger op de snaren drukt), heb je minder last van de oneffenheden van je vinger. Verder is het gewoon 'n kwestie van oefenen zodat je wèl alle snaren goed kan pakken.

Ik heb zelf eigenlijk alleen moeite met de barré-vormen van sus7-akkoorden.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_30253525
quote:
Op donderdag 1 september 2005 19:57 schreef MOD het volgende:
Hey mensen ik zit met een vaag probleem...
Als ik mijn gitaar stem met een apperaatje dan klinkt ie gewoon goed..
Maar zodra ik mijn gitaar stem op gehoor (E op fret 5 = A enz) dan issie zo vals als wat
Maar ook als ik hem heb gestemd op een apperaatje en ik doe dan nog ff op gehoor stemmen dan klopt er niks van

Wat kan dit zijn? Is mn hals misschien krom/scheef oid? Het is echt heel irritant..
hmm dat klinkt als een intonatie probleem. bij een verkeerde intonatie wordt de noot die je speelt valser naarmate je hem hoger op de hals speelt. zo kan een open A perfect klinken terwijl een A op de 5e fret van je E snaar al vals is. de beste manier om de intonatie te testen is het volgende:
speel op elke snaar afzonderlijk eerst de noot op de 12e fret en vervolgens de flageolet op de 12e fret. klinken ze allebij hetzelfde: intonatie is goed
klinkt de gewone noot hoger dan de flageolet: vergroot de mensuurlengte
klinkt de gewone noot lager: verkort de mensuurlengte
mensuurlengte kan je verstellen met de zadeltjes van de brug of een eventuele verschuifbare kam
pi_30308052
ej mensen ik ben ook een persoontje die van plan is gitaar te gaan spelen
eerst even een tijdje met een geleende of ik het echt leuk vind en daarna koop ik mischien een eletrische.
hoeveel kost een goede eletrische gitaar met versterker en stuff?
watch the master
learn from the master
become the master
pi_30315009
Een goede? Minstens 500 euro (incl. versterker).
  dinsdag 6 september 2005 @ 17:24:28 #218
25878 MOD
Hee!! Bob is aan het kotsen!!
pi_30326063
quote:
Op zondag 4 september 2005 11:41 schreef mando_diao het volgende:

[..]

hmm dat klinkt als een intonatie probleem. bij een verkeerde intonatie wordt de noot die je speelt valser naarmate je hem hoger op de hals speelt. zo kan een open A perfect klinken terwijl een A op de 5e fret van je E snaar al vals is. de beste manier om de intonatie te testen is het volgende:
speel op elke snaar afzonderlijk eerst de noot op de 12e fret en vervolgens de flageolet op de 12e fret. klinken ze allebij hetzelfde: intonatie is goed
klinkt de gewone noot hoger dan de flageolet: vergroot de mensuurlengte
klinkt de gewone noot lager: verkort de mensuurlengte
mensuurlengte kan je verstellen met de zadeltjes van de brug of een eventuele verschuifbare kam
mmmmkay ik heb die zadeltjes dus versteld, zoals je zei de flagolet op de 12e fret gespeeld daarna de 12e fret, vergeleken en bijgesteld, alleen dan word die snaar langer, dus veranderd te toon.
Daarom weer gestemd met een apperaatje, klonk tie weer goed, zegmaar E A D G B E en toen ging ik weer de flagolet met de fret vergelijken en toen was ik weer terug bij af
Met het zelfde gemak, woon je in de afvalbak!
pi_30355705
Ik krijg het F-akkoord maar niet zuiver te pakken.
F 133211

Ik heb een relatief kleine gitaar (gezien mijn handen/armen), maar ik kom er simpelweg niet bij.

Met welke vingers pakken jullie welke snaar?
pi_30355737
www.tabsrus.nl vind ik overigens een puike site.
pi_30356313
quote:
Op woensdag 7 september 2005 15:39 schreef Tobbes het volgende:
Ik krijg het F-akkoord maar niet zuiver te pakken.
F 133211

Ik heb een relatief kleine gitaar (gezien mijn handen/armen), maar ik kom er simpelweg niet bij.

Met welke vingers pakken jullie welke snaar?
Normaal speel je
1
2
3
4
5
6
E - 1    wijsvinger
B - 1    wijsvinger
G - 2    middelvinger
D - 3    ringvinger
A - X
E - X

zoals jij hem hebt staan, is het een barré-akkoord. Die speel je
1
2
3
4
5
6
E - 1    wijsvinger
B - 1    wijsvinger
G - 2    middelvinger
D - 3    pink 
A - 3    ringvinger
E - 1    wijsvinger

Een barré-akkoord speel je door je wijsvinger over de gehele breedte van de hals achter de eerste fret te plaatsen en zo alle snaren te fretten. De overige vingers zet je zo neer dat het lijkt op een open E-akkoord.
Omdat het lastig is om alle snaren fatsoenlijk te fretten met je wijsvinger, helpt het als je je wijsvinger na het plaatsen iets richting de kop draait. Hierdoor heb je niet vol de binnenkant van je vinger op de snaren liggen, maar druk je meer met de buitenste zijkant van je vinger op de snaren, wat makkelijker is.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_30356757
quote:
Op woensdag 7 september 2005 16:00 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Normaal speel je
[ code verwijderd ]

zoals jij hem hebt staan, is het een barré-akkoord. Die speel je
[ code verwijderd ]

Een barré-akkoord speel je door je wijsvinger over de gehele breedte van de hals achter de eerste fret te plaatsen en zo alle snaren te fretten. De overige vingers zet je zo neer dat het lijkt op een open E-akkoord.
Omdat het lastig is om alle snaren fatsoenlijk te fretten met je wijsvinger, helpt het als je je wijsvinger na het plaatsen iets richting de kop draait. Hierdoor heb je niet vol de binnenkant van je vinger op de snaren liggen, maar druk je meer met de buitenste zijkant van je vinger op de snaren, wat makkelijker is.
Als je net begint met gitaarspelen is dit wat lastig... gewoon een kwestie van oefenen.. (hard duwen en eelt kweken )
pi_30356853
Thanks.

Zeker dat 'vinger draaien' helpt een stuk
  woensdag 7 september 2005 @ 16:38:38 #224
75447 sir_Tachyon
46 and 2 Just Ahead of Me
pi_30357402
Ik heb nog een tip voor de beginnende gitaarspeler (ik weet niet of het al gepost is maar ik had geen zin om alles af te zoeken)

- Zorg dat je het programma Guitar Pro 4 op je PC krijgt en ga bijv. na mysongbook.com en pak wat interessante makkelijk/moeilijk nummers die je wil leren en leer daarvan uit. Je ziet alles in noten en/of tablatuur voor je en hoort alles in midi. Midi moet je eerst ff aan wennen omdat het zo midi-achtig klinkt maar ik heb ervaren dat je je er ongelooflijk snel van leert. Vooral met de snelheidstrainer waarmee je de tempo doormidden kan zagen en vervolgens stap voor stap weer kan opbouwen.
Tis echt een geschenk uit de hemel.
"The boy blesses whispers into words,
in the painted valleys they await rain"
pi_30357652
Nog een vraag over 'slide'

soms moet ik van 0/12 of bijv 0/3/5/8/2

Nou is dat opzich geen probleem, behalve dat als ik mijn vinger op snaar duw, de snaar gedempt wordt. Uit armoe lees ik voor die '0' dan ook maar een '1'

iemand een tip?
pi_30357987
Over slides

Je kan 'n beetje smokkelen door de snaar bij het sliden nèt te hard in te drukken, zodat je vinger nog wel over de fretten 'tikt' en daardoor de snaar een beetje laat klinken...

Een slide van 12 naar 0 zou ik beïndigen met een lichte pull-off (waarbij je je vinger zijwaards van de snaar trekt, waardoor de snaar nog even weerklinkt)

[ Bericht 39% gewijzigd door Jordy-B op 07-09-2005 17:01:01 ]
  woensdag 7 september 2005 @ 17:08:21 #227
115209 NASDAQbastardo
Slaafzwepende blasfemie
pi_30358426
Guitarpro zuigt, www.powertabs.net
|: Emadd9 | Am6 :|
An amateur practices something until he can play it right, a pro practices it until he can't play it wrong
pi_30359048
quote:
Op woensdag 7 september 2005 16:55 schreef Jordy-B het volgende:
Over slides

Je kan 'n beetje smokkelen door de snaar bij het sliden nèt te hard in te drukken, zodat je vinger nog wel over de fretten 'tikt' en daardoor de snaar een beetje laat klinken...

Een slide van 12 naar 0 zou ik beïndigen met een lichte pull-off (waarbij je je vinger zijwaards van de snaar trekt, waardoor de snaar nog even weerklinkt)
En van 0 naar 12? Hoe voorkom je nou dan dat je de snaar dempt als je hem indrukt? Het lijkt me niet dat dat lukt zonder hard te drukken?
pi_30360031
quote:
Op woensdag 7 september 2005 17:26 schreef Tobbes het volgende:

[..]

En van 0 naar 12? Hoe voorkom je nou dan dat je de snaar dempt als je hem indrukt? Het lijkt me niet dat dat lukt zonder hard te drukken?
ah... sorry verkeerd gelezen...

Ik denk dat het het makkelijkst gaat als je je vinger laat rusten op de kam... Vervolgens sla je de snaar aan en beweeg je je vinger van de kam naar de 12e fret. Doordat je vinger vanaf de kam komt, blijft 'ie steeds op ongeveer dezelfde hoogte als de snaar, waardoor je hem niet zo makkelijk per ongeluk dempt.
pi_30360056
quote:
Op woensdag 7 september 2005 17:08 schreef NASDAQbastardo het volgende:
Guitarpro zuigt, www.powertabs.net
met power tap is 't een stuk lastiger om de snelheid omlaag te gooien...
pi_30360223
quote:
Op woensdag 7 september 2005 17:57 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

ah... sorry verkeerd gelezen...

Ik denk dat het het makkelijkst gaat als je je vinger laat rusten op de kam... Vervolgens sla je de snaar aan en beweeg je je vinger van de kam naar de 12e fret. Doordat je vinger vanaf de kam komt, blijft 'ie steeds op ongeveer dezelfde hoogte als de snaar, waardoor je hem niet zo makkelijk per ongeluk dempt.
Werkt prima
  woensdag 7 september 2005 @ 18:33:08 #232
115209 NASDAQbastardo
Slaafzwepende blasfemie
pi_30361020
Mwah, bij PTab is het een kwestie van kijken wat het BPM is en dan verlagen. Als je de knop weet is er niks moeilijks meer aan . Maar goed, afgezien van het feit dat guitarpro het meest misselijkmakende programma ooit is, is het wel wat gebruiksvriendelijker .
|: Emadd9 | Am6 :|
An amateur practices something until he can play it right, a pro practices it until he can't play it wrong
  donderdag 8 september 2005 @ 08:09:19 #233
57319 Orcaman1984
Orca's zijn liev O+
pi_30377779
Powertab rules! En het is gratis
  donderdag 8 september 2005 @ 12:27:44 #234
75447 sir_Tachyon
pi_30383251
Tja sommige dingen zijn ook gratis te maken. Kun je met powertab ook zelf dingen invoeren?? Ja toch????
pi_30384179
quote:
Op donderdag 8 september 2005 12:27 schreef sir_Tachyon het volgende:
Tja sommige dingen zijn ook gratis te maken. Kun je met powertab ook zelf dingen invoeren?? Ja toch????
Ja tuurijk kan dat, hoe denk je dan dat er zo'n groot aanbod aan powertab-files komt?
  donderdag 8 september 2005 @ 17:31:51 #236
75447 sir_Tachyon
pi_30392390
Dus ik even naar Powertab kijken of het wat is. Merk ik op dat je niet makkelijk tussen 2 instrumenten kunt wisselen. Het ziet er best onoverzichtelijk uit (qua kleuren enzoo). Ik zag niet direct een knop waarmee je maten verder kan skippen ofzoo. En volgens mij kun je ook geen drum-spoor eraan toevoegen ofwel?? Maarja ieder zijn gebrek.

Ik heb nog wel een vraag of tonen die bij elkaar passen. Je hebt bijvoorbeeld The Call of Ktulu van Metallica en ergens in de 7 minuut van het nummer hoor je een loopje-achtige solo van 2 gitaren die allebei hetzelfde spelen maar de ene gitaar doet het op de positie van de 8ste fret (een G dacht ik) en de andere op de positie van de 12de fret (een B meen ik) van de B-snaar. Hun doen dat wel vaker en het klinkt zo ongelooflijk vet.
Iemand enig idee waarom juist die klanken bij elkaar passen en wie weet er eventueel nog meer combinatie?????????
  donderdag 8 september 2005 @ 20:43:23 #237
25878 MOD
pi_30398348
quote:
Op donderdag 8 september 2005 17:31 schreef sir_Tachyon het volgende:

Iemand enig idee waarom juist die klanken bij elkaar passen en wie weet er eventueel nog meer combinatie?????????
Net als die solo van Master of Puppets?
  donderdag 8 september 2005 @ 20:53:18 #238
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_30398712
quote:
Op donderdag 8 september 2005 17:31 schreef sir_Tachyon het volgende:

Ligt aan het aantal Hz van de toon. Meestal klinken tonen de 3-4 frets uit elkaar liggen goed met elkaar. Verder heb je natuurlijk ook nog het octaaf en verschillende combinaties binnen een akkoord-diagram.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_30400228
Vaak word bij zulke dingen ook gebruikt van blues. Die gaan uit van 1e noot, 4e en 5e. Dus begint de ene zen loopje op een A, dan kan iemand anders dat loopje op een D beginnen. Of dit geldt alleen om zo'n loopje te vervolgen, weet ik ff niet zeker
  donderdag 8 september 2005 @ 21:33:31 #240
25878 MOD
pi_30400369
Ik vraga me me nogsteeds af hoe ik toonladders kan vinden.
Een goede manier is eik gwoon proberen en improviseren en kijken waar het naar toe gaat
Maar op internet vind je van die tabellen waar hele toonladders op staan
Jammerlijk genoeg staat er meestal niet bij hoe je die moet lezen

Oordeel zelf:

Iemand een idee??
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')