abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28928389
Hallo,

Ik bezit een Ricoh Caplio R1 (4MP). Dit toestel heb ik ongeveer 2 maanden.
Heb ik voor mijn verjaardag gekregen. Het is een mooie lichte 4MP camera.
Nu zit ik met een probleem ongeveer 9 van de 10 foto's mislukt omdat ik met me
handen iets tril en zelfs als ik niet tril komt er een soort van motion/blur achtig effect
in de foto's. Waardoor deze ontiegelijk onscherp worden zelfs al verklein ik de foto's naar
640x480 :S.

Ik ben er echt een n00b in en heb nog de standaard instellingen van het toestel staan.
Instellingen:

- pic quality n1600
- focus af
- photometry multi
- sharpness sharp
-cont mode off
- auto bracket off
- time exposure off
- slow shutter off

Dit zijn 2 voorbeelden van foto's die ik daarnet voor de deur heb gemaakt.
Bij de 2de foto zat ik stil op de bestuurderstoel en nog is de foto ''verschoven''

Ik hoop dat jullie het weten ben ten einde raad. andere cam's kunnen het wel
allemaal in een keer goed.. :'( Waarom de mijne niet ?
pi_28928660
Je maakt in het donker opnames bij weet ik veel welk diafragma. Je kan dan niet verwachten dat je niet eens zo hard trilt dat je het niet ziet bij een sluitertijd van ½sec.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_28928878
Het probleem is ook overdags:..

Zelfs als ik stil ga staan en er helemaal de tijd er voor neem. Inzoomen doe ik niet.

pi_28928902
En ik ben er echt een n00b in hele fotografie weet niet wat je bedoeld met diafragma enzo. sorry :$
pi_28928913
quote:
Op maandag 18 juli 2005 23:48 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Je maakt in het donker opnames bij weet ik veel welk diafragma.
F/3.3
quote:
Je kan dan niet verwachten dat je niet eens zo hard trilt dat je het niet ziet bij een sluitertijd van ½sec.
1 seconde, en dat kan inderdaad niet uit de hand.

JvanV: Lekker flitsen, je iso-waarde omhoog gooien, of je camera op een statief zetten.

Ook bij die laatste foto's is de sluiter een halve seconde open. Jij kan echt niet een halve seconde een camera stilhouden zonder een milimeter te bewegen.
pi_28929033
Als je XP gebruikt, kan je dan eens op een foto met je rechtermuisklik > "eigenschappen -> samenvatting -> geavanceerd" doen? Dan kan je de exif data zien. Zet dan wat er staat bij sluitertijd en lensopening eens bij, dat zegt al veel meer.
pi_28929069
quote:
Op maandag 18 juli 2005 23:54 schreef Gizz het volgende:

[..]

F/3.3
[..]

1 seconde, en dat kan inderdaad niet uit de hand.

JvanV us lekker flitsen, je iso-waarde omhoog gooien, of je camera op een statief zetten.

Ook bij die laatste foto's is de sluiter een halve seconde open. Jij kan echt niet een halve seconde een camera stilhouden zonder een milimeter te bewegen.
Oh, waar zie jij die data?
pi_28929107
quote:
Op maandag 18 juli 2005 23:57 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

Oh, waar zie jij die data?
Als ik rechtsklik op een plaatje krijg ik de exif te zien. Voor elke browser is wel een exif plugin te krijgen
pi_28929210
quote:
Op maandag 18 juli 2005 23:58 schreef Gizz het volgende:

[..]

Als ik rechtsklik op een plaatje krijg ik de exif te zien. Voor elke browser is wel een exif plugin te krijgen
Erg handig, tnx
pi_28929324
Lensopening F/3,5
F-nummer F/3,3
Belichtingstijd 1sec
ISO - 154

Voor de bovenste foto uit mijn openingspost.
pi_28929734
quote:
Op dinsdag 19 juli 2005 00:03 schreef JvanV het volgende:
Lensopening F/3,5
F-nummer F/3,3
Belichtingstijd 1sec
ISO - 154

Voor de bovenste foto uit mijn openingspost.
Dankzij Gizz zag ik ze nu ook allemaal. Zoals hij al zei: je sluitertijd (belichtingstijd) is veel te groot. Dit wil zeggen dat je 1sec. lang een foto neemt. Als je ondertussen een beetje beweegt zal je dat op de foto duidelijk zien.
pi_28930530
kan je dat uberhaupt wel instellen met die ricoh?

ik betwijvel het...
"The guys from Mclaren kept saying: "sounds like a spitfire", and the guys from Mercedes went: "Nein, nein, nein, sounds like a Messerschmitt", they're both wrong actually, it sounds like the god of Thunder"
  dinsdag 19 juli 2005 @ 00:59:24 #13
262 Re
Kiss & Swallow
pi_28931336
lijkt dus dat je niet op automatisch maar op manual schiet, even het boekje erbij halen dus
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_28931356
Pharell: bij de bovenste knop staat ADJ, dus daarmee zul je wel wat instellingen kunnen adjusten

Volgens dpreview heeft hij iso's van 64 tot 800 en een automatische iso. Lijkt me dat als je hem op 800 zet dat je dan een iets kortere sluitertijd hebt dan met een iso van ongeveer 150

Re: Volgens de exif schiet hij gewoon op automatisch,. Ik denk dat de automatische iso gewoon niet hoger gaat dan 154. In samenwerking met het grootste diafragma van f/3.3 wil dat wel voor zulke lange sluitertijden zorgen.
  dinsdag 19 juli 2005 @ 01:07:30 #15
262 Re
Kiss & Swallow
pi_28931558
quote:
Op dinsdag 19 juli 2005 01:00 schreef Gizz het volgende:

Re: Volgens de exif schiet hij gewoon op automatisch,. Ik denk dat de automatische iso gewoon niet hoger gaat dan 154. In samenwerking met het grootste diafragma van f/3.3 wil dat wel voor zulke lange sluitertijden zorgen.
ahh owkee, vaag dan 3.3 en iso 150 moet toch wel onder de 1/250 komen toch?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_28941369
Ja, zeker als je overdag buiten foto's maakt. Het licht moet toch wel voor een fatsoenlijke sluitertijd kunnen zorgen. Ik schiet meestal op ISO 100 en zelfs op 5.6 kan ik onbewogen foto's maken als ik ze overdag buiten ga schieten.
pi_28942099
Lees de handleiding eens goed door zou ik zeggen. Daar staat ook wel in wat sluitertijden, diafragma etc zijn.
Als je op de automatische stand dit soort foto's krijgt dan is er wat mis met je camera. Terugsturen die hap dan.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_28949433
Ik ben op zoek naar de handleiding omdat ik die niet meer kan vinden.

dit kwam ik tegen op de site van ricoh:
quote:
Supersnelle sluiterreactietijd om het perfecte moment vast te leggen
Ricoh heeft aanhoudend 's werelds snelste sluiterreactietijd nagestreefd, omdat sommige momenten te waardevol zijn om te missen. De Caplio R1 is dan ook ingeschakeld en schietklaar in minder dan 0,8 seconden. Bovendien vindt de ontspanning bijna onmiddellijk plaats, slechts 0,05 tot 0,1 seconden vanaf het ogenblik dat de gebruiker de sluiterknop indrukt en een ongeëvenaarde 0,003 seconden of minder vanaf het ogenblik dat het brandpunt is vastgelegd. Met de Caplio R1 is het dus erg onwaarschijnlijk dat er prachtige fotomomenten worden gemist. Een hybride autofocussysteem zorgt ook voor kwaliteitsfoto’s van snel bewegende objecten. Bovendien worden continu-opnames gemakkelijk en probleemloos gemaakt met het opname-interval van 0,9 seconden of minder.
http://www.justnow-press.de/showPrArticel.cfm?nArticelId=175&nLanguageID=6
pi_28949474
En bij de specificaties staat:

SLUITER Foto: 8, 4, 2, 1 - 1/2000sec.

Waar ik dat moet instellen.. god mag het weten :S
pi_28949642
quote:
Op dinsdag 19 juli 2005 17:32 schreef JvanV het volgende:
En bij de specificaties staat:

SLUITER Foto: 8, 4, 2, 1 - 1/2000sec.

Waar ik dat moet instellen.. god mag het weten :S
Het vreemde is dat hij in AUTO je ISO zo laag houdt en daardoor een hoge sluitertijd geeft. Ik vind ook dat je met het diafragma dat je gebruikt en de iso waarde een veel te hoge sluitertijd hebt, maargoed.
Kan je de ISO waarde manueel op 400 instellen, en dan nog eens een foto nemen. Het resultaat zou beter moeten zijn, zoniet zou ik ermee naar de winkel gaan. Er lijkt me toch iets niet in orde te zijn met je toestel.
pi_28949939
Hey,

Ja ik heb inmiddels de ISO op 400 en 800 manual ingesteld. Inmiddels als ik een stil-shot
neemt de kwaliteit wel toegenomen alleen naar mate de iso ook hoger wordt neemt de ruis
ook toe in de foto en over iets heel scherps kan je dan ook niet meer praten wat je verwacht
van een 4MP camera. Erg jammer
pi_28953135
kan je nog eens een foto posten van die hogere ISO waarde?
pi_28956232

pi_28956544
1/3 sec. op ISO 800 met f3.3 in het licht een kamer overdag. Volgens mij is er iets niet goed, maar ik ken het toestel niet.
Ik vind het wel absoluut ondermaats presteren, met zo'n lange sluitertijd is echt niet te werken. Als je de website bekijkt en de uitleg van het toestel leest, is dit absoluut niet wat je zou verwachten.
Ga er eens mee naar de winkel en vraag of dat normaal is, ik zou het iig niet normaal vinden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')