Wat is de bedoeling van dit topic?Door de afnemende populariteit van xbox live ben ik na een eerdere periode van tunnelgaming dit weer enthousiast op aan het pakken. Het doel van dit topic is om mensen enthousiast te maken voor deze gratis software, zodat het én nog drukker wordt én we een online (fok) gamers community op kunnen bouwen voor iedereen (niet iedereen heeft live).
Wat houdt het technisch in?Tunnelsoftware doet niets meer of minder dan het simuleren van een lan omgeving. De tunnelsoftware draait op je pc, heeft een connectie met je console, en simuleert via het internet 1 grote lan omgeving. Als je dan naar de lan opties gaat van je game (op de xbox heet dit bijvoorbeeld systemlink) kan je, indien je tunnelsoftware goed ingesteld staat, elders gehoste systemlink games zien verschijnen of zelf een game hosten. Enige technische kennis is wel vereist voor het instellen van firewalls & routers. Maar wel lekker Gratis multiplayer dus
![]()
Korte opmerking: Aanwezig zijn in een gameroom betekend niet altijd dat er een game gehost wordt. Let hier goed op binnen de client. Ook als je zelf wilt hosten, zal je moeten aangeven dat je host anders ziet men je game niet.
Maar dit is toch alleen maar voor de Xbox?Dit topic zal voornamelijk over Xbox systemlink gaming gaan, aangezien dit verreweg de grootste groep is. Echter je kan sommige tunnensoftware ook gebruiken voor andere consoles: De PS2, de Gamecube en de PSP worden op dit moment ondersteund. Op de PS2 is dit alles geen groot succes aangezien Sony hun eigen gratis multiplayer netwerk heeft opgezet. Op de Gamecube werkt dit door een gebrek aan een standaard ethernetpoort alleen met breedband adapters die bijna niemand heeft. Echter de PSP is heel erg in opkomst. Op dit moment worden er al aardig wat games ondersteund, en zolang Sony niet met een eigen systeem komt kan dit wel eens heel erg groot worden onder de PSP gebruikers.
Mag dit allemaal wel, dit is toch illegaal?Helaas denken veel mensen dat dit illegaal is terwijl het tegendeel waar is. Tunnelsoftware is te gebruiken zonder een aanpassing te maken aan je console. Sterker nog, Microsoft stimuleert dit zelf door hun samenwerking met de gamespy tunnel client.
De reden waarom men denkt dat deze software illegaal is, is omdat er geen check plaats kan vinden of er een originele gamedisc gebruikt wordt of niet. Ja er zijn mensen met een omgebouwde console online, maar er zijn ook zat mensen online die geen live kunnen of willen hebben.
noteWat kan ik er zoal allemaal mee spelen?Hiervoor leen ik even het uitermate goed up to date gehouden lijstje van Xlink:
http://www.teamxlink.co.uk/supportedGames.php- NTSC-Pal > Zijn deze games compatible met elkaar?
- Bandwith > High > veel bandbreedte nodig, kom niet aan met een 56k verbinding.
- Voice > heeft het spel voice ondersteuning. Mbt tot de xbox games, de oudere games hebben geen voice ondersteuning omdate deze feature toen nog niet was opgenomen in de Xbox SDK (development kit).
Wat komt het allemaal tekort in vergelijking met Xbox live?- Technisch ingewikkelder, je hebt er sowieso bijna altijd een pc bij nodig.
- Niet iedere game ondersteund voice (lang niet alle gebruikers hebben dus een headset.
- Geen content downloads.
- Geen ingame friendslists.
- Geen ingame scoreboards.
- Er is geen controle op cheaters vanuit een hardware perspectief. Hier wordt echter wel tegen opgetreden vanuit de organisatie.
- De live optie is niet hetzelfde als de systemlink optie. De EA sports games bijvoorbeeld ondersteunen alleen live, hiermee kan je geen gebruik maken van de systemlink optie.
- Helaas hebben sommige mensen xbox live en de daar bij horende software patches. Dit houdt helaas vaak in dat dezelfde games onderling niet meer kunnen communiceren (versie verschil), en dit is ook niet te makkelijk te identificeren.
Wat biedt het meer dan Xbox live?- Tournament sites (XSN achtig).
- Stats tracking mogelijkheid icm enkele internet sites.
- Doordat er minder mensen opzitten is de community wat hechter. Minder vervelende mensen.
- Sommige games hebben geen live mogelijkheden, wel een systemlink mogelijkheid. Het grootste voorbeeld is Halo, groot geworden mede door Xbox Connect.
- Maar bovenal: Gratis.
Wat is er te krijgen qua softwareDeze topicstart zou veel te groot worden als ik alle clients hier uitgebreidt ga bespreken incl screenshots en dergelijke. Ik hou het bij een beknopte uitleg, download links, en informatie links. Voor verdere vragen kan je terecht in dit topic.
Xbox ConnectSite:
http://www.xbconnect.comDownload:
http://www.xbconnect.com/index.php?topic=DownloadsOndersteund: Xbox, PSP
Rank: 2e, net iets minder gebruikers als Xlink Kai.
Software omschrijving:
De oudste uit dit lijstje, de client met de meeste opties, de ingewikkelste interface maar ook de client met de meeste mogelijkheden. Zeer stabiel, bijna geen lag.
Xbox Connect is gratis, maar er is ook een betaalde versie beschikbaar die over nog meer opties beschikt.
Bijzonderheden:
- Halo(2) terrein. Helaas wat minder belangstelling in andere games, maar hier moet verandering in te brengen zijn.
- Mogelijkheid in de client om aan te geven of je met je game over live updates beschikt of niet, wat veel frustratie voorkomt.
- Binnen de client kan je kiezen voor een echte klassieke gameserver opzet waar iemand je kamer binnenkomt en dan de game joined. Het is echter ook mogelijk om te kiezen voor NeXBC lan, waar je in 1 grote lan omgeving terecht komt zonder individuele kamers. Meer servers dus, alleen minder communicatie mogelijkheden.
Xlink Kai VIISite:
http://www.teamxlink.co.uk/Download: Even zoeken op de site, linken is niet mogelijk. Er zijn zeer veel soorten clients beschikbaar, waaronder het unieke kaistation (server gedeelte ingebouwd in de firmware van een model Linksys router, waardoor de pc niet meer nodig is).
Ondersteund: Xbox, PS2, Gamecube, PSP
Rank: 1. Zeer snel opkomend door de gebruiksvriendelijke interface, makkelijke setup en vele platforms.
Software omschrijving:
Kai VII is op dit moment de nr 1, net iets voor Xbox Connect. Kai heeft een erg simpele interface, echter ik vind deze persoonlijk niet altijd even duidelijk. Een erg mooie netwerk setup zorgt voor een zeer stabiel netwerk. Kai zal alleen nog maar gaan groeien.
Bijzonderheden:
- Meer verschillende games worden hierop gespeeld, echter Halo2 blijft de boventoon voeren.
- Zeer succesvolle integratie met Xbox Media Center
note- Technisch erg simpel, alleen zit het niet goed, dan kan het erg rottig zijn om het probleem te vinden, zeker omdat de support mensen alles gooien op poortproblemen.
XmeleeSite:
http://www.xmelee.com/Download:Zie Xmelee forum
Ondersteund: Xbox
Rank: 4
Software omschrijving:
De client is net nieuw, ik heb het nog niet gebruikt. Voor zover ik weet is er totaal geen lag in deze client. Eventuele mogelijkheid voor een persoonlijke server zonder centraal netwerk zit in de roadmap (wat dus inhoudt dat je over 20 jaar nog je xbox systemlink games zou kunnen spelen, doordat je niet afhankelijk bent van het netwerk). Ik heb hier zoals gezegd nog geen ervaring mee, voel je vrij om deze informatie aan te vullen.
Gamespy TunnelSite:
http://www.gamespyarcade.com/support/tunnel_xbox.shtmlDownload:
http://arcadedl.gamespy.com/software/install/gamespytunnel10.exeOndersteund: Xbox
Rank: 3, maar zal snel worden ingehaald door Xmelee.
Software omschrijving:
Een extra plugin voor Gamespy Arcade om vanuit dit programma dus systemlink games te kunnen spelen. Omslachtig, en zoals gezegd je hebt Gamespy Arcade nodig.
Bijzonderheden:
- Niemand die hier echt op speelt, en aangezien het in dit topic gaat om gamers te concentreren op 1 systeem ga ik dit programma niet verder promoten
Wat kan ik verder verwachten van dit topic?Het is de bedoeling om in dit topic meerdere items mogelijk te maken:
- Recruitment
![]()
- Afspraken maken om een spel te gaan spelen.
- informatie te verspreiden, hulp te bieden.
- tunnel gaming mogelijkheden bespreken/reviewen. Ik zal zelf zorg dragen voor mini reviews van de systemlink optie van Xbox games.
- Post je nickname en software client zodat men je toe kan voegen.
note > Disclaimer: Gaarne in dit topic niet verder in gaan op illegale mogelijkheden, aangezien dit buiten de fok policy valt. Overtreding hiervan resulteerd in het eventueel sluiten van dit topic, maar je kan eerder rekenen op een topic report gevolgd door een persoonlijke note en misschien wel een ban. Hou het leuk.