Alexxxxx | zondag 17 juli 2005 @ 18:52 |
Geïllustreerde Terreinwagens Encyclopedie Titel: Geïllustreerde Terreinwagens Encyclopedie Auteur: Jirí Fiala Fotograaf: J. Fiala en de merken die in het boek voorkomen Uitgeverij: Rebo Productions Jaar eerste druk: 2005 ISBN: 90 366 1707 3 Gekocht bij: De Tille, Leeuwarden Trefwoorden: Terreinwagens, MPV’s, SUVs, pick ups, strandwagens, personenwagens Land van oorsprong: Nederland Formaat: 17 x 24 centimeter, 304 pagina’s Aanschafprijs: 9,95 (nieuw) Verdere bijzonderheden: Luxe harde kaft Ik was blij verrast toen ik bij De Tille (bij de Friese lezers ongetwijfeld meer dan bekend) dit boek tegen kwam. Om te bepalen of ik het boek ga kopen, bepaal ik altijd wat ik maximaal voor het boek over heb. Als dan blijkt dat het boek veel duurder is, laat ik het staan. Voor de vernadering was het eens andersom. Ik bepaalde voor mezelf dat ik maximaal 30 euro uit wilde geven aan dit boek. Toen ik achterop keek, heb ik twee keer moeten kijken of het bedrag wel klopte. 9,95 voor een dik boek met harde kaft zie je tegenwoordig niet vaak meer bij nieuwe boeken. Op de voorkant van het boek staat een afbeelding van een gele Hummer. Logisch zou je denken, want menigeen denkt bij terreinwagens tegenwoordig meteen aan de Hummer, en omdat deze wagens blijkbaar niet genoeg opvallen worden ze vaak geel gespoten. Toch is de keuze van deze voorpagina (dit gebeurt trouwens door de uitgever) niet logisch. De schrijver heeft namelijk gekozen om de Amerikaanse mekren buiten beschouwing te laten. Aan de ene kant erg jammer, maar op zich wel logisch. Er zijn immers al genoeg boeken over deze voertuigen. Wat wel erg jammer is, is dat ook klonen van Japanse en Amerikaanse terreinwagens uit Amerika, Australië, Japan, Afrika en het Verre Oosten buiten de boot vallen. Europese voertuigen van de Amerikaanse merken worden wel beschreven. In het boek worden bijzonder veel automerken beschreven. Van vele tientallen mekren had ik zlefs nog nooit gehoord, terwijl ik de fagelopen paar jaar toch vele boeken over dit onderwerp heb gelezen. Toch mis ik nog een paar belangrijke merken. Als Nederlander kijk je natuurlijk meteen of de Spijker, de allereerste vier wiel aangedreven personenwagen ter wereld, er in staat. Helaas niet. Vervolgens blader je een stukje terug op zoek naar Nekaf, onze eigen jeep-kloon. Maar ook deze staat er niet in. Verder heeft Holden ook geen eigen hoofdstukje, ze word slechts zijdelings genoemd in artikelen over andere GM-merken. Waar wel veel van te vinden is, is van de terreinwagens uit het voormalige Oostblok. Als groot fan van communistische voertuigen in het algemeen, en de Lada Niva in het bijzonder,wist ik dat erg te waarderen. De reden van deze in onze Westerse ogen opmerkelijke keuze heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de auteur een Tsjech is. De titel van het boek, Geïllusteerde Terreinwagens Encyclopedie, dekt de lading niet helemaal. Een encyclopedie mag het in mijn ogen niet heten, want niet alle merken worden beschreven. Maar ook het woord terreinwagen klopt niet. Natuurlijk, de meeste auto’s in het boek zijn terreinwagens. En ja, lichte vrachtwagens en bestelwagens met vierwielaandrijving zijn ook terreinwagens. Bij 4x2 SUVs, amphibievoertuigen en strandwagens word het al wat dubieuzer. Maar ik snap absoluut niet waarom de auteur ook een aantal MPVs heeft beschreven die in de verste verte niet in staat zijn om ook maar over een natgereden bosweggetje te rijden. Laatste puntje van kritiek is dat er nogal gegoocheld word met jaartallen. Zo nu en dan ergens een jaar naast zitten is neit erg, maar het lijkt zo nu en dan alsof de schrijver gewoon maar een jaartal in heeft gevuld. En het spreekt voor zichzelf dat als je in 1982 een autofabriek opricht, je niet in 1976 met de productie stopt. Behalve deze nadelen zijn er ook een heleboel pluspunten te noemen. De auteur is als eerste in staat geweest de geschiedenis van Cournil / UMM / Auverland op een duidelijke en begrijpelijke manier te beschrijven. De (vele) afbeeldingen die in het boek zijn opgenomen zijn van een schitterende kwaliteit, en zelfs van de meest onbekende voertuigen zijn foto’s te vinden. Het boek ligt heerlijk in de hand, en er word ruim aandacht besteed aan omgebouwde auto’s en prototypen. Maar het belangrijkste is nog wel dat er bijzonder veel merken worden beschreven die door andere schrijvers systematisch worden genegeerd. Want wie heeft er nu ooit van ACM, AIL, Autozavod Cesky Dub, ...., VAZ of Viasa gehoord? Al met al, ondanks zijn gebreken, een boek wat zijn lage prijs meer dan waard is. [ Bericht 1% gewijzigd door Tjabbo op 19-07-2005 18:39:53 ] | |
MewBie | maandag 18 juli 2005 @ 20:15 |
Stormloop topic dit ![]() | |
StefanP | dinsdag 19 juli 2005 @ 02:30 |
Autozavod Cesky Dub![]() | |
Alexxxxx | dinsdag 19 juli 2005 @ 16:47 |
quote:Volgens mij hadden ze nog geen marketingmedewerkers in dienst toen die naam werd bedacht.... En afdeling inkoop grondstoffen voor het typeplaatje zal het meeste geld opmaken ben ik bang.... |