Rottjes zijn van nature toch ook erg vriendelijke honden? Knuffelkonten.quote:Op zaterdag 16 juli 2005 13:28 schreef SlaadjeBla het volgende:
Ik ken alleen de vooroordelen over rottweilers, namelijk dat ze erg waaks zijn en daarbij soms agressief kunnen worden.
En dat klopt dus echt voor 100% met mijn ervaringenquote:Karakter:
De Rottweiler is een hond met een sterk karakter. Hij is trouw aan zijn baas en gehecht aan zijn leefomgeving. Hij is ook zeer aangenaam gezelschap, niet een vechtmachine zoals hij vaak wordt voorgesteld. Wel is het zeer belangrijk dat hij een goede opvoeding krijgt, en dit vanaf jonge leeftijd. Er wordt goed aan gedaan met hem naar een hondenschool te gaan en hem met een sterke hand de baas te kunnen. Want hoewel de Rottweiler van nature relatief kalm en zelfverzekerd is, heeft hij nog steeds een echt vechtersinstinct in zich en zal hij tijdens een panieksituatie zijn verdedigingssysteem in gang zetten en op zo´n moment kan hij aggressief worden. Wat er wel positief is aan zijn sterke eigenschappen, is dat hij zeer geschikt is als waakhond en dat hij ook ingezet kan worden als politiehond. Wat nog belangrijk kan zijn, is het onderscheid te maken tussen reuen en teefjes bij het kopen. De teefjes zijn toleranter en veel meer geschikt om in de buurt van kinderen te houden, reuen daarentegenen zijn veel wilder en overheersender in het gezinsleven.
En daarom zal er hier waarschijnlijk nooit een Rottweiler komen, hoe geweldig ik ze ook vind. Ik ben beter met sullige honden die je niet heel strak hoeft te houdenquote:Op zaterdag 16 juli 2005 13:43 schreef Allan24 het volgende:
zo'n beest heeft meer aandacht nodig dan een andere (van nature zachtaardiger) hond. Het is een waakhond, een vechthond zo je wil, en die moet je gewoon heel strak houden.
quote:Op zaterdag 16 juli 2005 13:43 schreef Allan24 het volgende:
Ik heb sinds ± mijn 15e een rottweiler gehad (een reu, genaamd Bas), ik woon inmiddels op mezelf dus de hond woont nu bij mijn ouders. Hij wordt in november 12 jaar (als 'ie dat tenminste haalt) en da's inderdaad aan de oude kant voor een rottweiler. Over het algemeen worden kleine honden gemiddeld ouder dan grote.
Je moet consequent tegen een rottie zijn... anders neemt ie het zaakje overquote:Het is een ontzettend lief beest maar je moet in het algemeen wel weten hoe je ermee moet omgaan. De rottweiler is oorspronkelijk gefokt voor het beschermen van kuddes vee tegen indringers, en d'r zit heel wat meer pit (waaksheid) in dan bijvoorbeeld bij een golden retriever. Voordat we een rottweiler kregen, hadden we 13 jaar een bouvier gehad waarmee ik kon lezen en schrijven, dus de 'omschakeling' naar zo'n hond was nogal een overgang. We hebben een puppycursus gevolgd met 'm, om de gehoorzaamheid en volgzaamheid te trainen, maar da's nooit geweldig gegaan, hij was (en is nog steeds) erg eigenwijs.
[quote]
Toen 'ie een jaar of anderhalf was, begon ook de dominantie behoorlijk toe te nemen, totdat er op een dag het moment kwam dat ie dacht mijn vader wel de baas te kunnen als 'leider' van het gezin (de roedel?). Heerlijk, van die dierlijke instinctenom te voorkomen dat 'ie té dominant werd en zich dus 'meer' zou gaan voelen dan de andere mannetjes in het gezin (zijnde, mijn pa en ik) moesten we dus op een gegeven moment de confrontatie wel aan (en geloof me, 't is geen prettig idee als een rottweiler met opgetrokken lippen op je af komt en probeert je de baas te worden). Op twee verschillende dagen (mijn pa een paar weken eerder dan ik) hebben we er dus echt bovenop moeten springen om hem te laten voelen sterker te zijn dan hij, en toen 'ie dat eenmaal had ervaren was het in orde en accepteerde die ons als 'meerdere'. Ik denk dat dat vooral geldt omdat het een reu is, die 'overheersingsdrang' heeft ie naar mijn moeder en mijn zus nooit gehad. SIndsdien geen problemen meer ervaren; wat je schrijft over die dominantie herken ik ook wel, bij het eten moet je niet in de buurt komen want dan gromt en blaft 'ie alles bij elkaar
Mooie hondquote:Op zaterdag 16 juli 2005 13:37 schreef -CRASH- het volgende:
Het zijn echt knuffel beren ja......
Toen ik de mijne kreeg was het net een loslopende bol van wol
FOTO's
1993
[afbeelding]
Over 12 dagen is het alweer een jaar geleden dat ie gestorven is![]()
Als je er eens 1 hebt, dan gaan de vooroordelen heel snel aan de kant.quote:Op zaterdag 16 juli 2005 13:57 schreef Spindizzy het volgende:
[..]
En daarom zal er hier waarschijnlijk nooit een Rottweiler komen, hoe geweldig ik ze ook vind. Ik ben beter met sullige honden die je niet heel strak hoeft te houden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |