bronquote:Ruzie om de afstandsbediening behoort voorgoed tot het verleden met een nieuwe televisie waarmee je twee programma's (fullscreen) tegelijk kunt bekijken.
Het is de ideale oplossing voor het gemiddelde gezin of samenwonende stel: een televisie waarmee je twee programma's tegelijk kunt bekijken, zonder dat het beeld in tweeën wordt gesplitst. Het Japanse electronica-concern Sharp Corp komt met een techniek die dit mogelijk maakt.
Wat je op het beeldscherm ziet, hangt af van de hoek waarin je ernaar kijkt. Links in de kamer zit mevrouw haar favoriete soap te bekijken, terwijl meneer rechts naar Studio Sport kijkt. Erg romantisch is het niet, wel praktisch.
Dual-view LCD
De techniek maakt gebruik van een speciaal LCD (liquid crystal display) scherm, dat met behulp van een speciale lamp die erachter zit aan de linker- en rechterkant verschillende beelden kan tonen. Zolang je op je plek blijft zitten, krijg je een scherp beeld zonder storingen, zo belooft de fabrikant.
's Werelds eerste dual-view LCD scherm zal volgende week in massaproductie worden genomen. Later dit jaar kunnen de eerste Japanse families genieten van een 'gezellig' avondje tv zonder gekibbel om de afstandsbediening. Het product is ontworpen met deze huiskamerconflicten in het achterhoofd, aldus een mederwerker van Sharp tegenover persbureau AFP. Het is nog niet bekend of en wanneer het product de Nederlandse huiskamers zal gaan veroveren.
Internet-browser
Het electronicabedrijf heeft ook gedacht aan een ander herkenbaar huiselijk conflict: mevrouw wil tv kijken terwijl meneer de hele avond achter zijn computer zit. Volgens Sharp kan het LCD-scherm ook internet-browsers weergeven. Dus met één scherm tv kijken en internetten tegelijk zal ook mogelijk zijn.
Verder heeft Sharp plannen om het systeem geschikt te maken voor in de auto. De bestuurder ziet het display van het navigatiesysteem, terwijl de bijrijder op hetzelfde scherm naar een DVD'tje kijkt. En zo zijn er talloze andere voorbeelden te bedenken. Het bedrijf zelf noemt bijvoorbeeld nog de mogelijkheid om de 'kijkhoek'van je laptop of mobiele telefoon zodanig in te stellen dat je geen last meer hebt van mensen die over je schouder mee kunnen gluren. Een deel van het scherm wordt dan versluierd.
Daar dacht ik dus ook aan, een andere reden voor ruziequote:Op vrijdag 15 juli 2005 20:01 schreef Toeps het volgende:
Euh, maarre, hoe doen ze dat dan met geluid?
Het was vandaag ook op het nieuws en daar lieten ze het daadwerkelijk zien. Vooralsnog ziet het er wel erg goed uit, maar ik vraag me toch af hoe scherp het beeld zal zijn. Ook moet je volgens mij 2 banken kopen om 'goed' te kunnen zitten, want die hoek is best scherp. Leuk idee, maar of het werkt?quote:Op vrijdag 15 juli 2005 20:01 schreef Guusie het volgende:
Wel grappig, maar je kan het zoo faken op een fotodacht ik, een PS nerdje vast wel
![]()
Revolutionair. Géen geluid.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 20:01 schreef Croupouque het volgende:
En hoe zit het dan met het geluid? Dat betekent dus ook dat er één iemand een koptelefoon op moet doen, lekker gezellig.
Nou ja, dat moet dan maar. Ruzie maken is ook niet alles.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 20:01 schreef Croupouque het volgende:
En hoe zit het dan met het geluid? Dat betekent dus ook dat er één iemand een koptelefoon op moet doen, lekker gezellig.
Hoezo gelijk. Als je twee tv's neemt dan hoor je ze toch in twee aparte ruimtes te zetten. Of is dat raar ofzo.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 20:07 schreef elcastel het volgende:
Vreselijk.
Als ik bij mijn oma kom (dás al een tijdje terug ja, goed dat je het zegt), dan staan er 2 TV's aan, een voor haar en een voor mijn oom. En als de Tour is, dan komt er een derde bij. Ik vind het onpersoonlijk en egoitisch, ga dan maar gelijk apart zitten.
Ja maar in je huiskamer weerkaatst alles het geluid of je moet in een geluidsstudio wonen.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 20:21 schreef Drimzef het volgende:
Soundspots zouden kunnen. Die geven heel gericht geluid af.
Heb ik tenminste weleens bij dat tv-programma van Menno Bentveld gezien.
In dat programma van Menno Bentveld lieten ze die soundspots zien toegepast in een auto. Ze zaten naast elkaar en hoorden toch andere muziek. De spots hingen boven het hoofd.quote:Op vrijdag 15 juli 2005 20:25 schreef King_Nothing het volgende:
[..]
Ja maar in je huiskamer weerkaatst alles het geluid of je moet in een geluidsstudio wonen.
of gewoon een leeg frame tussen 2 verschillende tv's houden?quote:Op vrijdag 15 juli 2005 20:01 schreef Guusie het volgende:
Wel grappig, maar je kan het zoo faken op een fotodacht ik, een PS nerdje vast wel
![]()
Dat fluister ik wel in je oorquote:Op vrijdag 15 juli 2005 20:01 schreef Toeps het volgende:
Euh, maarre, hoe doen ze dat dan met geluid?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |