Oftewel, de Kronieken van Narnia, zoals ze in het Nederlands heten.
Als voorbode van de grote Narnia storm die ik dit najaar verwacht dus dit topic. Aangezien ik zojuist het eerste boek heb gelezen en het me opviel dat er op dit forum nog geen enkel topic is geweest over Narnia.
Wat is/zijn de Kronieken van Narnia ![]()
Dit is een serie van 7 boeken geschreven door C.S. Lewis over een groep kinderen die avonturen beleven in het verborgen land Narnia. Het zijn fantasy-boeken, maar iets kinderlijker geschreven (ook voor kinderen bedoeld) dan bijvoorbeeld Tolkien's Lord Of The Rings. Overigens waren Tolkien en Lewis goede vrienden.
Wat zijn de titels van de 7 boeken en wat is de volgorde ![]()
Tsja, dat is gelijk lastig. Er is een volgorde van publicatie en een chronologische volgorde. Zeg maar a la Star Wars, dat er een proloog is geschreven. Ik zet ze hier beiden neer:
Publicatievolgorde:- 1: Het Betoverde Land Achter De Kleerkast (The Lion, The Witch And The Wardrobe)
- 2: Prins Caspian (Prince Caspian)
- 3: De Reis Van Het Drakenschip (The Voyage of the Dawn Treader)
- 4: De Zilveren Stoel (The Silver Chair)
- 5: De Paard En De Jongen (The Horse and His Boy)
- 6: Het Neefje Van De Tovenaar (The Magician's Nephew)
- 7: Het Laatste Gevecht (The Last Battle)
Chronologische volgorde:- 6: Het Neefje Van De Tovenaar (The Magician's Nephew)
- 1: Het Betoverde Land Achter De Kleerkast (The Lion, The Witch And The Wardrobe)
- 5: De Paard En De Jongen (The Horse And His Boy)
- 2: Prins Caspian (Prince Caspian)
- 3: De Reis Van Het Drakenschip (The Voyage of the Dawn Treader)
- 4: De Zilveren Stoel (The Silver Chair)
- 7: Het Laatste Gevecht (The Last Battle)
Voorin de huidige publicaties wordt de laatste volgorde aangehouden.
Wat is de beste volgorde? ![]()
Moeilijk te zeggen, vooral aangezien ik maar één boek heb gelezen (Het Betoverde Land Achter De Kleerkast). Maar sommigen zeggen dat het eerder lezen van 'Het Neefje Van De Tovenaar' verrassingselementen uit 'De Kleerkast' wegneemt.
Zoals ik al zei, a la Star Wars. Hoe zal jij je kinderen later bijvoorbeeld aanraden die films te bekijken? 4, 5, 6, 1, 2, 3 of 1, 2, 3, 4, 5, 6? In The Empire Strikes Back is het een complete verrassing als je hoort dat Vader Luke's vader is als je de prequels nog niet hebt gezien. Dat moment is totaal zijn kracht verloren als je ze op chronologische volgorde bekijkt.
Met Narnia zou dus hetzelfde zijn (en dit vooral opgaan voor 'Neefje van de Tovenaar' en 'de Kleerkast' aangezien in de laatstgenoemde echt een kennismaking met het land van Narnia wordt gemaakt. De film die aankomend december uitkomt is dan ook de verfilming van 'Het Betoverde Land Achter De Kleerkast'.
Film? Van Narnia? ![]()
Jazeker. Walden Media is (samen met Disney Productions) bezig met de verfilming van 'The Lion, The Witch And The Wardrobe' en ik moet zeggen, het is allemaal veelbelovend (de trailer, etc.). Net als Lord Of The Rings wordt ook deze film in Nieuw Zeeland opgenomen en verzorgt WETA de wapens, armor en ontwerpen van verschillende wezens voor de film.
![]()
Een trailer? Waar kan ik die vinden? ![]()
Hier:
http://bvim-qref.sitestre(...)ailer1_87d2_0300.mov (low-res)
http://bvim-qref.sitestre(...)ailer1_87d2_1500.mov (high-res)
http://bvim-qref.sitestre(...)ailer1_87d2_3000.mov (very high-res)
En wanneer komt de film hier in Nederland uit? ![]()
21 december 2005
Een laatste vraag. Ik hoorde dat de Narnia boeken christelijke boeken zijn ![]()
Ja en nee. Lewis was een christen en de Narnia boeken (en zeker 'de Kleerkast') hebben overeenkomsten met de verhalen uit de Bijbel (bijvoorbeeld de vergelijking van Aslan met Jezus). De boeken worden door bepaalde christelijke kringen met open armen binnen gehaald omdat het op een kinderlijke/begrijpelijke manier de boodschap van de Bijbel verteld (dit was ook Lewis bedoeling), andere kringen hebben de boeken uitgebannen omdat het vol staat met monsters, heksen etc.
Aan de andere kant kunnen ze best losgekoppeld worden van de christelijke achtergrond en als leuke fantasieboeken gelezen worden.
[ Bericht 1% gewijzigd door TARAraboemdijee op 15-07-2005 18:27:59 ]
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.