abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_29177176
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 18:30 schreef Stanley_Climbfall het volgende:

[..]

Sorry, maar de uitspraak was vandaag. Lees het nog eens.
Ik zie nergens in de gequote stukjes van je een uitspraak staan, nergens wordt een rechter genoemd het gaat slechts over de eis van het OM en dus OvJ.
Atje zeggen is adje doen!
  woensdag 27 juli 2005 @ 20:03:45 #202
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_29180123
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 18:30 schreef Stanley_Climbfall het volgende:

Sorry, maar de uitspraak was vandaag. Lees het nog eens.
Nee. Uitspraak volgt volgende week pas. Dit was vandaag alleen de eis van het OM.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 27 juli 2005 @ 20:28:51 #203
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_29181015
Jeetje, ik ben echt dom. Ok, volgens mij snap ik het nu eindelijk.
  woensdag 27 juli 2005 @ 22:50:39 #204
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_29185699
Nou, voetballand kan haar borst vast natmaken:

OM: 'Een tackle die niet over de grond wordt gemaakt, kan worden gezien als een poging om iemand letsel toe te brengen.'
Zo, wie gaat er mee een videobandje op het bureau van het OM droppen om voetballand naar de klote te helpen?

En ach, vrede met de straf. Kluivert kreeg minder straf (240 uur dienstverlening en 5 maanden voorwaardelijk) voor het doodrijden, dan de huidige eis van het OM jegens het al dan niet opzettelijk invalide schoppen van iemand. (240 uur en 6 maanden).
  woensdag 27 juli 2005 @ 22:52:30 #205
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_29185741
Ja, ik ben het even helemaal kwijt. Wanneer is de uitspraak nu dan?

Even tijd nodig geloof ik...
  woensdag 27 juli 2005 @ 22:57:15 #206
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_29185908
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 22:52 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Ja, ik ben het even helemaal kwijt. Wanneer is de uitspraak nu dan?

Even tijd nodig geloof ik...
10 augustus is de uitspraak.

even een wat vollediger bericht over de rechtzaak:
quote:
ROTTERDAM - Profvoetballer Rachid Bouaouzan hoeft van het Openbaar Ministerie (OM) in Rotterdam niet de cel in voor zijn keiharde overtreding tegen Niels Kokmeijer (Go Ahead Eagles) in december vorig jaar. Officier van justitie Van de Kragt eiste woensdag een voorwaardelijke gevangenisstraf van zes maanden tegen de 21-jarige speler van Sparta, met een proeftijd van twee jaar. Het OM wil wel dat de rechtbank Bouaouzan tot een maximale werkstraf van 240 uur veroordeelt.

Het OM legt Bouaouzan zware mishandeling ten laste. Daarop staat een gevangenisstraf van maximaal acht jaar. Volgens het OM heeft de jonge Spartaan op 17 december 2004 tijdens een competitiewedstrijd in Rotterdam met opzet Niels Kokmeijer ernstig verwond. Van de Kragt sprak van een " kickboksactie", die "willens en wetens" is toegepast.

Raadsvrouw Zuur van de Rotterdamse verdachte sprak van pure willekeur. Ze zag geen juridische argumenten voor een strafrechtelijke procedure en pleitte voor vrijspraak. "Waarom hij wel en andere spelers niet? Ik zie wel vaker grensoverschrijvende overtredingen op een voetbalveld. Het letsel, hoe zwaar ook, is niet relevant voor de vraag of er al dan niet opzet in het spel was. Rachid is door de tuchtcommissie van de KNVB zwaar gestraft. Daarbij moet het blijven, ook omdat er van opzet geen sprake was."

De KNVB legde Bouaouzan na diens rode kaart een schorsing op van twaalf duels, waarvan twee wedstrijden voorwaardelijk. Kokmeijer heeft bij de arbitragecommissie van de KNVB een zaak tegen Sparta en zijn belager aangespannen. Daarin eist hij dat beide partijen volledig aansprakelijk worden gesteld voor de schade die hij lijdt. Op 19 september is in Zeist de tweede zitting in deze zaak.

Kokmeijer deed in december aangifte bij de Rotterdamse politie. Hij woonde woensdag de urenlange rechtbankzitting bij. De Go Ahead-speler verblijft nog altijd in een revalidatiecentrum in Wijk aan Zee. Hij liep bij de actie van Bouaouzan een gecompliceerde beenbreuk, een slagaderlijke bloeding, schade aan het zenuwstelsel en blijvend littekenweefsel op. Hij onderging vijf operaties, waaronder een huidtransplantatie, en lag bijna twee maanden in het ziekenhuis. Het is de vraag of hij ooit weer normaal zal kunnen lopen. Een hervatting van zijn voetballoopbaan is uitgesloten.

Bouaouzan, die zichzelf niet schuldig acht, sprak woensdag tijdens de zitting van een inschattingsfout. "Ik was volledig op het veroveren van de bal gericht. Achteraf kun je zeggen dat ik mijn actie te laat en te snel uitvoerde. Als aanvaller heb ik weinig tot geen ervaring in het maken van een sliding of een tackle. Dan kan het een keer misgaan."

De strafrechtelijke vervolging van Bouaouzan is niet uniek in het Nederlandse profvoetbal. Een rechter in Alkmaar veroordeelde in 1988 de toenmalige DS-spits Leen van der Weel tot twee weken voorwaardelijke hechtenis en een boete van 1000 gulden wegens het maken van een " buitenproportionele" overtreding.

De rechtbank doet 10 augustus uitspraak
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 03:50:25 #207
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_29459699
Rachid pakt gewoon z'n speelminuten tegen AZ. Ik hoop dat de media er niet bovenop springen.
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 16:29:30 #208
73305 Stpan
pi_29467951
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 03:50 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Rachid pakt gewoon z'n speelminuten tegen AZ. Ik hoop dat de media er niet bovenop springen.
Voorlopig hebben de media het veel te druk om Niels Kokmeijer in alle programma's uit te nodigen.......Ik ben benieuwd of Bouaouzan vrijdag speelt, ik heb dit jaar geen ene moer van de voorbereiding met eigen ogen gevolgd, maar hij begint sowieso op de bank.
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 16:44:02 #209
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_29468232
Kokmeijer zag ik inderdaad bij SBS. Tja.. net als Arjan Erkel toen bij Barend en Van Dorp kreeg ik er een beetje een ongemakkelijk gevoel bij.
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 17:38:42 #210
73305 Stpan
pi_29469122
Zijn goed recht hoor van Kokmeijer, waarschijnlijk zou ik hetzelfde doen. Maar voor de beeldvorming is het natuurlijk een beetje scheef dat Kokmeijer in ongeveer 30 programma's is geweest om zijn verhaal te doen, en Bouaouzan (door eigen keuze) een beetje de anonieme beul blijft die in de media geen menselijke trekjes toont.
Niet dat dit nou het belangrijkste in deze affaire is, maar ik zie als Spartaan liever dat het eens afgelopen is met dat incident, en dat blijft maar terugkomen.........
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 19:07:42 #211
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_29470750
Ik vind het echt meevallen hoor. Kokmeijer sprak er toch er verder niet over?
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 20:03:09 #212
73305 Stpan
pi_29471717
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 19:07 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Ik vind het echt meevallen hoor. Kokmeijer sprak er toch er verder niet over?
Kokmeijer doet het op zich wel keurig. Maar gewoon vanuit mijn/onze beleving is het gewoon irritant dat mijn club te pas en te onpas weer met dit incident uitgebreid op TV komt. En dan vooral (zie ook de frontpage) reacties van mensen die blijkbaar nooit voetbal kijken en het perspectief een beetje missen. Daar kan Kokmeijer niets aan doen, maar dat is niet meer dan een bijeffect, een logisch gevolg, maar het begint me nu eerlijk gezegd wel een beetje te irriteren.
pi_29471834
Dat snap ik vanuit jou perspectief Stpan, hoewel het perspectief van een Kokmeijer natuurlijk precies andersom is.
Overigens mag dat gezeur erover van mij nu ook wel stoppen, straks nog een opleving als de rechter zijn uitspraak doet en dan kappen erover....
Oud-Beijerland/Hilversum dus!
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 20:11:00 #214
73305 Stpan
pi_29471989
Het perspectief van Kokmeijer snap ik zeker, wat ik ook al aangaf. Daarom wil ik het ook niet groter maken dan wat het is, want gezien de gevolgen voor Kokmeijer, moeten wij dat beetje irritatie in perspectief kunnen plaatsen, en iedereen begrijpen etc.
En toch betrap ik mezelf erop dat ik net in de TV-gids de aankondiging zag voor vanavond bij Rosenmoller (waar normaal gesproken politieke schandalen zoals Screbrnica voorbij komen) dat ik dacht: niet weer he?
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 20:23:11 #215
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_29472181
quote:
Op zaterdag 6 augustus 2005 20:11 schreef Stpan het volgende:
.
En toch betrap ik mezelf erop dat ik net in de TV-gids de aankondiging zag voor vanavond bij Rosenmoller (waar normaal gesproken politieke schandalen zoals Screbrnica voorbij komen) dat ik dacht: niet weer he?
20:30 uur op Nederland 1 dus.
Poef.....gone! ©golfer
  zaterdag 6 augustus 2005 @ 20:35:48 #216
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_29472437
Rosenmoller, die gast weet er ook helemaal niets van. Stpan, ik snap jou ook wel. Trek je niets aan van de frontpage. Ik lees dat niet eens.
pi_29478028
Ik heb het een stukje gezien, maar echt schokkend vond ik het allemaal niet. Hij gaat nog wel door met die gerechtelijke procedures enzo tegen 'die Spartaan'.
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
  zondag 7 augustus 2005 @ 15:34:10 #218
39256 Bonobo11
Have a good time, all the time
pi_29486899
Ik zeg de wei in. Hij is al door tuchtrecht gestraft en als voetballer neem je nu eenmaal een risio om geschopt te worden. Ik vond de overtreding schandalig, maar that's football. Het blijft een splitsecond. Zeker een schorsing waard, maar geen andere straf.
Die kokmeijer moet niet meer janken maar z'n verlies nemen, als een grote jongen
Feyenoord!!! * Barça
  dinsdag 9 augustus 2005 @ 02:53:46 #219
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_29514296
Ik ben het eens met het begin van je post, Bonobo. Kokmeijer 'jankt' echter helemaal niet en is zeer beschaafd.
  dinsdag 9 augustus 2005 @ 12:53:02 #220
73305 Stpan
pi_29519035
quote:
Over de hele zaak Kokmeijer is, zoals ITWM al meldde, eigenlijk genoeg gezegd en geschreven. Ik sluit me daar volledig bij aan. Maar als je dan toevallig één van de hoofdrolspelers zelf te spreken krijgt, mag dat natuurlijk geen excuus zijn.

Ten tijde van het incident heb ik het op deze site openlijk opgenomen voor Rachid. Het zat mij vooral dwars dat de media as losgeslagen Rotweilers op hem doken en aan stukken scheurden. In het artikel van 6 augustus (“ja hoor, daar issie weer) proefde ik duidelijk die zelfde afkeer tegen de media, die Niels Kokmeijer maar in beeld blijven brengen. Je kunt snel oordelen, maar bij toeval kwam ik er gisteren achter hoe de vork in de steel steekt.

Aan de bar in een Amsterdamse uitgaansgelegenheid, kwam ik Niels Kokmeijer tegen. Het is erg raar om iemand die je maar 1x in leven in levende lijve hebt gezien, en dan ook nog op zijn slechtste dag ooit, nu ineens met krukken voor je te zien zitten. Normaal respecteer ik ieders privacy en heb ik er nauwelijks behoefte aan om voetballers in het echt te spreken (valt nl. meestal tegen), maar ik ben nu in gesprek gegaan.

Het gaat naar omstandigheden goed met Niels. Hij zit iedere dag in een revalidatiecentrum voor gehandicapten, maar zijn voet kan hij niet meer bewegen. Hij liet het mij zien: het is een erg apart gezicht om iets wat zo normaal lijkt (je voet van links naar rechts bewegen), niet te zien gebeuren. Op de vraag hoe het met de rechtszaak stond, antwoordde hij dat hij niet meer wist dan ieder ander. De zaak is namelijk aangespannen door het OM en niet door Kokmeijer. Interessant, blijkbaar vinden de heren en dames van het OM tussen alle zaken met betrekking op terrorisme, drugssmokkel en andere vormen van criminaliteit dus zeeën van tijd om zich met een voetbalovertreding bezig te houden. “Een signaal afgeven” noemen ze dat. Niels staat in het kader van die zaak wel beleefd de pers te woord, maar speelt dus verder geen actieve rol. Hij beaamde dat de manier waarop de media met Rachid om zijn gegaan echt niet door de beugel kan.

Dan de tv-kwestie. Eerst het belangrijke nieuws: de coupe van Edward van Cuilenborg heeft niks te maken met het verkrijgen van een gevaarlijkere look. Een tondeuse voor een ander moet je gewoon niet op je eigen hoofd uitproberen. In het kader van het oppakken van een maatschappelijke carrière hebben contacten bij SBS6 voor Niels een toekomstplan geboden. Hij zal bij deze zender en bij Talpa aan de slag gaan: niet als commentator, maar als regisseur in opleiding. Zelf wil hij niet meer voor de camera verschijnen, maar als je iemand je een kans biedt en daar wat voor terugvraagt, kun je ook moeilijk weigeren. De tv-optredens blijven echter beperkt tot een minimum en zullen snel verleden tijd zijn. Kortom: geen zielig gedoe, maar gewoon iemand die probeert een nieuwe lijn op te pakken. Dat moet gewoon kunnen, denk ik.

Mijn conclusie na een half uurtje babbelen: door een stom toeval zijn de levens van 2 goedwillende mensen op een rare en uiterst vervelende manier met elkaar in aanraking gekomen (letterlijk en figuurlijk). Van Rachid weten we hoe moeilijk hij het heeft gehad. En het is goed te zien dat hij langzaam op de weg terug is. Ook Niels is op de weg terug, op een nieuwe weg wel te verstaan. Het is de vooringenomenheid van verslaggevers en journalisten die deze zaak tot buitensporige proporties hebben opgeblazen. En beide partijen ondervinden de nadelen van derden die zich ermee bemoeien. En geen van tweeën is daar blij mee. Kortom: er zijn alleen maar verliezers. Sad but true.

Sander Goudswaard
  dinsdag 9 augustus 2005 @ 16:01:49 #221
39256 Bonobo11
Have a good time, all the time
pi_29521270
quote:
Op dinsdag 9 augustus 2005 02:53 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
. Kokmeijer 'jankt' echter helemaal niet en is zeer beschaafd.
Ja weet ik ,maar ik word een beetje moe van hem. Ik zie hem in vele talkshows enzo. Ach die jongen moet natuurlijk ook wat.
Feyenoord!!! * Barça
pi_29531765
Hij heeft er wel aanleg voor vind ik. Ik zie liever hem dan die Van Cuilenborg.
pi_29538490
quote:
Sparta-voetballer Rachid Bouaouzan is veroordeeld tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van 6 maanden en een taakstraf van 200 uur.

Bouaouzan maakte in december in de wedstrijd van Sparta tegen Go Ahead Eagles een zware overtreding op Niels Kokmeijer. De rechter zei dat Bouaouzan een voorbeeldfunctie heeft als prof en dat hij daarom heeft bijgedragen aan normvervaging in de samenleving.
Een duidelijk besluit, ik kan er goed mee leven. Ik hoop verder dat hetook consequent zal worden doorgetrokken, nog teveel voetballers beschouwen het allemaal maar als een spelletje. Zeker als het je vak is, zou het toch meer dan dat moeten zijn.
  woensdag 10 augustus 2005 @ 14:18:27 #224
82154 P0RN0STAR
Fluffers gezocht...
pi_29538653
quote:
Rachid Bouaouzan verdient een tweede kans!

Vrijdagavond 17 december 2004, Sparta speelt die avond thuis tegen Go Ahead Eagles, een wedstrijd in de Gouden Gids-divisie. In de 83e minuut, bij een 2 - 2 stand, zet Spartaan Rachid Bouaouzan een wilde tackle in op Go Ahead Eagles-spits Niels Kokmeijer. De beelden zijn bij iedereen bekend, Niels Kokmeijer wordt kermend op een brancard afgevoerd en Rachid Bouaouzan moet met een rode kaart het veld verlaten.

Donderdagavond 9 juni 2005, een half jaar later. In de nacompetitie speelt Sparta in Groep B de beslissende, laatste wedstrijd bij Helmond Sport. De Kasteelclub komt in de tweede helft met 1 - 0 achter, bij deze stand promoveren de Noord-Brabanders. Door de gelijkmaker van Riga Mustapha stelt Sparta echter de promotie veilig, Rachid Bouaouzan zorgt in blessuretijd zelfs nog voor de winnende 1 - 2. Sparta is na drie seizoenen afwezigheid weer terug in de eredivisie!

In nog geen half jaar tijd, kan er veel gebeuren. De 21-jarige Sparta-aanvaller Rachid Bouaouzan kan hier over meepraten. Door zijn doodschop is de profcarrière van Niels Kokmeijer voorbij, door de dubbele beenbreuk die hij opliep, is het zelfs maar de vraag of hij überhaupt ooit nog goed zal kunnen lopen, laat staan voetballen. De KNVB schorst de dader voor tien wedstrijden, daarnaast doet Niels Kokmeijer aangifte bij de politie wegens het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel en zodoende wordt Rachid Bouaouzan vervolgd door het Openbaar Ministerie, dat hem zware mishandelingen ten laste legt.

De onbezonnen tackle die Rachid Bouaouzan wellicht uit frustratie maakte, valt natuurlijk niet goed te praten, maar de hetze die de vaderlandse media nadien beginnen, gaat te ver. De aanvaller van Sparta heeft een waas voor ogen gehad, heeft de overtreding bewust gemaakt, maar de gevolgen heeft hij van tevoren nooit ingezien. De media hebben het incident opgeblazen, natuurlijk zal de straf voor Niels Kokmeijer altijd zwaarder zijn, maar Rachid Bouaouzan heeft recht op een tweede kans.

Rachid Bouaouzan is een speler die vóór dit incident al negen jaar deel uitmaakt van de jeugdopleiding van Sparta Rotterdam, aan het begin van seizoen 2004 – 2005 tekent hij een contract met Sparta Rotterdam. In deze negen jaar heeft hij op geen enkele wijze een agressief gedrag vertoond, hij heeft in zijn carrière zelfs nooit een gele of rode kaart gehad voor ruw spel. De overtreding op Niels Kokmeijer blijkt dus echt een incident, het is niet aannemelijk om te verwachten dat de Spartaan opnieuw zo’n fout zal maken.

De media smullen ervan, Niels Kokmeijer draaft op in talkshows en wordt door ieder tijdschrift of krant geïnterviewd, Rachid Bouaouzan wordt met de grond gelijk gemaakt. Op 13 juli 2005 besluit het Openbaar Ministerie dat zij Rachid Bouaouzan, zoals verwacht, zware mishandeling ten laste zullen leggen, door deze aanklacht hangt de 21-jarige speler een celstraf boven het hoofd van mogelijk acht jaar. Volgens het OM heeft de jonge Spartaan op 17 december 2004 tijdens een competitiewedstrijd in Rotterdam met opzet Niels Kokmeijer ernstig verwond.

Twee weken later, op 27 juli 2004, volgt de definitieve eis: het OM in Rotterdam eist woensdag in Rotterdam een voorwaardelijke gevangenisstraf van zes maanden tegen de aanvaller van Sparta. Het OM wil wél dat de rechtbank Rachid Bouaouzan tot een maximale werkstraf van 240 uur veroordeelt. Rachid Bouaouzan zelf geeft aan dat de overtreding hem te verwijten valt, maar deze absoluut niet met opzet heeft plaatsgevonden: "Ik was volledig op het veroveren van de bal gericht. Achteraf kun je zeggen dat ik mijn actie te laat en te snel uitvoerde. Als aanvaller heb ik weinig tot geen ervaring in het maken van een sliding of een tackle. Dan kan het een keer misgaan."

Op 10 augustus 2005 volgt de uitspraak van het OM, enkele dagen voor aanvang van het nieuwe seizoen. De rechter oordeelt dat Rachid Bouaouzan, als prof-voetballer, een voorbeeldfunctie heeft en dat hij daarom heeft bijgedragen aan normvervaging in de samenleving. De definitieve straf ligt vrijwel gelijk aan de eis: Rachid Bouaouzan is veroordeeld tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van 6 maanden en een taakstraf van 200 uur.

Niemand praat de zware overtreding van Rachid Bouaouzan op Niels Kokmeijer goed, ook ik niet, toch vind ik al de ophef en media-aandacht die daarna ontstaan is, overdreven. Deze zware overtreding en de gevolgen daarvan zijn just part of the game, op een voetbalveld kunnen dit soort dingen gebeuren. Gelukkig komt het zelden voor, maar het is nu eenmaal gebeurd. Rachid Bouaouzan is gestraft, door de KNVB én het OM. Laten wij deze talentvolle aanvaller van Sparta een tweede kans geven!
Waarom heeft Noach die twee kakkerlakken niet doodgetrapt???
pi_29538723
Ben erg benieuwd of, als dit vonnis het hoger beroep doorstaat, er meer clubs en spelers naar de rechtbank zullen stappen. Want ligt de grens bij het letsel of al bij de overtreding? Het laatste m.i., maar dan kun je elk weekend 3 rechtzaken aanspannen.

Ik blijf geloven in de onhandigheid van Bouazouan, hoe ernstig alles ook uitgepakt is.
Atje zeggen is adje doen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')