abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 26 juli 2005 @ 16:20:31 #176
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_29144408
Hij hoeft zijn spel in principe niet aan te passen, want die overtreding hoorde niet bij zijn arsenaal of zo. Hij is nu toch in een klap volwassen geworden, dus onbezonnenheid lijkt me verleden tijd.
pi_29150168
quote:

FANCOLUMN: De zaak Kokmeijer - Bouaouzan

VIANEN, 26 juli 2005 19:23 - Zoals iedereen weet, brak eind 2004 Go Ahead Eagles speler Niels Kokmeijer na een idioot wilde charge van Sparta speler Bouaouzan zijn been. Nadat er complicaties kwamen en er een kans bestond dat Kokmeijer s voetbalcarrihre (en naar later bleek zijn gehele validiteit) gevaar liep besloot hij tot aangifte.
Het openbaar ministerie heeft onlangs zware mishandeling ten laste gelegd, een deze dagen wordt zijn zaak behandeld. De strafmaat die voor een dergelijke tenlastelegging staat, kan oplopen tot 8 jaar gevangenisstraf.

In 1999 werd op het zelfde kasteel op de zelfde plek van het veld precies de zelfde idiote overtreding gemaakt met de zelfde blessure tot gevolg.
Het slachtoffer was toen Sparta speler Jochem van der Hoeven en dader Helmond speler Jeffrey Taihuttu. Ondanks dat hij nooit meer zijn oude niveau haalde, gelukkig voor Van der Hoeven geen complicaties. Taihuttu kreeg acht wedstrijden schorsing.

Eigenlijk zie je wekelijks pogingen tot dergelijke overtredingen, meestal uit frustratie, op de velden.
Bijna altijd lopen ze goed af, een lichte blessure of handig ontweken door het slachtoffer. Op de uitzonderingen na zoals oa. bovenstaande en bijvoorbeeld Paul Bosvelt versus Dennis Irwin in 1997. Ik kan me ook een gefrustreerde van Hooijdonk tijdens de bekerfinale Feyenoord - Utrecht voor de geest halen die er met geel afkwam omdat zijn slachtoffer weer opstond. Of meerdere malen een Arnold Bruggink die weer eens zijn eigen falen botvierde op de gewrichten en botten van de tegenstander.
En zo zijn er vele voorbeelden. Ik durf te beweren dat iedere voetballer eens of meerdere malen in zijn carriere zo n onbezonnen actie heeft, ook Niels Kokmeijer.
Wie herinnert zich niet de elleboog van, de in mijn ogen een van de sportiefste voetballers ooit, Jari Litmanen tegen Alessandro Nesta na de late uitschakeling in 2003?
Uit pure teleurstelling cq. frustratie, maar wat als hij hem het licht uit zijn oog mepte? Hadden we dan andere herinneringen aan Litmanen, zouden we hem dan afschilderen als een crimineel a la Bouaouzan?

Begrijp me goed ik gun Kokmeijer een volledig herstel en veroordeel de overtreding van Bouaouzan volledig net als al die andere overtredingen die minder dramatisch aflopen maar laten we eens advocaat van de duivel spelen hier. Kokmeijer heeft in zeven seizoenen profvoetbal achtennegentig wedstrijden gespeeld.
Zijn gemiddelde ligt zelfs lager dan het gemiddelde van Litmanen. Hij heeft eerder een beenbreuk opgelopen waaruit een zeer moeizaam herstel volgde.
Zou Kokmeijer fysiek geschikt zijn voor het harde profvoetbal? Zouden anderen de zelfde complicaties (van der Hoeven) cq. de zelfde blessures oplopen bij dergelijke overtredingen?

Feit is dat dergelijke aanslagen met regelmaat gebeuren.
Zoals het er nu voorstaat is de strafmaat bij de zelfde overtreding:
1. Slachtoffer ontwijkt de aanslag, soms een gele kaart en geen directe schorsing.
2. Slachtoffer geraakt maar geen ernstige blessure, soms rode kaart en een schorsing van pakweg vier wedstrijden.
3. Slachtoffer houdt er een ernstige blessure aan over, schorsing van acht à tien wedstrijden.
4. Er treden complicaties op bij de genezing en slachtoffer doet aangifte, behalve de schorsing een gerechtelijke procedure met kans op zelfs een gevangenisstraf van maximum acht jaar. En dit allemaal voor de zelfde overtreding.

Conclusie: niet de overtreding bepaalt de strafmaat maar, of het vermogen van het slachtoffer om de overtreding te ontwijken, of de aard van de blessure, of de eventuele fysieke geschiktheid van het slachtoffer om profvoetbal te spelen.
Dus iemand die er harder ingaat dan Bouaouzan met de intentie het slachtoffer te blesseren maar het geluk heeft dat er geen ernstige blessure is ontstaan is een beter mens en hoeft niet zo zwaar gestraft te worden? Ik denk dat dit de wereld op zijn kop is. De overtreding moet de strafmaat bepalen en niet de aard van de blessure.

Het is een feit dat het beroep voetbal een risico met zich meebrengt. Je weet als voetballer dat in iedereen een dwaas schuilt die net als Bouaouzan zich die avond als een dwaas kan gedragen. Paul Bosvelt bijvoorbeeld zegt dat hij niet weet wat hem bezielde toen hij Irwin die avond blesseerde.
Je voetbalcarrière kan ook met een ernstige blessure eindigen zonder dat er een tegenstander in de buurt is. Zoals Maxwell zijn blessure opliep en moet afwachten hoe hij hersteld (Ole Tobiassen).
Een beetje lullig van Niels Kokmeijer als hij dan bij Barend en van Dorp verteld dat hij geen idee heeft hoe het nu verder moet want ook zonder de absoluut idiote overtreding van Bouaouzan had zijn leven een andere wending kunnen nemen.
Als je besluit te gaan voetballen aanvaard je op eigen risico de eventuele gevolgen en ga je akkoord met de tuchtregels van de KNVB. Die regels hebben bepaald dat Bouaouzan gestraft is met een schorsing van
tien wedstrijden.
Dat het openbaar ministerie Bouaouzan in staat van beschuldiging stelt is erg goedkoop na alle publiciteit. Zou het ook gebeurt zijn als een speler van een vierde elftal uit de onderafdeling dit overkomen was?

Dit is geen pleit voor overtredingen a la Bouaouzan, in tegendeel. Maar als Bouaouzan nu aangepakt wordt dan ook de daders van dergelijke overtredingen waar het minder slecht afloopt. En als voetballer is er nu eenmaal ook een risico.
Boudewijn de Groot zong niet voor niets als hij maar geen voetballer wordt anders schoppen ze hem misschien half dood .

Wout van Meeteren.

Bron: VoetbalOnline
Helemaal mee eens
Bosschenaren Zie Je Overal!
Running To Stand Still
www.forza-fcdb.tk
  dinsdag 26 juli 2005 @ 19:50:43 #178
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_29150234
Ik vind dit toch een rare manier om ernaar te kijken. Hoekman en Hesp waren ook fit en stevig toen hun carrière in de bloei werd geknakt.

Vergeet niet dat Kokmeijer niets met deze rechtszaak te maken heeft. Het OM heeft Bouaouzan in staat van beschuldiging gesteld.
pi_29150295
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 19:50 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Ik vind dit toch een rare manier om ernaar te kijken. Hoekman en Hesp waren ook fit en stevig toen hun carrière in de bloei werd geknakt.

Vergeet niet dat Kokmeijer niets met deze rechtszaak te maken heeft. Het OM heeft Bouaouzan in staat van beschuldiging gesteld.
Hij heeft toch zelf aangifte gedaan, dus heeft hij er wel degelijk iets mee te maken.
Running To Stand Still
www.forza-fcdb.tk
  dinsdag 26 juli 2005 @ 19:54:24 #180
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_29150348
Ja, maar niet in deze zaak. Dat is een andere zaak om schadevergoeding te krijgen.

Ik vind het tactloos en pijnlijk dat je dit soort overtredingen tot het risico van voetbal wil rekenen.
pi_29150555
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 19:54 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Ja, maar niet in deze zaak. Dat is een andere zaak om schadevergoeding te krijgen.
Als je aangifte doet volgt er volgens mij automatisch een strafrechtelijk vooronderzoek, maar durf dat niet met zekerheid te zeggen.
quote:
Ik vind het tactloos en pijnlijk dat je dit soort overtredingen tot het risico van voetbal wil rekenen.
In die column staat het perfect verwoord dat blessures een risico van het (voetbal)vak zijn, ongeacht hoe ze tot stand komen.
Verder staat er ook dat niet de overtreding maar de gevolgen bepalend zijn voor de strafmaat.
Dat is eigenlijk iets wat niet klopt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Onze-Ouwe-Sint-Jan op 26-07-2005 20:09:34 ]
Running To Stand Still
www.forza-fcdb.tk
  dinsdag 26 juli 2005 @ 20:06:24 #182
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_29150633
Schadevergoeding en flinke taakstraf. Plantsoenenschoffelen en voetballes geven.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  dinsdag 26 juli 2005 @ 20:13:47 #183
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_29150835
Lijkt je dat verstandig, om hem voetballes te laten geven? 'Jongens, even een videootje van wat actiebeelden van mij. Let goed op.'

Sint-Jan, je hebt zeker een punt! Er zit toch ook wel logica in. Zoals eerder besproken: als ik een steen gooi om jou te raken, maar hij vliegt langs je heen, is er niets aan de hand. Als ik je vol op je voorhoofd raak, worden de consequenties ook voor mij heel anders.
  dinsdag 26 juli 2005 @ 20:15:52 #184
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_29150901
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 20:13 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Lijkt je dat verstandig, om hem voetballes te laten geven? 'Jongens, even een videootje van wat actiebeelden van mij. Let goed op.'
In dat geval toont hij aan dat hij het niet begrijpt en mag hij echt wel de bak in. Helaas is dat dan wel nakaarten, natuurlijk.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_29151791
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 20:13 schreef Stanley_Climbfall het volgende:

Sint-Jan, je hebt zeker een punt! Er zit toch ook wel logica in. Zoals eerder besproken: als ik een steen gooi om jou te raken, maar hij vliegt langs je heen, is er niets aan de hand. Als ik je vol op je voorhoofd raak, worden de consequenties ook voor mij heel anders.
Alleen die logica klopt mi niet.
Het moet de daad zijn die bepalend is, niet de gevolgen.
Running To Stand Still
www.forza-fcdb.tk
pi_29153094
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 20:45 schreef Onze-Ouwe-Sint-Jan het volgende:

[..]

Alleen die logica klopt mi niet.
Het moet de daad zijn die bepalend is, niet de gevolgen.
Daar waren we bovenaan deze pagina (en de vorige pagina) ook al over aan het discussiëren.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
  woensdag 27 juli 2005 @ 14:23:21 #187
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_29170113
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 20:15 schreef PJORourke het volgende:

[..]

In dat geval toont hij aan dat hij het niet begrijpt en mag hij echt wel de bak in. Helaas is dat dan wel nakaarten, natuurlijk.
Joh, alsof Bouaouzan achterlijk is (ik heb hem nooit ontmoet, maar het lijkt me sterk). En alsof hij hiervoor de bak indraait. Er zijn ook mensen die willens en wetens met alcohol op achter het stuur zitten, bewust het risico nemen dat ze iemand dood kunnen rijden, iemand dood rijden, beginnen over een cruisecontrol, en er met een taakstraf vanaf komen.

Nog even over Johan Derksen. Was dat niet de hoofdredacteur van de VI die Taihutu in een monoloog alle ruimte gaf om zijn huilverhaal te doen nadat geen enkele club hem meer wilde hebben na zijn in mijn ogen nog veel smeriger overtrediging op Van der Hoeven in 3 pagina's monoloog?
  woensdag 27 juli 2005 @ 14:25:29 #188
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_29170178
Een smeriger overtreding dan deze? Dat lijkt me sterk.

Derksen gaat alleen in op de verantwoordelijkheid van Sparta. Vind ik wel een interessant punt eigenlijk. Daarbij is hij natuurlijk een autoriteit, hoe je het wendt of keert.
  woensdag 27 juli 2005 @ 14:33:04 #189
73305 Stpan
pi_29170456
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 14:25 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Een smeriger overtreding dan deze? Dat lijkt me sterk.
De bal was nog verder weg, Taihutu kwam met 2 benen in, op dezelfde hoogte.
Maar omdat de bal zo ver weg was (en die tackle helemaal achterlijk laat was en met geen enkele mogelijkheid kan worden bestempeld als een actie om de bal) gebeurde het allemaal net in de rand van het beeld, en brak het been niet in slowmotion voor de camera maar buiten beeld op 2 plekken. Dus amper media-aandacht, geen OM, geen NOS-journaal, nada noppes.
En die Taihutu kreeg 8 wedstrijdjes schorsing, werd de wedstrijd erna door Helmond opgesteld en heeft na een onderbreking toen geen enkele club hem even wilde, gewoon weer betaald voetbal gespeeld.
Vandaar dat veel Spartanen nogal fel Bouaouzan verdedigen. Wij hebben een nog veel ergere overtreding gezien op onze speler, met amper een straf, en al helemaal geen media-aandacht.
  woensdag 27 juli 2005 @ 14:52:10 #190
73305 Stpan
pi_29171043
PS, de rechtzaak is NU aan de gang.

Ondanks dat deze zaak door het OM is aangespannen, zal Kokmeijer aanwezig zijn bij de zitting omdat het toch over hem gaat. (bron: Radio Rijnmond)
  woensdag 27 juli 2005 @ 14:55:59 #191
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_29171163
Ja ik zit al steeds te kijken of er iets bekend is.

Ik heb er een raar voorgevoel over. Ik bedoel: ik zie het gebeuren dat hij een half jaar de bak in moet of zo. Echt.
  woensdag 27 juli 2005 @ 15:00:24 #192
73305 Stpan
pi_29171286
Het lijkt me heel erg sterk. Als dat zo is raad ik eenieder aan bezopen achter het stuur te kruipen en iemand dood te rijden. 6 weekjes taakstraf en je staat weer buiten.

Een jurist op de radio verklaarde dat het wel erg lastig te bewijzen is dat er opzet in het spel is. Dat de rechter rekening moet houden met de manier waarop hij in de media al maatschappelijk bestraft is (hij zal voor de rest van zijn leven door dit incident achtervolgd worden) en zowel de KNVB als Sparta hebben hem ook al bestraft.

Maar goed, het is voetbal, en daar kunnen politici en rechters heel raar op reageren. (boompje plassen, 70 euro. Als voetbalsupporters boompje planne, 450 euro en een jaar stadionverbod)
  woensdag 27 juli 2005 @ 17:04:06 #193
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_29174821
Eis van het OM is dus half jaar voorwaardelijke celstraf en 240 uur werkverlening.
Van justitie hoeft ie dus niet daadwerkelijk de cel in, maar ze willen wel dat ie die taakstraf helemaal vervuld.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_29175101
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 15:00 schreef Stpan het volgende:
Het lijkt me heel erg sterk. Als dat zo is raad ik eenieder aan bezopen achter het stuur te kruipen en iemand dood te rijden. 6 weekjes taakstraf en je staat weer buiten.
Geloof je 't zelf
  woensdag 27 juli 2005 @ 17:46:09 #195
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_29175963
NOS Teletekst
quote:
Werkstraf geëist tegen voetballer

Justitie in Rotterdam eist dat Sparta-voetballer Rachid Bouaouzan een voorwaardelijke celstraf krijgt van zes maanden en een werkstraf van 240 uur. De prof-voetballer schopte vorig jaar december Niels Kokmeijer van Go Ahead Eagles uit de wedstrijd waardoor hij nooit meer kan voetballen.

Volgens de officier van justitie ging het om opzettelijke zware mishandeling. Het incident vond plaats op 17 december in het competitieduel in Rotterdam.

Volgens het OM is een celstraf in deze zaak niet nodig. Het eist wel dat de Spartaan de maximale werkstraf van 240 uur krijgt.
Ik ben tevreden met deze uitspraak. Ik denk dat ze voor alle partijen de beste is. Zeker ook voor de voetballerij, die bij een onvoorwaardelijke gevangenisstraf voor Bouaouzan in een klap haar onschuld zou verliezen.

Ook Bouaouzan zelf kan dit hele gebeuren nu eindelijk achter zich laten na het uitvoeren van de hem opgelegde taak.

Rachid, succes dit seizoen met Sparta!
  woensdag 27 juli 2005 @ 17:46:40 #196
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_29175979
Antwoord op de vraag in de TT is dus gelukkig: de wei in!
  woensdag 27 juli 2005 @ 18:23:39 #197
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_29176908
vi.nl meldt het volgende over de uitspraak:
quote:
Voorwaardelijke celstraf geëist tegen Bouaouzan

27/7/2005 17:17

Het Openbaar Ministerie eist een voorwaardelijke celstraf voor Rachid Bouaouzan. De 21-jarige Spartaan staat terecht vanwege de schop die hij uitdeelde aan Niels Kokmeijer.
Het OM van Rotterdam eist een voorwaardelijke celstraf van zes maanden en een werkstraf van 240 uur voor Bouaouzan. Volgens de officier van Justitie bracht de aanvaller opzettelijk zwaar letsel toe. Hij sprak van een 'kickboks-actie' die 'willens en wetens' zou zijn uitgevoerd. De geëiste werkstraf is maximaal.

Bouaouzan haalde op 17 december 2004 Niels Kokmeijer dusdanig hard onderuit, dat deze een complexe beenbreuk opliep, met als gevolg dat de 27-jarige aanvaller nooit meer als profvoetballer kan spelen. Het is nog maar de vraag of hij ooit weer normaal kan lopen.

Kokmeijer onderging vijf operaties en verbleef twee maanden in het ziekenhuis en verblijft nog altijd in een revalidatiecentrum. De oud-speler van Go Ahead Eagles deed in december aangifte.
pi_29177048
Dit is alleen de eis van de officier van justitie hoor, de uitspraak moet nog komen.

En de voorwaardelijke geëiste celstraf vind ik vreemd, mag hij nu nooit meer een tackle inzetten?
Atje zeggen is adje doen!
  woensdag 27 juli 2005 @ 18:30:50 #199
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_29177111
quote:
Op woensdag 27 juli 2005 18:28 schreef At_Fundum het volgende:
Dit is alleen de eis van de officier van justitie hoor, de uitspraak moet nog komen.
Sorry, maar de uitspraak was vandaag. Lees het nog eens.
  woensdag 27 juli 2005 @ 18:32:34 #200
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_29177168
Oh, je hebt gelijk. Uitspraak is al wel geweest, zie wat ik van Teletekst haalde, maar vi.nl heeft het nieuws nog niet gebracht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')