Omdat dat symptoom bestrijding is. Als je echt wilt voorkomen dat dit soort dingen gebeuren, en dat lijkt me toch wel de bedoeling van KNVB en OM, pak dan ook de mensen die een vergelijkbare overtreding begaan maar waar geen gewonden bij vallen, hard aan.quote:Op maandag 18 juli 2005 12:00 schreef Loohcs het volgende:
Wat is er nu krom aan om mensen slechts te gaan vervolgen als er daadwerkelijk iets mis is gegaan?
En dat is dus krom, voor een ongeluk gestraft worden terwijl iemand die JUIST de intententie had om iemand te verwonden, gewoon zijn gang laten gaan.quote:Ik gaf met mijn post aan dat het niet om de intentie gaat (als er niks mis gaat). Iemand die wel de intentie had, maar het mislukt zal niet worden vervolgd. Iemand echter die niet de intentie had, maar het lukt wel zal wel worden vervolgd, maar eventueel minder zwaar gestraft worden.
Als je achter in de je tuin op blikjes gaat schieten kun je ook verwachten dat de politie je oppakt.quote:De intentie gaat sowieso pas meewegen als het fout is gegaan. Als ik achter in mijn tuin op blikjes ga schieten, word ik toch ook niet vervolgd voor doodslag omdat er een kans heeft bestaan dat het mis zou kunnen gaan (CMT had ook zo'n vergelijking)?
Achja... Laten we gaan steggelen om de defenitie van veel in dit gevalquote:Veel vaker ben ik sowieso niet met je eens, dus je gaat wel erg kort door de bocht.
Oftewel, vergelijkbare incidenten komen voor.quote:Op maandag 18 juli 2005 12:38 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
maar tackles zoals die van Rachid komen gelukkig ZELDEN voor.![]()
Hoe zou jij het vinden als een aantal anderen een vergelijkbare misdaad plegen en jij als enige aangepakt word terwijl de rest fluitend wegloopt?quote:Verder is het feit dat anderen er wellicht mee zijn weggekomen geen argument om Rachid niet te veroordelen.
Maar niet veelvuldig, zoals jij deed voorkomen.quote:Op maandag 18 juli 2005 12:45 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Oftewel, vergelijkbare incidenten komen voor.
[..]
Vervelend, maar het is geen argument om mij vrij te spreken. Sowieso is het niet relevant wat ik vind van mijn eigen strafvervolging.quote:Hoe zou jij het vinden als een aantal anderen een vergelijkbare misdaad plegen en jij als enige aangepakt word terwijl de rest fluitend wegloopt?
Misschien vertel ik wat nieuws, maar in ons rechtssysteem is preventie niet eens het hoofddoel.quote:Op maandag 18 juli 2005 12:43 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Omdat dat symptoom bestrijding is. Als je echt wilt voorkomen dat dit soort dingen gebeuren, en dat lijkt me toch wel de bedoeling van KNVB en OM, pak dan ook de mensen die een vergelijkbare overtreding begaan maar waar geen gewonden bij vallen, hard aan.
Die intentie is in het voetbal dus lastig te bewijzen, zeker als er geen aantoonbare schade is opgelopen. Dus is het logisch dat er nu (eerst) een zaak wordt gemaakt van een geval waarin er aantoonbare schade is.quote:[..]
En dat is dus krom, voor een ongeluk gestraft worden terwijl iemand die JUIST de intententie had om iemand te verwonden, gewoon zijn gang laten gaan.
Het ging erom dat je niet meteen voor doodslag wordt vervolgd, dus voor iets wat HAD kunnen gebeuren en dat is in het voetbal nog sterker (omdat je jezelf in die gevaarlijke situatie begeeft); dat je niet wordt vervolgd voor iets wat HAD kunnen gebeuren.quote:[..]
Als je achter in de je tuin op blikjes gaat schieten kun je ook verwachten dat de politie je oppakt.
Als je iemand hard onderuit schopt op het voetbalveld komt de politie niet kijken, tenzij je iemand zeer ernstig verwond.
Dus die vergelijking klopt niet.
Het argument van 'het komt veel vaker voor' wordt wel minder sterk als 'veel vaker' ineens maar 1 of 2 keer per tien jaar blijkt te zijn. Lijkt me wel een belangrijk detail. Bovendien is het sowieso geen argument om RB NIET te vervolgen.quote:[..]
Achja... Laten we gaan steggelen om de defenitie van veel in dit geval
Aangezien voetbal al tientallen jaren bestaat in Nederland, weet ik wel zeker dat er al veel vergelijkbare gevallen zijn geweest als dit.
Een misdaad waarbij gewonden zijn gevallen wordt strenger bestraft dan een misdaad waarbij geen doden zijn gevallen. Dat begrijp ik ook wel. Maar in dit geval is er dus alleen maar vervolging als er gewonden zijn gevallen. Ik vind dat het OM ook de zaken met harde overtredingen waarbij geen gewonden moet aanpakken. Dan hoeft echt niet meteen poging tot doodslag te worden geeist.quote:Op maandag 18 juli 2005 13:27 schreef Loohcs het volgende:
Het ging erom dat je niet meteen voor doodslag wordt vervolgd, dus voor iets wat HAD kunnen gebeuren en dat is in het voetbal nog sterker (omdat je jezelf in die gevaarlijke situatie begeeft); dat je niet wordt vervolgd voor iets wat HAD kunnen gebeuren.
Het is dan ook een argument om de andere OOK te vervolgen.quote:Het argument van 'het komt veel vaker voor' wordt wel minder sterk als 'veel vaker' ineens maar 1 of 2 keer per tien jaar blijkt te zijn. Lijkt me wel een belangrijk detail. Bovendien is het sowieso geen argument om RB NIET te vervolgen.
Zie hierboven.quote:Ben je het eigenlijk wel eens met de laatste zin van mijn vorige post? Als dat zo is staan we iig niet zover uit elkaar als nu het geval lijkt te zijn.
Onzin.quote:Op maandag 18 juli 2005 14:11 schreef Stpan het volgende:
Wat me veel meer irriteert is bijvoorbeeld is dat het OM en Justitie boetes uitdelen aan media wanneer ze de namen van Volkert van der Graaf, Mohammed Bouyeri of Wilhelm Schippers gebruiken.
Foutje van mij, ik dacht ooit zoiets gelezen te hebben, 'slechts' een lijst van zijn advocaat. Maar zelfs mensen die levenslang krijgen http://www.nos.nl/nosjournaal/dossiers/140405levenslanglijst.htm hebben meer recht op privacy dan een voetballer. Hoewel het natuurlijk niet vergelijkbaar is (TBS-ers plegen hun daden niet voor een TV-camera met duizenden mensen er omheen) mag ik aannemen dat het zeker van invloed zal zijn op zijn eventuele straf.quote:'Foto en naam verdachte niet meer gebruiken'
RIJSWIJK - Media mogen de volledige naam van de van moord verdachte tbs'er Wilhelm S. en zijn foto (waarop hij herkenbaar te zien is) niet langer meer tonen en noemen. Dat is in strijd met zijn recht op privacy, stelde zijn advocaat mr. J. Knoester zondag. Hij heeft diverse media, waaronder de televisie, gevraagd te stoppen met het gebruik van de volledige naam van S. en overweegt gerechtelijke stappen als zij toch doorgaan.
Het is bij verdachten gebruikelijk alleen de beginletter van de achternaam te noemen. De foto en naam van Wilhelm S. zijn aanvankelijk via de media verspreid in het kader van zijn opsporing. De man was ontsnapt tijdens een begeleid verlof. Een week later werd S. opgepakt. Hij wordt verdacht van de moord op een Amsterdamse man. De gebeurtenis veroorzaakte veel (politieke) commotie.
Ik ben blij dat jij het niet voor het zeggen hebt. Blijkbaar ben jij er een voorstander van om compleet willekeurig mensen aan te pakken.quote:Op maandag 18 juli 2005 18:42 schreef Staanplaats het volgende:
En god, wat ben ik blij dat figuren als calvobbes het niet voor het zeggen hebben. Ken je elke week voor de rechtbank gaan uitleggen wat je intentie was, of juist niet...
Hier ben ik het eigenlijk helemaal mee eens (die doodslag had geen betrekking op een voetbalovertreding, maar op het 'schiet' voorbeeld). Het blijft echter zeer lastig wie je precies aan gaat pakken. Vaak zal een voetballer op wie een lompe tackle is gemaakt niet eens bereid zijn aangifte te doen als hij er niks aan over heeft gehouden. Het blijft immers een macho wereldje, je hebt jezelf in de gevaarlijk situatie begeven (en je zult zelf ook wel eens uitdelen) en bovendien kom je elkaar nog vaker tegen. Dan kan het OM nog wel vervolgen, maar zonder aangifte zal er toch minder druk achter zitten. Er zit uiteraard ook nog verschil in een 'mislukte' tackle en zoiets als een kopstoot, aangezien een tackle wel bij het voetbal hoort en de kopstoot sowieso niet.quote:Op maandag 18 juli 2005 13:36 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Een misdaad waarbij gewonden zijn gevallen wordt strenger bestraft dan een misdaad waarbij geen doden zijn gevallen. Dat begrijp ik ook wel. Maar in dit geval is er dus alleen maar vervolging als er gewonden zijn gevallen. Ik vind dat het OM ook de zaken met harde overtredingen waarbij geen gewonden moet aanpakken. Dan hoeft echt niet meteen poging tot doodslag te worden geeist.
[KNIP]
Ik ook, wat kan Koopman nu toevoegen aan die TV-beelden?quote:Op dinsdag 19 juli 2005 14:40 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Ik ben erg benieuwd wat scheidsrechter Koopman er van maakt, maar ik zou het onjuist vinden als ze hem de sleutel in de zaak maken.
we kennen in een andere rechtsgang het verschil tussen, moord met voorbedachte rade, moord, doodslag, etc. tuurlijk moet er een gradatie zijn, anders krijgt straks iemand die straks een potentieel gevaarlijke tackel maakt dezelfde straf als rachid. lijkt me uiterst onzuiver. wat jij?quote:Op dinsdag 19 juli 2005 15:00 schreef Loohcs het volgende:
Dus ik weet niet of het in de praktijk uitvoerbaar is om zulke buitensporige overtredingen die goed aflopen ook juridisch aan te pakken.
Bijbelteksten doen het altijd goed, maar gelukkig is het strafrecht niet gebaseerd op dit principe.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 16:02 schreef fokkersdelight het volgende:
Oog om oog, tand om tand.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |